پارس ناز پورتال

این موارد اثرات آلرژی فصلی را تشدید می کنند

این موارد اثرات آلرژی فصلی را تشدید می کنند

این موارد اثرات آلرژی فصلی را تشدید می کنند 

عواملی وجود دارند کـه تاثیرات آلرژی فصلی روی بدن را تشدید میکنند مثل مصرف شمار زیادی از مواد خوراکی حساسیت زا. چـه کسی دوست دارد وقتی آلرژی‌اش بروز میکند، با آبریزی بینی یا خارش چشم‌ها دست و پنجه نرم کند؟ با هر کسی کـه بـه نوعی با آلرژی درگیر هست گفت و گو کنید، حتما بشما خواهد گفت کـه این علائم اصلا خوشایند نیستند.

 

هدف شـما این هست کـه تا جایی کـه امکان دارد، واکنش‌هـای آلرژیک خود رابه دستکم برسانید، اما ممکن هست نسبت بـه عادت‌هـای زیان آور هر روز‌ی خود یا چیزهایی در اطراف‌تان کـه علائم آلرژیک‌تان را بدتر میکنند اطلاع نداشته باشید. در نخست فصل پاییز برای این کـه واکنش‌هـای آلرژی فصلی‌تان را تحت کنترل خود بگیرید، باید عوامل اصلی برانگیزاننده‌ی این علا‌ئم را خوب بشناسید.

 

میوه‌هایی کـه پروتئین‌هایی نمونه گرده‌ها دارند

اگر عطسه می‌کنید و آبریزی بینی دارید، ممکن هست با خوردن برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها دشوار داشته باشید، کـه بـه آن سندرم آلرژی دهانی «OAS» میگویند و موسسه‌‌س آسم و آلرژی کشور ایالات امریکا تخمین می‌زند کـه اکثر از یک سوم مبتلایان بـه آسم این سندرم را دارند.

 

پروتئینی کـه در پوست برخی از میوه‌ها و سبزی‌هـای خام مثل سیب، گوجه فرنگی و طالبی پیدا می‌شوند ممکن هست علتی برای تشدید علائم آلرژیک‌تان باشند، اگرچه هر آلرژی، یک سری از غذا هـای محرک خاص خودش را شامل میشود. گرده‌ها و پروتئین‌هـای خوراکی خیلی شبیه هم میباشند،

 

و برای همین بدن شـما فکر میکند شـما گرده خورده‌اید. در نتیجه با علائمی چون خارش حلق و دهان و سرفه روبه‌رو می‌شوید. پوست کندن میوه‌ها می‌تواند از واکنش‌هـای آلرژیک‌تان کم کند، حتی طبخ میوه‌ هم میتواند خوب باشد.فقط مراقب باشید! تحقیقات نشان میدهد حدود ۲ درصد از افراد مبتلا بـه سندرم آلرژی دهانی علائمی دارند کـه ممکن هست ترقی کرده و تبدیل بـه شوک آنافیلاکتیک شود؛ شوک آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژیک شدید و کمیاب هست کـه اگر درمان فوری صورت نگیرد میتواند کشنده باشد.

 

لنزهای تماسی

وقتی شمار گرده‌ها عمده می‌شود و شـما هم چنان از لنزهای تماسی‌تان بهرهگیری کنید. اگر گرده‌ای در چشم‌تان گرفتار شود و همانجا بماند، با دشواری هـای بیشتری مواجه خواهید شد. لنزهای تماسی نرم، اکثر مستعد جذب محرک‌هـای موجود در هوا، مثل دود یا گرد و غبار میباشند، چون نفوذ پذیرترند. لنز نرم، اکسیژن بیشتری بـه چشم‌هـای‌تان می رساند اما می‌تواند هر چیزی را جذب کند. اگر بـه بهرهگیری از لنز عادت کرده‌اید و از لنزهای سخت هم خوش‌تان نمی‌آید، باید از لنزهای یکبار مصرف بهرهگیری کنید.

 

استرس

استرس اوضاع شـما را بدتر می‌کند. مطالعه‌ای جدید، میزان استرس ۱۷۹ نفر کـه دچار تب یونجه یا آلرژی فصلی بودند طی یک دوره‌ی ۱۴ روزه مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند ۶۴ درصد از کسانی کـه استرس بیشتری داشتند، علائم آلرژیک‌شان نیز شدیدتر بوده هست.

 

خوشبختانه شـما می‌توانید با کاهش استرس، اثرگزاری این عامل رابه دستکم برسانید. مدیتیشن، استراحت اکثر و یا انجام فعالیت مورد علاقه‌تان کـه شـما را آرام میکند، روش‌هـای مفیدی میباشند. اگر احساس خوبی نداشته باشید و پریشان باشید، علائم‌تان بدتر خواهند شد.

 

الکل

الکل و شراب قرمز می‌تواند علائم آلرژی‌تان را تشدید کند. عده ای از افراد نسبت بـه ترکیباتی کـه بطور طبیعی در الکل و شراب موجودند، حساسیت دارند.

