پارس ناز پورتال

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی 

اگر می‌خواهید در فصل پاییز بـه مکان هـای بکر و واقعا خوشگل سفر کنید میتوانید بـه ادامه این مطلب مراجعه کنید تا با برترین انها آشنا شوید. شیراز, اصفهان, يزد و شهرهاي شمالي طبق معمولً اولين اسم‌هـای مناطق گردشگري ايران هست كه بـه ذهن بسياري از مردم كشورمان مي‌رسد. اينكه ما واژه گردشگري را مساوي تخت‌جمشید,

 

حافظیه و شاهچراغ شيراز و بادگیرهای يزد, نصف‌جهان و سي‌وسه‌پل اصفهان و جنگل و دريا شمال مي‌شناسيم; شايد دليل توسعه تامتوازن و مغفول ماندن صنعت گردشگري ايران هست.گردشگري ايران تنها مازندران, گيلان, شيراز, اصفهان و يزد نيست.

 

هزاران پتانسيل و گنجايش گردشگري در دل اين سرزمين نهفته هست. مناطقي بكر با چشم ‌انداز و طبيعت فوق‌العاده كه مي‌تواند طلايي‌ترين خاطره زندگي را براي گردشگران رقم زند.پاييز , يكي از بهترين دوران‌هـای ممكن براي سفر هست; چرا كه ديگر از ترافيك‌هـای سنگين چند ساعته جاده‌ها و ازدحام جمعيت خبري نيست.

 

از سوي ديگر مي‌توان هتل يا اقامتگاه‌هايي با تخفيف‌هـای حتي پنجاه درصد; براي اسكان گزینه كرد.در پاييز بـه‌كجا سفر كنيم; سوالي هست كه بسياري از ايراني‌ها اين روزها از يكديگر مي‌پرسند. دراين گزارش چندين مكان گردشگري سرزمين اسطوره‌ای سيستان و بلوچستان براي فصل پاييز معرفي مي‌شود كه با هم مي خوانيم.

 

سيستان و بلوچستان استاني كه بايد هفته‌ها براي ديدن صدها جاذبه‌ طبيعي و تاريخي آن وقت گذاشت, بـه‌گفته غالباً گردشگراني كه بـه اين استان سفر كرده‌اند, بارها و بارها بـه آنجا بازگشته‌اند, چراكه در‌ آنجا زيبايي‌هايي را ديده‌اند كه بي‌نظير بوده هست.

 

سیستان و بلوچستان, سرزمین اسطوره‌ای ایران که اسم آن در کتاب اوستا, بـه‌عنوان یازدهمین سرزمینی ذکر میشود که اهورامزدا آفریده, در شاهنامه و شمار زیادی از متون کهن آمده هست; سرزمین بلوچستان بـه آن “ماکا” میگفتند ودر کتیبه بیستون نیز با همین اسم ازآن ذکر شده ودر نوشته‌هـای هرودت, تاریخ‌نگار یونانی ازآن بـه اسم “گدروزیا” ياد شده هست. امروزه بلوچستان بـه محل اقامت قوم بلوچ اطلاق میشود كه پس از اسلام این سرزمین بـه “مکران” مشهور شد.

 

اهالي اين استان بسيار سختكوش, پرتلاش, صميمي و مهمان‌نواز میباشند. اين استان حاوی 18 شهرستان ایرانشهر, چابهار, خاش, دلگان, زابل, زابلی, زاهدان, زهک, سراوان, سرباز, سیب سوران, قصرقند, کنارک, هیرمند, نیک‌شهر, میرجاوه, نیمروز و هامون هست که هر کدام بـه لحاظ تاریخ و موقعیت جغرافیایی دارای مناطق گردشگری و باستانی بیشماری میباشند.

 

11 درصد مساحت ايران در سيستان

سیستان و بلوچستان بيش از 11 درصد از مساحت كشور را تشكيل مي‌دهد; وسعت اين استان بـه‌اندازه فاصله استان قزوين تا مشهد هست. بـه‌دليل گستردگي اين استان از تنوع اقليمي بالاي برخوردار از شمال تا جنوب آن برخوردار هست. سيستان دروازه ورود ايران بـه اقيانوس و آب‌هـای آزاد هست.

 

بـه‌دليل شرايط اقليمي مناسب جنوب استان و شمال آن, كشاورزي رونق بسياري دارد. بسياري از ميوه‌هـای گرمسيري كشور درحدود 40 روز زودتر از مابقي نقاط كشور دراين استان برداشت مي‌شود.

