پارس ناز پورتال

مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیریم

مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیریم

مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیریم 

مدیریت زمان هنگام انجام کارها می‌توان بازدهی و پیشرفت کاری را به گونه اي قابل دقت افزایش دهد، مانند سرشناس زمان طلاست را نباید هیچ گاه نادیده بگیریم. آیا کارها چندان هست اما وقت کم؟ آیا صدها ایمیل باز نشده دارید که هنوز وقت برای چک کردن آنها پیدا نکرده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت هست نگران نباشید شما تنها نیستید.

 

ظاهرا در این دنیای ارتباطات کمتر کسی وقت کافی برای کارهایش دارد. هیچوقت کارهایی که انجام می‌دهیم کافی نیستند و هیچوقت زمان کافی برای برای انجام دادنشان نداریم.

 

فشار زمان و عدم تفکر

کار و مشغله چندان باعث می‌شود فکرتان مشغول حل مشکلی که در پیش رو دارید بشود و دیگر وارد عمل یا مرحله تصمیم گیری نشوید. حس محرومیت زمان یا انرژی باعث میشود به جای خوردن غذا هاي سالم غذا هاي فست فود بخورید، صورت حساب ها را به موقع پرداخت نکنید، به ایمیل ها و تلفن هاي مهم مراجعه نکنید

 

و اجازه دهید منزل شلوغ و به هم ریخته و دچار هرج و مرج شود. کمبود تفکر باعث میشود دیگر افراد مهمی که در زندگی تان میباشند را نادیده بگیرید و دیگر مراقب سلامتی و بهداشت خود نباشید.

 

زمان تان را نظارت کنید
به جای اینکه اجازه دهید زمان شما را نظارت کند شما باید زمان را بازرسی کنید. تحقیقات نشان داده اند کسانی که تحت فشار زمان میباشند اما می توانند زمانشان را نظارت کنند رضایت بیشتری از زندگی دارند و استرس کمتری نسبت به کسانی که همان اندازه مشغولیت دارند اما قادر به بازرسی زمانشان نیستند دارند.

 

اگر به علت مشغله چندان نمیتوانید زمان تان را نظارت کنید که وقت آزاد بیشتری داشته باشید حداقل می‌توانید زمانی که دارید را مدیریت کنید. راهکارها و نکات زیر را برای بازرسی زمان به کار ببرید.

 

کارها را اولویت بندی کنید
کمی به عقب برگردید و به اهداف بزرگ زندگی تان فکر کنید و مشاهده نمایید کدام یک از اهداف برای تان مهم تر هست. آیا هدف تان تولید یک ارتباط، پیشرفت در کار، پدر یا مادر شدن، همکاری با خانواده یا همسایه ها، پول در آوردن یا سالم زندگی کردن هست؟ زمانی که هدف تان را تعیین کردید آن را پایه و زمینه برنامه ریزی هاي زمانی تان قرار دهید.

 

واقع بین باشید
شاید شما هم مانند بقیه، کارهایی که انجام می‌دهید را زیادی دست بالا می‌گیرید. ممکن هست فراموش کنید که وقتی چندان خسته میشوید خلاقیت تان کمتر میشود و اکثر دچار وقفه میشوید و مشکلاتی سر راهتان قرار میگیرد که حواستان را پرت می‌کند. تخمین بزنید که چقدر زمان می‌برد تا کاری را کاملا انجام دهید. سپس ۲۵ درصد به آن زمان اضافه کنید و شروع کنید.

 

وقفه ها را محدود کنید
محدود کردن چیزهایی که باعث وقفه در کارهای تان می‌شوند در نظارت زمان مهم میباشند. این نکته برای کسانی که بچه دار میباشند بسیار مشکل هست.چیزهایی که باعث وقفه در کارتان می‌شوند چندان میباشند بعنوان مثال: اگر دفتر کارتان سالنی هست ممکن هست سوال ها و صحبت کردن هاي همکارانتان مزاحم کارتان شود.

 

یا نوتیفیکیشن پیام ها و ایمیل ها حواستان را پرت می‌کند. اگر میتوانید نوتیفیکیشن ایمیل روی تلفن همراه و کامپیوتر را بردارید. هنگام کار مطمئن شوید که بچه ها مشغول میباشند یا کسی را بالای سرشان بگذارید. اگر نمیتوانید در منزل کار کنید به کتابخانه یا جای آرامی بروید.

 

به تعهدات اضافی نه بگویید
اکثر ما معمولا به کسانی که برایمان مهم میباشند و باورشان داریم “بله” میگوییم. اما اولویت بندی اهداف یعنی کنار گذاشتن بعضی از چیزهایی که میخواهید. به جای اینکه فکر کنید با نه گفتن چیزی را از دست می‌دهید برای زمان اضافی که دارید برنامه ریزی کنید. مهمترین بخش مدیریت استرس تعیین حد و مرز برای دیگران هست.

 

گذشته از اینکه تعهد بدهید ابتدا مشاهده نمایید که اینکار در کجای اولویت هاي شما قرار دارد اگر در اولویت هاي تان جایی داشت به آن بله بگویید.

 

تاخیر نکنید
حتی اگر وقت آزاد به اندازه کافی داشته باشید باز هم ممکن هست کاری را به تاخیر بیندازید چون آن کار خسته کننده هست، یا چون زیادی پرکار هستید، یا چون فکر نمیکنید بتوانید کار را به خوبی انجام دهید. هنگامی که علت تاخیرتان را کشف کنید می‌توانید به راه حل برسید.

 

اگر کارتان خسته کننده هست به این فکر کنید که چقدر اینکار برای شما و خانواده شما مهم هست: بعنوان مثال بیرون گذاشتن زباله ها کاری خسته کننده هست اما ضروری هست. بنابراین یک زمان خاصی را برای آن تعیین میکنید و تدریجی تبدیل به یک عادت می‌شود و بعنوان بخش نرمالی از زندگی تان شکل میگیرد.

 

اگر کارتان خسته کننده هست اما چندان مهم نیست آن را انجام ندهید: بعنوان مثال هنگامی که منزل تکانی می‌کنید ابتدا همۀ جا را گردگیری و مرتب و تمیز میکنید و بعد اگر انرژی به اندازه کافی داشتید جای کمد دراور را عوض میکنید. اگر اینکار چندان مهم نیست میتوانید آن را از فهرست کارهای تان حذف کنید.

 

اگر زیادی کار کرده اید و خسته هستید به خودتان انگیزه بدهید: گاهی اوقات دلتان می‌خواهد استراحتی به خودتان بدهید و برنامه مورد علاقه تان را تماشا کنید یا ورزش موردعلاقه تان را انجام دهید. نتیجه کارهای تان را در ذهن مجسم کنید «بعنوان مثال احساس رضایتی که بعد از تمیز کردن منزل یا بعد از تکمیل کارهایتان دارید» و به خودتان انگیزه بدهید.

 

 به گزارش پارس ناز اگر احساس میکنید هیچوقت به اندازه کافی وقت ندارید نظارت آن را به دست بگیرید و مشاهده نمایید چه زمانی کارها از نظارت شما خارج میشوند و چه زمانی حق گزینش در کارها دارید. سپس بدون اشتباه برترین تصمیم را بگیرید. برای رسیدن به مهم‌ترین اهداف باید برنامه ریزی کنید، بعضی چیزها را رها کنید،

 

تاخیر در کارهای تان نداشته باشید، به خودتان انگیزه بدهید و برای تعهدات تان برنامه ریزی داشته باشید. با این کارها استرس کمتری دارید، ذهن آرامی دارید و به برترین نتایج میرسید.