 

بهرهگیری از داروی نامناسب

داروهای آلرژی بسیار متنوع و عمده میباشند کـه همه‌ی آنها تضمین میکنند کـه واکنش‌هـای آلرژیک‌تان را درمان میکنند. اما اکثر آنها در دو گروه خلاصه میشوند: آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها «دکونجستان‌ها». اما شـما باید بدانید کدامیک از داروهای روی پیشخوان داروخانه‌ها برای شـما برترین عملکرد را دارند.

 

یک آنتی هیستامین طبق معمولً عطسه، خارش و آبریزی بینی را تسکین می‌دهد اما یک ضد احتقان، با احتقان و گرفتگی ناشی از التهاب راههای هوایی بینی مبارزه می‌کند. عده ای از داروها ممکن هست هردو عامل را داشته باشند اما اگر فقط دچار گرفتگی بینی هستید، شاید فقط بـه داروی ضد احتقان نیاز دارید. اگر علائم ادامه دار یا بدتر شدند حتما بـه یک متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید.

 

عطر و شمع

چیزهایی عجیبی کـه آلرژی فصلی‌تان را بدتر میکنند

هر چیزی کـه رایحه‌ای بـه آن اضافه شده باشد می‌تواند راههای هوایی بینی و داخل پلک‌ها را تحریک کند. عطر و ادکلن، شمع‌هـای معطر، دود اسپند و … چند نمونه از این محرک‌ها میباشند. اگرچه اجتناب کامل از از این محرک‌ها غیرممکن هست چون ممکن هست در محیط‌هایی قرار بگیرید کـه تحت کنترل کامل شـما نباشند، بنابر این برترین کاری کـه میتوانید بکنید این هست کـه دستکم در منزل‌ی خودتان این مواد محرک را حذف کنید و تا حد ممکن از قرار گرفتن در دسترس این محرک‌ها در بیرون از منزل اجتناب کنید.

 

کلر

شنا کردن در استخرهای کلر دار و حتی فقط نشستن درکنار این استخرها میتواند بـه اندازه‌ی شمع و عطر برای‌ آلرژی‌تان بد باشد. کلر، گازی تحریک کننده هست کـه اثری مثل عطر و ادکلن و … روی شـما دارد. اگر بتوانید کلر را استشمام کنید، پس وارد بدن تان شده هست. استخرهای سرپوشیده از استخرهای روباز هم بدتر میباشند زیرا کلر، در محیطی کوچک‌تر اکران میشود.

 

لباس‌هـای‌تان

آیا ژاکت پشمی‌تان را بعد از هر زمان پوشیدن می‌شویید؟ اگر این کار را نمی‌کنید باید بدانید کـه برای آلرژی‌تان بسیار بد هست. لباس‌ها مخصوصا آنهایی کـه از پارچه‌هـای ضخیم و ناصافی چون پشم درست شده‌اند، جاذب خاک و گرد و غبار میباشند.

 

شـما باید این لباس‌ها را بعد از هر زمان پوشیدن، شستشو بدهید. بهتر هست از لباس‌هـای نخی یا لباس‌هایی کـه راحت‌تر تمیز میشوند بهرهگیری کنید. همینطور خیلی خوب هست کـه لباس‌ها را در آب گرم بشویید، آزمایش‌ها نشان داده آنهایی کـه لباس‌هـای خودرا در آب ۱۴۰ درجه شسته بودند، نسبت بـه آنهایی کـه لباس‌ها را در آب سرد شستشو داده بودند، آلرژن‌هـای کمتری روی لباس‌هـای‌شان داشتند.

 

صبح حمام کردن

گرد و غبار و گرده‌ها فقط بـه لباس‌هـای‌تان نمی‌چسبند، بلکه بـه پوست و مو هـای‌تان هم می‌چسبند. این ذرات ریز، درست مثل خاک، روی شـما می‌نشینند، اما شـما نمیتوانید آنها را مشاهده نمایید. دوش گرفتن گذشته از رفتن بـه رخت خواب بشما کمک میکند آلرژن‌هایی را کـه در طول روز بخود جذب کرده‌اید ازبدن تان پاک کنید. اگر شب با این ذرات ریز بـه رخت خواب بروید، دچار واکنش‌هـای آلرژیک میشوید کـه دیگر دوش گرفتن در صبح، عمده کمکی بشما نخواهد کرد.

 

هوا

آلرژی شـما در روزها خشک و آفتابی و با وزش باد تشدید خواهد شد چون گرد و غبار یا گرده‌هـای بیشتری دراین شرایط در هوا وجوددارد. هوای نمناک و ابری و بارانی برای مبتلایان بـه آلرژی بسیار ایده‌آل هست چون دشمن آلرژی هست: گرد و غبار و ریزگردها در چنین شرایط آب و هوایی، متفرق شده و نشست میکنند. باران‌هـای سنگین میتوانند تمام گرد و غبارها را از هوا شسته و شرایطی دلخواه، هر چند موقتی، برای شـما ایجاد کنند.