پارس ناز پورتال

مواد مخدر و نزدیک شدن به مرگ و نابودی

مواد مخدر و نزدیک شدن به مرگ و نابودی

مواد مخدر و نزدیک شدن به مرگ و نابودی 

مواد مخدر میتواند منجر به کوتاه شدن عمر انسان ها شود، کسانی که به مواد اعتیاد دارند دارای عوارض بدنی متعدد میباشند. معاون آموزشی مرکزملی مطالعات اعتیاد ایران با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر، گزارش ها درمورد کاهش تمایل معتادان به مصرف موادمخدر صنعتی از جمله شیشه را عمدتا نتیجه اقدامات امنیتی و اطلاع رسانی درمورد عوارض خطرناک این مواد دانست.

 

پزشک آذرخش مکری افزود: خاطر اصلی کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی مثل شیشه به طور دقیق مشخص نیست اما اقدامات آگاهی بخشی از آسیب ها و عوارض خطرناک ناشی از مصرف اینگونه موادمخدر در معتادان و اقدامات امنیتی مثل از بین مراکز تهیه و توزیع این مواد، در کاهش مصرف آن ها نقش اساسی داشته هست.

 

وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند طلیعه اي مبارک برای جامعه باشد که به واسطه افزایش آگاهی و اطلاع رسانی مناسب می‌توان نسبت به مصرف موادمخدر مصونیت نسبی پیدا کرد و معتادان هم از مصرف آن ها رویگردان شوند.مکری کاهش سیستم ایمنی و تحلیل سریع بدن، ایجاد جنون، پرخاشگری و اقدام به خودکشی را از جمله ضررها مصرف مواد مخدر صنعتی برشمرد.

 

** کاهش مراجعات معتادان موادمخدر شیشه به اورژانس هاي بیمارستان هاي روانپزشکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران گفت: خوشبختانه مراجعات معتادان به ماده مخدر شیشه به اورژانس هاي بیمارستان هاي روانپزشکی در چند وقت جدید کمتر شده هست.این روانپزشک اعلام کرد که چنین مراجعاتی بازتابی از میزان مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه در جامعه هست و کاهش تعداد مراجعات نشان می‌دهد که مصرف این نوع موادمخدر در جامعه کمتر شده هست.

 

به گفته مکری، متاسفانه مواد سنتی همۀ وقت} در کشور مشتریان اثبات خود را دارد اما موجی از مصرف شیشه که در کشور به راه افتاده بود، براساس شواهد در اغلب نقاط کشور در حال فروکش کردن هست.

 

** موادمخدر، کوتاه کننده عمر هست
وی با اشاره به این که موادمخدر کوتاه کننده عمر هست، اظهار کرد: در مطالعات انجام شده در خارج از کشور مشخص شده هست که عمر معتادان مواد مخدر صنعتی در مقایسه با جمعیت عادی، حدود 10سال کمتر هست که این موضوع میتواند براثر ابتلا به مریضی هاي عفونی، تحلیل بدن و سوء هاضمه باشد.

 

مکری گفت: آمار جهانی نشان میدهد که بالغ بر 20 درصد معتادان اقدام به خودکشی میکنند که بیشترین رقم خودکشی مربوط به حاشیه شهرهای بزرگ صنعتی در کشورهایی مثل ایالات امریکا هست اما این رقم در ایران پایین تر از این درصد هست.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران افزود: بسیاری از معتادان، موادمخدر سنتی را با آسیب کمتر مصرف میکنند و این موضوع سبب تعدیل نسبی آمار خودکشی در بین معتادان شده هست.

 

براساس این گزارش، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌ هاي مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا در گفت و گو اي به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد، مصرف تریاک در کشور همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجهی داشته هست.

 

 به گزارش پارس ناز وی گفت، پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و 350 هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده هست.وی در خصوص مواد مصرفی معتادان بیان کرد که تریاک با 66.8 درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس،

 

علف با 11.9 درصد، کراک افغانی و هروئین 10.6 و شیشه 8.1 درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در بین ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور هست که با دقت به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجهی داشته هست.