پارس ناز پورتال

مهم ترین قواعد طراحی وب سایت را بدانید

مهم ترین قواعد طراحی وب سایت را بدانید

مهم ترین قواعد طراحی وب سایت را بدانید

 در طراحی وب سایت که اکنون یکی از شغل های محبوب و پرطرفدار نیز شده است،باید همیشه قواعد اصولی آن را رعایت نمود. طراحی وب سایت بر اصول خاصی استوار است. اصولی که بر اثر سال ها طراحی سایت و با بررسی عوامل مختلف موثر بر دید مخاطبین استوار شده است. این اصول به عنوان یک راهنمای جامع و کامل به طراحان وب کمک می کند تا بتوانند تاثیرات روان شناختی را تا آن جا که ممکن است بر روی مخاطبین کنترل نمایند.

 

برای دست ‌یابی به چنین هدفی، طراح باید عناصر طراحی وب و چگونگی استفاده از آن ‌ها را برای تأثیر بر حال و هوای کاربر بداند. با استفاده از چنین دانشی، طراح قادر است تجربه ‌ی بازدید کننده در حال گشت‌ وگذار از وب ‌سایت را درک نماید.در این مطلب قصد داریم به ۴ اصل مهم در طراحی سایت بپردازیم تا به شما کمک نماید سایتی جذاب و پر مخاطب طراحی نمایید.

 

محتوا

یکی از مهمترین مواردی که در طراحی وب سایت باید به آن توجه داشت، محتوا و نحوه نمایش آن است. در گذشته و روزهای آغازین وب، سایت های اینترنتی شامل صفحه ای بودند که شاید تا ۱۰ هزار کلمه را در خود جای می دادند. این کار باعث می شد مخاطب احساس خوبی نداشته باشد و نتواند به سادگی مطالب مورد نیاز خود را در صفحه مورد نظر بیابد.

 

اصول طراحی وب سایت امروزه به ما می گوید که باید محتوا را به گونه ای خلاصه، مفید و جذاب ارائه نماییم تا مخاطب علاوه بر دستیابی ساده تر به مطالب خود، احساس خوبی به سایت پیدا کرده و جذب آن شود. مخفی کردن محتوا یا ارائه‌ ی بیش‌ازحد، باعث می ‌شود وب ‌سایت ازنظر مخاطب آزار دهنده تلقی شود و حتی پتانسیل کسب درآمد را از بین ببرد.

 

علاوه بر این توجه به تعیین لحن و نوع بیان مطالب می تواند باعث ایجاد چهره تجاری شما شود. ارائه مطالب در مکان های درست و منطقی می تواند باعث جلب اعتماد کاربر و ایجاد احساس خوشایند در او شود. بنابراین مطالبتان را مرتب، خلاصه و مفید ارائه نمایید و در صورت نیاز از حرفه ای های تولید محتوا به منظور استفاده صحیح از اصول روانشناسی طراحی وب استفاده نمایید.

 

فضا

چیدمان یک صفحه وب تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. می تواند نظر و احساس کاربر را تا حد زیادی دست خوش تغییر نماید. از این رو چینش اصولی، صحیح و مناسب محتوا بایستی در اولویت شما قرار گیرد،  اما این جایگذاری محتوا باید با توجه به این نکته باشد که قرار است چه درصدی از صفحه‌ی وب را اشغال کند.

 

در طراحی وب اصطلاحی تحت عنوان «فضای سفید» (White Space) وجود دارد. این اصطلاح به معنی فضاهای موجود در سایت است که هیچ محتوا و یا عنصر بصری خاصی در آن گنجانده نشده است. باید توجه داشته باشید که بخش ها در طراحی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا مهم ترین عامل برای ایجاد آرامش و استراحت برای کاربر محصوب می شوند.  این فضاهای استراحت معمولاً در حواشی یا فضای خالی اطراف محتوا قرار می گیرند.

 

مفهوم «مینیمالیسم» با «کمینه ‌گرایی» در بحث طراحی وب که به معنای کاهش استفاده از منابع دیداری است محبوبیت بسیاری در میان طراحان وب داشته است.شما به عنوان یک طراح سایت باید از این موضوع آگاه باشید که وجود مطالب و محتوا در حجم بسیار زیاد و بدون وجود هیچ استراحتگاهی برای چشم و فضای خالی می تواند

 

سبب آشفتگی مخاطب شدود. در مقابل وقتی شما از این تکنیک در نمایش اطلاعات خود استفاده می کنید، کاربر حس می کند که شما می دانید او دقیقا به دنبال چه چیزی است و قصد ندارید وقت و انرژی او را با گزافه گویی و ارائه مطالب بی اهمیت به هدر بدهید.

 

رنگ

مهم ترین قواعد طراحی وب سایت را بدانید

به طور کلی رنگ ها نقش مهمی در طراحی یک سایت ایفا می کنند. رنگ های اصلی و مهم سایت همواره از سوی سازمان و یا شخص سفارش دهنده و با توجه به رنگ های اصلی سازمان تعیین می گردد.

 

در اغلب طراحی های امروزی رنگ های غالب استفاده شده در وب سایت، رنگ های خنثی هستند(مانند سایه ‌ها و طیف سفید، خاکستری و مشکی) این رنگ ها اغلب در کناره های اصلی مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به فضایی که اشغال می نمایند یک تسلط کلی بر رو صفحه دارا هستند.

