پارس ناز پورتال

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

 

چگونه مهره مار پیدا کنیم؟ البته منظورمان مهره ي مار نیست! بلکه منظورمان از مهره مار کانون توجه بودن و داشتن جذابیت برای همه ی اسـت. جذاب بودن «برد پیت و جانی دپ» بودن نیست! بلکه جذاب بودن یعنی: باقی بشما توجه می کنند و برای شان هم مهم نیست چقدر زیبا هستید! بلکه نیرویی در شـما اسـت کـه انها رابه سمت خود می‌کشد و این نیرو نامتناهی و تمام نشدنی اسـت، با پارس ناز همراه باشید.

 

محبت کنید، اما بی‌ هیچ توقعی

بـه دیگران بدون هیچ چشم‌داشتی خوبی کنید، بـه این معنی کـه از کسی کینه بـه دل نگیرید، بـه‌روی دیگران لبخند بزنید، بـه لطیفه‌هایي کـه تعریف میکنند بخندید، بـه کسانی‌کـه مِهرشان را در دل دارید، هدیه بدهید، پای درددل‌‌شان بنشینید، تجارب‌ و شکست‌هایتان را نزد دیگران بازگو کنید تا از اشتباهات شـما درس بگیرند. خلاصه‌ي کلام این کـه عشق و محبت‌تان رابا دست‌ودل‌بازی خرج کنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

کلمه‌ي کاریزما از کلمه‌اي یونانی با مفهوم لطف بی‌دریغ ریشه میگیرد. ماهیت کاریزما درواقع عشق و علاقه اسـت و خیلی‌ از افرادی راکه در آماج محبت شـما قرار میگیرند، مجاب می کند تا لطف و توجه‌تان رابا خوبیِ متقابل پاسخ بدهند و شاید روزی درجایی‌کـه انتظارش را ندارید، دست‌تان را بگیرند. اما اگر محبت‌تان بی‌پاسخ بماند یا طرف مقابل‌تان قدرنشناسی کرد، بـه خودتان یادآوری کنید کـه شـما بدون هیچ چشم‌داشتی خوبی کرده اید، پس جای ناراحتی نیست!

 

روراست و دست‌ و دل پاک باشید

هرگز دروغ نگویید و بـه‌خلاف انچه عمل کرده اید، وانمود نکنید. یادتان باشد کـه دیگران حواس‌شان بـه شماست و رفتار و کردارتان را رصد میکنند. اگر واقعا سعی دارید کـه بـه شخصیتی کاریزماتیک تبدیل شوید، باید آن‌قدر شجاع باشید کـه از بیان حقیقت، حتی اگر بـه گوش مخاطب تلخ و وخیم بنشیند، نهراسید. پس درهرحال از دورویی بپرهیزید و خودتان رابه فریب و تظاهر آلوده نکنید.

 

خوش‌بین و امیدوار باشید

برای این کـه کاریزماتیک شوید، ناگزیرید باور کنید کـه دیگران نیز ظرفیتش را دارند کـه خوش‌جنس و باذکاوت باشند یا از پسِ انجام کارهای خاص برآیند. بـه‌جای این کـه انرژی خودرا با اخم و عصبانیت هدر بدهید، لبخند بزنید تا دیگران نیز روحیه بگیرند. یکی از خصوصیات بارز «فرانکلین روزولت» این بود کـه:

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

در دوران ریاست‌جمهوری خود هرگز به توانایی مردم کشورش در مقابله با بحران اقتصادی‌ فلج‌کننده‌اي که درسال‌هاي پیش از جنگ جهانی دوم رخ داده بود، شک نکرد. جالب است بدانید کـه در آن دوران، نظر اغلب مردم نیز این بود کـه اوضاع رو به بهبودی اسـت، درحالی‌کـه «روزولت» راه‌حلی برای رفع بحران نداشت و سیاست‌هاي وی اساسا نامنسجم بودند.

 

بـه اهداف خود ایمان قلبی داشته باشید

از خودتان بپرسید کـه بـه‌طور قطع چـه‌چیزی برای‌ شـما اهمیت دارد و کار درست را در چـه اقدامی میبینید. خیلی سخت اسـت کـه دیگران را درمورد چیزی کـه خودتان بـه آن باور ندارید، قانع کنید. ناپلئون می گفت بیشتر از این کـه خودش بـه مردم فرانسه احتیاج داشته باشد، این مردم فرانسه هستند کـه بـه او احتیاج دارند و مردم وی را سلطان فرانسه کردند و حتی وقتی شکست خورد، مجددا عده‌اي کوشیدند تا بار دیگر بـه تاج‌وتختش برگردد.

