پارس ناز پورتال

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و اف

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و اف

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و اف 

سوخو ساخت کشور روسیه و جنگنده هاي سری اف متعلق به کشور ایالات امریکا هستند که هر کدام خصوصیت هاي خاصی دارند. اعلام رسمی طراحی جت PAK-FA/T-50 با عنوان سوخوی 57 در روسیه بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که میدان جنگنده هاي نسل پنجم نیز در حال شلوغ شدن است. ایالات متحده،چین، روسیه، ژاپن و کره همه ی بر روی طراحی هاي جنگنده هاي نسل پنجم خود کار میکنند

 

اما تا کنون تنها سه جنگنده دراین نسل یعنی اف 22 رپتور، جنگنده اف 35 و جی 20 چینی عملیاتی شده اند. تنش هاي رو به افزایش میان ایالات متحده و ناتو از یک طرف و روسیه از طرف دیگر بار دیگر کارشناسان را در فکر فرو برده است: زمانی که سوخوی 57 عملیاتی شود چطور در برابر اف 22 رپتور قدرت نمایی خواهد کرد؟

 

جنگنده F-22 رپتور
اف 22 رپتور بعنوان یک جنگنده ي بسیار برتر امثال زمان اف 15 سی ایگل وارد عرصه ي هوایی دنیا شد. این جنگنده توسط کمپانی لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده است که در زمینه ي ساخت نخستین هواپیمای جنگی پنهانکار یعنی جنگنده ي پنهانکار اف 117 اَي نایت هاک تجربه داشت.

 

درسال 1990، نمونه ي اولیه جنگنده وای اف 22 در نبرد هوایی آزمایشی با وای اف 23 بلک ویدو 2 برنده شد و برتری خودرا تا حدود زیادی مدیون قابلیت پنهانکاری و توانایی مانور بیشتر خود بود.

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و افپنهانکاری خصوصیت اصلی اف 22 بوده است که به سوپر رایانه Cray بکار رفته در آن مربوط میشود. طراحی اف 22 با بال هاي الماسی شکل و نوک تیزش و سطوح تراش داده شده اش بیشترین فرار سنسوری را فراهم کرده است. ضامن سرعت، درهای مخازن سلاح و اگزوزهای موتور دندانه دار

 

بوده تا اثر راداری هواپیما رابه کمترین حد ممکن رسانده و دم بزرگ، افقی و اریب آن اثر مادون قرمز را از زوایای ناب کاهش می‌دهد. سطوح متالیک این جنگنده با مواد و رنگ هاي جاذب راداری اندود شده است. استفاده از سوپر کامیپوتر Cray باعث شده که قدرت مانور اف 22 به خصوص در زاویه هاي بلند حمله به شدت افزایش یابد.

 

یکی از خصوصیت هاي کلیدی اف 22 استفاده از نظارت سمتی پیشرانه است که به هواپیما اجازه می‌دهد قدرت موتور رابا مانور در زوایای بالای حمله برای برتری یافتن در نبردهای تن به تن بدست آورد. کابین حبابی شکل در زمان ساخت اف 22 بزرگترین تکه یکپارچه پلی کربنات در دنیا بود که دید بسیار خوبی را در اختیار خلبان قرار میدهد.

 

ترکیب قدرت مانور بالا و دید عالی بدین معناست که خلبان می‌تواند به خوبی و به سرعت تهدیدهای اطرافش را شناسایی کرده و به انها جواب دهد. اف 22 از موتور توربوفن پس سوز 119 سود برده که نیروی پیشرانه اي معادل 70.000 پوند را ساخت خواهد کرد که 40 درصد بیش از ال 15 ایگل است.

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و افاین موتورها به رپتور امکان میدهند که بدون پس سوزها به سرعت 1.4 ماخ برسد که دسترسی آن به مسافت هاي بیشتر را ممکن می سازد که مزیت خوبی برای هواپیمایی است که نمیتواند یک مخزن سوخت اضافه رابا خود حمل نماید و به میدان نبرد ببرد. سنسور اصلی این جنگنده، رادار AN/APG-77 است

 

که برای تهدیدات دشمن در فواصل بسیار دور از معرض تهیه شده است که قبل از شناسایی شدن رپتور تهدیدات دشمن را شناسایی و طبقه بندی کرده که جنگنده آمریکایی را قادر می سازد نه تنها دشمن را زودتر شناسایی کرده بلکه زودتر نیز شلیک کند.

