پارس ناز پورتال

نحوه مراقبت از موهای چرب در فصل گرما

مجموعه : نکات سلامت مو
نحوه مراقبت از موهای چرب در فصل گرما

نحوه مراقبت از موهای چرب در فصل گرما 

نگه داری از موهای چرب در فصل گرما و تابستان نیازمند دقت به نکات خاصی هست که ما به شما در این مقاله خواهیم گفت. در فصل تابستان بدن‌ها معمولا اکثر عرق میکند و موها نیز زودتر چرب میشوند و این مساله ناراحتی زیادی برای بعضی افراد ایجاد میکند، به‌خصوص برای خانم‌ها.

 

در این مقاله با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهر تهران، درمورد چگونگی مراقبت از مو هاي چرب گفت‌وگو کرده‌ایم.نور مستقیم خورشید تا چه حد روی پوست و به‌خصوص موی سر تاثیر منفی میگذارد؟

 

نور مستقیم خورشید یکی از عوامل آسیب‌رسان به پوست و مو هست. کدر شدن مو با وجود استحمام هرروز، یکی از مهم ترین عوارض فصل گرماست. از طرفی، مو هاي درخشان نقش مهمی در جوان نشان دادن چهره دارند. به همین علت می توان گفت اشعه مستقیم خورشید یکی از مهم ترین عوامل آسیب‌رسان به مو هست

 

که اضافه بر خشکی، سبب سفید شدن زودرس مو نیز می شود. به هر حال پیشنهاد می شود در فصل گرما موها با کلاه یا روسری پوشش داده شود. بهره گیری از کلاه‌هاي لبه‌دار برای اینکار بهتر هست و پیش گیری از برخورد آفتاب با پیشانی و رستنگاه مو پیشنهاد میشود.

 

بهره گیری از چه وسایلی برای مو به‌خصوص در این فصل زیان آور است؟

حرارت مستقیم سشوار و بهره گیری از دستگاه‌هاي صاف‌کننده یا فرکننده مو، یکی از مهمترین دلایل آسیب به مو، به‌ویژه در فصل گرماست که علاه بر آسیب‌پذیری آن، سبب خشکی و ایجاد موخوره میشود. بهتر هست به موها استراحت دهید تا شکل طبیعی خود را داشته باشند. مو هاي بی‌آرایش زیباترند.

 

در صورت عدم تمایل به بهره گیری از کلاه، بهره گیری از کرم ضدآفتاب بدون چربی در ناحیه پیشانی، اطراف گوش و گردن ضروری هست. مراقب باشید که کرم با ریشه مو تماس نداشته باشد.

 

آیا شستن مو در فصل تابستان آن هم به صورت هرروز خوب هست؟

شستن هرروز موها یکی از مهم ترین دلایل خشکی و ریزش مو هست. اگر عادت به استحمام هرروز دارید، سعی کنید موها را هر روز شامپو نزنید.گذشته از استحمام یا هنگام خواب موها را با روغن نارگیل طبیعی یا بادام تلخ ماساژ دهید. در طول فصل تابستان، خیلی از افراد پوستشان بیش از اندازه چرب میشود.

 

این مشکل وقتی اکثر می شود که این افراد در طول روز با صابون و پاک‌کننده‌هاي نامرغوب چند بار صورتشان را می‌شویند تا چربی پوستشان را از بین ببرند، اما اینکار باعث ساخت اکثر چربی توسط پوست میشود.

 

بعضی‌ها از پوست و موی چرب خود، به‌خصوص در تابستان که اکثر شستشو دارند، گله می کنند. این مشکل چگونه ایجاد می شود؟

 

پوست سر چرب معمولا طی چند ساعت پس از استحمام حالتی براق پیدا میکند. در این مواقع موها به هم چسبیده و هنگام لمس روغنی میباشند. فولیکول‌هاي موجود در بافت پوست سر و منافذ پوست که تحت عنوان غدد سباسه شناخته می شوند، ماده‌اي روغنی به نام سبوم را ساخت میکنند.

 

سبوم، پوست و موی سر را مرطوب میکند و جلوی خشک شدن آن را میگیرد، اما گاهی بنا به شرایطی، ساخت بیش از حد این ماده در غدد سباسه، منجر به چرب شدن موها میشود.یکی دیگر از عوامل چرب شدن موها؛ دست‌ها، شانه و برس آلوده میباشند که تماس انها با سر، موجب چربی اکثر پوست و مو خواهد شد.