 

مرواريدي بـه‌اسم سواحل مكران

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

يكي از گنجايش‌هـای مغفول مانده سيستان و بلوچستان گردشگري هست. سواحل مكران در سيستان و بلوچستان يكي از چشم‌نواز‌ترين, سواحل در دنياست. مكران و نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در روزگار مادها, بـه مخصوصاً سلطنت آستیاک یا ایشتوویگو «550-580قبل از میلاد» یکی از ساتراپ‌هـای «استان»

 

شرقی آن دولت بوده و بـه‌اسم سرزمین “پاریکانیان و حبشیان آسیایی” ازآن ذکر شده هست. درسال 545 قبل از میلاد, ایالات شرق ایران, از جمله مکران, بـه وسیله کوروش کبیر فتح شد. در دوران سلطنت داریوش کبیر, سرزمین ماکا یا مکران جزء ایالات فلات ایران بـه شمار می‌رفت.

 

در دوره اشکانی, بـه‌مخصوصاً سلطنت مهرداد اول, سرزمین مکران هم جزء قلمروي پارت بـه حساب می‌آمد. با تبحر ساسانیان, اردشیر ساسانی, کشور را بـه 33 ناحیه مستقل تقسیم کرد که مکران نیز یکی ازآن‌ها بود. حکمران مستقل و موروثی هر ناحیه را شاه میگفتند. مكران يكي از خارق‌العاده‌ترين سواحل دنياست كه درحال آماده ناشناخته و بكر هست.

 

يكي ديگر از خصوصيت‌هـای اين ساحل سفيد و نرم, امكان قدم زدن تا فاصله هزار متري در داخل دريا آن هم با آب و هواي بسيار مطبوع داراي رطوبت هست.

 

كوه‌هـای مينياتوري مكران

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

قرارگيري کوه‌هـای مینیاتوری در كنار ساحل جلوه بي‌نظيري بـه ساحل بخشيده هست. حدود 40 تا 50 کيلومتري پس از شهرستان چابهار بـه سوی بندرگواتر, کوه‌هايي در سوی چپ جاده نمايان مي‌شود که بـه “کوه هـای مريخي” يا “مينياتوري” مشهور میباشند.

 

اين کوه‌ها با دقت بـه منظره بـه طور كامل متفاوتي که در سوی راست جاده و رو بـه سوي دريا ايجاد کرده, يکي از زيباترين جاده‌ها و مناظر طبيعي استان سيستان و بلوچستان و بلکه ايران را خلق کرده هست.اين کوه ها از انحصار بـه فردترين کوه هـای ايران هست و منظره اعجاب برانگيز و چشم نواز انها از جمله مشهور‌ترين جاذبه هـای شهرستان

 

چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان قلمداد مي شود اما بـه دليل معرفي نشدن کافي, کمتر مورد بازديد عموم قرار گرفته هست.کوه‌هـای مريخي, مناظري از کوه هـای کره ماه را براي انسان تداعي مي‌کند و جنس رسوبي آن‌ها و همچنين فرسايش ناب کوه ها سبب ايجاد شيارها و تراش‌هـای زيبايي شده هست که گويي نقاشي ماهر آنها را بـه تصوير کشيده هست.

 

اين کوه‌ها چاک چاک میباشند و اشکالي نامانوس و فاقد پوشش گياهي دارند. بـه علت همين غيرعادي بودن‌شان درسال‌هـای اخير ودر ميان گردشگران, بـه”کوه‌هـای مريخي” شهرت يافته‌اند و جزونمونه‌هـای بدبوم «بدلند» و پديده بوم‌شناختي ويژه‌ای هست.

 

گل‌فشان‌هـای خاش

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

همچنين وجود گل فشان پیرگل در نزديكي خاش حصار کوه‌هـای تفتان, نظیر‌ای بی‌بدیل از خلقت را دراین منطقه بـه نمایش گذاشته هست.گل‌افشان‌ها پدیده جالب و مهیجی میباشند که با جزر و مد دریا از دل زمین گل بـه بیرون پرتاب میکنند. این جاذبه طبیعی در جهان نظیر ندارد و برای تماشای این پدیده میتوان

 

از هر جایي از جهان توريست ربایش کرد. همینطور بزرگ‌ترین رود بلوچستان, بمپور, از شگفت‌انگیزترین رودهای جهان بـه‌لحاظ گذر از زیرزمین ودر دل ریگزار هست, گوشه‌ای دیگر از جذابیت‌هـای گردشگری این استان میباشند.