 

خوش‌قول باشید

تنها چیزی که دراین دنیا دارید، چیزی جز آبرو و اعتبارتان نیست. برای این کـه از خود نام نیک برجای بگذارید، باید یک عمر تلاش کنید، اما فقط یک لحظه لغزش کافی اسـت تا آبرو و اعتباری را که طی سالیان دراز جمع کرده اید، به باد فنا بدهید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

خوش‌قولی یکی از خصوصیات بارز انسان‌هاي آبرومند و معتبر اسـت. پس حتی اگر دیگران سر قول‌شان نماندند، شـما همیشه سعی کنید کـه قول‌تان قول باشد.

 

تقصیرات رابه‌ جان بخرید

آیا بـه‌دنبال مقصر اتفاق اخیر می گردید؟ گاهی‌اوقات سیاست حکم میکند کـه حتی اگر خودتان مقصر نیستید، تقصیر رابه‌گردن بگیرید. بعد از این که خودتان را دستی‌دستی مقصر اعلام کردید، باید اتفاق تحت بررسی را عیب‌یابی کنید و ببینید کـه اول چه کاری از دست‌ خودتان و بعداً چـه کاری از دست دیگران ساخته اسـت و درنهایت، در جست‌وجوی راه‌حلی باشید تا از بروز مجدد همان خطا در اتفاقات آینده بکاهید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

برای مثال فرض کنید کـه مربی یک تیم ورزشی غیرحرفه‌اي هستید و مشکل‌ اصلی تیم‌تان این اسـت کـه بازیکن‌ها در همه ی‌ي بازی‌ها یکسان تلاش نمیکنند و هرکدام‌شان در بازی‌هاي مختلف بسته بـه میزان علاقه‌اي کـه بـه بُردِ همان بازی دارند، انرژی میگذارند. درچنین حالتی می توانید پیش از هر بازی از تک‌تک بازیکن‌ها بپرسید کـه از ۱ تا ۱۰ چقدر برای بُرد بازی میکنند.

 

سپاسگزار و قدرشناس باشید

از تمامی کسانی‌کـه می‌شناسید، سپاسگزاری کنید؛ اگر از معلم محبوب‌تان کـه سالها پیش شاگردش بودید، خبر دارید، برایش پیغام تشکر و قدردانی بفرستید. خانواده و دوستان‌تان را از صمیم قلب درآغوش بگیرید و اعتراف کنید کـه چقدر مایه‌ي افتخارتان هستند. بـه نویسنده یا سخنرانی کـه آثار و بیاناتش را می‌پسندید، نامه بنویسید. تنبلی نکنید و پست‌هاي تحسین‌برانگیزی راکه در صفحات اجتماعی می بینید، لایک کنید.

 

از افراد شایسته تعریف‌ و تمجید کنید، اما صادقانه

مردم بـه رفت و آمد با کسانی بیشتر تمایل دارند کـه در کنارشان علاوه‌بر احساس شادی و خوشی احساس امنیت و آرامش داشته باشند و از حس زیبای دوست داشته‌شدن بهره‌مند شوند. در نقطه‌ي مقابل، مردم از کسانی‌کـه هیچ‌کدام از این حس‌وحال مثبت رابه انها ندهند، دوری خواهند کرد. تعداد زیادی از مردم بـه‌قدری کـه شایسته‌اش هستند، مورد تعریف‌ و تمجید قرار نمیگیرند.

 

بـه دیگران حال بدهید

هرازگاهی دیگران رابا هدایای غیرمنتظره‌ي خود شگفت‌زده کنید و انها را خوشحال و سوپزایز کنید. برای مثال این‌بار کـه بـه رستوران یا کافه میروید، دوبرابر مبلغ همیشگی انعام بدهید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

یا پروژه‌اي راکه دردست انجام دارید، بـه جزئیات جذابی، اضافه‌بر از سفارش مشتری، توجه کنید حتی چـه اشکالی دارد کـه زمان‌هایي از تکالیف دانشجویان یا وظایف کارمندان‌تان بکاهید تا بتوانند، حتی بصورت تفریحی، بـه یادگیری مهارت‌هاي دلخواه‌شان گریزی کوتاه بزنند.

 

شنوندۀ خوبی باشید

همه ی‌ي مردم از این کـه کسی پای درددل‌شان بنشیند، بسیار خرسند میشوند. وقتی کسی چند لحظه از امور زندگی شخصی خود فاصله می گیرد و پای درددل دیگران مینشیند، بـه‌طرف مقابل این حس منتقل می شود کـه مهم اسـت. از آنجایی‌کـه قصه‌ي زندگی اغلب‌مان پر از تلخی و شکست اسـت، کمتر کسی حوصله‌ي شنیدن این تلخی‌ها و شکست‌ها را دارد. اگر پای این درددل‌ها بنشینید، میتوانید شخصیت طرف مقابل‌تان را بهتر بشناسید.

