پارس ناز پورتال

میل به هر غذا نشانه کمبود کدام مواد در بدن است؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
میل به هر غذا نشانه کمبود کدام مواد در بدن است؟

میل به هر غذا نشانه کمبود کدام مواد در بدن است؟

از نظر متخصصان، کمبود برخی از مواد معدنی، اسیدآمینه ها یا ویتامین ها و پروتئین ها می تواند هوس خوردن ماده ای خاص را در شما ایجاد کند. حال میل به هر غذا نشانه کمبود کدام مواد در بدن است؟

 

امروز چه غذایی دل تان می خواهد؟ پاسخ این سوال مشخص می کند بدن شما به چه چیزی نیاز دارد. امروز هوس چه کرده اید؟ دل تان کباب کوبیده می خواهد یا سوفله سبزیجات؟

 

برای تان عجیب است که بعد از مدت ها هوس کرده اید یک بسته کامل چیپس نمکی بخورید؟ اصلا می دانید که سر و کله این هوس ها از کجا پیدا می شود؟ ما به شما می گوییم که چرا گاهی به شکل غیرقابل کنترلی دل تان یک غذا یا خوراکی خاص می خواهد.

 

پس تصور نکنید که میل تان به خوردن چنین خوراکی هایی گذرا و بی ضرر است بلکه این هوس را به عنوان یک زنگ خطر جدی بگیرید و سعی کنید کمبودی که بدن تان را به این حال انداخته با تغذیه مناسب برطرف کنید.

 

هوس نمک کرده اید؟
بدن تان سدیم کم دارد

هرچقدر هم که به نمک دوست ها بگویید، باز هم نمکدان را از کنار لیوان آب شان بر نمی دارند. درست است که شکل گرفتن ذائقه غذایی به شما اجازه نمی دهد که کمتر از میزان خاصی نمک بخورید اما از نظر متخصص هوس غذا یا خوراکی شور کردن هم می تواند نشانه یک کمبود در بدن تان باشد.

 

ولع مصرف غذاهای شور نشانه این است که سطح سدیم در بدن بیش از اندازه کم است و گفته می شود که احساس عطش بیش از اندازه بعد از انجام حرکات ورزشی یا در زمانی که بیمار هستید، به همین دلیل ایجاد می شود.

 

سدیم یک ماده معدنی مهم است که به حفظ تعادل آب در بدن و تنظیم فشار خون کمک می کند و اگر سطح آن در بدن تان پایین باشد، احتمالا میل شدیدی به خوردن پفک یا پاپ کورن شور پیدا می کنید و هیچ وقت نمی توانید یک بشقاب برنج کم نمک را قورت دهید.

 

برای حل مشکل چه بخوریم؟ کرفس و هویج.

 

زبان بدن تان را بفهمید

همیشه به آزمایش های وقت گیر و پرهزینه برای فهمیدن کمبودهای بدن نیازی نیست. گاهی درد، سوزش، خارش و دیگر مشکلات بدن تان نقش زبان او را بازی می کنند و به شما می گویند که چه کمبود هایی دارد.

 

اگر مدام خسته هستید
آهن بدن تان کم است.

 

اگر پوست تان می خارد
روی بدن تان کم است.

 

اگر سرتان شوره می زند
ویتامین A بدن تان کم است.

 

اگر مدام عفونت می گیرید
سلنیوم بدن تان کم است.

 

اگر کمردرد و پا درد دارید
ویتامین D بدن تان کم است.

 

خشکی دور دهان و بینی دارید
ویتامین B۱۲ شما کم است.

 

هوس شیرینی کرده اید؟
بدن تان کروم کم دارد

 

اگر قند تصفیه شده و کربوهیدرات بخورید، جریان خون تان سریع می شود و میزان قند خون تان نامتعادل می شود. چاره ای که بدن شما برای مقابله با این افزایش سریع قند خون در نظر می گیرد، ترشح انسولین بیشتر است.

 

این درحالی است که با به تعادل رساندن وضعیت سلامت بدن تان و دریافت به اندازه مواد مغذی، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

 

طبیعی است که وقتی سراغ شیرینی جات می روید، سطح قندخون تان بالا می رود و انسولین بیشتری در بدن تان آزاد می شود اما می دانید کمبود چه ماده ای است که این نیاز را در شما ایجاد می کند؟

 

از نظر متخصصان، کسانی که سطح ماده معدنی کروم در بدن شان پایین است، بیشتر به خوردن شیرینی تمایل نشان می دهند، به همین دلیل اگر میزان کروم مورد نیاز را به بدن تان برسانید، کمتر هوس شیرینی می کنید.

 

یک صبحانه مفصل حاوی پروتئین+ کربوهیدرات می تواند حال تان را بهتر کند؛ مثلا می توانید تخم مرغ را با نان چاو دار بخورید.

