پارس ناز پورتال

مواد غذایی که باعث کم آبی بدن می شوند

مواد غذایی که باعث کم آبی بدن می شوند

مواد غذایی که باعث کم آبی بدن می شوند 

کم آبی برای بدن میتواند توسط بعضی از مواد خوراکی نیز بوجود آید،تعداد زیادی از مواد خوراکی میتوانند احساس تشنگی در ما ایجاد کنند. کم آبی بدن به ویژه در فصل تابستان مساله اي بسیار مهم محسوب میشود و ممکن هست حتی کار به بستری شدن در بیمارستان یا منزل نشین شدن بکشد.

 

بخش قابل توجهی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و از این رو، حفظ سطوح مناسب آب بدن از اهمیت ویژه اي برخوردار هست. در کنار انجام فعالیت هاي جسمانی و تعریق که میتواند به کم آبی بدن منجر شود، مصرف بعضی مواد خوراکی و نوشیدنی ها نیز میتواند بدن را با کم آبی شدید مواجه سازد.

 

نوشیدنی هاي انرژی‌زا
افراد بسیاری، به ویژه نوجوانان و جوانان، برای افزایش انرژی خود به مصرف نوشیدنی هاي انرژی‌زا روی می آورند و گمان می‌کنند اینکار به بهبود عملکرد آن ها کمک خواهد کرد، در شرایطی که آب مورد نیاز بدن را نیز فراهم سازی می‌کند. اما مصرف بیش از اندازه نوشیدنی هاي انرژی‌زا میتواند نتیجه اي معکوس به همراه داشته

 

و در نهایت با کم آبی بدن مواجه شوید. نوشیدنی هاي انرژی‌زا از محتوای قند بالایی برخوردار میباشند که فشار اسمزی بالا در روده ایجاد میکند و موجب کاهش آب می‌شود. در بعضی موارد، مصرف نوشیدنی هاي انرژی‌زا می‌تواند موجب اسهال اسمزی نیز شود.

 

رژیم خوراکی کم کربوهیدارت
شاید اولین چیزی که در اساس کاهش وزن به شما پیشنهاد شود، دنبال کردن یک رژیم خوراکی کم کربوهیدارت باشد. با این وجود، افراد تعداد زیادی از این مساله آگاه نیستند که این رژیم خوراکی سالم می‌تواند موجب کم آبی بدن شود. اگر رژیم خوراکی شما اکثر از مواد خوراکی کم کربوهیدارت و سبزیجات تشکیل شده باشد

 

میتواند از دست دادن آب بدن را تشویق کند زیرا مواد خوراکی کم کربوهیدارت به طور معمول از محتوای پتاسیم بالا برخوردار میباشند. اگر مصرف کربوهیدارت خود را کاهش می‌دهید، افزایش مصرف آب هرروز را فراموش نکنید.

 

رژیم خوراکی با پروتئین بالا
یکی دیگر از دلایل شایع کم آبی بدن انسان دنبال کردن یک رژیم خوراکی سرشار از پروتئین هست. اگر قصد دارید از کم آبی بدن پیشگیري کنید، مصرف پروتئین باید همگام با نسبت مناسب کربوهیدارت به پروتئین افزایش یافته باشد. از مصرف نوشیدنی هاي پروتئینی غلیظ نیز باید پرهیز شود.

 

آبلیمو
آبلیمو فواید سلامت مختلفی را ارائه میکند؛ با این وجود، اگر در مصرف آن زیاده روی کنید میتواند اثری ادرارآور در بدن داشته باشد، که به معنای تکرر ادرار هست و میتواند به کم آبی بدن منجر شود. در شرایطی که افزودن آبلیمو به یک لیوان آب گرم یا فنجان چای سبز می‌تواند فواید سلامت قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما به دلیل داشته باشید که اعتدال در مصرف عامل کلیدی محسوب می‌شود.

 

قهوه
قهوه یکی از نوشیدنی هاي محبوب در دنیا هست که از اثر ادرارآور برخوردار هست. مصرف بیش از اندازه قهوه از دست دادن آب بدن را افزایش می‌دهد و به شکل گیری کم آبی، سردرد و نشانه هاي دیگر منجر میشود. در حالت ایده آل، مصرف کافئین شما در روز نباید از 110 میلی گرم تجاوز کند.

 

غذا هاي شور
 به گزارش پارس ناز مصرف بالای سدیم می‌تواند در تعادل آب بدن اختلال ایجاد کند و همین طور به کم آبی بدن منجر شود. نمک جاذب رطوبت هست و همین طور می‌تواند به احتباس آب و نفخ منجر شود. غذا هاي کم ارزش مثل فست فود و چیپس از محتوای نمک بالایی برخوردار میباشند و مصرف بیش از اندازه انها میتواند کم آبی بدن را موجب شود.

 

غذا هاي سرخ شده در روغن چندان
آیا پس از خوردن غذاهایی که در روغن چندان سرخ شده اند متوجه احساس خشکی در گلو و همین طور تشنگی چندان خود شده اید؟ در شرایطی که پرهیز از مصرف بیش از اندازه غذا هاي سرخ شده در روغن چندان و فواید سلامت این اقدام جای شگفتی ندارد، علت دیگری که می‌تواند برای کاهش مصرف آن ها مد نظر قرار بگیرد این هست که موجب کم آبی شدید بدن انسان می‌شوند.