پارس ناز پورتال

نشانه های اختلال در تیروئید را بدانید

نشانه های اختلال در تیروئید را بدانید

نشانه های اختلال در تیروئید را بدانید 

اختلال در تیروئید می تواند موجل به هم ریختن نظم هورمون های بدن شود و حالات فرد از نظر بالینی کاملا متفاوت خواهد شد. وقتی عملکردهایی در بدن تان شروع می کند به مختل شدن، معمولا به تیروئید مشکوک نمی شوید، اما در بسیاری از موارد باید به آن مظنون باشید. در اینجا ده علامتی را که می تواند ناشی از مشکلی در تیروئید باشد برای تان می آوریم.

 

یکی از علائم آشکار درست کار نکردن تیروئید، احساس خستگی و فرسودگی به میزان غیرطبیعی است. تولیدات هورمونی غیرمتعادل ممکن است منجر به درد یا ضعف عضلانی، حواس پرتی و گیجی، و خواب رفتن سریع و ناگهانی شود. علائمی چون بیخوابی یا اختلال خواب هم در این حالت وجود دارد.

 

در تحقیقاتی که توسط محققان هلندی انجام شد، گروهی از بیماران که مشکلاتی مربوط به ضعف و ناتوانی داشتند مورد آزمایش قرار گرفتند. بعد از یک دوره یک ساله درمان تیروئید، ۸۷ درصد از بیماری این افراد بهبود پیدا کرده بود، بنابراین اگر شما هم با چنین علائمی روبرو شدید، وضعیت تیروئیدتان را چکاپ کنید.

 

نمی توانید وزن کم کنید
بیشتر اوقات گرسنگی می کشیم یا خودمان را خسته می کنیم تا چند کیلو اضافه را کم کنیم، هیچ گونه چربی مصرف نمی کنیم یا تمام وقت ورزش می کنیم و وقتی هیچ نتیجه مثبتی نمی گیریم، هر چیزی را مقصر می دانیم جز تیروئیدمان.

 

متخصصان هاروارد ثابت کرده اند که سطوح پایین هورمون تیروئید اغلب همراه با علائم افسردگی است، بنابراین اگر با اختلالات خلق و خو دست و پنجه نرم می کنید، تیروئیدتان را بررسی نماییدغده تیروئید، سیستم سوخت و ساز بدن را کنترل می کند، یعنی نحوه فرایند غذاها را. پژوهش های علمی نشان داده اند

 

تیروئیدی که درست کار نکند می تواند سرعت سوخت و ساز را کم کند تا حدی که کاهش وزن، تبدیل به جنگ و مبارزه ای بسیار دشوار شود. اگر این مشکلی است که شما هم آن را تجربه کرده اید، برای معاینه تیروئیدتان به پزشک مراجعه کنید.

 

با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید
ناحیه گردن و گلو ممکن است آخرین نواحی باشند که در مبارزه با افسردگی مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند، اما به ادعای کارشناسان، تیروئید می تواند در بعضی موارد تاثیری فراتر از خود مغز بر وضعیت فکری و خلق و خو داشته باشد.

 

کم کاری تیروئید، یک بیماری نسبتا شایع است که در آن تیروئید، هورمون های بسیار کمی تولید می کند. تعادل در تولیدات هورمونی برای خیلی چیزها ضروری است، مخصوصا برای سلامت روانی.مراجع خبره ای مانند متخصصان هاروارد و نشریه تحقیقات تیروئید ثابت کرده اند که سطوح پایین تولیدات هورمونی

 

اغلب همراه با علائم افسردگی هستند، بنابراین اگر با اختلالات خلق و خو دست و پنجه نرم می کنید، تیروئیدتان را بررسی نمایید.

 

جلوی گردن تان برجسته شده
به اصطلاح پزشکی، “گواتر”، بزرگ شدن یا برجستگی ناحیه جلوی گردن است که ناشی از تورم غده تیروئید می باشد. در بیشتر موارد، تشخیص و شناسایی گواتر ساده است، اما درمان سریعش مهم است.

 

گواتر می تواند نتیجه کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد؛ یعنی این غده، بسیار کم یا بسیار زیاد هورمون تولید می کند. گواتر می تواند همراه با هر علامت دیگری که در این لیست است باشد، اما علائم دیگری هم می تواند داشته باشد مانند بیماری گریوز یا بیرون زدن چشم از حدقه که روی عضلات و بافت های دور چشم تاثیر می گذارد.

 

مزاج تان غیرطبیعی کار می کند
به نظر می رسد ارتباط مستقیمی میان روده و تیروئید وجود دارد، پس وضعیت مزاج می تواند نشاندهنده وضعیت تیروئید نیز باشد. در مورد کم کاری تیروئید، این غده هورمون های کمتری تولید می کند که برای سوخت و ساز غذا با سرعت طبیعی، کافی نیست؛ یکی از عواقبش هم می تواند یبوست باشد.

