پارس ناز پورتال

باروهای رایج نادرست درباره بیماری افسردگی

باروهای رایج نادرست درباره بیماری افسردگی

باروهای متعارف غلط درمورد مریضی افسردگی 

افسردگی نوعی مریضی متعارف روانی هست که شمار زیادی از افراد برای درمان آن هیچ گونه مراجعه اي به روان شناسان نمی کنند. افسردگی یکی از شایع ترین مریضی‌هاي دنیاست. اما هنوز اعتقادات و باورها اشتباهی در مورد آن وجود دارد. کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند معمولاً به دلیل برچسب‌هایي که به اختلالات روحی

 

و روانی می خورد, با پیش‌ داوری‌هایي روبرو میباشند. برای مبارزه با این قضاوت‌هاي غلط و باورهای اشتباه, مهم هست که حقایق مرتبط با افسردگی را بدانیم.

 

**یقین اشتباه: افسردگی, مریضی نیست**

شمار زیادی از افراد به اشتباه فکر می کنند افسردگی تنها یک ناراحتی و اندوه و حتی ضعف شخصیتی هست. اما در واقع, افسردگی یک اضطراب پیچیده‌ي روحی هست که اساس‌هاي اجتماعی, روانی و بیولوژیکی دارد و به شیوه‌هاي مختلف قابل درمان هست. اگر شما هم فکر می کنید

 

ممکن هست افسردگی داشته باشید, آن را نرمال تلقی نکنید و به دکتر مراجعه کنید. دکتر میتواند پشتیبانی‌هاي لازم جهت مدیریت مریضی‌تان را از شما به عمل بیاورد.

 

**یقین اشتباه: داروهای ضد افسردگی, همۀ وقت} افسردگی را درمان میکنند**

افسردگی قابل درمان هست. دکتر شما ممکن هست داروهای ضد افسردگی برای‌تان تجویز کند که به احتمال چندان همراه با سیار مداخلات و شیوه‌هاي درمانی نیز خواهد بود. این داروها, روی مواد شیمیایی مغزتان اثر میگذارند و کمک میکنند دشواری های بیولوژیکی ریشه‌اي که می تواند منجر به افسردگی شود,

 

مشخص شوند. اما برای شمار زیادی از افراد, داروهای ضد افسردگی به تنهایی کافی نیستند. دکتر شما ممکن هست روان درمانی یا صحبت درمانی را هم پیشنهاد کند. ترکیب دارو درمانی و صحبت درمانی, یکی از استراتژی‌هاي متعارف در درمان افسردگی هست.

 

**یقین اشتباه: افسردگی به راحتی درمان می شود**

هیچ کس خودش انتخاب نمیکند که مبتلا به افسردگی شود. برخی از افراد به اشتباه فکر میکنند افسردگی زمانی روی می دهد که کسی به خودش اجازه می دهد در اندوه و ناراحتی غوطه ور شود, و ممکن هست این یقین را داشته باشند که افسردگی با افکار مثبت یا تغییر نگرش, به راحتی درمان خواهد شد.

 

در واقع, افسردگی نشانه خوددلسوزی, ضعف و یا تنبلی نیست. بلکه یک مریضی هست که موجب می شود هورمون‌ها و ساختار و عملکرد مغز, تحت تاثیر منفی محیط یا فاکتورهای بیولوژیکی قرار بگیرند. اگر تردید دارید که دچار افسردگی هستید, حتماً به دکتر مراجعه کنید.

 

**یقین اشتباه: افسردگی, نتیجه‌ي شرایط غمگین کننده هست**

همه ي‌ي افراد گهگاه افکار غمگین کننده یا نارحتی و خوشحال نبودن را تجربه می کنند. مثلاً, احتمالاً شما به علت فوت یکی از عزیزان‌تان یا یک شکست عشقی, احساس اندوه و عصه کنید. حوادثی اینچنینی میتوانند احتمال ابتلا به افسردگی را اکثر کنند, اما افسردگی همه ي وقت هم به علت رویدادهای بد, ایجاد نمی شود.

 

افسردگی میتواند بدون علت موجب ناامیدی, اندوه و بیحالی و خمودگی شود. احتمالاً هم فرد افسرده تمایل به خودکشی پیدا کند و این حالات می توانند دوره‌هاي طولانی ادامه پیدا کنند. علائم افسردگی ممکن هست ناگهانی و پیش بینی نشده نمایان شوند, حتی وقتی همۀ چیز در زندگی ظاهراً روبراه هست.

