پارس ناز پورتال

مقبره امامزاده نور در شهر گرگان

مقبره امامزاده نور در شهر گرگان

مقبره امامزاده نور در شهر گرگان 

مقبره امامزاده نور در استان گلستان و شهر گرگان در قسمت شمالی کشور ایران واقع شده است. مردم می گویند وی برادر امام هشتم بوده است. امامزاده نور (امامزاده اسحاق) گرگان در محله سرچشمه گرگان در بخش مرکزی گرگان واقع است.

 

امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر یکی از مفاخر معنوی و روحانی شهر گرگان است که گفته می‌شود برادر امام رضا بوده است، مردم این شهر از سر ارادت، او را شاهزاده اسحاق نامیده و از قرن ششم هجری قمری مرقدی زیبا برایش بنا نهادند.

 

امامزاده نور که به شکل كثیرالاضلاع ساخته شده است دارای تزئینات آجری، محراب گچ بری و دو لنگه در قدیمی و صندوق چوبی نفیس است كه تاریخ ۸۶۷ ه.ق در روی آن حك شده است.کار این گچ بری و کتیبه آن از ظرافت بسیاری برخوردار است و صندوق نفیس منبت کاری شده نیز متعلق به قرن ششم هجری قمری می باشد.

 

مرقدی که در داخل صندوق چوبی مشبک قرار داده شده، از گچ است. روی چهار بدنه درِ ورودی امامزاده اسحاق آیاتی از قرآن به خط کوفی ممتاز باقی مانده است. بر بالای طاق محراب نیز کتیبه‌ای از گچ دیده می‌شود. همچنین بر چهارگوش صندوق چوبی امامزاده کتیبه‌ای به خط کوفی در دو ردیف بالا و پایین دیده می‌شود.

 

نمای داخلی امامزاده اسحاق به صورت چهارضلعی است که در هر یک از کنج های بنا دو نیم ستون آجری ساخته شده که به نظر می رسد جنبه تزیینی داشته باشد، همچنین مقرنس کاری آجری سر در ضلع شمالی بنا ازجمله مقرنس کاری های کم نظیر در بناهای تاریخی ایران به شمار می آید.

 

مسجد جامع شهر گرگان در نزدیکی امامزاده نور واقع است و اطراف امامزاده در قرون گذشته محلی برای به خاک سپردن اموات بود که حدود ۶۰ سال پیش در حالی که قسمتی از زمین محوطه بیرونی امامزاده را جهت قبری می کندند، پلکانی دیده شده و در نتیجه کاوش به راهرویی برخوردند که تمام زیر صحن را در برگرفته بود.

 

این اثر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ با شمارهٔ ثبت ۳۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

مقبره امامزاده نور در شهر گرگان

امامزاده نور (امامزاده اسحاق در محله سرچشمه در بخش مرکزی گرگان واقع است
مقبره امامزاده نور در شهر گرگان

امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر یکی از مفاخر معنوی و روحانی شهر گرگان است
مقبره امامزاده نور در شهر گرگان

گفته می‌شود امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر برادر امام رضا بوده است
مقبره امامزاده نور در شهر گرگان