 

بـه‌طورکلی، بینش خودرا درمورد طبیعت انسان‌ها وسعت ببخشید. با دانستن این کـه طرف مقابل چـه فرازونشیب‌هایي را پشت سر گذاشته‌ اسـت، آسان‌تر می توانید درمورد طرز برخوردتان با او تصمیم بگیرید. اگر جایی از قصه‌‌اي کـه می شنوید، برایتان مبهم بود، میتوانید از طرف مقابل بخواهید کـه قضیه را واضح‌تر توضیح بدهد. بـه‌بیان‌دیگر، درمورد کلمات و جملاتی کـه ابهام‌آمیز بـه‌نظر می رسند، از حدس‌وگمان بپرهیزید و درعوض، سؤال بپرسید.

 

شرایط و تجارب خاص زندگی هرکس آن‌قدر منحصربه‌فرد اسـت کـه نمیتوانید برای شناخت طرف مقابل فقط بـه پیش‌ فرض‌ هاي تان بسنده کنید. توجه داشته باشید پیش از این کـه شخصیت‌تان کاریزماتیک‌تر و قدرتمندتر شود، باید حسابی تمرین کنید تا بـه شنونده‌ي قابلی تبدیل شوید، چون خوشبختانه یا متأسفانه، خیلی از مردم در مقابل افراد کاریزماتیک و نیرومند طوری رفتار میکنند کـه با طرز برخوردشان با افراد معمولی متفاوت اسـت.

 

روش همدردی را بیاموزید

یکی از اهداف تعامل با دیگران این اسـت کـه بتوانیم با نحوه‌ي خاص هر فرد در مواجهه با موضوعات مختلف آشنا شویم. باید سعی کنید کـه احتمال بروز سوء‌تفاهم را در روابط‌تان بـه حداقل برسانید تا کسی بیهوده از دست‌تان ناراحت نشود و بعد وادار نباشید جهت رفع سوء‌تفاهم وقت و انرژی اضافی صرف کنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

اگر در ابراز همدلی با دیگران از مهارت‌هاي کافی برخوردار نیستید، از کسانی هم چون روان‌شناسان کمک بگیرید. بـه‌ویژه توصیه میشود کـه درمورد تئوری‌هاي شخصیت و علائم زبان بدن مطالعه کنید تا یاد بگیرید کـه برای نمونه گریه، نشانه‌ي ناراحتی از یک اتفاق ناخوشایند اسـت.

 

دوست خوبی باشید

حتماً بارها از دوران کودکی شنیده‌اید کـه باید در انتخاب دوست با هوشمندی و دقت فراوان عمل کرد. دوست خوب از جمله معیار هـای ثابت سنجش ثروت در زندگی بـه‌شمار میرود. دوست خوب حداقل دارای یکی از خصوصیاتی اسـت کـه مورد تحسین شماست و دلتان میـــخواهد کـه آن خصوصیت را در خودتان نیز پرورش بدهید.

 

هرروز یک چیز جدید یاد بگیرید

دانش خودرا درمورد موضوعات مختلف ارتقا بدهید و دایره‌ي واژگان‌تان را غنی‌تر سازید تا بتوانید پیرامون مباحث بیشتری صحبت کنید و وقتی با کسی دمخور میشوید، شانس بیشتری جهت یافتن علایق مشترک داشته باشید. هرچه درمورد موضوعات بیشتری بتوانید صحبت کنید، با اعتمادبه‌نفس‌تر جلوه خواهید کرد.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

هرچه با اعتمادبه‌نفس‌تر ظاهر شوید، دیگران آسان‌تر بـه سمت‌تان متمایل خواهند شد. برای مثال بد نیست کـه اطلاعات‌تان را در حوزه‌ي علوم رایانه بالاتر ببرید، چراکه امروزه عده‌ي زیادی از مردم بـه‌واسطه‌ي پیشرفت سریع علم دراین حوزه مایلند کـه درمورد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌اي بیشتر بدانند.

 

درمورد روان‌ شناسی و جامعه‌ شناسی کاربردی مطالعه کنید

 

توصیه میشود حداقل در ابتدا، از نظریه‌هاي فروید و انبوه منابعی کـه درمورد بیماری‌هاي روانی دردسترس اسـت، آغاز نکنید، زیرا این‌ قبیل اطلاعات در اکثر موقعیت‌ها و دربرخورد با افراد نرمال کارایی چندانی ندارند. درعوض، با مطالبی پیرامون نظریه‌ي پروکسِمیک یا همجواری، برنامه‌ریزی عصبی‌-کلامی، نظریه‌ي نفوذ اجتماعی، نظریه‌ي قدرت یا برای نمونه نظریه‌هاي ارتباط‌ جمعی شروع کنید.

