پارس ناز پورتال

معرفی مواد غذایی مفید برای افراد سیگاری

معرفی مواد غذایی مفید برای افراد سیگاری

معرفی مواد غذایی مفید برای افراد سیگاری 

به شما مواد خوراکی را معرفی خواهیم نمود که می تواند برای افراد سیگاری خوب واقع گردد،البته بحبوحه فایده برای این افراد وقتی فراهم می شود که سیگار را ترک کنند. سیگار حالت اکسیداتیو دارد و ریسک ابتلا به سرطان‌ها و مریضی‌هاي قلبی – عروقی را افزایش می دهد، بنابراین سیگاری‌ها باید اکثر از میوه و سبزیجاتی که حاوی منابع ویتامین C هست در برنامه خوراکی خود بهره گیری کنند.

 

مرکبات
سیگاری‌ها پرتقال و انگور بخورند
یک متخصص تغذیه ضمن توصیه به ترک سیگار از سوی افراد سیگاری در عین حال گفت: میوه‌هایي مثل پرتقال و انگور به‌ واسطه داشتن ویتامین C می توانند عوارض سیگار را در بدن افراد سیگاری کاهش دهند.پزشک یحیی پاسدار با بیان این که میل به کشیدن سیگار در افراد سیگاری با مصرف هر نوع غذای دلچسب افزایش می‌یابد،

 

اظهار کرد: به طور مشخص نمی توان گفت که کدام مواد خوراکی میل افراد سیگاری برای کشیدن سیگار را افزایش می دهد، زیرا افراد سیگاری بعد از مصرف هر ماده خوراکی دلچسب از جمله چای میل به کشیدن سیگار دارند.وی با بیان این که سیگار حالت اکسیداتیو داشته و ریسک ابتلا به سرطان‌ها و مریضی‌هاي قلبی – عروقی را افزایش میدهد، توصیه کرد: سیگاری‌ها اکثر از میوه و سبزیجاتی که حاوی منابع ویتامین C هست در برنامه خوراکی خود بهره گیری کنند.

 

پژوهشی اخیر نشان میدهد که خوردن مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به افرادی که اکنون یا قبلاً سیگاری بوده‌اند کمک می کند که از مریضی‌هاي مزمن ریوی دور باشند. سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار و فلفل در این میان نقش بیشتری دارند
پاسدار در همین راستا میوه‌هایي مثل پرتقال، سیب، انگور، گلابی، توت فرنگی و کیوی را توصیه کرد

 

و افزود: این میوه‌ها به علت داشتن ویتامین C که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود، میتوانند نقش مؤثری در کاهش عوارض سیگار داشته باشند.این متخصص تغذیه در خصوص مصرف چربی در افراد سیگاری هشدار داد و اظهار کرد: چربی در کنار سیگار ریسک ابتلا به مریضی‌هاي قلبی و عروقی را تا حد زیادی افزایش میدهد.

 

وی افزود: در این راستا ابتدا توصیه به ترک سیگار هست و پس از آن نیز افراد سیگاری باید حتی‌المقدور از مصرف غذا هاي سرخ شده و نیز غذا هاي چرب که حاوی اسید چرب ترانس بالا میباشند، خودداری کنند. سیگاری‌ها بهتر هست اکثر غذا هاي خود را به شکل کباب پز، بخارپز یا آب پز بهره گیری کنند.

 

سیب و گلابی، دشمن مریضی‌هاي ریوی
پژوهشی اخیر نشان میدهد که خوردن مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به افرادی که اکنون یا قبلاً سیگاری بوده‌اند کمک میکند که از مریضی‌هاي مزمن ریوی دور باشند. سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار و فلفل در این میان نقش بیشتری دارند.
جوانا کالوزا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وارسو لهستان، عنوان می کند: «مصرف سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار سبز و فلفل می تواند همچون یک عامل محافظ در مقابل مریضی انسدادی مزمن ریوی عمل کند.»

 

همین طور تیم تحقیق دریافت مصرف منظم وعده هاي اکثر میوه و سبزیجات تأثیر حفاظتی بیشتری هم دارد.سیگار کشیدن علت اصلی بروز مریضی انسدادی مزمن ریوی هست که با تنگ شدن مجاری هوا، موجب مشکلات تنفسی می شود.این مطالعه ۱۳ ساله شامل ۴۴ هزار مرد سوئدی ۴۵ تا ۷۹ سال بود. در حدود دو سوم این مردان در یک بازه زمانی سیگاری بودند. حدود یک چهارم آن‌ها هنوز سیگار می کشیدند و از هر ۱۰ نفر چهار نفر اصلاً سیگار نمی کشیدند.