 

به ‌طور مثال اگر رنگ ‌های اصلی شرکتی آبی و زرد باشد، با استفاده از رنگ‌ های خنثی یعنی سفید و سیاه، به ‌جای استفاده از پس ‌زمینه‌ ای آبی یا زرد، احتمالاً رنگ سفید را انتخاب خواهند کرد. این رنگ‌ های خنثی کم‌ وبیش کارکردی همچون فضای سفید دارند، فرصتی را برای استراحت فراهم می‌ کنند. با استفاده از مثال بالا، اگر مخاطب سایتی را با رنگ ‌های آبی و زرد ببیند، بدون شک تمرکز برایش بسیار مشکل خواهد بود (تصور کنید متن زرد بر پس ‌زمینه ‌ای آبی).

 

علاوه بر این ها باید بدانید که استفاده از رنگ های متفاوت می تواند در روانشناختی شما تاثیر چشم گیری داشته بشد. به عنوان مثال انتخاب رنگ های سرد مانند آبی، سبز و صورتی می توانند احساس دعوت کننده ای را به مخاطب القا نمایند. که حاوی یک حس حرفه ای و آرامش بخش می باشد. رنگ زرد یک حس سردی

 

و غیردوستانه را به کاربر منتقل می نماید. رنگ های گرم شامل زرد، نارنجی و قرمز می توانند احساس آرامش، گرما و حس خلاقیت را انتقال دهند. البته انتقال حس هایی چون خشم و استرس نیز با این رنگ ها ممکن است. به ‌علاوه‌ی این نکات، رنگ‌ های خنثی مانند سفید، باوجود این ‌که حس آزادی و رهایی را انتقال می ‌دهند

 

اما می ‌توانند حس خسته‌ کننده بودن را نشان دهند. خاکستری معمولا به‌ عنوان رنگی مدرن در نظر گرفته می ‌شود اما می ‌تواند خیلی سرد و غیردوستانه باشد. سیاه از طرف دیگر احساس حرفه ‌ای بودن را القا می ‌کنند اما به دلیل ماهیت این رنگ می ‌تواند بیش‌از حد بر طراحی تسلط پیدا کند.

 

حال که چیزهایی را دربراه روانشناسی رنگ ها آموختید بایستی با استفاده صحیح از آن ها احساس مورد نظر خود را به کاربر انتقال دهید. به عنوان مثال اگر قصد دارید احساس مثبت مخاطبان را بدست آورید استفاده ترکیبی از رنگ های آبی و سبز و در صورت تمایل به کسب حس خلاقیت و دوستی ترکیبی از رنگ های آبی و سبز به همراه زرد و نارنجی که در یک زمینه سفید یا خاکستری روشن به طور صحیح چیده شده اند می تواند تاثیرات چشمگیری را دارا باشد.

 

تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی دیگر از عناصری است که می تواند در طراحی یک وب سایت موثر و کارآمد باشد. در گذشته تنها ۱۵ فونت برای طراحی سایت در دسترس طراحان وب قرار داشت، اما با پیشرفت تکنولوژی وب و ظهور CSS3 طراحان وب به دنیایی از فونت ها و استایل های مختلف برای طراحی یک سایت منحصر به فرد دسترسی یافته اند.

 

خانواده‌ ی فونت‌ ها برای استفاده در موقعیت ‌ها و مصارف خاصی طراحی‌ شده‌ اند. به‌طور مثال فونت‌ های «سریف» (Serif) که تمام حروف، پایه‌ ای کوچک دارند در مجموع با مطالب جدی، پژوهشی و حرفه ‌ای همگام است. در حالی ‌که گروه فونت ‌های «سنز-سریف» (sans-serif) بیشتر حس مدرن و غیررسمی را القا می‌ کنند.

 

به عنوان مثال اغلب سایت های خبری مشهور چون نیویورک تایمز از فونا های خانواده سریف بهره می برند تا احساس جدی و با اهمیت بودن مطالب را به کاربران خود انتقال دهند. در مقابل فونت ‌های سنز-سریف یک نوع حس مدرن بودن را به کاربر انتقال می دهد از این رو این دسته از فونت ها مورد توجه سایت های تکنولوژی است زیرا قصد دارند حس بروز و مدرن بودن را به کاربران خود انتقال دهند.

 

نحوه ‌ی ارائه ‌ی فونت بر صفحه‌ ی وب اهمیت بسیار بالایی دارد. فاصله خطوط و فاصله ‌ی حروف حتما باید در نظر گرفته شود. فاصله‌ ی زیاد بین خطوط باعث می ‌شود که متن راحت ‌تر خوانده شود، اما فاصله‌ ی کم چشم ‌ها را خسته کرده و خواندن بیشتر از یک پاراگراف به کار سختی تبدیل خواهد شد. فاصله ‌ی میان پاراگراف ‌ها،

 

میزان حاشی ه‌ی بین متن ‌ها و دیگر عناصر و اندازه فونت، دیگر عواملی هستند که در هنگام طراحی باید مورد توجه قرار بگیرند. پاراگراف‌ های بسته و نزدیک به هم باعث ایجاد حس غیردوستانه می ‌شود و نزدیک بودن بیش ‌ازحد پاراگراف به عکس‌ ها حس شلوغی را منتقل می ‌کند. استفاده از فونت بسیار بزرگ یا کوچک باعث می ‌شود مخاطب گمان کند شما می ‌خواهید مطلبی را داد بزنید یا به‌ صورت نجوا به آن ‌ها بیان نمایید.

 

سخن آخر

یک طراح وب موظف است با شناخت درست و اصولی روانشناسی وب، سایتی طراحی کند، که از همه نظر بتواند احساس مثبت را به کاربران خود القا نماید. در این مطلب تلاش نمودیم مهم ترین و کاربردی ترین نکات پیرامون روانشناسی وب را به شما بیاموزیم اما باید بدانید که اینها همه ماجرا نیستند و زمینه های زیادی دیگری هم بر عملکرد موفق یک وب سایت تاثیر گذار هستند.