 

از دانش‌ اندوزی در زمینۀ سیاست، اقتصاد و تاریخ غافل نشوید

 

علاوه‌بر مطالعه‌ي نظریه‌هاي روان‌شناسی و جامعه‌شناسی لازم اسـت درمورد سیاست، اقتصاد و حتی جنگ‌هاي تاریخی نیز اطلاعات کسب کنید تا طبیعت انسان‌ها را بهتر بشناسید. با مطالعه دراین زمینه‌ها با شخصیت‌هاي تاریخی کاریزماتیک نیز آشنا خواهید شد.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

خالی از لطف نیست کـه با «فردیناند ماژلان»، سیاح و دریانورد پرتغالی‌، کـه قصد داشت بـه دور دنیا سفر کند، آشنا شوید. «ماژلان» در میانه‌ي سفر درگذشت، اما همراهانش بـه این سفر ادامه دادند و هدف وی را تحقق بخشیدند.

 

فلسفه و مذهب بخوانید

افزون بر همه ی‌ي انچه گفته شد، درمورد علم اخلاق و مذهب نیز مطالعه کنید و ببینید کـه با چـه مباحثی دراین دو زمینه موافق یا مخالف هستید. سعی کنید درمورد ادیان مختلف بدانید و دانش خودرا دراین موضوع خاص تقویت کنید. حتی در باب ادیانی کـه با منطق‌تان سازگار نیستند، اطلاعات کسب کنید و درنهایت، از خودتان بپرسید کـه چرا مردم بـه ادیان مختلف گرایش پیدا میکنند.

 

ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید

ارتباط‌تان رابا کسانی‌کـه می‌شناسید، حفظ کنید. چطور می توانید بـه کسیکه مدت طولانی از او خبر نداشته‌اید، رو بیندازید تا لطفی در حق‌تان بکند؟! اهل گفت‌و‌گو باشید ودر شنوندگی نیز کم نگذارید. برای این کـه در زمینه‌ي روابط اجتماعی پیشرفت کنید، باید یاد بگیرید کـه چطور سرصحبت رابا دیگران باز کنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

برای مثال وقتی در ایستگاه مترو یا مطب پزشک منتظر نشسته‌اید، میتوانید بـه‌جای این کـه با گوشی همراه خود سرگرم شوید، سر صحبت رابا کسیکه کنارتان نشسته اسـت، باز کنید. شاید در دفعات اول تیرتان بـه سنگ بخورد و نتوانید سر صحبت را آن‌طور کـه انتظار داشتید، باز کنید، اما بـه‌تدریج با تکرار این تمرین خواهید دید کـه دیگران بـه ادامه‌ي صحبت با شـما ترغیب خواهند شد.

 

سرزنشگر نباشید

کسی‌کـه در انجام کاری بـه‌اصطلاح گند میزند، خودش در اکثر مواقع متوجه اشتباهش می شود و احساس خیلی ناخوشایندی دارد، اما اگر بـه‌عنوان مافوقِ فرد خاطی خشم بگیرید و وی را جلوی دیگران تحقیر کنید، قطعا کاری از پیش نخواهید برد و فقط باعث می شوید کـه طرف مقابل احساس ناخوشایندتری پیدا کند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

این رفتار نسنجیده حتی باعث خواهد شد فردی کـه مرتکب اشتباه شده اسـت و نیز سایر کسانی کـه شاهد دادوبیدادتان بوده‌اند، از شـما بیزار شوند یا بترسند. برای این کـه دیگران درموردتان احساسات منفی پیدا نکنند، همان‌ طور کـه پیشتر نیز گفته شد، گاهی در صورت امکان می توانید بدون این کـه کسی را مقصر اعلام کنید، خودتان خلل ایجادشده رابا تدبیری کـه خاص افراد کاریزماتیک اسـت، سروسامان بدهید.

 

پرسشگر باشید

از پرسیدن سؤالات واضح و بدیهی نترسید، چراکه نباید با حدس‌وگمان پیش بروید. ازطرفی، مردم دوست دارند مسائلی راکه بـه حوزه‌ي تخصصیشان مربوط میشود، برای دیگران توضیح بدهند و بـه این ترتیب، باهوش و کاربلد بـه‌نظر برسند. پس چـه بهتر کـه این فرصت جلوه‌گری رابا سؤال‌پرسیدن در اختیارشان قرار بدهید.

 

با مردم رفت و آمد کنید

باید با آدم‌هاي خیلی زیادی رفت و آمد کنید تا بتوانید یاد بگیرید کـه چگونه با انواع شخصیت‌ها روبرو شوید. از روش‌هاي ارتباطی مختلف استفاده کنید؛ صحبت رودررو با برقراری ارتباط ازطریق ارسال پیام متنی یا صوتی متفاوت اسـت و مهارت‌هاي خاص خودش را می‌طلبد. باید بفهمید کـه دربرقراری ارتباط با چـه روشی و چـه گروهی از افراد احساس اسانی نمی کنید و البته علت را نیز جویا شوید.

