پارس ناز پورتال

عواملی که باعث نازایی زنان و مردان می شوند

عواملی که باعث نازایی زنان و مردان می شوند

عواملی که باعث نازایی زنان و مردان می شوند 

تعداد زیادی از عوامل میباشند که میتوانند برای نازا شدن زنان و مردان و احتمال باروری آنان خطر آفرین باشند.توصیه هاي مفیدی در زیر آمده هست. 

 

تماس هاي محیطی و شغلی
اگر به علت شغل تان هرروز مجبور به استنشاق هوای آلوده یا مواد شیمیایی هستید یا اگر تماس پوستی تان با موادی مثل رنگ هاي روغنی، چسب ها، هیدروکربن ها، رادیواکتیو، آفت کش ها و… بالاست، بیش از سایر آقایان خطرنازایی تهدیدتان می‌کند.

 

بهره گیری طولانی مدت از لباسهای تنگ
اگر شرایط شغلی تان جوری هست که مجبورید دائما لباس تنگ یا پلاستیکی بپوشید «یا هر شرایطی که باعث افزایش دما در اطراف اندام تناسلی شود»، بهتر هست برای پدرشدن عجله کنید.

 

تماس بیش از حد با آب گرم
اگر چندان سونا می‌روید یا عادت دارید به مدت طولانی در آب داغ بنشینید، باید بدانید که این عادت می‌تواند به قیمت اختلال در روند اسپرم سازی تان تمام شود.

 

اختلالات غددی
اختلالات غدد از دیابت گرفته یا کم کاری و پرکاری تیروئید روی توان باروری مردها «و زن ها» تاثیرگذار هست.

 

سابقه وازکتومی
سابقه وازکتومی قبلی در آقایان یکی از نکاتی هست که میتواند احتمال باروری بعدی را در آن ها به شدت کاهش دهد.

 

مریضی ها
مریضی هاي مردانه از جمله مهم‌ترین علل نازایی میباشند از جمله کاهش سایز بیضه ها که باعث میشود تعداد سلول هاي زایا کم شود، هایپوسپادیاس «پایین تر قرار گرفتن مجرا نسبت به سر آلت تناسلی»، برگشت مایع منی به سمت مثانه، واریکوسل «به علت اختلال در اسپرم سازی»، نهان بیضگی «به علت آسیب رسیدن به سلول هاي بیضه» و

 

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری در مردها شود، می‌تواند آن ها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.

 

ژنتیک
در نازایی هم مثل خیلی از مریضی هاي دیگر، ژنتیک حرف هاي مهمی برای گفتن دارد. از جمله این اساس هاي ژنتیکی که نمی‌گذارد مردها طعم پدرشدن را بچشند، می‌توان به حذف کروموزم Y، سندروم کلاین فلتر یا وجود یک کروموزوم X اضافی، مریضی سیستیک فایبروزی و… اشاره کرد.

 

سابقه خانوادگی
اگر عموهای تان دچار ناباروری بوده اند، بد نیست که شما هم یک سری بررسی هاي کلی را در مورد سلامت خودتان انجام دهید وگرنه ممکن هست ناباروری شما را هم غافلگیر کند.

 

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری مردها شود، می‌تواند انها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.

 

مصرف داروهای بدن سازی
اگر بدن سازی کار میکنید و به توصیه مربی یا هم باشگاهی ها به داروهای تستوسترونی روی آورده اید، پس باید پی خطر نازایی را هم به تن تان بمالید چون این ترکیبات سپرم سازی را مختل میکند.

 

سن
از سی، سی و پنج سالگی به بعد هر سالی که به عمرتان اضافه می‌شود، احتمال تاخیر بارداری یا نازایی هم به شما نزدیک تر میشود؛ چون افزایش سن روی کیفیت و کمیت تخمک ها تاثیر می‌گذارد. پس اگر در این محدوده سنی هستید، زودتر دست به کار شوید.

 

وزن
وزن چندان یا وزن خیلی کم و پایین بودن BMI روی تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد و احتمال بارداری را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

سابقه قاعدگی هاي نامرتب
سندروم تخمدان پلی کیستیک از مهم‌ترین و شایع ترین علل به هم خوردن نظم قاعدگی در خانم هاست که با حفظ وزن ایده آل، انجام ورزش و فعالیت بدنی و در برخی موارد بهره گیری از دارو می‌توان علائم آن را نظارت کرد ولی به هر حال خانمی که دچار تنبلی تخمدان هست، بهتر هست بارداری اش را به تاخیر نینداخته و اجازه ندهد سیکل هایش بیش از دو ماه قطع شود.

 

سیگار
سیگار و مواد زیان آور داخل آن هم بر لوله هاي رحمی و هم بر دهانه رحم اثری بد می‌گذارد و هم خطر سقط و حاملگی خارج رحمی را بالا میبرد.

 

قاعدگی هاي دردناک
قاعدگی دردناک اتفاق شایعی هست که شاید خیلی از خانم ها ندانند تا چه اندازه میتواند روی بارداری شان تاثیر بگذارد. این دردها شک متخصص زنان را به مریضی آندومتریوز بالا می‌برد و با گذشت زمان میتواند باعث چسبندگی لگنی و نازایی میشود.

 

مریضی هاي خاص
خانم هایي که دچار مریضی هاي کلیوی، دیابت، لوپوس و… میباشند باید بعد از ازدواج، به سرعت از دکتر معالج شان اجازه بارداری بگیرند و بچه دار شوند چون خطر نازایی تهدیدشان میکند.

 

سابقه جراحی
اگر در گذشت تحت عمل جراحی مثل جراحی تخمدان یا سیتکتومی قرار گرفته اید یا اگر سابقه بدخیمی تخمدان داشته اید و بخشی از بافت این اندام شما که حاوی سلول هاي زایا بوده، برداشته شده، ممکن هست در معرض نازایی باشید چون این جراحی ها احتمال چسبندگی هاي لگنی را بالا میبرند.

 

سابقه عفونت هاي لگنی
اگر سابقه عفونت هاي لگنی داشته اید، این خطر بیش از دیگران برای شما وجود دارد که لوله هاي رحمی تان دچار چسبندگی و گرفتگی شود.

 

پایین بودن سن یائسگی و از کار افتادن زودرس تخمدان ها
سن یائسگی تحت تاثیر عوامل مختلفی هست؛ از اقلیم هاي مختلف گرفته یا درصد چربی بدن و… ولی اگر مادر و مادربزرگ تان زود یائسه شده اند، این احتمال هم برای شما وجود دارد چون یائسگی زودرس به واسطه وراثت و ژنتیک منتقل می‌شود. از کار افتادن زودرس در تخمدان ها هم یکی دیگر از عوامل خطر نازایی هست که به صورت ژنتیکی منتقل می‌شود.