پارس ناز پورتال

با نشانه های جسمی افسردگی آشنا شوید

با نشانه های جسمی افسردگی آشنا شوید

با علامت هاي جسمی افسردگی آشنا شوید 

افسردگی اضافه بر تاثیرات منفی روی روان,جسم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد که در این مقاله می‌توانید با این علامت ها آشنا شوید. اینکه گهگاه احساس ناراحتی کنیم, طبیعی هست اما افسرده بودن یک چیز کاملا متفاوت هست. افسردگی میتواند علائم مختلفی داشته باشد که هم روحیست و هم جسمی. این علائم و عوارض, زندگی روزمره‌ي فرد را تحت تاثیر قرار میدهند.

 

آنهایی که افسردگی دارند, احساس اندوه, ناامیدی و تنهایی کرده و معمولاً علاقه و تمایل خود را به چیزهایی که زمانی برای‌شان لذت بخش بوده از دست می دهند. تمام این احساسات میتوانند در توانایی فرد برای عملکرد مناسب پادرمیانی کرده و اثری خوفناک بر کیفیت زندگی او بگذارند.

 

هر چند خیلی از افراد نسبت به علائم روحی افسردگی اطلاع دارند اما علائم جسمی مربوط به افسردگی اغلب نادیده گرفته میشود چون ظاهراً ارتباطی دیده نمی شود. برای فهم و درک افسردگی باید از علائم جسمی آن نیز با خبر باشید تا به موقع آن را تشخیص داده و به دنبال درمان بروید.

 

۱. افزایش یا کاهش وزن

افسردگی, روی هورمون‌هاي تنظیم کننده‌ي اشتها اثر گذاشته و باعث میشود میل داشته باشید اکثر یا کمتر از حد معمول غذا بخورید. هم‌چنین دشواری های خواب ِ مربوط به افسردگی هم می تواند دشوار اشتها را تشدید کند چون کمبود خواب هم هورمون‌هاي گرسنگی و سیری را مختل می کند.

 

مطالعه‌اي که در سال 2008 در نشریه‌ي روانشناسی سلامت منتشر شد گزارش میدهد که افراد افسرده, به میزان زیادی در معرض ابتلا به چاقی میباشند. این یافته‌ها, نتیجه‌ي بازبینی و بررسی اطلاعات گردآوری شده از 16 مطالعه میباشند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید, تغییرات نسبتا ناگهانی در وزن داشته هست, لازم هست به دکتر مراجعه کرده تا احتمال افسردگی بررسی شود.

 

۲. احساس درد

گاهی درد عضله یا مفصل می تواند نشاندهنده‌ي افسردگی باشد. وقتی شما احساسات خود را درون‌تان نگه می‌دارید, این احساسات نهایتا به شکل دردهای جسمی بروز خواهند کرد. فرقی نمی کند سردرد باشد یا کمردرد, هیجانات و احساسات سرکوب شده می توانند دردهای جسمی را تشدید کنند.

 

مطالعه‌اي که در سال 2014 انجام شده و در «PLOS ONE» منتشر شد دریافت بیمارانی که افسردگی دارند یا افسردگی‌شان درمان شده یا دچار اضطراب اضطراب میباشند و هم‌چنین آنهایی که علائم شدیدتری دارند, در سنجش با آنهایی که افسردگی یا اضطراب ندارند, دردهای طاقت فرسای بیشتری از نظر قلبی و تنفسی دارند.

 

هم‌چنین کمردرد در بین افراد دچار اختلالات خلقی یا اضطرابی شایع هست. دلیلش هم این هست که افراد افسرده, عادت به پایین انداختن شانه‌ها دارند که منجر به کمردرد میشود.

 

۳. دشواری های معده

بین دشواری های گوارشی- نفخ و یبوست و سندرم روده‌ي تخریک پذیر و …- و افسردگی نیز رابطه وجود دارد. روده نسبت به اوضاع روحی واکنش نشان میدهد. هم‌چنین سلول‌هاي عصبی موجود در روده‌ي شما, ۸۰ تا ۹۰ درصد سروتونین بدنتان را ساخت میکنند. سروتونین, یک فرارسان ِ عصبی ِ بهبود دهنده‌ي خلق و خوست.

 

ضمنا افراد افسرده اکثر به غذا هاي بسیار شیرین تمایل دارند که موجب التهاب مغز شده و تعادل باکتری‌هاي مفید و بد را در روده بهم می زند. مطالعه‌اي که در سال 2011 توسط دانشکده‌ي پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد اینجور اعلام میکند که برخی از مریضی‌هاي روانشناسی مثل افسردگی اکثر می توانند نتیجه‌ي اختلالات معدی و روده‌اي مثل سندرم روده‌ي تحریک پذیر باشند تا علت آن.

 

مطالعه‌ي دیگری هم که در سال 2014 صورت گرفته و نتایج آن در سالنامه‌ي روده شناسی منتشر شد گزارش میدهد, اضطراب و افسردگی هر دو به سندرم روده‌ي تحریک پذیر و کولیت مجروح مربوط میباشند. یک رابطه دیگری که بین این اختلالات روانشناسی و ناهنجاری‌هاي گوارشی وجود دارد

 

این هست که مریضی‌هاي روده‌اي و معده‌اي مزمن میتوانند روی رفتارهای روانی – اجتماعی اثر بگذارند. در مطالعه‌ي جدیدتری که در سال 2016 انجام شده و در «PLOS ONE» منتشر شد, محققان اطلاعات مربوط به ۶۴۸۳ نوجوان آمریکایی را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند کودکان و نوجوانانی که سابقاً از ناهنجاری‌هاي روحی خاصی رنج می‌برده‌اند, به دفعات بیشتری دچار مریضی‌هاي جسمی میشوند.