 

در جمع سخنرانی کنید

باید یاد بگیرید کـه آسان درمقابل جمع صحبت کنید. حتی اگر چندان علاقه‌مند نیستید کـه بـه‌عنوان متکلم‌وحده در کانون توجه قرار بگیرید، باز هم بـه نفع‌تان اسـت کـه این مهارت را در خودتان تقویت کنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

وقتی درمقابل جمع صحبت میکنید، میتوانید از مشاهده‌ي این کـه دیگران مسحور کاریزما و جاذبه‌ي شخصیت شـما شده‌اند، احساس قدرت کنید و بسیار انرژی بگیرید.

 

در کلاس‌ های بازیگری شرکت کنید

اگر در بچگی می‌توانستید حین بازی‌هاي کودکانه‌تان بـه‌اسانی در قالب نقش‌هاي مختلف فرو بروید و هنوز هم این روحیه‌ي بازیگری را در خودتان حس می‌‌کنید، دیگر ضرورتی ندارد کـه حتماً بـه کلاس‌هاي بازیگری بروید. بـه‌طورکلی، توانایی بازی در قالب نقشی کـه بـه‌لحاظ شخصیتی با خودتان فاصله دارد، مهارت بسیار مفیدی محسوب میشود.

 

درمورد شخصیت‌ های کاریزماتیک تاریخ بخوانید

درمورد شخصیت‌هاي کاریزماتیک تاریخ ازجمله استیو جابز، روزولت، ناپلئون، ژاندارک، هانیبال، سزار، هیتلر، آیزنهاور، استالین و امثال این ها مطالعه کنید و بـه الگوهای رفتاریشان دقت داشته باشید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

سرگذشت این افراد را بخوانید و از اشتباهات‌شان عبرت بگیرید. هم چنین یادتان نرود کـه تکنیک‌هاي رفتاری شخصیت‌هاي کاریزماتیک را گلچین و تمرین کنید.

 

از احساسات ویرانگر دوری کنید

هرگز وقتی بسیار خشمگین، ناراحت، دستپاچه و مضطرب هستید، اقدام بـه تصمیم گیری نکنید، چراکه با این وضع در آخرِ کار بازنده خواهید شد. هم چنین بـه‌خاطر داشته باشید کـه اگر بـه هریک از این احساسات ویرانگر دچار شدید، سعی کنید خیلی زود بـه‌حال طبیعی برگردید و آگاه باشید کـه این حالات دردسرساز میتوانند شیره‌ي جان‌تان را بمکند و از کاریزمایی کـه بـه‌دنبالش هستید، منحرف‌تان کنند.

 

زندگی را غنیمت بشمارید

عمر همه ی‌ي مـا انسان‌ها محدود اسـت و هیچ‌کس نمیتواند تا ابد دراین دنیا زندگی کند. عاجز‌ترین مردم دنیا کسانی هستند کـه بدون درک زیبایی‌هاي زندگی زانوی غم بـه بغل میگیرند و بـه انتظار مرگ می نشینند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

درست اسـت کـه همه ی‌ي مـا بالاخره از این دنیا رخت برخواهیم بست، اما این واقعیت دلیل نمی شود کـه فرصت زندگی‌کردن را از دست بدهیم و لحظات عمرمان را فقط بـه‌خاطر این کـه روزی خواهیم مرد، بـه بیهودگی و تباهی بگذرانیم. زندگی زیباست و این فرصت را نباید با ناشکری از دست داد.

 

دقیق و باریک‌ بین باشید

مردم هیچ‌کاری را بی‌دلیل انجام نمی دهند. این دلایل را نادیده نگیرید، بلکه سعی کنید انگیزه‌اي راکه پسِ انحام هرکاری نهفته اسـت، با تکیه‌بر دانش و تجربه‌ي خود ردیابی کنید. خیلی بـه‌ندرت پیش می آید کـه مردم انگیزه‌‌هایشان را در هرکاری یا رفتاری برای کسی توضیح بدهند، چراکه مسئله‌اي شخصی و خصوصی اسـت. اما کسی برنده اسـت کـه خودش بتواند انگیزه‌‌هاي دیگران را در ارتکاب هرعمل یا رفتاری کشف کند.

