پارس ناز پورتال

مواد خوراکی مورد نیاز بدن رده های سنی مختلف

مجموعه : رژیم و تغذیه
مواد خوراکی مورد نیاز بدن رده های سنی مختلف

مواد خوراکی مورد نیاز بدن رده های سنی مختلف 

آیا می‌دانید که مواد غذایی مورد نیاز بدن شما در سنی که دارید چقدر هست؟ در جواب باید سراغ متخصصان تغذیه و پیشنهاد هاي آنان برویم. وجود میزان کافی منیزیم در بدن، نه‌تنها شما را از ضعف عضلانی و خستگی همیشگی نجات میدهد، بلکه نمیگذارد افسرده و مضطرب شوید.در این مقاله، لیست مواد معدنی مورد نیازتان را تا اندازه‌اي کامل می کنیم و راه‌هاي فراهم سازی انها را با شما در بین میگذاریم.

 

چرا باید فلوراید مصرف کنیم؟
مصرف کافی فلوراید سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاي شما را حفظ میکند اما محققان اثبات کرده‌اند که بهره گیری بیش از اندازه از این ماده یا گذشته از سه‌سالگی از فلوراید بهره گیری کردن، می تواند به سلامت افراد آسیب بزند و اساس را برای پوسیدن زودهنگام دندان‌ها فراهم کند. فلوراید به طور طبیعی در آب وجود دارد و در بعضی از کشورها،

 

آب‌هاي آشامیدنی را با میزان بیشتری از این ماده غنی می‌کرده‌اند که به علت تاثیرات منفی این اقدام در درازمدت، امروز تعداد زیادی از کشورها با اضافه کردن فلوراید به آب مخالف میباشند.

 

نیازتان چقدر هست؟
مردان: 4 میلی‌گرم در روز
زنان: 3 میلی‌گرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي را مصرف کنیم؟
مصرف کافی ماهی‌هاي دریا و آب‌هاي حاوی فلوراید میتواند تا اندازه‌اي نیاز بدنتان به این ماده را برطرف کند. میزان فلوراید موجود در آب، در هر کشور و منطقه متفاوت هست و به همین علت در تعداد زیادی از کشورها، افراد با مراجعه به دندان‌پزشکان، با روش‌هاي مختلفی مانند مصرف قرص‌ها و شربت‌هاي حاوی فلوراید، دهان‌شویه یا ژل و بهره گیری از خمیردندان‌هاي حاوی این ماده، نیاز بدن خود به آن را فراهم سازی می کنند.

 

چرا باید اسیدفولیک مصرف کنیم؟
اگر به اندازه کافی اسیدفولیک که فولات یا ویتامین B۹ هم خوانده میشود مصرف کنید، سیستم عصبی بدنتان سالم می ماند و احتمال دچار شدنتان به مریضی‌هایي مانند کم‌خونی، سرطان، مریضی‌هاي قلبی و حتی پوکی استخوان کاهش پیدا می کند.

 

نیازتان چقدر هست؟
بزرگسالان: 400 میکروگرم در روز
زنان باردار: 600 میکروگرم در روز
زنانی که فرزند خود را با شیر مادر تغذیه میکنند: 500 میکروگرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي مصرف کنیم؟
سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، نان و غلات غنی‌شده، بذر کتان، بادام‌زمینی و حتی موز، ازجمله منابع غنی اسیدفولیک میباشند.

 

چرا باید ید مصرف کنیم؟
دستگاه عصبی برای درست کار کردن به فعالیت درست غده تیروئید نیاز دارد و به گفته متخصصان با مصرف میزان کافی ید، غده تیروئید به‌خوبی کار خواهد کرد. از نظر انها مصرف ید احتمال سقط‌جنین و مرده‌زایی را کم میکند و سوخت‌وساز بدن را در اوضاع تعادل نگه می‌دارد.

 

نیازتان چقدر هست؟
بزرگسالان: 150 میکروگرم در روز
زنان باردار: 220 میکروگرم در روز
زنانی که فرزندشان را با شیر مادر تغذیه میکنند: 290 میکروگرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي مصرف کنیم؟
غذا هاي دریایی، محصولات لبنی، غذا هاي فرآوری‌شده و نمک یددار، اصلی‌ترین منابع فراهم سازی نیاز بدن به ید میباشند. درست هست که نمک غنی‌شده با ید و غذا هاي فراوری‌شده میزان قابل‌توجهی ید دارند، اما مراقب باشید فراهم سازی این نیاز بدنتان به قیمت بالا رفتن فشارخون شما تمام نشود.

