پارس ناز پورتال

آیا استفاده از نخ دندان برای لثه ها و دندان مضر است؟

آیا استفاده از نخ دندان برای لثه ها و دندان مضر است؟

آیا استفاده از نخ دندان برای لثه ها و دندان مضر است؟ 

برخی عقیده بر این دارند که بهره گیری از نخ دندان برای لثه ها زیان آور هست و فضای خالی بین دندان را نباید بوسیله نخ پاک‌سازی نمود. احتمالاً دندانپزشک تان به شما گفته هست که از نخ دندان بهره گیری کنید. اگر فردی هستید که در برابر این پیشنهاد دندانپزشک ها پایداری میکنید این را باید گفت

 

که شما تنها فردی نیستید که این پیشنهاد را نادیده می‌گیرد. به همین علت هست که بسیاری افراد از شنیدن خبرهایی مبنی بر ضروری نبودن بهره گیری از نخ دندان شاد میشوند. گرچه در این باره نظریات ضد و نقیض زیادی وجود دارد و حتی برخی کارشناسان لزومی بر بهره گیری آن نمیدانند. پس با این تفاسیر آیا باید نخ دندان خود را دور بیندازید و دیگر وقت خود را صرف آن نکنید؟

 

محافظ لثه

پیشنهاد می‌شود که برای اینکار شتاب نکنید, زیرا شمار زیادی از دندان دکتر ها با عدم ضروری بودن نخ دندان ها مخالف میباشند. دکتر لنا پالومو, دانشیار پریودنتولوژی «لثه شناسی» در دانشگاه «Case Western Reserve» کلیولند ایالت اوهایو میگوید: «اگرچه تحقیقات انجام گرفته

 

در مورد رابطه میان بهره گیری از نخ دندان و حفره شدن دندان ها مبهم و نامشخص میباشند, اما تحقیقات انجام گرفته در اساس نقش نخ دندان در پیش گیری از مریضی لثه مشخص تر و واضح تر هست. و به همین علت هست که دندان دکتر ها, متخصصین بهداشت و متخصصین لثه هم چنان بهره گیری از نخ دندان را پیشنهاد می‌کنند.»

 

در یک نقد و بررسی, محققان 12 پژوهش مربوط به بهره گیری از نخ دندان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که کسانی که به طور منظم دندانهای خود را مسواک می‌زنند و از نخ دندان بهره گیری میکنند کمتر دچار خونریزی لثه می‌شوند. اضافه بر این, وقوع التهاب لثه «یا همان ورم لثه که نخستین مرحله مریضی لثه هست» در این افراد کمتر هست.

 

دکتر سیوان فنیکل, استاد دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید: «خوراکی که میان دندان ها باقی میماند موج التهاب لثه و پوسیدگی دندان میشود و بهره گیری از نخ دندان تنها راه خلاص شدن از شر این غذا هاي باقی باقیمانده میان دندان ها هست و بهره گیری از مسواک تنها برای تمیز کردن روی دندان خوب هست و با بهره گیری از آن نمیتوان از شر غذا هاي باقی باقیمانده میان دندان ها خلاص شد.»

 

کمک به سلامت قلب

حدود نیمی از مردم کشور آمریکا مبتلا به مریضی لثه میباشند. مریضی لثه یک مریضی التهابی مزمن هست که زمانی خر میدهد که باکتری هاي موجود در جرم دندان «یک لایه نازک چسبناک که روی دندان شکل می‌گیرد» و زیر خط لثه موجب ورم و التهاب می‌شوند اگر این مریضی را درمان نکنید,

 

منجر به تورفتن لثه و از دست دادن دندان می‌شود. اضافه بر این مریضی لثه با مریضی قلبی, روماتویید آرتریت, دیابت, تولد زودرس و شمار زیادی از مریضی هاي دیگر در رابطه هست. دکتر پالومو می‌گوید: «دهان شما آینه اي برای دیگر اعضای بدن شما هست.»

