پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی نفخ شکم را برطرف می کنند

این مواد خوراکی نفخ شکم را برطرف می کنند

این مواد خوراکی نفخ شکم را برطرف می کنند 

عده اي از مواد خوراکی هستند کـه بسیار در معرض می باشند و برای درمان نفخ شکم بسیار موثر هستند. مـا ان ها رابه شـما معرفی میکنیم. یکی از اتفاقاتیکه برای همه ی مـا و خصوصا پس از خوردن وعده سنگین غذا، تند غذا خوردن بـه دنبال گرسنگی طولانی و یا خوردن غذا هاي چرب اتفاق میوفتد این اسـت کـه نفخ کنیم. با این کـه نفخ کردن زمان طولانی رابه همراه مـا نخواهد بود با این حال ودر همان زمان نه چندان طولانی هم نامطلوب اسـت.

 

برای پیشگیری از این نفخ میتوانید بخش اول و دوم مقاله «چگونه با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیري کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟» را مطالعه کنید.اما در مواقعی این اتفاق افتاده و بـه شدت نفخ کرده‌اید، برای این کـه بتوانید این زمان رابه حداقل کاهش دهید میتوانید در سبد خرید خود، موادی راکه در ادامه این نوشته برخواهیم شمرد را نیز قرار دهید. باهم این لیست را مرور و با چگونگی مصرف انها در زمان نفخ کردن شکم آشنا خواهیم شد.

 

زنجبیل

یکی از موادی کـه دراین حالت میتواند بسیار مفید باشد، زنجبیل اسـت. «دبرا اورلیک» متخصص تغذیه دراین باره می‌گوید: “زنجبیل بـه هضم کمک می‌کند ودر از بین بردن گازهای شکمی موثر اسـت.” میتوانید در تهیه غذاهایی کـه می پزید از زنجبیل تازه استفاده کنید. هم چنین میتوانید از آبنبات زنجبیل و چای زنجبیل هم استفاده کنید. بـه علاوه می‌توانید بـه ماست روزانه خود هم کمی ازآن را اضافه کنید.

 

مارچوبه

زمانی کـه احساس نفخ می‌کنید خوب اسـت کـه دفع ادرار بیشتری هم داشته باشید. مارچوبه با دارا بودن «پروبیوتیک» میتواند نقش مهمی در هضم داشته باشد کـه بـه همراه خاصیت دفع ادرار می‌تواند در از بین بردن نفخ بسیار موثر باشد.

 

آب

شاید تعجب کنید اگر بدانید زمانی کـه نفخ کرده‌اید می‌توانید با نوشیدن آب بـه التیام آن وضعیت کمک کنید. اگر از خوردن نوشیدنی هاي گازدار هم پرهیز کنید می‌تواند بسیار مفید باشد چرا کـه نفخ را کاهش می‌دهد. میتوانید برای اثربخشی بهتر، کمی خیار، لیمو یا پرتقال رابه آبی کـه مینوشید، اضافه کنید.

 

کرفس

جویدن کرفس نه تنها میتواند برای آرواره ها مفید باشد بلکه برای پیش گیری از نفخ شکم هم موثر اسـت.

 

شیرنارگیل

عده اي از افراد هستند کـه نمی‌توانند از محصولات لبنی استفاده کنند و بـه لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند. بر اساس مطالعات انجام پذیرفته توسط پروفسور «مارتیکا هینر» در مرکز تغذیه «هانتر کالج» نیویورک این نتیجه بدست آمده کـه لبنیات سنتی کـه پایه گیاهی دارند می‌توانند برای برطرف کردن نفخ موثر باشند.شکر یا گلوکز موجود در شیر می‌تواند ایجاد نفخ کند اما ضافه کردن پروتئین بـه محصولات لبنی میتواند در درمان نفخ مفید باشند.

 

سبزیجاتی با برگ هاي سبز رنگ

سبزی هایي کـه برگ هاي سبز دارند بدلیل وجود نیترات در انها سبب افزایش گردش خون میشوند و بهمین دلیل هم در کاهش میزان نفخ شکم موثر هستند.این برگ هاي سبز سرشار از مگنزیم و پتاسیم هستند کـه در موادمعدنی بدن تعادل بـه وجود می آورند. هم چنین مانع از دریافت سدیم بیش از اندازه در داخل بدن می‌شوند.

 

کفیر و ماست

اگر هیچگونه حساسیتی بـه لبنیات ندارید، هیچ مشکلی وجود ندارد کـه از کفیر، شیر و ماست کـه همگی حاوی «پروبیونیک» هستند استفاده کنید. این ماده می‌تواند در برطرف کردن نفخ شکم موثر باشد.کفیر و ماست، باکتری مفیدی را در بدن رشد می‌دهد کـه بـه هضم بهتر و موثرتر مواد غذایی کمک می‌کند.

 

خیار

خیار با دارا بودن ۹۰ درصد آب، می‌تواند باعث برطرف کردن نفخ معده شود. هم چنین خیار سرشار از فیبر نیز اسـت کـه میتواند روند هضم غذا را تسهیل کند. تنها برای درست کردن سالاد از خیار استفاده نکنید بلکه تلاش کنید آنرا در ساندویچ هاي معمولی و خالی هم بکار گیرید.

 

گوجه فرنگی

مهم نیست کـه در هر فرهنگ و هر نقطه اي از جهان این میوه چگونه تلفظ می‌شود اما اهمیت فراوانی دارد کـه باعث از بین بردن نفخ معده میشود. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم اسـت کـه سبب میشود حجم مایع کمتری در بدن باقی بماند.

 

پاپایا «نوعی میوه استوایی»

این میوه ظاهری زیبا و مزه خوبی هم دارد. از آنجایی کـه در رفع نفخ معده بسیار تاثیرگزار اسـت اجازه ندهید بوی نه چندان خوب آن مانع از مصرف این میوه شود.در مطالعه مختصری کـه در مرکز «کاهش وزن و تغذیه» در کلینیک «بورلی هیلز» کالیفرنیا انجام شده، نشان داده شده کـه این میوه در از بین بردن گازهای شکمی بسیار مفید اسـت.

 

کیمچی

این ماده کـه درکنار ظرف هاي غذایی مردم کُره سرو میشود کـه متشکل از پروبیوتیک اسـت ودر سلامت روده ها نقش داشته و باکتری هاي شکمی رابا عملکرد بهتری روبه‌رو می‌کند و درنتیجه سبب بر طرف کردن نفخ شکمی می‌شود. اگر این ماده بـه اسانی در معرض شـما قرار ندارد می‌توانید از کلم ترش بجای آن استفاده کنید.

 

رازیانه

سبزیجات میدیترانه اي همواره برای دارا بودن خواص مفیدشان مشهور اند. دانه هاي رازیانه را خالی میل کنید یا این کـه چای آنرا بعد از صرف وعده هاي غذایی خود دم و میل کنید. مطالعات علمی فراوانی نقش برطرف کننده نفخ و گاز شکم را دراین ماده برشمرده اسـت.

 

نعناع

این گیاه برای مردم سرزمین مـا بعنوان شناخته شده ترین خوراکی یا نوشیدنی در زمان نفخ کردن اسـت، برای شروع وعده غذایی مفید و می‌تواند در هضم غذا بسیار موثر باشد درنتیجه در نفخ شکم هم مفید اسـت.