 

اما پرکاری تیروئید (ناشی از غذاهای خاص، یعنی کربوهیدرات ها)، میزان این هورمون را افزایش داده و موجب اسهال و حملات استفراغ می شود. یک تیروئید سالم به جریان خون طبیعی در بدن کمک می کند، بنابراین اگر با مشکلی در گوارش برخورد کردید، این مورد را به یاد داشته باشید.

 

دوره ماهیانه نامنظم یا غیرطبیعی دارید
اول این که مطالعات انجام شده در دانشگاه جان هاپکینز نشان داده اند دخترانی که زودتر یا دیرتر از حد معمول بالغ می شوند، بیشتر در معرض داشتن مشکلات تیروئید هستند.

 

دوم این که همین دانشگاه استدلال کرده است پرکاری تیروئید می تواند منجر به عادت ماهیانه نسبتا غیرطبیعی شود. سایر علائم درست کار نکردن تیروئید شامل سیکل ماهیانه زود یا دیر و یا نشدن عادت ماهیانه می شود که به آن آمنوره می گویند.

 

در پایان هم، ثابت شده که سطوح هورمونی نامنظم در شروع غیرطبیعی عادت ماهیانه نقش دارد، البته درمان پرکاری یا کم کاری تیروئید در مراحل اولیه می تواند علائم بعدی را خنثی کند.

 

برای بارداری مشکل دارید
مطالعات گسترده تر، نشان داده اند میان اختلالات بارداری و خوب کارنکردن تیروئید در زنان ارتباط وجود دارد. این ارتباط مخصوصا درمورد کم کاری تیروئید درست است: تولید هورمونی کم، می تواند احتمال تخمک گذاری را کاهش داده و یا از آن جلوگیری کند.

 

امروزه برای زنانی که برای بارداری مشکل دارند، چکاپ تیروئید، رویه ای عادی است و نباید از آن غافل شوند. در مدت بارداری نیز، کم کاری تیروئید می تواند موجب رشد نابهنجار جنین شده و احتمال سقط جنین را افزایش دهد. همین مشکل به مردان هم مربوط است، کم کاری تیروئید می تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

 

پوست و موی تان خشک شده است
کم کاری تیروئید تاثیر زیادی بر اپیدرم دارد. اپیدرم لایه ای از سلول هاست که پوست ما را پوشانده و مسئول رشد و بازسازی آن است.

 

هر کدام از موارد زیر می تواند علامت دیگر از اختلال تیروئید باشد
– چروک زودرس، شوره زدگی، پوسته پوسته شدن، یا رنگ پریدگی غیرعادی پوست
– خشکی و خارش پوست سر، شکنندگی و کشیدگی موها

 

– ریزش مو و رشد آهسته آن
– تعریق بسیار کم و غیرطبیعی
– شکنندگی ناخن ها و رشد آهسته آن ها

 

– تغییرات در رنگ پوست، مخصوصا گرایش به زردی و رنگ ناسالم
– به راحتی کبود شدن پوست و عدم ترمیم فوری و کافی زخم ها
– بیماری های جدی تر پوستی مانند اگزما

 

اضطراب و نگرانی را تجربه می کنید
هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید همراه با فرارسان های مهم مانند سروتونین کار می کنند. گفته می شود این فرارسان ها به ثبات و تعادل روانی مربوط هستند و عدم تعادل در آنها می تواند موجب اضطراب و وحشت زدگی یا حمله هراس شود.

 

هورمون های تولید شده توسط تیروئید، این فرارسان ها را تنظیم و سازماندهی می کنند و اگر زمانی میزان این هورمون ها کم باشد، این فرارسان ها می توانند کنترل نشده بمانند، و تعادل ذهنی و روانی فرد را مختل کنند.

 

در واقع این یک چرخه معیوب است: استرس ناشی از عدم تعادل سروتونین می تواند موجب کم کاری تیروئید شود، از این رو علائم را بدتر می کند؛ بنابراین اگر شما با اضطراب زیاد مواجه هستید، وضعیت تیروئیدتان را بررسی کنید.

 

مشکلات قلبی دارید
تیروئید و قلب، دو مقوله مشترک در جامعه پزشکی هستند. تحقیقات نشان می دهد میزان پایین هورمون تیروئید می تواند پیامدهای زیر را برای سیستم قلبی و عروقی به همراه داشته باشد:

 

– ضربان قلب بالا یا پایین؛ نوسانات غیرطبیعی میان این دو
– ضربان قلب غیرعادی
– تپش قلب و درد قفسه سینه
– فشار خون بالا یا پایین

 

از آنجایی که تمام موارد بالا می توانند منجر به بیماری های بسیار جدی تر شوند (حملات قلبی، ضربان شدید قلب)، اگر فکر می کنید مشکل قلبی دارید، باید وضعیت تیروئید شما توسط پزشک متخصص بررسی شود.