 

مهر بورزید و گذشت کنید

با دیگران با نهایتِ درک و مهربانی برخورد کنید و امیدوار باشید کـه می توانید با این طرز برخورد متقاعدشان کنید. هرگز دیگران رابا اِعمال ناصحیح قدرت‌تان از خود نرنجانید و بدون این کـه قصه‌ي زندگی‌شان را بدانید، قضاوت‌شان نکنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

یادتان باشد کـه همه ی‌ي مردم دراین دنیای پرهیاهو با تمام توان‌شان در تلاشند کـه شاد و پربار زندگی کنند. پس باگذشت باشید و هر موضوعی را زیادی جدی نگیرید.

 

دیگران را به انجام هیچ‌ کاری وادار نکنید

هرکسی حتی یک فرد کم‌هوش و بی‌درایت نیز اگر قادر بـه ارتکاب اَعمال شنیع و نابه‌هنجار باشد، می تواند دیگران رابه انجام کار دلخواهش وادار کند، برای مثال تهدید جانشان. اما نیازی بـه گفتن نیست کـه چنین طرز برخوردی از اخلاق و انسانیت بـه‌دور اسـت. افراد کاریزماتیک قادرند بدون این کـه بـه اهرم اجبار متوسل شوند، دیگران رابه انجام آنچه در ذهن دارند، ترغیب کنند. کاریزما یعنی این کـه در ارتباطات‌تان با مردم باهوش و کاردان باشید.

 

از ناامیدی بگریزید

اگر کسانی‌کـه برای‌تان کار می کنند، بـه دام ناامیدی گرفتار شوند، ادامه‌ي موفقیت‌آمیز مسیر ممکن نخواهد بود. از این روست کـه همیشه باید آرامش خودرا حفظ کنید، خوش‌بین و امیدوار بمانید ودر تحقق اهداف‌تان سست نشوید. از کسیکه در رأس کار قرار دارد، انتظار میرود کـه با آگاهی دست بـه هر اقدامی بزند. مافوق کـه باشید، بـه‌علت تفکر راهبردی و دوراندیشی، شـما زودتر از دیگران متوجه شکست خواهید شد.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

در نبرد کانای کـه طی دومین جنگ کارتاژ بین کارتاژ و رم درگرفت، ارتش کارتاژ بـه فرماندهی هانیبال توانست ارتش حریف راکه پرشمارتر بودند، زمین‌گیر کند. ارتش رم از سربازان بیشتری برخوردار بود، اما چون شکست محاصره را ناممکن دید، تضعیف روحیه شد و نبرد بـه سود ارتش مقابل پایان یافت. پس مراقب باشید کـه بـه تله‌ي ناامیدی گرفتار نشوید و واقعیت موجود رابا سخت‌کوشی فراوان بـه سود خود تغییر بدهید.

 

افراد کاریزماتیک موقعیت‌شناس‌هاي حاذقی هستند و بـه‌خوبی می دانند کـه چـه‌زمانی میتوانند از اصولی‌کـه تا بـه این جا مرور کردیم، تخطی کنند و باز هم جذاب و گیرا باقی بمانند، بـه این معنی کـه در تشخیص موارد استثنا بسیار هوشمندانه عمل میکنند. پس تا وقتی‌کـه حسابی استاد نشده‌اید، بهتر اسـت از همین اصول پیروی کنید، چراکه شاید هنوز در شناسایی موقعیت‌هاي استثنا بـه‌قدر کافی ماهر نباشید.

 


 

و در ادامه روش هایی برای بهبود مهارت های ارتباطی

چـه بخواهید گفت‌وگوهای بهتری در زندگی اجتماعی‌تان داشته باشید، یا قصد ارائۀ بهتر ایده‌هایتان را در محل کارتان داشته باشید، یا بخواهید رابطۀ گرم‌تر و صمیمی‌ تری با اعضای خانواده‌ تان داشته باشید، وضعیت مشابه اسـت. شـما میخواهید با افراد دیگری ارتباط برقرار کنید. اینکار بنظر خیلی ساده می آید: باید منظور واقعی‌تان را بیان کنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

اما اغلب، مخاطب‌ تان چیزی بسیار متفاوت از انچه شـما میخواهید بگویید، برداشت می کند. شـما یک‌ چیز میگویید، طرف مقابل چیز دیگری میشنود ودر نهایت سوءتفاهم، سردرگمی و اختلاف بـه وجود می آید. خوشبختانه این موضوع دردی نیست کـه درمان نداشته باشد. مشکلات ارتباطی را می توان بـه اسانی با یادگیری مهارت‌هایي دراین زمینه حل کرد. در حقیقت ارتباط مؤثر یکی از مهم ترین مهارتهای زندگی اسـت کـه میتوانید بیاموزید.