 

رپتور سه مخزن سلاح دارد که دو تای انها برای یک موشک هدایت مادون قرمزی AIM-9M/X Sidewinder و محفظه شکمی دیگر برای 6 موشک هدایت لیزری AIM-120 AMRAAM با برد بیش از 65 مایل «104 کیلومتر» طراحی شده است. مخزن مرکزی همینطور توانایی حمل موشک هاي هدایت شده ماهواره اي JDAM یا 4 تانکر با ظرفیت 600 گالن سوخت را دارد.

 

همینطور اف 22 یک مسلسل گتلینگ 20 میلیمتری ششلول نیز در زیر بال راست با مهمات کافی برای تنها کمتر از 5 ثانیه تیراندازی مداوم را دارد.

 

جنگنده سوخوی 57

اطلاعات بسیار کمتری در مورد جنگنده سوخوی 57 روسی وجوددارد. به رغم گذشت 7 سال از نخستین پرواز آزمایشی این جنگنده هنوز تعداد زیادی از خصوصیت هاي اصلی آن رد هاله اي از ابهام باقیمانده اند. تنها چیزهایی که در مورد این جنگنده فوق پیشرفته می‌دانیم این است که سوخوی برای توسعه ي

 

آن تلاش بسیاری کرده است از جمله دربخش هاي اصلی و مهم آن مثل موتور. نخستین نسخه ي عملیاتی شده از این جنگنده درسال 2019 به ناوگان نیروی هوایی ارتش روسیه ملحق خواهد شد.

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و اف

گرچه هردو از نسل پنجم جنگنده ها هستند اما سوخوی 57 در فلسفه ي طراحی از اف 22 رپتور بسیار متمایز است. دربخش هاي کلیدی مثل سرعت، قدرت مانور و پنهانکار بودن، رپتور بر قدرت مانور بهتر و پنهانکاری موثرتر تاکید دارد اما سوخوی در طرف دیگر بر قدرت مانور و سرعت تاکید بیشتری کرده است

 

که آنرا بسیار شبیه وای اف 23 بلک ویدو 2 می‌کند. کارشناسان بر این باورند که سوخوی 57 نسخه ي تغییر یافته و پیشرفته تر سوخوی 27 فلنکر دست کم از لحاظ شکل ظاهری است که در مورد دیدن شدن توسط رادارهای کوتاه مدرن سازی شده و قدرت مانور بسیار بیشتری دارد.

 

بر اساس ادعاهای یک کارشناس هوانوردی روس به اسم پیوتر باتوفسکی عدم ثبات استاتیک بالای این جنگنده قدرت مانور بسیار بیشتری در سرعت هاي مافوق صوت را نسبت به جنگنده هاي دیگر برای آن فراهم می سازد. طراحی ترکیبی بال ها باعث التیام عملکرد هواپیمای سوخوی 57 از لحاظ عملکرد دستگاه هاي خودکار، مصرف سوخت بهینه تر و تیراندازی بهتر و دقیق تر خواهد شد. مضمون ي مهم در مورد سوخوی 57 دو موتور آن است.

 

موتورهای ساترن izdeliye 30 هر کدام بین 24.054 تا 35.556 پوند قدرت پیشران ساخت خواهند کرد که با موتورهای اف 119 جنگنده اف 22 برابری خواهد کرد. این موتورها می‌توانند سرعت جنگنده روسی رابه 1.5 ماخ در حالت سوپر کروز برسانند. سوخوی 57 با یک سیستم راداریN056 Byelka ملقب به «سنجاب» و بسته راداری ضد جنگ الکترونیک L402 مجهز خواهد شد.