 

در ساعات بعدی روز هم سراغ سبزیجات بروید. با این کار به بدن تان کمک می کنید تا سطح قند خونش را ثابت نگه دارد. با چنین برنامه ای وقتی به ساعت چهار عصر می رسید دیگر آنقدر قند خون تان افت نمی کند که مجبور شوید شیرینی بخورید.

 

برای حل مشکل چه بخوریم؟ دل و قلوه، گوشت گاو، مرغ، هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی، مارچوبه و تخم مرغ.

 

هوس شکلات کرده اید؟
بدن تان منیزیم کم دارد

به محض اینکه مضطرب می شوید و فکرتان مشغول می شود، سراغ شکلات می روید؟ اصلا شکلات کاکائویی مهمان همیشگی خانه شماست؟ متخصصان بر این باورند که بدن شکلات دوست ها منیزیم کم دارد.

 

منیزیم نه تنها سیستم ایمنی بدن تان را تقویت می کند و ضد التهاب به شمار می آید، بلکه می تواند با حفظ تعادل سیستم عصبی بدن تان و کم کردن اضطراب شما، خیال شکلات خوردن را از سرتان بیرون کند؛ این درحالی است که ادعا می شود بدن ۸۰ درصد آدم ها کمبود منیزیم دارد.

 

منیزیم برای استخوان های شما هم خوب است و بهترین راه دست پیدا کردن به آن، خوردن یک تکه شکلات تلخ ۷۰درصد است.

 

یک کاسه ماست کم چرب یا شیرموز در صبح، ماهی در ناهار و آووکادو در بعد از ظهر، می تواند هوس شکلات کاکائویی خوردن را از سرتان بیندازد. گذشته از این، نصف فنجان سویا بو داده تقریبا نیمی از منیزیم لازم در روز را فراهم می کند.

 

برای حل مشکل چه بخوریم؟ سبزی های تیره برگ دار خام یا پخته، اسفناج تازه، کلم پیچ یا برگ، چغندر، آجیل و مغزهایی مثل بادام یا دانه آفتابگردان، بذر کتان و گردو.

 

هوس کربوهیدرات کرده اید؟
بدن تان تریتوفان کم دارد

اگر مدام دل تان نان، ماکارونی، سیب زمینی و اساسا هر نوع کربوهیدرات انباشته ای می خواهد، احتمالا بدن تان یک اسید آمینه ضروری به نام تریتوفان را کم دارد.

 

تریتوفان اسید آمینه ای است که اعصاب شما را در دست می گیرد و به خلق و خوی تان شکل می دهد و گذشته از این، می تواند در ساخت سروتونین به بدن شما کم کند و باعث شود که خلق متعادل تر و آرام تری داشته باشید.

 

بالا رفتن سطح قند خون می تواند به رسیدن اسید آمینه به مغز کمک کند. گذشته از این، تریتوفان نقش ضروری در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن و حتی هضم غذا ایفا می کند و کمبودش می تواند باعث خلق پایین و اضطراب هم بشود.

 

اگر این اسید آمینه در بدن تان کم است، به جای خوردن کربوهیدرات بیشتر سطح پروتئین مصرفی تان را باید بالا ببرید تا ساخت آن در بدن تان بیشتر شود و کمتر سراغ سیب زمینی سرخ کرده و برنج بروید.

 

برای حل مشکل چه بخوریم؟ بوقلمون، تخم مرغ، موز و گردو.

 

هوس گوشت کرده اید؟
بدن تان آهن و روی کم دارد

بعضی از آدم ها همیشه خوردن یک غذای گوشتی مفصل را به هرغذای سبک مدرنی ترجیح می دهند. برای آنها هیچ چیز جای کباب کوبیده و ژیگو را نمی گیرد و هیچ وقت در مهمانی، قبل از خوردن خورشت پرگوشت سراغ خوراک سبزیجات نمی روند. از نظر متخصص، بدن چنین افرادی به روی و آهن نیازمند است.

 

آهن نقش مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به نوعی حامل اکسیژن در بدن هم تلقی می شود؛ به همین دلیل بدن کسانی که آهن شان کم است، خسته می شود و زود از نفس می افتد.

 

روی هم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و فردی که سطح این ماده معدنی در بدنش پایین است، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مربوط به ضعف سیستم ایمنی بدن، سرما خوردگی و آنفلوآنزا خواهد بود. روی همچنین برای تقویت موها و ناخن ها ی تان ضروری است و باعث می شود پوست سالمی داشته باشید.

 

برای حل مشکل چه بخوریم؟ گوشت قرمز، عدس، اسفناج، تخم کدو تنبل، پنیر و نان سبوس دار.