پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی برای سلامت قلب معجزه می کنند

این مواد خوراکی برای سلامت قلب معجزه می کنند

این مواد خوراکی برای سلامت قلب معجزه می کنند 

تعداد زیادی از مواد خوراکی میباشند که می‌توانند برای سلامت قلب انسان بسیار خوب باشند و چه بهتر که آنها را همۀ وقت} مصرف کنیم. در قبل باور بر این بود که چربی و کلسترول موجب انسداد شریان ها می‌شوند و این شرایط به بروز سکته مغزی و یا حمله قلبی منجر میشود.

 

آن چه پژوهشگران در حال حاضر میدانند این هست که مریضی قلبی به واسطه التهاب شکل می‌گیرد. محرک هاي منفی در جریان خون – قند، نمک، کمبود مواد مغذی، سموم – موجب میشوند تا سلول هاي حاضر در رگ ها مهاجرت کرده و ملتهب شوند و این به شکل گیری ضایعات یا انسداد شریان ها منجر می‌شود، که علت سکته هاي مغزی و حملات قلبی هست.

 

در شرایطی که عوامل مختلفی میتوانند علت این التهاب باشند، رژیم خوراکی یکی از گزینش هاي اصلی در این اساس محسوب میشود. با تمرکز بر مواد خوراکی دوستدار قلب، شما میتوانید به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مریضی قلبی را کاهش دهید.

 

اما این تنها درمورد سالم غذا خوردن نیست، بلکه درمورد مصرف مواد خوراکی هست که از مواد مغذی و ترکیباتی بهره می‌برند که برای حفظ و بهبود سلامت قلب شما مبارزه میکنند. در ادامه با بعضی از این مواد خوراکی که باید در رژیم غذای هرروز خود جای دهید اکثر آشنا میشویم.

 

روغن زیتون فوق بکر
شکل اصلی چربی که در منطقه مدیترانه مصرف میشود، روغن زیتون فوق بکر هست که سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع هست. این اسیدهای چرب به تنهایی فواید محافظت از قلب را ارائه می‌کنند، اما جدا از آن، روغن زیتون حاوی بیش از 36 پلی فنول هست که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمند دارند.

 

اسیدهای چرب تک غیر اشباع و پلی فنول ها در کنار یکدیگر می‌توانند فواید زیر را ارائه کنند:
کاهش سطوح کلسترول کلی
کاهش کلسترول بد «LDL»
افزایش کلسترول خوب «HDL»
کاهش استرس اکسیداتیو
کاهش التهاب

 

تمامی این عوامل بر سلامت شریان ها و رگ هاي انسان تاثیرگذار میباشند و به صورت مستقیم از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند.مصرف هرروز دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر را مد نظر قرار دهید که به پیشگیري از ابتلا به سرطان نیز کمک میکند. از این روغن میتوانید در پخت و پز، سالادها، اسموتی ها یا برای تفت دادن بهره گیری کنید.

 

توت ها
توت ها مثل توت فرنگی و بلوبری حاوی آنتوسیانین ها میباشند که نوعی فلاونوئید با کیفیت چشمگیر محسوب می‌شوند.
این آنتوسیانین ها از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بهره می‌برند، با رادیکال هاي آزاد مبارزه میکنند، و به تنظیم آن چه درون شریان ها رخ می‌دهد، کمک میکنند،

 

و از این رو، آنها عملکرد بهتری در بازرسی قند خون ارائه می‌کنند.مصرف سه وعده یا اکثر از توت ها مثل توت فرنگی و بلوبری در هفته بهره‌مندی از فوایدی که به آنها اشاره شد را امکان‌پذیر میکند.

 

مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی انتخاب هایي خوشمزه میباشند و می‌توانید از میان بادام، پسته، فندق، آجیل برزیلی، دانه کاج، بادام زمینی و … گزینش هاي مورد علاقه خود را انتخاب کنید.مغزهای خوراکی منبع خوبی برای چربی هاي سالم – چند غیر اشباع و تک غیر اشباع – میباشند و همین طور از محتوای فیبر، پروتئین، توکوفرول ها، مواد معدنی، فیتواسترول ها، و پلی فنول ها بهره می‌برند که همگی به حفظ و بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند.

 

مصرف یک مشت کوچک از مغزهای خوراکی در روز را مد نظر قرار دهید. همین طور، انواع گوناگون مغزهای خوراکی را مصرف کنید زیرا هر کدام فواید دوستدار قلب مختلفی را ارائه میکنند.

 

سبزیجات برگدار سبز
سبزیجات برگدار سبز از مغذی‌ترین سبزیجات محسوب می‌شوند و مصرف حداقل یک وعده بزرگ از آنها در روز پیشنهاد می‌شود.
از نظر سلامت قلب، آنها سفتی در شریان ها را کاهش می‌دهند، به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند و در ساخت نیترات خوراکی – یک ترکیب که به فشار خون کمک می‌کند، از لخته شدن خون در شریان ها جلوگیری میکند، و به طور مستقیم مانع از اختلال در دیواره هاي شریانی میشود – نقش دارد.

 

شما باید به طور منظم سبزیجات برگدار سبز را مصرف کنید، زیرا اثر آنها پس از حدود دو روز کاهش می یابد. سبزیجات برگدار سبز از محتوای بالای لوتئین، منیزیم و فولات سود می‌برند که به شکل گیری خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی منتج میشود.

 

فیبر
مقدار مصرف کافی از فیبر برای تنظیم قند خون، تغذیه باکتری هاي روده و سوخت و ساز اهمیت دارد، که همگی پیامدهای مهمی برای سلامت قلبی عروقی دارند. تعداد زیادی از مطالعات نیز نشان داده اند که فیبر در کاهش کلسترول موثر هست، که یکی دیگر از فواید دوستدار قلب هست.

 

فیبر در سبزیجات، مغزهای خوراکی، غلات کامل، لوبیا، حبوبات و میوه ها یافت میشود. تمامی این موارد مواد خوراکی کامل گیاهی میباشند.متاسفانه، رژیم هاي خوراکی غربی از محتوای پایین فیبر برخوردار میباشند، زیرا تعداد زیادی از مواد خوراکی فرآوری شده از مواد پالایش شده تهیه می‌شوند.

 

اگرچه در بعضی از این غذاها فیبر افزوده میشود، اما همچنان شرایطی نمونه با مصرف منابع خوراکی کامل طبیعی حاوی فیبر ارائه نمیکنند. منابع طبیعی فیبر مواد مغذی و ترکیبات خوب دیگری مثل ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها، فلاونوئیدها و مواد شیمیایی گیاهی را نیز ارائه می‌کنند که دارای فواید دوستدار قلب میباشند.مقدار مصرف پیشنهاد شده هرروز برای فیبر 25 تا 38 گرم هست.