 

سیب و گلابی
این مردان پرسشنامه اي را در مورد عادات سیگار کشیدن و سایر عادات زندگی شان تکمیل کردند. در طول مدت مطالعه، بیش از ۱۹۰۰ مورد اخیر ابتلا به مریضی انسدادی مزمن ریوی گزارش شد.تیم مطالعه با تحلیل داده ها دریافت بدون دقت به سابقه سیگار کشیدن افراد، آن‌هایي که هرروز پنج وعده یا اکثر بعضی میوه ها و سبزیجات مشخص را مصرف می کردند ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به مریضی انسدادی مزمن ریوی قرار داشتند.

 

در میان سیگاری هاي سابق، هر وعده مصرف میوه اضافی با ۴ درصد کاهش ریسک مریضی انسدادی مزمن ریوی و در سیگاری هاي فعلی با ۸ درصد کاهش ریسک این مریضی همراه بود.به گفته محققان، آنتی اکسیدان هاي موجود در میوه ها و سبزیجات در کاهش فشار و التهاب در بافت که منجر به شروع مریضی انسدادی مزمن ریوی می شود، نقش دارند.

 

همین طور همه ي میوه ها از جمله موز، توت ها، مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و هلو چنین تأثیری در کاهش مریضی نداشتند.
سیگاری ها اکثر پیاز بخورندکوئرستین جذب شده از پیاز حداکثر تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند لذا تصور میشود مصرف منظم پیاز باعث ساخته شدن کوئرستین در پلاسما میشود. وجود کوئرستین نقش مهمی در دفاع آنتی اکسیدانی بدن و مبارزه علیه تعداد زیادی از مریضی‌ها دارد

 

مصرف پیاز در افراد سیگاری خوب هست. پیاز خاصیت آرامبخشی دارد. کوئرستین در پیاز یک آنتی اکسیدان قوی هست و از بدن در برابر تعداد زیادی از مریضی‌ها محافظت میکند.از پیاز برای درمان سرماخوردگی و برونشیت بهره گیری می شود. درمانگران سنتی مصرف پیاز جوشانده را با مقدار کمی عسل هر 4 ساعت یک‌بار، درمان مؤثری برای سرماخوردگی می‌دانستند و برای التهاب برونش نیز از فشردن پیاز بر روی سینه بهره گیری می کردند.

 

سرطان مثانه در افراد سیگاری
کشیدن تنباکو یکی از عوامل اصلی بروز سرطان مثانه در انسان هست. تصور میشود فلاوونوئیدهایی نظیر کوئرستین با اتصال و یا واکنش با مواد سمی دیواره مثانه را در برابر مواد سرطان‌زا محافظت میکنند. بنابراین بهره گیری منظم پیاز از اقدامات مؤثر در پیشگیري از سرطان خصوصاً در مورد افراد سیگاری هست.

 

سرطان و اختلالات ناشی از جریان خون در افراد سیگاری
کوئرستین فیتونوترینت موجود در پیاز هست که همچون ویتامین A و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. این ماده میتواند رادیکال‌هاي آزاد خطرناک را از بدن پاک کند و افراد را در برابر تغییرات سرطانی و مریضی هایي مثل آترواسکلروز محافظت نماید.

 

پیاز
با این که کوئرستین در سیب و چای نیز وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که جذب کوئرستین از پیاز 32% اکثر سریع‌تر از سایر منابع هست. از آنجا که دیدن شده کوئرستین جذب شده از پیاز حداکثر تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند لذا تصور می شود مصرف منظم پیاز باعث ساخته شدن کوئرستین در پلاسما میشود. وجود کوئرستین نقش مهمی در دفاع آنتی اکسیدانی بدن و مبارزه علیه تعداد زیادی از مریضی‌ها دارد.

 

مریضی قلبی در افراد سیگاری
 به گزارش پارس ناز نتایج تحقیقات اثربخشی کوئرستین را در جلوگیري از مریضی‌هاي قلبی خصوصاً در زنان تائید میکنند. دانشمندان معتقدند این ماده باعث ممانعت از تخریب کلسترول LDL توسط رادیکال‌هاي آزاد می شود و به این ترتیب، خطر بروز مریضی‌هاي قلبی را کاهش می دهد.

 

همین طور تصور می شود کوئرستین لخته شدن خون را مهار میکند. کوئرستین موجود در پیاز نقش مهمی در پیشگیري از مریضی‌هاي قلبی به هنگام کمبود دریافت سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر ویتامین A و C خواهد داشت.