پارس ناز پورتال

مقدار آب مورد نیاز بدن هنگام ورزش کردن

مقدار آب مورد نیاز بدن هنگام ورزش کردن

مقدار آب مورد نیاز بدن هنگام ورزش کردن 

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که هنگام ورزش کردن باید دقیقا چه مقدار آب بنوشید تا بدن شما در برترین حالت ممکن قرار داشته باشد؟ ما همۀ وقت} در مورد اهمیت نوشیدن آب کافی می شنویم. به ما گفته می شود که باید روزی تقریبا ۸ لیوان آب بنوشیم تا بدنمان دچار کم‌آبی نشود. این را هم پیشنهاد کرده‌اند که گذشته و هنگام و بعد از ورزش هم باید آب فراوان بنوشیم

 

تا از دهیدراته شدن پیشگیري کنیم چون عملکرد ورزشی‌مان صدمه دیده و برای سلامتی‌مان خوب نیست. اما معلوم شده که هیچ‌کدام از این پیشنهاد‌ها پشتوانه‌ي علمی ندارند.تحقیق‌ها نشان داده که ما معمولا از راه غذاها و نوشیدنی‌ها هم مقدار کافی آب دریافت می کنیم و این که برای اکثر ما, تشنگی یک معیار قابل اعتماد برای نیاز ما به مایعات اکثر حتی هنگام ورزش هست.

 

دهیدراته شدن آن‌طور که تصور میشود همۀ وقت} هم یک تهدید نیست. بنا بر مطالعه‌ي جدید و برخلاف یقین متعارف, دهیدراته شدن بدن, به طور کلی موجب گرفتگی‌هاي عضلانی ناشی از ورزش یا گرمازدگی نمیشود. در واقع, نوشیدن آب تنها در زمان تشنگی, نتایج بهتری برای عملکرد ورزشی دارد تا این که مرتباً آب بنوشید. منطقی به نظر می رسد چون معلوم هست که هیچ‌کس دوست ندارد هنگام تمرین, در معده‌اش آب بالا و پایین بشود!

 

احتمالاً فکر کنید افراد سنین بالاتر یا ورزش کردن در دمای بالا, چندان آب نوشیدن را توجیه میکند, اما با چندان آب نوشیدن حین ورزش, دشوار بزرگ‌تری ایجاد می شود. بنا بر تعدادی از مطالعات, اگر شما مقدار زیادی مایعات در بدن داشته باشید, نمیتوانید از طریق عرق کردن یا ادرار این مقدار اضافی را از بدن خارج کنید

 

و سطح سدیم تا حد خطرناکی پایین می آید. به این شرایط, هایپوناترمی یا مسمومیت با آب میگویند که می تواند موجب سردرد, استفراغ, سرگیجه, حمله‌ي صرع و در موارد شدید منجر به مرگ شود.یک روش معمول برای تعیین میزان هیدراسیون بدن, چک کردن رنگ ادرار هست. ما اغلب می شنویم که ادرار باید زرد کم‌رنگ باشد و تیره‌تر از آن, به معنی دهیدراته بودن هست. اما این کلید درستی نیست!

 

محققان در مروری که بر شواهد داشتند این نکته راکه رنگ ادرار, معیار درستی برای دهیدراته بودن هست, رد کردند. بخشی علت آن‌ها, مربوط به غذاهایی چون چغندر و هویج هست که میتواند روی رنگ ادرار اثر بگذارد. ضمناً این تصور غلط میتواند باعث شود شما با دقت به رنگ تیره‌ي ادرارتان, آب بیشتری بنوشید و دچار مسمومیت با آب و هایپوناترمی شوید.

 

هیدراته نگه داشتن بدن, چیز خیلی پیچیده‌اي نیست. به بدن تان گوش دهید. اگر احساس تشنگی کردید, اندکی آب بنوشید. از همه ي مهم‌تر این که, به جای وسواس به هزینه دادن در مورد هیدراسیون بدن, بهتر هست نوشیدنی‌هاي قندی یا گازدار که معمولا می نوشید را با آب جایگزین کنید

 

کارشناسانی که سرپرست این گزارش بوده‌اند می گویند برترین کار برای این که مطمئن شوید گذشته و حین و بعد از ورزش, بدن تان آب کافی دارد این هست که هر وقت احساس تشنگی کردید هر چقدر که خوشنود‌تان میکند آب بنوشید. به عبارتی دیگر, اگر در دهانتان احساس خشکی کردید, آب بنوشید.

 

اگر آب خالی, خوشنود‌تان می کند, چه بهتر! اگر هم نه, میتوانید سراغ نوشیدنی‌هاي دیگر بروید اما امتیاز منفی این آشامیدنی‌ها این هست که حاوی شیرین کننده‌هاي مصنوعی و سایر افزودنی‌ها میباشند. اگر به دنبال یک انتخاب طبیعی‌تر هستید, میتوانید چند برش میوه مانند لیموترش یا پرتقال, خیار و یا چند برگ سبزی خوشبو به آبتان اضافه کنید.

 

نوشیدنی‌هاي ورزشی که حاوی مایعات, کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی تحت اسم الکترولیت‌ها میباشند هم میتوانند برای ورزشکارانی که تمرینات سخت و شدید به مدت اکثر از یک ساعت دارند, مخصوصاً در هوای گرم, خوب باشند. اما برای اکثر ما, هیچ چیزی بهتر از آب نیست که هیچ قند و کالری اضافی که نیازمان نیست هم ندارد.

 

برخلاف تبلیغات و باورهای متعارف این روزها, آب‌هاي اکسیژن‌دار یا ویتامینه و چیزهایی از این قبیل, هیچ مزیتی نسبت به آب معمولی ندارند و تغییری در هیدراسیون بدن, عملکرد ورزشی, ریکاوری یا سلامت عمومی ایجاد نمیکنند.

 

پس خیلی به این موضوع دلنازک نشوید هیدراته نگه داشتن بدن, چیز خیلی پیچیده‌اي نیست. به بدن تان گوش دهید. اگر احساس تشنگی کردید, اندکی آب بنوشید. از همۀ مهم‌تر این که, به جای وسواس به هزینه دادن در مورد هیدراسیون بدن, بهتر هست نوشیدنی‌هاي قندی یا گازدار که معمولا مینوشید را با آب جایگزین کنید.