 

تفتان, تنها آتش‌فشان فعال ايران

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

دامنه کوه تفتان, تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران که مستمر دود و بخار ازآن متصاعد میشود, از دیگر شاهکارهای طبیعت این استان بـه‌شمار می روال. مناطق باستانی این سواحل بخش دیگری از جاذبه‌هـای توریستی بزرگ‌ترین استان ایران بـه‌شمار می آید.

 

شهر سوخته; اولين شهر پيشرفته دنيا

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

در روزگاران دور که بشر تازه یکجانشین شده بود, شهری در سیستان پدید آمد که بـه گفته‌ باستان‌شناسان بـه لحاظ بافت شهری, جمعیت, برنامه ریزی شهری و … اولین شهر جهان بود. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت, بـه‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه شرقی فلات ایران, نظیر‌ای انحصار بـه ‌فرد و حکایتگر حقیقی علم, صنعت و فرهنگ قبل‌هـای دور این مرز و بوم هست.

 

شهر سوخته در 56 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان ودر حاشیه جاده زابل – زاهدان واقع شده هست. این شهر در 3200 سال قبل از میلاد پایه‌گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال هـای 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند. محوطه باستانی شهر سوخته در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد, از طریق مهاجرانی كه از چهار گوشه بـه ‌آن مهاجرت كرده‌اند, بنا شده هست.

 

سند یا کتیبه ای که اسم حقیقی و قدیمی این شهر را مشخص کند, هنوز بـه دست نیامده و بـه علت آتش‌سوزی در دو دوره زمانی بین سال هـای 3200 تا 2750 قبل از میلاد “شهر سوخته” نامیده میشود.”کلنل بیت” یکی از مأموران نظامی بریتانیا از اولین کسانی هست

 

که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان بـه این محوطه اشاره کرده و اولین کسی هست که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقی مانده از آتش‌سوزی را دیده هست. پس از او “سر اورل- اشتین” با بازدید از این محوطه در اوایل سده آماده, اطلاعات مفیدی در خصوص این محوطه بیان کرده هست.

 

بعد از او شهر سوخته از طریق باستان‌شناسان ایتالیایی بـه سرپرستی”مارتیسو توزی” از سال 1346 تا 1357 مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.شهر سوخته دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده و از بعد سازمان‌دهی اجتماعی نیز جزء شهر‌هـای پیشرفته‌ دوران خود بوده هست.

 

وجود نظام مرتب و منظم آب‌رسانی و تخلیه‌ فاضلاب, دانش دکتری پیشرفته و صدها عامل دیگر بر اهمیت این منطقه افزوده هست. برای اولین‌بار در شهر سوخته یك چشم مصنوعی متعلق بـه 4800 سال پیش كشف شد. این چشم مصنوعی متعلق بـه زنی 25 تا 30 ساله بوده که در یکی از گور هـای شهر سوخته مدفون شده بوده هست. چشم مصنوعی روی جمجمه او دیده می‏شود. شهر سوخته با قدمت پنج هزار ساله ثبت جهاني شده هست.

 

سراوان

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

شهرستان سراوان مشهور بـه سرزمین نخل‌ها و نگاره‌هاست. نخلستان‌هـای وسیع و سبز و همینطور سنگواره‌هـای متعدد در توابع این شهرستان سبب شده هست تا بـه نگارخانه سنگواره‌هـای ایران مشهور شود. سفال کلپورگان واژه اسم‌آشنای تمامی هنرمندان ایران و جهان هست

 

که درروستای کلپورگان در ۳۰ کیلومتری شهر سراوان واقع شده هست.اگر تصمیم دارید سری بـه این شهر بزنید, بازدید از “تپه مهتاب خزانه “, ” تپه کلاتک آسپیچ”, “تپه روباهک” ,”تپه سرو مارد”, “تپه سد میرعمر”, “قلعه سیب”, “سنگ‌نگاره هـای کوه مهرگان”, “دره نگاران” , “کشتگان” و همینطور موزه مردم‌شناسی سراوان را فراموش نکنید.

