پارس ناز پورتال

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد 

مونیکا بلوچی هنرمند دنیای مد و سینمای ایتالیا هست که در جهان برای نخستین بار با فیلم مالنا مشهور شد, نگاهی داریم به زندگی این بازیگر مشهور جهان.نام کامل مونیکا آنا ماریا بلوچی, بازیگر و مدل ایتالیایی «متولد 30 سپتامبر 1964» هست. نخستین حضور هالیوودی او در نقش عروس دراکولا در فیلم ‘دراکولای برام استوکر’ فرانسیس فورد کاپولا بود.

 

اما درخشش جهانی بلوچی با فیلم ‘مالنا’ ساختۀ جوزپه تورناتوره به وقوع ضمیمه, به هر حال بازی او در مالنا یک مشخصه منحصر به فرد داشت. او بدون داشتن دیالوگی در فیلم تا حد یک ستاره درخشید.بلوچی در سال 1964 در یکی از روستاهای اومبریا در ایتالیا به جهان آمد. او پس از آخر تحصیلات متوسطه برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ دستمزد به شهر می رود.

 

برای کمک هزینۀ تحصیل به صورت آزاد به کار مدلینگ مشغول بود و بعد از مدتی تحصیلات دانشگاهی را رها میکند تا تمام وقت به اینکار بپردازد.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

در ابتدا هدف وی این بود که روزی در حرفه وکالت شروع به فعالیت کند. مونیکا تصمیم به نخست فعالیت بعنوان مدل «مدلینگ» کرد تا بتواند تا اندازه ای از پس تأمین شهریه دانشگاه پروجیا برآید. اما گرچه زندگی پر زرق و برق و فریبنده در حرفه مدلینگ – شامل مسافرت و درآمدِ بالا –او را وسوسه کرد تا از رشتۀ دستمزد فاصله بگیرد.

 

در سال ۱۹۸۸ به یکی از مراکز مد و فشن اروپا نقل مکان کرد. در آنجا او با رئیس کمپانی’اِلیت مُدل’ قرارداد امضا کرد و کار بسیار زیادی به دست آورد.تا سال 1989 با این کمپانی به موفقیت هاي بسیاری دست پیدا کرد و نام خود و کمپانی را در پاریس و حتی تا آن سوی اقیانوس اطلس بر سر زبان ها انداخت.

 

اگرچه او با این کمپانی به موفقیت هاي زیادی دست پیدا کرد اما از این شرکت جدا شد و دوره هاي کوتاهی را هم در دو کمپانی بزرگ دیگر ‘دی اند جی’ و ‘اِل’ گذراند و بیش از پیش به موفقیت دست پیدا کرد و ترقی کرد.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

دیگر همه بلوچی را بعنوان مدل می شناختند. اما مدتی بعد وضعیت تغییر کرد. او نخستین فیلمش را در سال ۱۹۹۰ در فیلم ایتالیایی ‘زندگی با کودکانبازی کرد و سپس در همین سال در یک فیلم دیگر با نام ‘قرعه کشی’ ظاهر شد.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

او نخستین نقش هالیوودی خود را در سال ۱۹۹۲ در فیلمی با نام ‘دراکولای برام استوکر’ به دست آورد. سپس در یکی دو فیلم ایتالیایی دیگر و در سال ۱۹۹۵ در یک فیلم تلویزیونی در نقش همسری مصری بازی کرد. اما سکوی پرتاب او بازی در فیلم فرانسوی ‘آپارتمان‘ در سال ۱۹۹۶بود.

 

بعد از ایفای نقش در اکثر فیلمهای اروپایی, سرانجام در دلنازک ترین و مشهور ترین نقش خود در سال ۲۰۰۰ بازی کرد. مونیکا بلوچی را پس از این فیلم همه دیگر در سرتاسر جهان می شناختند. او با بازی در فیلم ایتالیایی ‘ماِلنا ‘ در نقش اصلی به حداکثر موفقیت دست پیدا کرد. در سال ۲۰۰۱ در فیلم درام اکشن تاریخی ‘برادری گرگ’ و سپس در ‘آستریکس و اُبلیکس : مأموریت کلئوپاترا’ در نقش کلئوپاترا ظاهر شد.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

در فیلمی با نام ‘اشک هاي خورشید’ «2003» در کنار بروس ویلیس به ایفای نقش پرداخت. در سال 2003, در قسمت دوم فیلم علمی خیالی پیروز ‘ماتریکس’ با عنوان ‘بارگذاری مجدد ماتریکس’ ظاهر شد. وی در دو قسمت بعدی این آلبوم با نام هاي ‘ماتریکس را وارد کنید’ و ‘انقلاب هاي ماتریکس’ نیز حضور یافت.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

سپس در ‘مصایب مسیح’ «2004» ساختۀ مل گیبسون, نقش مریم مجدلیه را ایفا کرد. وی مجدد در یک فیلم فرانسوی دیگر با نام ‘مأمورین پنهان’ «2004» ظاهر شد. در ادامه در اکشن فانتزی ‘برادران گریم’ «2005» نقش ملکه را در برابر مت دیمن و هیث لجر در نقش برادران گریم بازی کرد

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

بلوچی بعد ها در سال 2010 در درامی بر زمینه زندگی حقیقی به نام ‘افشاگر’ در برابر ریچل وایس و در 2011 در کمدی رمانتیک ایتالیایی ‘راهنمای عشق 3′ در کنار رابرت دنیرو بازی کرد. سپس برای بازی در برابر دنیل کریگ در ‘اسپکتر’ «2015» از آلبوم فیلمهای جیمز باند گزینه شد.