 

**یقین اشتباه: اگر والدین‌تان افسردگی داشته باشند شما هم مبتلا میشوید**

اگر پیشینه‌ي افسردگی در خانواده‌ي شما وجود داشته باشد, احتمال این که شما هم مبتلا شوید, اکثر هست. اما کارشناسان هنوز به طور قطع نمیدانند ژنتیک چگونه می تواند تعیین کننده‌ي احتمال افسردگی باشد. این که والدین شما یا عضوی دیگر در خانواده‌تان افسردگی دارند یا داشته‌اند, علت نمیشود

 

شما هم دچار افسردگی شوید. گرچه آگاهی از سوابق خانوادگی, کار هوشمندانه‌اي هست, اما کوشش کنید در مورد ریسک فاکتورهایی که دست شما نیستند, نگران نباشید. در عوض روی عواملی کار کنید که میتوانید انها را تحت بازرسی خود بگیرید. مثلاً اجتناب از مصرف الکل یا دارو, به کاهش ریسک افسردگی کمک میکند.

 

**یقین اشتباه: داروهای ضد افسردگی, شخصیت فرد را تغییر میدهند**

داروهای ضد افسردگی, هورمون‌هاي مغز را تغییر می دهند و این ممکن هست وحشتناک به نظر برسد و احتمالاً شما نگران شوید که مبادا با مصرف این داروها, شخصیت متفاوتی پیدا کنید. شما باید بدانید که داروهای ضد افسردگی جوری طراحی شده‌اند که تنها برخی از مواد شیمیایی خاص را در مغزتان تغییر می دهند

 

و به تسکین و تخفیف علائم افسردگی‌تان بدون این که تغییری در شخصت‌تان ایجاد کنند کمک میکنند. افراد بعد از مصرف این داروها هیچ تغییری در شخصیت خود احساس نمی کنند. اگر در زمان مصرف دارو, احساس خوبی ندارید, درمورد شیوه‌ي درمان با دکتر‌تان مشورت کنید.

 

**یقین اشتباه: داروهای ضد افسردگی را باید تا اتمام عمر مصرف کرد**

داروهای ضد افسردگی برای شمار زیادی از افراد مبتلا به این مریضی, درمان‌هایي بلند مدت میباشند. اما طول دوره‌اي که دارو برای شما تجویز میشود, بر اساس شدت مریضی‌تان میتواند متنوع باشد. احتمالاً لازم نباشد در سال‌های بعدی زندگی‌تان, داروی ضد افسردگی مصرف کنید. در شمار زیادی از موارد دکتر شما ممکن هست

 

روان درمانی همراه با دارو درمانی را پیشنهاد کند. این درمان میتواند به شما کمک کند راههای اخیر و کارآمد غلبه بر بحران‌هاي زندگی را یاد بگیرید و احتمالا کم کم زمان, نیازتان به دارو کاهش پیدا کند. در مواردی هم احتمالا مصرف داروهای ضد افسردگی برای مدتی طولانی, برترین گزینه برای مریض باشد.

 

**یقین اشتباه: فقط زن ها دچار افسردگی میشوند**

خیلی از آقایان به علت فشارهای اجتماعی, نمیتوانند در مورد احساسات خود به راحتی حرف بزنند یا به دنبال کمک و مشاوره بروند. در نتیجه, برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند افسردگی مریضی هست که تنها زنان را مبتلا می کند. این کاملا غلط هست. معمولاً زن ها علئم افسردگی‌شان را گزارش می دهند

 

 به گزارش پارس ناز اما مردان هم افسرده میشوند. افسردگی برای مردها می تواند پیامدهای جدی‌تری هم داشته باشد, مثلاً احتمال اقدام به خودکشی در بین مردان افسرده اکثر هست و درست به همین علت, جدی گرفتن و درمان افسردگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

**یقین اشتباه: صحبت درمورد‌ي افسردگی, آن را تشدید میکند**

این کاملا غلط هست که صحبت در مورد افسردگی, احساسات ویرانگر و بد را اکثر کرده و مریض را روی تجربیات منفی‌اش در زندگی, متمرکزتر نگه می‌دارد. واقعیت این هست که برای شمار زیادی از افراد, تنها ماندن با افکار و احساسات, بسیار ویرانگر‌تر و مضرتر از بروز و فریاد آنهاست.

 

اگر افسردگی دارید, صحبت در موردِ احساسات‌تان با یک شنونده‌ي قابلِ اعتماد و پشتیبان که اهل قضاوت نیست, میتواند سودمند باشد. عزیزان شما ممکن هست بتوانند موبایل شنوا و همدل برای‌‌تان باشند اما در اکثر موارد, یک درمانگر ماهر, بهتر میتواند از شما پشتیبانی کند.