پارس ناز پورتال

معرفی بهترین مواد خوراکی که منبع آهن هستند

معرفی بهترین مواد خوراکی که منبع آهن هستند

معرفی بهترین مواد خوراکی که منبع آهن هستند 

آهن یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن هست که باید توسط خوردن مواد خوراکی برای بدن فراهم سازی گردد و ما در این مقاله منابع آهن را معرفی میکنیم. پیشنهاد هاي بین المللی بر این هست که زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سالگی هرروز 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. گرچه این میزان مصرف باید در بین گیاه خواران بیش از 32 میلی گرم باشد.

 

مواد خوراکی که اکثر از گوشت قرمز آهن دارند
فقر آهن شایع ترین اضطراب تغذیه اي، بخصوص در بین زنان هست و گرچه تنها راهکار آن مصرف گوشت قرمز نیست، در این جا 7 نوع ماده خوراکی غنی که به اندازه گوشت قرمز یا حتی اکثر از آن آهن دارند، معرفی شده هست.

 

لوبیا سفید: خوردن یک فنجان و نیم کنسفر لوبیا سفید، در هر وعده 4 میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا هم‌چنین یک نیروگاه تغذیه اي برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن هست. مصرف این ماده خوراکی منجر به کاهش کلسترول و بازرسی بهتر قند خون میشود. به طور کلی دو نوع آهن هم و غیر هم وجود دارد.

 

هم در مواد خوراکی گوشتی موجود بوده و جذب آن اکثر از غیر هم هست که اکثر در گیاهان یافت میشود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.

 

اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود ۳ و نیم میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. اسفناج هم‌چنین منبع خوبی از 20 ماده معدنی و ویتامین دیگر هست. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا ماده معدنی آن اکثر جذب بدن شود.

 

دانه هاي چیا این دانه ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 میباشند و گرچه یک علت دیگر برای مصرف آن ها وجود دارد و اینکه منبع خوبی از آهن نیز محسوب می‌شوند. دانه هاي چیا در هر 1 اونس « تقریبا 30 گرم »، حدود 2 میلی گرم آهن دارند ضمن اینکه منبع خوبی از فیبر محلول میباشند و به فرایند هضم دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.

 

کاکائو و پودر کاکائو: فقط ۳ اونس « تفریبا 85 گرم »، کاکائو یا پودر آن، 7 میلی گرم آهن به بدن میرساند. این مقدار گرچه غیر هم هست، اما کاکائو سرشار از فلاونوئیدها برای توسعه سلامت قلب نیز محسوب می‌شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.

 

زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ اي سرشار از آهن هست. در واقع در هر گرم زردچوبه ۰٫۶ میلی گرم از این ماده معدنی وجود دارد.

 

عدس: در هر ۱۰۰ گرم این حبوبات ۱٫۵ و ۳ میلی گرم آهن وجود دارد. به علاوه باید بدانید که این مواد خوراکی سرشار از قندهای پیچیده و فیبر هست. عدس، چربی ندارد و این یک مزیت بزرگ هست. برای جذب آهن موجود در عدس، اضافه بر افزودن لیمو ترش به آن می‌توان از جعفری نیز بهره گیری کرد

 

آویشن: این گیاه خوشبو و خوش مزه، سرشار از آهن هست و در هر 10 گرم آن 12 میلی گرم آهن وجود دارد. اضافه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از این ماده هست. در هر 100 گرم جعفری دست کم 3٫8 میلی گرم آهن وجود دارد.