 

بلوچی از همسر دوم خود, ونسان کسل, دو دختر به نام هاي دِوا و لئونی دارد. این زوج در سال 2013 از هم جدا شدند.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

نکاتی درباره مونیکا بلوچی

1. او زبان هاي ایتالیایی, انگلیسی, فرانسوی, پارسی و اسپانیایی را به خوبی گفتگو می کند.

 

2. در نوامبر 2004, از جانب بینندگان برنامۀ تلویزیون فرانسه به نام ‘زیباترین زن جهان‘ , بعنوان زیباترین زن جهان گزینه شد.

 

3. فیلم مورد علاقۀ وی ‘یک روز بخصوص’ «1977» ساختۀ اتوره اسکولا هست.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

4. نقش او در فیلم ‘مورد بدگمانی’ «2000», در نسخۀ اصلی, یعنی فیلم ‘تحت توقیف’ «1981» توسط رومی اشنایدر ایفا شده بود.

 

5. در یک گفت و گو گفته هست که سوفیا لورن و کلودیا کاردیناله الهام بخش وی در بازیگری بوده اند.

 

6. از پیروان تیم ملی فوتبال ایتالیا هست.

 

7. مجسمه اي مومی از او در موزۀ گرون پاریس وجود دارد.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

8. در سال 2007, مجلۀ امپایر او را در رتبۀ سی و پنجم از لیست 100 شخص جذاب ستاره هاي تاریخ سینما قرار داد.

 

نقل قول ها

* هوش بشر در سطح فناوری رشد کرده هست, نه در سطح احساسات.

 

* من نسبت به خودم احساس خوبی دارم و با خودم راحتم, اما نه به این علت که جذاب هستم. افراد زیادی را می شناسم که خوشگل میباشند و زندگی شان خوفناک هست. آن ها اصلاً با خودشان آسان نیستند. آسان بودن به اینکه شما چه شکلی هستید ربطی ندارد, بلکه به این مربوط هست که چه احساسی دارید. من آدم خوش شانسی هستم, چون بسیار دوست داشته شده ام. و خانوادۀ بسیار خوبی داشته ام.

 

* بازیگری به معنی سخن گفتن نیست. هالی هانتر در ‘پیانو’ «1993» یک کلمه حرف نزد ولی برندۀ اسکار شد.

 

* من در پاریس زندگی می‌کنم, اما خود را دختر اروپا میدانم.

 

* زمانی که پیر شوم, ترجیح میدهم بچه هایم را نگاه کنم تا فیلم هایم را.

 

* بعنوان یک اروپایی, نیاز دارم که در اروپا بمانم و فیلمهای ایتالیایی و فرانسوی بازی کنم. آمدن به ایالات امریکا برایم یک جور کار دیدنی هست.

 

* فکر می‌کنم این چیزی هست که تمام کشورها, ایالات امریکا, ایتالیا, فرانسه, انگلیس, همه جا را فرا گرفته. شما همه این آدم‌ها را میبینید که بلد نیستند آواز بخوانند, بلد نیستند برقصند, ولی باز هم مشهور میشوند. یعنی فقط مشهور میباشند. و به نظر من این پروسه خطرناکی هست.

مونیکا بلوچی هنرپیشه مشهور و الهه دنیای مد

* من هرگز نمی‌توانم آنجا [در کشور آمریکا] زندگی کنم. انها شیفته جوانی و زیبایی میباشند, خیلی اکثر از ما. این مسأله در ایالات امریکا باعث میشود که بازیگران زن وقتی به چهل سالگی می‌رسند, دیوانه شوند. صنعت فیلم خواهان افراد جوان هست. درضمن آن ها جور دیگری از زنان «نسبت به من» را می پسندند. من هرگز لاغر نخواهم شد. سال پیش صاحب فرزند شدم و خیلی تنبلی کردم. من عاشق خوردن هستم. چه اهمیتی دارد؟ من طبیعی ام.

 

* می‌دانم که زیبایی اندکی کنجکاوی با خود می آورد. اما, همانطور که اسکار وایلد گفته, زیبایی فقط پنج دقیقه دوام می آورد, اگر چیز دیگری برای برانگیختن آن کنجکاوی نداشته باشید. فکر نمیکنم که اگر فقط خوشگل بودم, می توانستم چنین شغلی داشته باشم. کارگردان ها به دلیل زیبایی تان نیست که با شما تماس میگیرند, بلکه به دلیل استعدادتان هست.