پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی به شدت نفخ آور هستند

مجموعه : رژیم و تغذیه
این مواد خوراکی به شدت نفخ آور هستند

این مواد خوراکی به شدت نفخ آور هستند 

نفخ آور بودن در خوراکی ها بهتر است تا شناسایی شود زیرا در برخی موارد خوردن آن ها توصیه نمی شود و ممکن است باعث بروز مشکل شوند. نفخ از نشانه‌های سوء‌هاضمه است و معمولاً بر اثر خوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ ‌آورند پدید می‌آید. در این مقاله به چند نوع از این خوراکی‌های نفخ‌آور اشاره شده است

 

این روزها بیشتر مردم دچار مشکلات گوارشی هستند و یکی از عوارض آن نفخ است.نفخ تجمع گاز در دستگاه گوارش است که با بادکردن و فشار در شکم پس از غذا خوردن و آروغ زدن مشخص می ‌شود.

 

سیب
این میوه محبوب، حاوی سوربیتول، نوعی قند طبیعی موجود در بسیاری از میوه ها، است.بدن برخی از افراد نمی تواند آن را به درستی جذب کند و منجر به تولید نفخ و اسهال، به ویژه در کودکان، می شود.

 

تمشک
این میوه خوش طعم، برای افرادی که در هضم سوربیتول مشکل دارند، مضر است.آنها ممکن است به نفخ، درد در ناحیه شکم، اسهال یا تهوع، مبتلا شوند.

 

هندوانه
این میوه آبدار حاوی قند طبیعی فروکتوز است که برخی از افراد در هضم آن مشکل دارند.ممکن است این مشکل ژنتیکی باشد و پزشکان به آن عدم تحمل ارثی فروکتوز می گویند و با آزمایش خون، مشخص می شود که فردی دچار عدم تحمل این نوع قند هست یا خیر.

 

کنگر فرنگی
این سبزی حاوی قندی به نام فروکتان است که باعث تولید نفخ می شود.اگر پس از خوردن آن، احساس خوبی ندارید، دیگر از این سبزی مصرف نکنید.

 

سیب زمینی
سیب زمینی یکی از مواد غذایی است که کنار برخی دیگر از غذاها قرار می گیرد.اما نشاسته سیب زمینی، موجب تولید نفخ در برخی از افراد می شود.

 

قارچ شیتاکه
این قارچ مشهور به دلیل دارا بودن مانیتول، نوعی قند طبیعی، فرد را دچار نفخ می کند.مصرف بیش از حد آن مانند یک ملین ملایم است و باید مراقب باشید.

 

نخود فرنگی
این گیاه سبز و نرم، حاوی یکسری قند به نام گالاکتو-الیگوساکارید، است که از باکتری های روده تغذیه کرده و گاز تولید می کنند.

 

قهوه

کافئین موجود در قهوه نیز منجر به تولید نفخ می شود.

 

جودوسر
این ماده غذایی به دلیل وجود فیبر در آن، برای صبحانه عالی است و به فرد احساس سیری می دهد اما اگر جودوسر به مقدار زیادی به رژیم غذایی اضافه شود، تولید نفخ می کند.

 

انواع کلم ها
این سبزیجات بسیار خوش طعم و مفید هستند اما هضم شان مشکل است.مصرف سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل ممکن است در فرد تولید نفخ کند.

 

زردآلو خشک
فیبر موجود در این میوه به بدن فواید بسیاری می رساند و اگر کسی به یبوست مبتلا باشد، این میوه خشک، در درمان او موثر است.اما مصرف زیاد زردآلو به دلیل دارا بودن قند فروکتوز در مقادیر بالا، نفخ و دل درد می آورد.

 

هلو
این میوه بسیار خوشمزه، گاهی اوقات معده را به شدت آزار می دهد.هلو حاوی قند طبیعی “پلی ال” است که با باکتری های روده چندان سر سازگاری ندارد.گاهی اوقات این عدم هماهنگی منجر به انقباض های شکمی و همچنین تولید نفخ می شود.

 

جویدن آدامس
جویدن آدامس موجب جمع شدن هوا در روده می شود.از طرفی انواع آدامس های بدون قند، سوربیتول و زایلیتول دارند که در برخی از افراد نفخ به وجود می آورند.

 

آبنبات
آبنبات ها به وسیله زایلیتول، مانیتول، سوربیتول و برخی دیگر از قندهایی شیرین می شوند که با دستگاه گوارش برخی از مردم، سازگاری ندارند و موجب نفخ می شوند.