 

۴. دشواری های خواب

افسردگی میتواند طیف وسیعی از دشواری های مربوط به خواب را به بار بیاورد, شامل دشوار در به خواب رفتن, دشوار در خواب مستمر و خواب آلودگی در طول روز. افسردگی اغلب همراه با کمبود انرژی و احساس گیج کننده‌ي خستگی هست که میتواند جزو ناتوان کننده‌ترین علامت‌هاي افسردگی باشد. نکته‌ي عجیبی که وجود دارد این هست که با وجود اینکه ممکن هست خیلی احساس خستگی و خواب آلودگی کنید اما خواب‌تان کیفیت خوبی نداشته باشد.

 

نداشتن خواب با کیفیت و آرامشبخش می تواند موجب اضطراب شده و مریضی‌تان را بدتر کند. مطالعه‌اي که در سال ۲۰۰۸ انجام شد گزارش میدهد, ناآرامی‌ها و شوریدگی‌هاي ذهنی و عینی در افسردگی بسیار شایع میباشند که آزاردهنده, فرسوده کننده و معمولاً درمان نشده باقی می‌مثل. اختلالات خواب بیانگر تغییراتی در عملکرد فرارسان‌هاي عصبی در مغز میباشند که صدمه‌هاي چشمگیری به کیفیت زندگی وارد می کنند.

 

۵. میگرن

سردردها و میگرن هم مثل دردهای مزمن, با افسردگی مرتبط میباشند. هر چند افسردگی میتواند منجر به میگرن شود اما خود ِ افسردگی یک علامت شایع در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی هست. میگرن میتواند علت ِ مخفی ابتلا به اختلالات خلق و خو مثل افسردگی باشد

 

و یا برعکس. این رابطه مخصوصا در کسانی که تجربه‌ي میگرن همراه با هشداردهنده‌ي حسی «آئورا» میباشند, قوی‌تر هست؛ آئورا, دیدن جرقه‌هاي نور, نقاط کور و یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها حین یک حمله‌ي میگرن هست.

 

مطالعه‌اي که در سال ۲۰۱۱ در نشریه‌ي سردرد و درد منتشر شد گزارش میدهد آنهایی که دچار میگرن همراه با آئورا میباشند, اکثر از کسانی که میگرن بدون آئورا را تجربه می کنند, در معرض افسردگی میباشند.

 

۶. دشواری های پوستی

هورمون‌هاي استرس به پوست صدمه میزنند. افسردگی باعث افزایش سطح هورمون‌ کورتیزول میشود بنابراین دیدن‌ي دشواری های پوستی در بین افراد مبتلا به افسردگی, شایع هست. حتی افسردگی میتواند مریضی‌هاي چون اگزما, پسوریازیس و آکنه را تشدید کند.

 

بنا به گزارشی از Dermatologic Clinics, تقریباً ۳۰ درصد از بیماران پوستی, دچار اختلالات روانپزشکی میباشند. مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۵ نشان داد افسردگی و اضطراب در بین بیماران مبتلا به پسوریازیس, درماتیت آتوپیک, اگزمای دست و زخم‌هاي پا شایع هست. رابطه بین افسردگی و دشواری های پوستی ممکن هست به علت خودنادیده انگاری باشد که از پیامدهای معمول در افسردگیست

 

۷. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه, علامتی مشهور در مریضی‌هاي قلبی هست. اما چیزی که خیلی از افراد نمی دانند این هست که درد قفسه سینه, با افسردگی رابطه دارد و برعکس. افسردگی میتواند روی ریتم قلب اثر بگذارد, فشار خون را بالا ببرد و انسولین را افزایش بدهد, کلسترول و هورمون استرس را هم افزایش بدهد.

 

مطالعه‌اي در سال ۱۹۹۸ انجام شد نشان داد افسردگی بالینی می تواند یک ریسک فاکتور غیروابسته برای مریضی عروق کرونری, دهها سال بعد از شروع افسردگی بالینی باشد. افراد افسرده, یک سیستم استرس بیولوژیکی اضطراب گر دارند که پیشنهاد میشود افراد دچار افسردگی شدید,

 

آزمایش ها مربوط به مریضی‌هاي قلبی و عروقی را حتماً انجام بدهند. هم‌چنین مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۳ نشان دریافت, آنهایی که دچار نارسایی‌هاي قلبی میباشند و افسردگی متوسط یا شدید دارند, در سنجش با آنهایی که افسردگی ندارند, چهار برابر اکثر در معرض مرگ زودرس‌اند.

 

۸. دشواری های دهان و دندان

افسردگی می تواند روی سلامت دهان و دندان‌ها نیز اثر بگذارد که عموما به علت عدم رعایت کافی بهداشت و مراقبت‌هاي فردی هست که از پیامدهای افسردگی می تواند باشد. محققان دریافتند افسردگی و اضطراب موجب از دست دادن دندان میشود.

 

مطالعه‌اي که در سال 2016 انجام شد پیشنهاد کرده هست امروزه روانشناسان باید از عواقب رژیم غذایی نامناسب و داروهای روانپزشکی که بیماران دچار افسردگی مصرف میکنند آگاه باشند و اقدامات لازم برای بررسی اوضاع بهداشت دهان و دندان را انجام دهند.