پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی شما را خوش اخلاق می کنند

این مواد خوراکی شما را خوش اخلاق می کنند

این مواد خوراکی شما را خوش اخلاق می کنند 

مواد خوراکی می توانند حتی روی اخلاق و رفتار ما نیز تاثیر داشته باشند تعداد زیادی از خوراکی ها با تاثیر در آزاد شدن هورمون ها روی روان تاثیرگذار میباشند.بعد از کار سخت هرروز یک خوراکی که به شما روحیه و نشاط بدهد خیلی ضروری به نظر میرسد. بعضی غذاها میباشند که مصرف آن ها موجب تقویت خلق و روحیه می شوند که در این جا به توضیح چند مورد از آن ها پرداخته‌ایم.

 

سیب

سیب سرشار از ترکیبی موسوم به کوئرستین هست که از آسیب مغز در برابر رادیکال‌هاي آزاد جلوگیري می کند.

 

ساردین

مطالعات نشان داده افرادی که بدنشان دچار کمبود امگا 3 هست اکثر از دیگر افراد، مبتلا به ضعف روحیه میباشند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌هاي چرب مثل سالمون و ساردین، بخش وسیعی از بافت مغز را تشکیل می دهند. حدود 60 درصد از وزنخشک مغز را چربی تشکیل میدهد که حدود 30 درصد از آن به شکل امگا 33 می‌باشد.

 

داشتن یک رژیم سرشار از امگا 3 کمک موثری به سلامت مغز خواهد کرد و با حفظ انعطاف سلول‌هاي مغز موجب تقویت و بهبود روحیه میشود و به این ترتیب پیام‌رسان‌هاي شیمیایی مغزی «انتقال دهنده‌هاي عصبی» میتوانند به طور موثرتری کار کنند.

 

موز

موز حاوی اسید آمینه مهم و ضروری تریپتوفان و نیز ویتامین A، B6، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات‌ هست. کربوهیدرات‌هاي تقویت‌ کننده روحیه به جذب تریپتوفان در مغز کمک میکنند و ویتامین B66 به تبدیل تریپتوفان به هورمون سروتونین که موجب بهبود اخلاق می شود کمک می کند که این مورد به تقویت خلق و خو و نیز داشتن خوابی راحت کمک بسزایی میکند.

 

از آنجا که تریپتوفان قادر به افزایش مقدار سروتونین در بدن می شود در درمان مریضی‌هاي مختلفی مثل بی‌خوابی، افسردگی و حتی هیجانات ناشی از خشم نیز موثر هست. موزها به دلیل این که دارای پتاسیم میباشند مصرف آن ها بعنوان یک میان‌وعده سالم برای افرادی که دچار استرس‌هاي شدید یا خستگی شده‌اند خوب می‌باشد.

 

اسفناج

اگر بدن به کمبود ویتامین B مبتلا شود، منجر به ضعف روحیه و بداخلاقی فرد میشود، چراکه وجود مقدار پایین ویتامین B در بدن میتواند در واقع مانع ساخت سروتونین شود. با خوردن سبزیجات برگی مثل اسفناج و بروکلی به افزایش سطح ویتامین BB در بدن خود کمک کنید.

 

آب

بدن برای وظایف و عملکردهای منظم خود نیاز ضروری به آب دارد که در این خصوص نه تنها تک‌تک اعضای بدن با کمبود آب دچار نقص می شوند بلکه روی توانایی تمرکز مغز نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و موجب تضعیف آن خواهد شد.

 

شکلات تیره

شکلات نه تنها طعم خوبی دارد بلکه میتواند روحیه و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. شکلات هرچه تیره‌تر باشد دارای خواص بیشتری هست. مصرف تکه چهارگوش کوچکی از شکلات تیره می تواند باعث شود مغز اندورفین آزاد کند و موجب افزایش سطح سروتونین شود.

 

طی یک تحقیق به 30 نفر مقدار 40 گرم شکلات تیره طی 14 روز داده شد. نتایج نشان داد که این افراد هورمون استرس کمتری در بدنشان ساخت شده و مقدار هیجانشان نیز کاهش یافته هست. افرادی که دچار اضطراب میباشند با خوردن شکلات شیری می توانند علائم و نشانه‌هاي این حالت را در خود کاهش دهند. تحقیقات می گوید خوردن شکلات تلخ نیز برای افرادی که سابقه اضطراب ندارند میتواند نقش بسیار موثری در بهبود حالاتشان داشته باشد.

 

ماست

کمبود ویتامین D منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی از جمله افسردگی، پوکی استخوان، مریضی‌هاي قلبی و سرطانخواهد شد.برترین منبع ویتامین D نور خورشید هست ولی اگر در شرایطی قرار دارید که قادر به دریافت نور کافی از خورشید نیستید بهتر هست از منابع خوراکی حاوی ویتامین DD بهره گیری کنید.

 

کلسیم نیز میتواند مقدار استرس و هیجان شما را کاهش دهد، برای این منظور میتوانید مقداری توت «انواع توت‌ها» به ماست خود بیفزایید و آن را بعنوان صبحانه میل کنید.

 

بادام

بادام سرشار از ترکیبی موسوم به تیروزین هست که یکی از اجزاء سازنده برای ساخت دوپامین و دیگر انتقال دهنده‌هاي عصبی مربوط به حالات فرد می‌باشد و این بدان معناست که خوردن یک مشت بادام نه تنها موجب بهبودی و سلامت دستگاه قلبی عروقی می شود بلکه به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی فیبر و اسیدهای چرب غیر‌اشباع تک زنجیره‌اي

 

و به گزارش پارس ناز  چند زنجیره‌اي باعث بهبود اخلاق فرد نیز میشود.از دیگر منابع خوراکی حاوی تیروزین میتوان به جوجه،‌ بوقلمون و پنیر نیز اشاره کرد.

 

تخمه آفتابگردان

تخمه‌ آفتابگردان منبع دیگری از تیروزین هست و نیز سرشار از ویتامین E و سلنیوم هست که محافظان خوبی برای قلب به شمار می روند.