 

رابطه میان مریضی لثه و سلامتی کاملا مشخص نیست. برخی از دانشمندان فکر میکنند که هرچه شمار باکتری هاي موجود در دهان اکثر باشد, در نهایت این باکتریها وارد جریان خون می‌شوند و به ایجاد التهاب در دیگر اندام بدن هم چون قلب کمک میکنند. چیزی که کارشناس ها واقعا میدانند این هست که افراد بدون مریضی لثه در سنجش با افراد دارای مریضی لثه کمتر دچار دشواری های سلامتی هم چون مریضی قلبی میباشند.

 

دکتر پالومو می‌گوید: «بهره گیری از نخ دندان باعث می‌شود که باقی باقیمانده هاي خوراکی از بین دندان ها گرفته شوند و در نتیجه باکتری موجود در انها نمیتواند منجر به مریضی لثه شود.»

 

چیزی برای از دست دادن ندارید

آکادمی پریودنتولوژی «لثه شناسی» ایالات امریکا و انجمن دندانپزشکی ایالات امریکا بهره گیری از نخ دندان را پیشنهاد میکنند. دکتر پالومو میگوید: «این سازمان هایي که مرتبط با دندان میباشند بسیار معتبر میباشند و در نتیجه اطاعت از پیشنهاد هاي آنها خوب هست.» این سازمان ها تحقیقاتی

 

را نیز در این اساس انجام داده اند. برای نمونه, در تحقیقی از دانش آموزان مدرسه اي خواسته شد که به مدت دو سال در روزهای غیر تعطیل از نخ دندان بهره گیری کنند. پس از دو سال محققان این پژوهش آن گونه نتیجه گیری کردند که بهره گیری از نخ دندان باعث کاهش 40 درصدی خطر پوسیدگی دندان در دانش آموزان مدرسه اي شده هست.

 

اضافه بر این, در پژوهش دیگری محققان دریافتند که بهره گیری از نخ دندان «پنج روز در هفته» باعث کاهش چشمگیری در پوسیدگی دندان شرکت کننده ها شده هست. با وجود این, شمار زیادی از دندان دکتر ها و لثه شناس ها میگویند که در حقیقت علت پیشنهاد انها به بهره گیری از نخ دندان نتایج تحقیقات نیست, بلکه به این علت بهره گیری از نخ دندان را پیشنهاد می‌کنند که با اثرات مثبت بهره گیری از نخ دندان در بیماران خود مواجه شده اند.

 

دکتر فینکل می‌گوید: «در طبابت خودم به این نتیجه رسیدم که کسانی که هرروز از نخ دندان بهره گیری می‌کنند لثه هاي تندرست تری دارند و مدت عمر دندانهای انها اکثر هست.» او ادامه میدهد: «در حقیقت, کسانی که در مرحله آغاز حفره شدن دندان میباشند میتوانند غالبا با بهره گیری هرروز از نخ دندان و هم‌چنین مسواک زدن و رعایت بهداشت دهانی از حفره شدن اکثر دندان خود پیشگیری کنند.»

 

دکتر فینکل می‌گوید بیماران زیادی از من در مورد مزیت بهره گیری از نخ دندان سوال می‌کنند و من در جواب به آنها میگویم: «مدت زمانی راکه باید صرف بهره گیری از نخ دندان کرد کمتر از یک دقیقه هست و اساسا بهره گیری از نخ دندان هیچ ضرری برای فرد ندارد. اما اگر نخ دندان را نادیده بگیرید و هرروز از آن بهره گیری نکنید دیر یا زود دندانپزشک شما متوجه تغییراتی در دندانهای شما میشود.»

 

بنابراین, آن گونه می‌توان نتیجه گیری کرد که بهره گیری از نخ دندان بهتر از بهره گیری نکردن از نخ دندان هست و بهره گیری از نخ دندان را نمی‌توان غیرضروری دانست.