پارس ناز پورتال

مواد خوراکی مفید برای سه ماهه دوم بارداری

مواد خوراکی مفید برای سه ماهه دوم بارداری

مواد خوراکی مفید برای سه ماهه دوم بارداری 

در سه ماهه دوم بارداری مادران جنین و جسم وی را به طور کامل تری در بدن خود احساس می‌کنند که جسم یک انسان در درون رحم آنان قرار دارد. هر یک از سه ماهه‌ هاي بارداری از نظر تغذیه‌ اي تفاوت‌هایي با هم دارند. در سه ماهه دوم حاملگی تمام بخش‌ها و به ویژه مغز رشد بیشتری خواهد کرد و همین مواد مغذی خاصی را می‌طلبد.در پایان ماه سوم بارداری اشتها و میزان سطوح انرژی فرد به حالت طبیعی بازگشته هست.

 

در طی ماه‌هاي چهارم تا ششم بارداری پانكراس كودك در حال تكامل هست و برای شكل‌گیری مناسب آن به مقدار بیشتری روی نیاز خواهد بود.همین طور در پایان سه ماهه دوم مغز كودك رشد بیشتری خواهد داشت.

 

مواد مغذی حیاتی برای رشد جنین

كودك در مراحل گوناگون رشد به مواد مغذی متعددی نیازمند هست. سه ماهه دوم بارداری مرحله‌اي مهم برای تكامل پانكراس كودك هست.بنابراین باید به مقدار فراوان از غذا هاي حاوی روی مثل گوشت قرمز و تخم آفتابگردان مصرف نمود، زیرا این ماده مغذی برای تكامل مناسب پانكراس جنین ضروری هست.همین طور مادر باید برای رشد اکثر مغز كودك كه در حدود ماه ششم بارداری رخ میدهد آماده شود.

 

در سه ماه آخر بارداری مغز كودك به سرعت رشد خواهد كرد در هنگام تولد به میزان 25 درصد اندازه مغز بالغین خواهد بود.مغز از 60 درصد چربی تشكیل شده هست كه نیمی از آن به صورت اسید چرب دكوزاهگزانوئیك اسید (DHA) – یك اسید چرب امگا-3 بلند زنجیره – هست.مادر باردار نیازمند مصرف مقدار زیادی از این اسیدهای چرب ضروری هست كه در ماهی‌هاي چرب یافت میشوند و برای تكامل مغز، شبكیه چشم و سیستم عصبی جنین حیاتی می‌باشند.

 

همین طور این اسیدهای چرب در به جهان آوردن كودكی با وزن اکثر مناسبتر و نه خیلی سنگین و كاهش احتمال تولد كودك نارس كمك می‌نمایند.پیشنهاد شده هست كه از ماهی‌هاي چرب در رژیم خوراکی به مقدار مناسب بهره گیری شود. این امر به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم هست.ماهی‌هاي ساردین و سالمون كنسرو شده نیز منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا-3 محسوب میشوند.

 

از منابع دیگر این ماده مغذی لوبیای سویا توفو بادام گردو فندق تخم آفتابگردان، گلرنگ و روغن‌هاي انها و تخم‌مرغ را میتوان نام برد.برای بهره گیری حداكثر از امگا-3 موجود در ماهی، به مقدار فراوان از مواد خوراکی غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها از قبیل ویتامین‌هاي C E كاروتنوئیدها و سلنیوم مصرف نمایید.

 

آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توانند از تخریب اسیدهای چرب حساس ماهی در برابر اكسیداسیون محافظت كنند. از منابع آنتی‌اكسیدان‌ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

كیوی و توت فرنگی تازه، سرشار از ویتامین C می‌باشند.

آواكادو و مغزدانه‌ها، حاوی ویتامین E فراوان میباشند.

فلفل‌ها، حاوی مقدار زیادی ویتامین C و كاروتنوئیدها می‌باشند.

 

 به گزارش پارس ناز همین طور كاروتنوئیدها در سایر سبزی‌ها و میوه‌هاي رنگی مثل هویج گوجه‌ فرنگی و انبه یافت می‌شوند.مغزهای برزیلی سرشار از سلنیوم می‌باشند.در صورتی كه تمایلی به مصرف ماهی ندارید، ممكن هست به مصرف مكمل‌هاي روغن ماهی حاصل از ماهی‌هاي چرب نیاز داشته باشید.

 

در طول دوران بارداری روغن‌هاي كبد ماهی را بدون نظر پزشك مصرف ننمایید زیرا ممكن هست حاوی میزان بالایی ویتامین A باشند و سبب بروز مسمومیت با ویتامین A گردند.