 

روستای دَرَک

معرفی مکان های بکر گردشگری برای سفر پاییزی

اين روستا در جنوب سیستان و بلوچستان ودر سواحل مکران ازجمله روستاهای بکر و زیبای گردشگری واقع شده هست که افزون بر مردمی مهربان و مهمان نواز, از چهار نظیر ساحل صخره‌ای, ماسه ای, شنی و مرجانی در فاصله نزدیک بـه هم برخوردار هست.

 

روستای دَرَک دربخش زرآباد شهرستان کنارک با داشتن بکرترین, پاک ترین و زیباترین ساحل ایران اسلامی و حتی جهان, افزون بر چهار نظیر ساحل یادشده, از جنگل هـای حرا و خور باستانی گالک بـه طول 6 کیلومتر و وسعت 52 هکتار برخوردار هست.روستای دَرَک تا کنون برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده هست,

 

با دقت بـه این‌که سال 1396 استان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده, مهلت مناسبی برای معرفی بهتر مناطق گوناگون گردشگری, تاریخی و دیدنی بلوچستان و سواحل مکران هست.روستای دَرَک در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی دو استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان ودر حوزه بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده هست.

 

گردشگران میتوانند از طریق زمینی و هوایی بـه این منطقه بکر سفر کنند, از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار «فرودگاه کنارک» با پیمودن 135 کیلومتر و عبور از روستاهای کهیر بـه طرف زرآباد بـه روستای دَرَک خواهند رسید.مسافرانی که از سوی هرمزگان نیت سفر بـه چابهار را دارند, بعد از طی مسیر 160 کیلومتری از جاسک بـه زرآباد بـه این روستای ساحلی خوشگل خواهند رسید.

 

تماشای زیبایی هـای این روستا, هرگردشگری را بـه وجد می آورد و باید ساعت ها از دیدن آن لذت ببرد, چون دیدن سواحل ماسه ای بدون سنگ درکنار کوه, جنگل و نخلستان جذابیت خاصی بـه این منطقه داده هست.دراین روستا آلبوم ‌ای از درختان چش, کرت «انجیرمعابد», تپه هـای رمل سفید,

 

نخل سبزرنگ و دریای نیلگون آبی درکنار هم قراردارند. غروب قرمزگونه خورشید در میان نخلستان, سطح دریا, رمل ها و جنگل بسیار خوشگل و دیدنی هست و رنگ هـای متمایز غروب رابا جابجا شدن چند دقیقه ای خورشید دیدن خواهید كرد.
دَرَک در زبان بلوچی بـه معنای سکونت درکنار دَرَک یا دره هست

 

که بعد ها بـه دَرَک مشهور شده هست.دَرَک جایی هست که در چند متری دریا انواع درختان گرمسیری بـه ثمر نشسته اند و با حفر چاه دو متری, آب شیرین و زلال وجوددارد که ساکنان محلی انواع هندوانه, ذرت, نخیلات و… را کشت و برداشت می کنند.تپه هـای ماسه ای چشم نواز, ساحل صخره‌ای, شنی و مرجانی, وجود کوه, جنگل و دریا دریک نقطه واسطه حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده هست,

 

در واقع در هیج منطقه‌ای نمی‌توان همه ی ی ی نوع ساحل را بـه صورت یکجا دیدن کرد اما روستای درک از این نعمت برخوردار هست.یکی از عجایب درروستای دَرَک, وجود آب شیرین در چند متری دریاست که واسطه رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده هست.این روستا هوای بهاری دارد

 

و وزش بادهای موسمی و مونسون از اقیانوس واسطه شده تا نسبت بـه مناطق دیگر هوای خنک تری داشته باشد.افزون بر وجود جذابیت هـای ذکر شده, در ساحل این روستا میتوان موج سواری, قایق سواری, شنا, ورزش هـای آبی ساحلی را انجام داد.روستای ساحلی دَرَک یک ژئوپارک«طبیعت بکر و بینظیر» طبیعی هست

 

که میتوان آنرا ثبت و برای نسل هـای آینده پاک و دست نخورده نگه داشت.شن‌هـای کنار ساحل و تپه هـای ماسه ای و رمل‌هـای سفید برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد و خیلی از افراد صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد, روی این شن ها دراز می کشند و یا در زیر خاک خودشان را چال میکنند تا دردهای پا, استخوانی و کمردردشان را درمان کنند.

 

گردشگران میتوانند با ساحل‌پیمایی شش کیلومتری از جذابیت هـای جنگلی, ساحل شنی, مرجانی, ماسه ای و بکر دیدنی لذت ببرند.