پارس ناز پورتال

منابع زمین در نیمه تابستان تمام شد

منابع زمین در نیمه تابستان تمام شد

منابع زمین در نیمه تابستان تمام شد 

همه چیز به مصرف انرژی زیاد از حد و تولید نکردن انرژی جایگزین مربوط می شود ما انسان ها معلوم نیست بر سر زمین چه اورده ایم. در روز دوشنبه ۸ آگوست انسان ها رسما تمام منابعی که زمین می تواند در عرض یک سال بازسازی کند را تمام خواهند کرد.

 

این روز “فرا رفت” نام دارد، و این امر امسال ۵ روز زودتر از سال ۲۰۱۵ اتفاق می افتد. این بدان معناست که ما، نسبت به تمام دوران، در زمان کمتری میزان منابع قابل دوام را آتش زده ایم. به عنوان جمعیت جهانی اگر به نوع زندگی کنونی مان ادامه دهیم برای رفع نیازهایمان به بیش از ۱٫۶ سیاره نیازمند خواهیم بود.

 

اگر تمام افراد جهان مشابه آمریکایی ها زندگی کنند برای حرکت و زندگی به ۴٫۸ سیاره دیگر نیاز خواهیم داشت. استرالیایی ها در این زمینه بدتر هستند، همه ساله به اندازه منابع ۵٫۴ سیاره مصرف دارند.روز فرارفت همه ساله توسط شبکه جهانی فوت پرینت با استفاده از اطلاعات سازمان ملل متحد درباره هزاران بخش اقتصادی مانند شیلات، جنگل داری، ترابری و تولید انرژی محاسبه می شود.

 

زمانی که درباره منابع صحبت می کنیم بحث مان صرفا در رابطه با آب، زمین و غذا نیست، بلکه شامل مسائلی مثل ذخیره کربن هم می باشد، و حالا زمانی فرا رسیده که CO2 بیشتری نسبت به آن چه که توسط جنگل ها و اقیانوس ها قابل جذب مجدد است، به اتمسفر انتقال می دهیم.

 

نشریه شبکه جهانی فوت پرینت این طور توضیح می دهد: “نشر کربن سریع ترین همکاری رو به رشد با فرا رفت زیست بوم است، اکنون با اثر گذاری کربن ۶۰ درصد از تقاضای انسان به طبیعت باز می گردد”. سابقه محاسبه روز فرارفت زمین توسط این شبکه به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد،

 

و این طور نشان داده شده که تا ۱۹۷۰ ما تنها از منابعی که سیاره می توانست به طور با دوام بازسازی کند استفاده کردیم. در واقع در ۱۹۶۱ ما فقط از سه چهارم منابع سالیانه مان استفاده می کردیم. اما در ۱۹۷۰ تا ۲۳ دسامبر همه منابع سالیانه مان را تمام کردیم و از آن پس همه ساله این روز زودتر و زودتر فرا می رسد.

 

اما خبر خوب این است که پیش آمدن این روز به تدریج در حال کم شدن است. به طور میانگین از ۱۹۷۰ روز فرارفت زمین هر ساله سه روز پیش می افتد اما در طول ۵ سال گذشته به کمتر از یک روز در سال کاهش یافته است. و حتی خبر مسرت بخش تر این است که در نهایت جامعه دیگر از سوخت های فسیلی تغذیه نمی کند.

 

سال گذشته کاستاریکا توانست نیروی کل کشور را به مدت ۷۵ روز متوالی با منابع ۱۰۰ درصد تجدید شدنی مدیریت کند. آلمان در سال گذشته با الکتریسیته تجدید شدنی ۹۵% تغذیه شد و پرتغال توانست ۴ روز متوالی بدون سوخت فسیلی پیش برود. اکنون در بسیاری از کشورها انرژی تجدیدپذیر ارزان تر از سوخت های فسیلی می باشد.

 

تنها نشر CO2 در حال تقلیل نیست. چین هم در حال کاهش مصرف بی رویه گوشت شهروندان به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است که تخمین زده شده نشر معادل یک میلیارد تن CO2 را متوقف کند. بسیاری از کشورها در حال اجتناب از کاربرد مواد زائد پلاستیکی هستند، اما هم چنان چالش هایی وجود دارد.

 

با ذکر این واقعیت که انتظار می رود جمعیت زمین تا پایان قرن ۲۱ به ۱۱٫۲ میلیارد نفر می رسد، اما ما به تدریج در حال کاهش صدمات مان به سیاره هستیم. شاید سال آینده اولین سالی باشد که بعد از ۴ دهه بتوانیم روز فرا رفت را چند روز به تعویق بیاندازیم.امیدواریم روزی فرا رسد که دیگر برای تولید انرژی و رفع نیازهای روزانه خود به استفاده و نابودی منابع طبیعی نیازی نداشته باشد.