پارس ناز پورتال

مواد خوراکی و تاثیر روی سوخت و ساز بدن

مواد خوراکی و تاثیر روی سوخت و ساز بدن

مواد خوراکی و تاثیر روی سوخت و ساز بدن 

مواد غذایی روی سوخت و ساز بدن تاثیرات مختلفی خواهند گذاشت، همۀ می‌دانیم که متابولیسم یا همان سوخت و ساز در بدن تاثیرات زیادی روی حالات عادی بدن دارد. به كلیه فرایندهای شیمیایی كه در بدن رخ میدهد متابولیسم گفته میشود. یكی از نتایج واكنش‌هاي متابولیکی، ساخت انرژی از منابع انرژی خوراکی مصرفی هست. این مطلب را بخوانید

 

سطح متابولیسم به هنگام استراحت برابر با مقدار انرژی مورد نیاز برای حفظ عملكردهای پایه‌اي بدن مثل نفس كشیدن و جریان خون هست.سطح متابولیسم بدن توسط هورمون‌ها كنترل می شود و در پاسخ به شرایط فیزیولوژیک یا روحی خاص مثل ترس و اضطراب افزایش می‌یابد.

 

 به گزارش پارس ناز این هورمون‌ها بر شدت واكنش‌هاي سلولی موثرند.ممكن هست سطح متابولیسم پایه در یك فرد به خاطر كمبود یكی از هورمون‌هاي كنترل كننده متابولیسم به طور طبیعی پایین باشد.این امر منجر به سوختن کمتر انرژی در بدن می شود.

 

افرادی که به طور طبیعی سطح متابولیسم پایینی دارند و دچار اضافه وزن میباشند با مصرف وعده‌هاي خوراکی کوچک‌تر اما در دفعات اکثر می توانند تا حدی سطح متابولیسم خود را افزایش دهند.سطح متابولیسم گاه به دنبال گرفتن رژیم‌هاي خوراکی سخت و كم خوری‌هاي شدید نیز ایجاد می شود.

 

در این شرایط بدن به جای سوزاندن انرژی دریافتی آن را در خود ذخیره می کند كه این امر در طولانی مدت نه تنها باعث لاغری فرد نمیشود بلكه باعث بروز اضافه وزن نیز میگردد.به همین خاطر حذف هیچكدام از وعده‌هاي خوراکی برای كاهش وزن پیشنهاد نمی شود.

مواد خوراکی و تاثیر روی سوخت و ساز بدن