 

مو هاي چرب پس از استحمام و شستشو تا چند ساعت اوضاع عادی دارند ولی مدتی پس از آن موها به هم می‌چسبند و در نگاه برق میزنند. گرچه پس از گذشت مدتی با تجمع رسوبات چرب روی موها حالت مات و کدر پیدا می کنند. بعضی داروها مانند سایمتیدین و متیل دو پا ممکن هست حالتی شبیه به چربی پوست سر همراه با شوره و خارش ایجاد کنند.

 

در بعضی موارد چربی چندان پوست سر می تواند همراه با اختلالات غدد داخلی مانند فعالیت چندان غدد فوق‌کلیوی یا مشکلات تخمدان باشد.برس کشیدن بیش از حد موها نیز میتواند منجر به چرب شدن زود به زود موها شود چراکه با تحریک چندان پوست سر، سطوح سبوم را افزایش می دهد و باز هم موجب چرب شدن موها می شود. بنابراین در برس کشیدن موها زیاده‌روی نکنید و هر چند وقت یک بار حتما برس و شانه‌هاي خود را با آب گرم و شامپو بشویید.

 

آیا چربی موی سر باعث ریزش موها می شود؟

نه، چربی مو ربطی به ریزش مو ندارد و این که افراد فکر میکنند موی چرب اساس‌ساز ریزش مو هست، درست نیست. به جز بهره گیری از شامپوهای مخصوص موی چرب و شستشو، راه دیگری برای درمان موی چرب نیست. گرچه در تعداد زیادی از افراد با گذشت زمان مشکل خود‌به‌خود برطرف میشود

 

اما افراد دارای مو هاي چرب باید دفعات شستشوی سر را با بهره گیری از شامپوهای مخصوص مو هاي چرب افزایش دهند.در موارد شدید بهره گیری از شامپوهای درمانی مانند سلنیوم سولفاید یا کتوکونازول و… طبق نظر دکتر ضروری به نظر می رسد.

 

آیا بهره گیری هر روز از شامپو به دنبال استحمام هرروز برای مو زیان آور هست؟

در صورت بهره گیری از شامپوهای مناسب که منجر به خشکی و آسیب مو نشود، اشکالی ندارد. برای نگه داری از موی چرب بهتر هست ازشامپوهای مخصوص موی چرب بهره گیری شود و برای افزایش تاثیر پاک‌کنندگی شامپو باید به مدت 1 تا 3 دقیقه کف ماندگار ایجاد و سپس موها را با آب 40 تا 45 درجه سانتی‌گراد آبکشی کرد.

 

برترین شیوه استحمام در فصل گرم

باید زمان دوش گرفتن را محدود کنید. دوش گرفتن با آب داغ و حمام طولانی، موجب کم شدن و از بین رفتن چربی از پوست شما میشود. زمان دوش گرفتن یا حمام کردن را کوتاه کنید و به جای بهره گیری از آب خیلی داغ از آب ولرم بهره گیری کنید. از صابون‌هاي قوی با قدرت پاک‌کنندگی بالا بهره گیری نکنید.

 

صابون‌ها و پاک‌کننده‌هاي قوی چربی پوست شما را از بین می برند. بنابراین از شامپو بدن، صابون و حتی مایع دستشویی‌هاي ملایم بهره گیری کنید. برای محافظت کردن از پوست و حفظ رطوبت آن در زمان اصلاح از لوسیون یا ژل مخصوص اصلاح بهره گیری کنید. خودتراش تیز و تمیز نیز آسیب کمتری به پوست شما میرساند.

 

همین طور برای محافظت از پوست صورتتان باید تیغ اصلاح را در جهت رشد موهایتان حرکت دهید، نه در خلاف جهت آن. بعد از حمام کردن، پوستتان را به‌طور کامل خشک نکنید و اجازه دهید کمی رطوبت روی سطح پوست باقی بماند و کرم مرطوب‌کننده بزنید. مرطوب‌کننده‌ها تاثیر خیلی زیادی روی سلامت پوست دارند

 

اما بهتر هست برای بهره گیری هرروز، مرطوب‌کننده‌اي که دارای SPF باشد، گزینه کنید. موهایتان را با سشوار و حرارت‌دهنده برقی خشک نکنید و اجازه دهید خودشان به آرامی و طبیعی خشک شوند.