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و افآنتن هاي باند ال مهم‌ترین و اصلی ترین وسیله ي موجود دراین جنگنده برای شناسایی هواپیماهای پنهانکار دشمن خواهد بود در حالی‌که در بردهای پایین تر بسته راداری الکترواپتیکال 101KS Atoll حاوی جستجوی مادون قرمز و سیستم ردیابی خواهند بود که به ردیابی، دنبال کردن و هدف قرار دادن

 

اهداف با موشک هاي هدایت شونده مادون قرمز کمک خواهد کرد. سوخوی 57 دو مخزن سلاح بسیار بزرگ درکنار هم دارد که طول قابل استفاده تمام این هواپیما را اشغال کرده است.در هر مخزن تا 4 موشک هدایت شونده راداری خارج از دید K-77M را در خود جای می‌دهد. در مقایسه با موشک هاي قدیمی تر K-77 که ناتو آنها را AA-12 Archer می نامید،

 

موشک هاي K-77M طول بیشتر و جستجوی راداری با اسکن الکترونیکی فعالی داشته که به آن اجازه می‌دهد با اهداف بسیار چابک با فاصله ي فراتر از 160 کیلومتر نیز درگیر شود. همینطور این جنگنده یک جفت موشک هدایت شونده مادون قرمز برد کوتاه K-74M2 نیز دارد که در زیر بال ها قرار گرفته اند.

 

نبرد تن به تن

تقدم هاي طراحی هردو جنگنده برتری هاي متفاوتی را دربخش هاي متمایز برای دو جنگنده سبب خواهد شد. تقدم هاي سوخوی 57 و مهمات آن بر روی شناسایی و از بین بردن تهدیدها در مسافت هاي طولانی تمرکز دارد بنابر این رادارهای این جنگنده باید جت هاي پنهانکار را در مسافت هاي بسیار دو شناسایی نمایند.

 

تمرکز این جنگنده بر روی سرعت به آن این امکان را میدهد که به سرعت به تهدیدات جواب دهد ودر صورتی که بداند برنده مبارزه نیست خواهد توانست خیلی سریع پا به فرار بگذارد.

مقایسه جنگنده های سوخو 57 و اف
وقتی این دو جنگنده در میدان دید یک دیگر قرار بگیرند ترکیب قدرت مانور بالا و جستجوی مادون قرمز و یافتن هدف در سوخوی 57 آن رابه یک سلاح کشنده مبدل خواهد کرد.اف 22 رپتور در طرف دیگر بر روی خصوصیت پنهانکاری و قدرت مانور تاکید دارد. این جنگنده نیز می‌تواند دشمن را در فاصله هاي بسیار دور شناسایی کرده ودر صورتی که بتواند خودرا از شناسایی شدن توسط رادارهای دشمن در امان نگه دارد خواهد توانست قبل از متوجه شدن دشمن با یک کمین سریع آنرا از بین ببرد.

 

از این رو به نظر میرسد که اف 22 رپتور شانس بیشتری برای بدست گرفتن ابتکار عمل و بردن نبرد قبل از این‌که دو جنگنده در میدان دید یک دیگر قرار گیرند خواهد داشت. مضمون ي کلیدی در مورد استراتژی اف 22 رپتور این است که خاصیت پنهانکاری آن میتواند ازآن در برابر دیده شدن توسط رادارهای جنگنده روسی مراقبت نماید.

 

در نبرد مواجه و تن به تن سخت است که یکی را برنده ي زودهنگام میدان بدانیم زیرا هنوز نمی‌دانیم قدرت مانور سوخوی 57 در چه حدی است. همینطور قدرت جستجوی مادون قرمز و سیستم ردیابی پیشرفته جنگنده روسی چیزی است که در جنگنده آمریکایی دیده نمیشود که یک برتری بسیار بزرگ را در میدان نبرد برای جنگنده روسی در بر خواهد داشت. اف 22 رپتور یک هواپیمای بی نقص و بی امثال در دنیا است

 

که از پیشرفته ترین تکنولوژی هاي مدرن هوایی استفاده می‌کند. سوخوی 57 نیز یک جنگنده ي بسیار خوب است که بنطر میرسد میتواند اف 22 رپتور را در حوزه هاي مختلف به مساله بکشد. اگر این دو روزی باهم مواجه شوند به نظر می‌رسد که نبرد آنها سال‌ها ادامه خواهد یافت اما این خبر خوبی برای جهانیان نخواهد بود.