پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی کلسترول خون را کاهش می دهند

مجموعه : رژیم و تغذیه
این مواد خوراکی کلسترول خون را کاهش می دهند

این مواد خوراکی کلسترول خون را کاهش می دهند 

کلسترول بالای خون می تواند منجر به ایجاد مشکل و مریضی در کبد گردد که در موارد حاد افراد را به کام مرگ نیز می تواند بکشاند. با افزایش سن به تدریج سطح كلسترول خون افزایش می‌یابد و در سنین میانسالی سطح كلسترول خون تعداد زیادی از افراد اکثر از حد مطلوب، یعنی 200 میلی‌گرم در دسی لیتر هست.

 

زمانی كه سطح كلسترول فردی به اکثر از 250 میلی‌گرم در دسی لیتر برسد، گفته میشود که فرد دارای كلسترول خون بالا هست.كلسترول در بدن به صورت لیپوپروتئین‌ها حمل میشود، لیپوپروتئین‌ها از كلسترول و سایر چربی‌ها و پروتئین‌ها تشكیل شد‌ه‌اند.

 

مهمترین لیپوپروتئین‌ها عبارتند از: لیپوپروتئین‌ها با دانسیته بالا یا كلسترول HDL، لیپوپروتئین‌ها با دانسیته پایین یا كلسترول LDL. مقدار چندان كلسترول HDL برای بدن خوب هست زیرا به انتقال كلسترول اضافی از سلول‌ها و تحویل آن به كبد كمك می‌كنند.

 

در حالیكه مقادیر چندان كلسترول LDL برای بدن زیان آور هست زیرا كلسترول را از كبد به بافت‌هاي بدن منتقل می کند و باعث ساخته شدن ذخایر چربی یا آتروم بر روی دیواره عروق خصوصا در عروق نواحی قلب و مغز میشود.آتروم منجر به تنگ شدن دیواره عروق و كاهش جریان خون در عروق میشود.

 

علائم

تنگ شدن سرخرگ‌ها و سایر عروق خونی می تواند باعث تصلب شرایین شود که گاه منجر به آنژین صدری می گردد.این عارضه با درد در ناحیه دست و بازوی چپ و انتشار آن به شانه و گردن همراه هست.ممکن هست اثرات تصلب شرایین تا زمان انسداد شدید عروق و کاهش شدید جریان خون و حمله ناگهانی قلبی، مشخص نگردد.

 

درمان‌هاي متعارف

نوع درمان به خاطر بروز عارضه بستگی دارد.چنانچه این بیمارَ ناشی از چاقی، الكلیسم و دیابت باشد حتما باید این مشكلات اساس‌اي را درمان كرد.اگر عوامل ارثی و ژنتیک عامل ایجاد این عارضه باشند باید از داروها و رژیم خوراکی كاهنده كلسترول بهره گیری شود.

 

مواد خوراکی خوب برای کاهش کلسترول

كلسترول خون در افرادی كه از رژیم خوراکی گیاهخواری محض بهره گیری می‌كنند نسبت به افراد گوشتخوار پایین‌تر هست و تصور میشود که این امر ناشی از تفاوت در دریافت چربی اشباع هست.كاهش كل چربی رژیم خوراکی و رسیدن به وزن طبیعی موثرترین روش برای كاهش كلسترول LDL هست.

 

چربی‌هاي اشباع و کلسترول

گوشت بدون چربی، ماكیان ماهی، مغز دانه‌ها و حبوبات از منابع پروتئینی میباشند كه چربی اشباع كمتری نسبت به گوشت قرمز پرچرب، سوسیس و غذا هاي آماده دارند. جدا کردن تمام چربی گوشت قرمز و پوست ماكیان میتواند كلسترول خون را تا 9 درصد در رژیمی كه 35 درصد از كل كالری از چربی‌ها فراهم سازی می شود کاهش دهد.

 

فیبر غیر محلول و کلسترول

نان كامل، ماكارونی و برنج قهوهای حاوی فیبر غیر محلول میباشند كه باعث افزایش سرعت تشكیل مدفوع و خروج آن از كولون می شود.از آنجا كه كلسترول موجود در كولون میتواند مجددا به بدن بازگردد، تشكیل سریع مدفوع و دفع آن از بدن باعث كاهش این فرایند می گردد

 

فیبر محلول و کلسترول

سیب، گلابی، جو و نخود غنی از فیبر محلول میباشند كه با كلسترول LDL ترکیب می شوند و سطح آن را در خون كاهش می دهند.گنجاندن جو، لوبیا و باقلا در رژیم خوراکی میتواند كلسترول خون را تا 20 درصد كاهش دهد و كلسترول HDL را افزایش دهد.

 

سیر و کلسترول

متخصصین معتقدند كه سیر خطر مریضی قلبی را كاهش میدهد و احتمالا به كاهش سطح كلسترول LDL و در مقابل افزایش سطح HDL کمک می کند.

 

میوه‌ها و سبزی‌ها و کلسترول

غنی از فیبر و فاقد چربی میباشند. مصرف چندان این مواد خوراکی در كاهش مقدار چربی مصرفی و كالری دریافتی موثر هست.درضمن رژیم غنی از میوه و سبزی نقش موثری در كاهش وزن دارد که در نتیجه به كاهش كلسترول LDL کمک می کند

 

امگاتری و کلسترول

مصرف ماهی روغنی مثل ماهی خال مخالی، ساردین و ماهی آزاد سه بار در هفته باعث افزایش سطح اسیدهای چرب امگا3 می شود.این اسیدهای چرب باعث افزایش كلسترول HDL و در عین حال كاهش كلسترول LDL میشوند.

 

روغن‌ها و کلسترول

 به گزارش پارس ناز روغن زیتون و روغن دانه انگور نیز چنانچه به جای چربی‌هاي اشباع مصرف شوند باعث كاهش كلسترول LDL می شوند.

 

مواد خوراکی كه باید پرهیز شوند

كره، خامه، فیبر، گوشت چرب و مارگارین سفت همگی حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع میباشند که باعث افزایش كلسترول LDL میشود.كیك، بیسكویت و شیرینی‌ها همگی دارای مقدار زیادی چربی میباشند و در مصرف آن ها باید احتیاط شود.قهوه چنانچه به مقدار چندان مصرف شود باعث افزایش كلسترول LDL می شود.گرچه قهوه تازه و فیلتر شده چنین اثری ندارد.