 

مراقب زبان بدنتان باشید

شـما بطرف مقابل‌تان میگویید کـه آماده‌ي صحبت کردن هستید، اما دست بـه سینه می ایستید. می گویید دارید بـه حرف‌هاي او گوش میکنید، اما سرتان را از موبایل‌تان بلند نمی کنید. اشارات غیر کلامی و نانوشته‌ي مـا طبق معمول بیش از انچه فکر میکنیم، احساس و افکار واقعی مـا را آشکار می کنند. نحوه‌ي برقراری ارتباط چشمی با دیگران، نوع دست دادن و حتی طرز نشستن‌تان طی یک گفتگو‌ي ویدئویی، همه ی جزئی از ارتباط هستند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

فراموش نکنید کـه شـما دائما در حال ارتباط برقرار کردن هستید، حتی وقتی کـه یک کلمه هم حرف نزنید. اگر می خواهید پیش از یک گفت‌وگوی مهم، اعتماد بـه نفس‌تان را افزایش دهید، یک ژست قدرت‌بخش را امتحان کنید. یا درک و تفسیر زبان بدن دیگران را یاد بگیرید تا بتوانید واکنش‌هاي مناسبی نشان دهید.

 

از به کار بردن کلمات و آواهای غیرضروری پرهیز کنید

تکرار آواهایی مانند «اِممم» یا «اِاا» هیچ کمکی بـه ارتقای سطح گفت‌وگوهای روزانه یا سخن‌رانی‌هاي‌تان نمیکند. این آواهای اضافه را حذف کنید تا متقاعدکننده‌تر بنظر برسید و اعتماد بـه نفس بیشتری داشته باشید. یکی از راه‌هاي اینکار این اسـت کـه دقت کنید کـه چـه زمان‌هایي در صحبت‌هاي‌تان از کلماتی مانند «اِممم» یا «مثلاً» استفاده میکنید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

هم‌ چنین می توانید دست‌هاي‌تان را از جیب‌هاي‌تان دربیاورید یا فقط صبر کنید و پیش از شروع صحبت کمی مکث کنید. این سکوت‌هاي گاه‌بـه‌گاه بیش از دیگران، برای خودتان عجیب و مسخره بنظر می آید. مطمئن باشید.

 

برای گپ‌ هاي معمولی و موقعیت‌ هاي دیگر از قبل نمایش‌ نامه‌ اي در ذهن داشته باشید

گپ زدن یکی از هنرهایی اسـت کـه افراد زیادی در آن مهارت ندارند. برای زمان‌هایي کـه در مواجهه با افرادی کـه بـه سختی انها را می‌شناسید و سکوت‌هاي اجتناب‌ناپذیر و ناراحت‌کننده بین‌تان پیش می آید، داشتن یک نقشه‌ي ذهنی بسیار کمک‌کننده اسـت. این کـه بدانید چطور سر صحبت را باز کنید یک هنر اسـت.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

یعنی بتوانید موضوعاتی برای گپ زدن «خانواده، شغل، تفریح و سرگرمی، رویاها و آرزوها» پیدا کنید. هم‌ چنین می توانید با اشتراک‌ گذاری اطلاعاتی کـه می توانند برای پیدا کردن زمینه‌ي مشترک بشما و طرف مقابل‌تان کمک کنند، گپ زدن رابه گفت‌ و گو تبدیل کنید. گپ زدن در بلند مدت میتواند شـما رابه فردی خوشحال‌تر تبدیل کند.

 

قصه بگویید

قصه‌ها بسیار قدرتمندند. انها ذهن‌تان را فعال می کنند، از خراب شدن ارائه‌هاي شغلی جلوگیري میکنند، باعث می شوند متقاعدکننده‌تر بنظر برسیم، هم چنین می توانند در موفق شدن در گفتگو‌ها هم کمک‌کننده باشند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

یاد بگیرید کـه چطور بـه یک قصه‌گوی افسانه‌اي تبدیل شوید. هم‌ چنین می توانید از واژه‌ي «اما» بیشتر استفاده کنید تا داستان‌تان را سامان‌دهی کنید. هر شخصی حداقل یک قصه خوب برای تعریف کردن در آستین دارد.

 

سؤال بپرسید و حرف‌ هاي طرف مقابل را تکرار کنید

بیایید صادق باشیم… برای همه ی‌ي مـا پیش آمده اسـت کـه وقتی شخص دیگری حرف می زند، حواس‌مان پرت شده باشد یا صحبت‌هاي وی را اشتباه شنیده باشیم. سؤال کردن و تکرار چند کلمه‌ي آخرِ طرف مقابل نشان می دهد کـه بـه انچه او میگوید علاقه‌مندید و برای‌تان جالب اسـت، هم چنین شـما را وادار میکند کـه توجه و تمرکز داشته باشید و اگر در مورد نکته‌اي دچار سوءتفاهم شوید، بـه واضح شدن آن مطلب کمک میکند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

