پارس ناز پورتال

چرا می خواهیم همه ما رو دوست داشته باشند؟

چرا می خواهیم همه ما رو دوست داشته باشند؟

چرا می خواهیم همه ما رو دوست داشته باشند؟ 

خواستنی بودن و دوست داشته شدن از طرف اطرافیان خواسته هر کسی است و تقریبا همه در جهت جلب محبت و رضایت دیگران تلاش میکنند. با اینکه زندگی ما پرشده است از تکنولوژی، سرگرمی و ارتباطات ، هنوز بسیاری از ما احساس تنهایی می کنیم.

 

احساس دوست داشته شدن با دوست داشتنی بودن متفاوت است. وقتی که شما احساس دوست داشته شدن می کنید در واقع احساس کامل بودن ، پذیرفته شدن و حمایت از سوی فرد دیگر دارید. شما این حس را درک می کنید که ارزشمند و جذاب هستید.

 

آیا روابط شما به شما احساس ارزشمند بودن می دهد؟ آیا در زندگی شما کسی هست که واقعا این حس را به شما بدهد؟ آیا کسانی که شما واقعا دوستشان دارید، احساس دوست داشته شدن از سوی شما را دارند؟ اگر پاسختان به هر یک از این سوالات “نه” است، ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید چرا توانایی شما برای تلاش وابسته به احساس دوست داشته شدن است.

 

چرا هرچه بیشتر احساس دوست داشته شدن می کنیم، کم است؟

ما نسبت به گذشته چیزهای بسیار بیشتری داریم : تملکات بیشتر، غذای بیشتر، ارتباطات بیشتر و دسترسی بیشتر به اطلاعات و دنیای اطراف. با این وجود این چیزها نمی تواند به ما احساس خوبی بدهد.

 

شما ممکن است صدها دوست اینترنتی، پیام از همکارانتان در آنسوی دنیا و خرید اینترنتی یک لباس را تجربه کنید اما امکان تجربه اعتماد کامل به دوستان، ارتباط چهره به چهره و توجه فردی را نخواهید داشت.

 

چرا احساس دوست داشته شدن اینقدر مهم است؟

زمانی که ما احساس دوست داشته شدن می کنیم :

 

-احساس اضطراب کمتر و آرامش بیشتری خواهیم داشت.

 

-خود را فردی ارزشمند قلمداد می کنیم. -لازم نیست احساساتمان را پنهان کنیم. -قادر خواهید بود هوش هیجانی خود را افزایش دهید. -بهتر خواهید توانست با شرایط سخت کنار بیایید.

 

-احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و خلاق تر خواهید بود. زمانی که ما احساس دوست داشته شدن نمی کنیم، در کشمکش ارتباط با دیگران هستیم.

 

خیلی از ما احساس می کنیم که از سوی افراد صمیمی زندگی مان درک نمی شویم و این حالت به ما احساس دوست داشته نشدن می دهد. ما از آنها می شنویم که به ما می گویند ” دوستت دارم” یا برایمان هدیه و گل می خرند اما به ندرت به چشمانمان نگاه می کنند یا زمانی نسبتا طولانی را در کنارمان می نشینند. به جای احساس ارتباط عمیق با آنها ، احساس گیجی، فاصله و عدم ارتباط می کنیم.

 

کارهایی که ما برای افراد مورد علاقه مان انجام می دهیم اما منجر به احساس دوست داشته شدن در او نمی کند :

-مراقبت های جسمانی عالی فراهم می کنیم.

 

-برای شاد کردن آنها تلاش می کنیم.

 

-آنها را در برابر هر گونه تجربه دردناک یا ناخوشایند حمایت می کنیم.

 

تجربه احساس دوست داشته شدن شبیه چه چیزی است؟

آیا شما کسی را دارید که اگر در نیمه های شب مشکلی برایتان پیش آمد با او ارتباط برقرار کنید، کسی که به شما گوش دهد و با شما همدلی و همدردی کند؟

 

آیا همسر شما خواهد خواست با شما حرف بزند یا تنها چرخی می زند و به شما می گوید بهتر است بخوابید؟ احساس دوست داشته شدن نیازمند تمرکز بر اتفاقاتی است که در لحظه بین شما و طرف مقابل رخ می دهد.

 

این مسئله تا حد زیادی از طریق ارتباطات غیرکلامی یا زبان بدن مثل حالات چهره، تماس چشمی، لحن صدا، ژست و تماس لمسی اتفاق می افتد. بهتر است زبان بدن شما به گونه ای باشد که نشانگر توجه کامل به حرف های طرف مقابل باشد.

 

پیشنهاداتی برای ایجاد احساس دوست داشته شدن در دیگران :

-قرار دادن زمانی برای برقرار کردن روابط صمیمانه

 

-پرهیز از انکار و تلاش برای آگاهی از احساسات خود و دیگران

 

-نگاهی به سبک زندگی و تغییر در سبک زندگی به جای راه حل های کوتاه مدت و ناکارآمد مثل مصرف قرص آرام بخش، تماشای تلویزیون، خوردن افراطی و …

 

-تلاش برای اسیر نشدن در دستان تکنولوژی و برقراری روابط اجتماعی در دنیای واقعی -یاد گرفتن روش های مدیریت استرس. زیرا استرس باعث دور ماندن شما از احساسات خود و دیگران و در نتیجه عدم احساس دوست داشته شدن می شود.