 

چرا باید آهن مصرف کنیم؟
در صورت فراهم سازی نیاز بدن به آهن، نه‌تنها از خستگی زودرس نجات پیدا می کنید، بلکه احتمال دچار شدنتان به مشکلات قلبی هم کاهش می‌یابد. فراهم سازی این نیاز، به انتقال بهتر اکسیژن در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن به واسطه فعالیت بهتر گلبول‌هاي سفید کمک می کند.

 

نیازتان چقدر هست؟
مردان 19 ساله و بالاتر: 8 میلی‌گرم در روز
زنان 19-50 ساله: 18 میلی‌گرم در روز
زنان باردار: 27 میلی‌گرم در روز
زنانی که فرزندشان را با شیر مادر تغذیه می کنند: 10 میلی‌گرم در روز
زنان 51 سال و بالاتر: 8 میلی‌گرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي مصرف کنیم؟
مصرف غلات و حبوبات غنی‌شده، لوبیا، عدس، گوشت گاو، بوقلمون «گوشت تیره»، سویا و اسفناج به فراهم سازی ذخیره آهن بدن کمک میکند. با این وجود، تعداد زیادی از افراد با کمبود جدی آهن در بدن روبه‌رو میباشند و برای فراهم سازی آن به مصرف مکمل‌هاي دارویی نیازمندند. برای اطمینان از این موضوع، می توانید

 

با آزمایش خون از کافی بودن یا کمبود این ماده در بدنتان مطمئن شوید و در صورت نیاز، با پیشنهاد یک متخصص، میزان معینی از مکمل‌هاي حاوی آهن را مصرف کنید.

 

چرا باید منیزیم مصرف کنیم؟
وجود میزان کافی منیزیم در بدن، نه‌تنها شما را از ضعف عضلانی و خستگی همیشگی نجات می دهد، بلکه نمیگذارد افسرده و مضطرب شوید. این ماده به حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک میکند و از بیمار شدن قلب و کلیه‌ها جلوگیری میکند.

 

نیازتان چقدر هست؟
مردان 19-30 ساله: 400 میلی‌گرم در روز
مردان 31 ساله و بالاتر: 420 میلی‌گرم در روز
زنان 19-30 ساله: 310 میلی‌گرم در روز
زنان 31 سال و بالاتر: 320 میلی‌گرم در روز
زنان باردار: 350-360 میلی‌گرم در روز
زنانی که فرزندشان را با شیر مادر تغذیه می کنند:310-320 میلی‌گرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي مصرف کنیم؟
در غذا و آبی که همه ي ما مصرف میکنیم، مقداری منیزیم وجود دارد اما بعید نیست که میزان مصرف هرروز این ماده توسط شما کمتر از نیاز بدنتان باشد. محققان می گویند سبزیجات برگ‌سبز، آجیل، لبنیات، سویا، سیب‌زمینی و گندم سرشار از منیزیم میباشند اما در صورتی که آزمایش‌ها از کمبود این ماده در بدنتان حکایت کنند، چاره‌اي جز مصرف مکمل برایتان باقی نمی ماند.

 

چرا باید پتاسیم مصرف کنیم؟
محافظت از سلول‌هاي بدن، بهبود اوضاع عضلات، نظارت فشارخون و کاهش احتمال سنگ‌سازی کلیه، ازجمله خدماتی هست که پتاسیم به بدن شما می رساند.

 

نیازتان چقدر هست؟
بزرگسالان: 4700 میلی‌گرم در روز
زنانی که فرزندشان را با شیر مادر تغذیه میکنند: 5100 میلی‌گرم در روز

 

چه خوراکی‌هایي مصرف کنیم؟
 به گزارش پارس ناز میتوانید با مصرف سیب‌زمینی، موز، ماست، شیر، ماهی تن زرد، سویا، و انواع میوه‌ها و سبزیجات نیاز بدنتان به این ماده را فراهم سازی کنید. اگر چندان دچار گرفتگی عضلات می شوید و همۀ وقت} خسته‌اید، هر روز موز میل کنید و دیگر خوراکی‌هاي حاوی پتاسیم را در برنامه خوراکی‌تان جا دهید.