برای نمونه: «پس درست متوجه شدم، می خواهید برای روز یک‌شنبه بلیت‌ بخرید؟» اینکار هم چنین برای گپ زدن و پر کردن سکوت‌هاي ناخوشایند نیز مناسب اسـت. بجای این کـه سعی کنید مصاحبه را حول موضوعاتی اجباری مانند آب‌وهوا ادامه دهید، از طرف مقابل سؤال بپرسید و بـه پاسخ‌هاي او واکنش نشان دهید. مثلاً: «برنامه‌تون برای تابستون چیه؟» یا «آخرین کتابی کـه خوندید چی بوده؟»

 

حواس‌ پرت‌ کن‌ ها را کنار بگذارید

هنگامیکه کسی با شـما حرف میزند یا قرار اسـت کـه با او وقت بگذرانید، وَر رفتن با موبایل‌تان بسیار بی‌ادبانه اسـت. شاید خلاص شدن از دست همه ی‌ي چیزهایی کـه حواس‌مان را پرت میکنند یا کنار گذاشتن تکنولوژی بطور کل، ممکن نباشد.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

اما همین کـه بـه خودمان زحمت بدهیم و سرمان را از روی گوشی یا تبلت‌مان بلند کنیم، بـه شدت روی ارتباطات‌مان با دیگران تاثیر گذار اسـت.

 

پیام‌ تان را برای مخاطب‌ تان متناسب کنید

این را بدانید: افرادی کـه بهترین ارتباط‌ها را دارند، بسته بـه این کـه طرف مقابل‌شان چـه کسی اسـت، صحبت‌هاي‌ شان را تنظیم و بررسی می کنند.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

شـما احتمالا برای صحبت کردن با همکارها یا رئیس‌تان در مقایسه با هنگامیکه با مخاطب خاص‌، فرزندان‌ یا بزرگ‌تر‌هاي‌تان حرف می زنید، زبان و کلام متفاوتی در پیش می گیرید. هنگامیکه سعی میکنید پیامی رابه کسی منتقل کنید، همواره تلاش کنید کـه دیدگاه وی را نیز مد نظر داشته باشید.

 

مختصر و مفید باشید

یک مخفف برای واژه‌ي «BRIEF» بـه معنای «مختصر» در زبان انگلیسی وجوددارد کـه از سرنام‌هاي کلمات زیر تشکیل شده اسـت:

 

= Background: زمینه‌چینی

= Reason: دلیل

= Information: اطلاعات

= End: پایان

= Follow-up: پی‌گیری

 

این مخفف برای این اسـت کـه در هنگام ایمیل نوشتن بشما کمک کند تا همه ی‌ چیز را بیان کنید ودر عین حال، مختصر و موجز باشید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

این سیاست خوبی برای ارتباطات کلامی و نوشتاری اسـت «همیشه می دانم بعنوان یک نویسنده، کارم این اسـت کـه پیامم رابه طور واضح بیان کنم و هر چـه سریع تر این مقاله را هم تمام کنم. نگران نباشید، تنها دو مورد دیگر دراین فهرست باقیمانده اسـت!».

 

همدلی‌ تان را تقویت کنید

ارتباط یک خیابان دوطرفه اسـت. اگر تمرین کنید کـه دیدگاه‌هاي مخالف را نیز درنظر بگیرید، میتوانید دشواری و اضطرابی راکه گاهی هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران دارید، کاهش دهید.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

برای نمونه، وقتی کـه مخاطب خاص‌تان میگوید خسته‌تر ازآن اسـت کـه بتواند حرف بزند، متوجه می شوید کـه منظورش واقعا چیست. همدلی کردن بشما کمک می کند کـه حتی بخش‌هاي ناگفته‌ي ارتباط‌تان با دیگران را نیز بهتر درک کنید و کمک می کند کـه واکنش‌هاي مؤثرتری نشان دهید.

 

گوش دهید، واقعا گوش دهید

در پایان، با بکار بردن نکات بالا، بهترین کاری کـه میتوانید برای التیام مهارت‌هاي ارتباطی‌تان انجام دهید، این اسـت کـه یاد بگیرید واقعا گوش دهید، توجه کنید و اجازه دهید طرف مقابل حرفش را بزند، بدون این کـه صحبتش را قطع کنید. مـا می دانیم کـه اینکار سختی اسـت.

چگونه مهره مار پیدا کنیم و برای همه جذابیت داشته باشیم؟

اما یک گفت‌ و گوی خوب، مجموعه‌ اي از واژگان اسـت کـه بـه زیبایی با گوش دادن پیوند خورده باشد. دراین صورت، حتی اگر سبک‌ هاي ارتباطی‌تان باهم سازگار نباشد، دستکم درک درستی از یک‌ دیگر خواهید داشت و می توانید امیدوار باشید کـه مخاطب‌ تان هم با همان دقت بـه حرفهای شـما گوش میدهد.