پارس ناز پورتال

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

 

در اینبخش درباره نشانه هاي اعتیاد بـه اینترنت و موبایل صحبت می کنیم. این اعتیاد چند سالی اسـت کـه گریبان خیلی از مردم از جمله، نوجوانان و حتی میانسالان را گرفته اسـت. البته ناگفته نماند کـه زیاده روی در هر کاری می تواند منجر بـه اعتیاد و عادت شود حتی غذا خوردن، امروز نشانه هاي رایج اعتیاد بـه اینترنت و موبایل و همچنین روشهای درمانی مفید برای این عادت مضر رابه همراه هم مرور می کنیم.

 

مقدمه‌ ای در رابطه با اعتیاد به موبایل

زمانی کـه گوشی موبایل برای نخستین بار اختراع شد و بتدریج استفاده ازآن گسترش یافت، هیچ کس فکر نمیکرد کـه روز این ابزار بتواند تا این اندازه پیشرفت کند و مثل یک کامپیوتر جیبی عمل نماید! در آن زمان موبایل را بعنوان ابزار ارتباطی می‌ شناختیم کـه فقط امکان برقرار تماس و نهایتا ارسال و دریافت پیامک را فراهم می کند، اما امروز دیگر اینطور نیست و گوشی هاي موبایل می توانند کارهای زیادی را انجام دهند!

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

این موضوع سبب شده کـه خیلی از مـا انسانها اعتیاد بـه موبایل داشته باشیم و دائما ساعت زیادی از روز را صرف استفاده از گوشی کنیم. بـه واقع شـما چقدر از زمان خودرا از طریق گوشی موبایل صرف پرسه زدن در تلگرام، اینستاگرام، اینترنت و سایر شبکه‌هاي اجتماعی میکنید؟ بـه نظرتان آیا شـما هم بـه گوشی موبایل خود اعتیاد دارید؟

 

اعتیاد به موبایل یا رفع نیازهای مان؟

شاید با خود بگویید کـه اعتیاد بـه موبایل با رفع نیازهای خود از طریق آن تفاوت دارد! خب این موضوع درست اسـت، اما آیا واقعا مـا فقط برای رفع نیازهایمان از گوشی موبایل استفاده میکنیم؟ برای پاسخ دادن بـه این سوال باید ابتدا نیازهایمان را بشناسیم! نیازهای اصلی کـه از طریق گوشی قابل رفع هستند شامل مواردی هم چون برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، ارتباط برقرار کردن با دوستان از طریق تلگرام، واتساپ و غیره میشوند.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

اما آیا 3 ساعت پرسه زدن دربخش اکسپلورر اینستاگرام یا کانال هاي جک تلگرام یا فیسبوک و غیره هم از نیازهای مـا هستند!؟ یا در دست گرفتن گوشی بـه محض باز شدن چشمانمان بعد از یک خواب طولانی هم از نیازهایمان اسـت؟ مطمئنا اینطور نیست و این موارد نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل هستند. در ادامه بیشتر بـه شرح نشانه هایي میپردازیم کـه اعتیاد بـه موبایل را در افراد نشان میدهند.

 

نشانه اول: نگاه کردن به گوشی به محض بیدار شدن از خواب

یکی از اصلی ترین نشانه هایي کـه اعتیاد بـه موبایل را مشخص میکنند این اسـت کـه بـه محض بیدار شدن از خواب بـه دنبال گوشی باشیم و نوتیفیکیشن هاي آنرا بررسی کنیم.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

متاسفانه اغلب مـا این عادت بد رابه همراه داریم و خیلی از مـا حتی بعد از بیدار شدن چند ساعتی را در تخت خود صرف گشت و گذار در شبکه هاي مجازی می کنیم و سپس بتدریج بـه دنبال صرف غذا و انجام سایر کارهای اصلی‌مان می رویم. این موضوع یکی از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل اسـت.

 

نشانه دوم: داشتن احساس تنهایی در نبود گوشی

 

اگر گوشی شـما برای مدت زمان 1 روز بـه همراهتان نباشد چـه حسی پیدا می کنید؟ اگر حس کنید کـه تنها شده‌اید، یک نشانه اعتیاد بـه موبایل را بروز داده‌اید.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

متاسفانه اغلب مـا اگر فقط چند ساعت گوشی هوشمندمان از مـا دور باشد احساس تنهایی می کنیم و گوشه‌گیر می شویم، چون بـه فضای مجازی کـه گوشی در اختیارمان قرار داده اعتیاد داریم.

 

نشانه سوم : متوجه نشدن گذر زمان

اگر در حین کار با گوشی و انجام هر اقدام تفریحی توسط آن متوجه گذر زمان نمی شوید، یکیدیگر از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل را در خود دارید.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

عموما افرادی کـه بـه یک چیز اعتیاد دارند در حین انجام آن اصلا متوجه گذر زمان نمیشوند. اگر ساعت هاي طولانی را صرف پرسه زدن در اینستاگرام، تلگرام و انجام بازی با گوشی خود میکنید و اصلا متوجه گذر زمان نمی شوید، شـما بـه موبایلتان اعتیاد پیدا کرده اید.

 

نشانه چهارم : اولویت دادن به موبایل

برای مثال شاید یک نفر اولویت اولش انجام کارهایی باشد کـه باید بدلیل شرایط کاری خودش انجام دهد و همسر وی اولویت کارهایش را روی رسیدگی از بچه ها، انجام کارهای منزل و غیره معطوف کند. زمانی کـه گوشی موبایل بنا بـه هر دلیل در اولویت هاي شـما اختلال ایجاد کند، مطمئن باشید کـه یکی از اصلی ترین نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل در شـما وجوددارد.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

برای مثال تصور کنید قرار اسـت طبق برنامه‌ریزی کـه داشتید روز جمعه صبح آشپزخانه منزل خودرا تمیز کنید، اما وقتی جمعه صبح می رسد تصمیم می گیرید اول چند دقیقه اي با موبایل خود کار کرده و سری بـه اینستاگرام و تلگرام بزنید و سپس تمیز کردن آشپزخانه را انجام دهید! این یک اختلال در اولویت هاست و یکی از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل محسوب میشود.

 

نشانه پنجم: ترجیح دادن احوال پرسی از طریق موبایل بـه احوال پرسی حضوری

 

متاسفانه گسترش استفاده از موبایل و تکنولوژی هاي مرتبط با آن سبب شده کـه افراد کمتر بـه ملاقات حضوری یک دیگر بپردازند. برای مثال باوجود اپلیکیشن هایي مثل تلگرام ارتباط مابین افراد خیلی ساده تر از گذشته برقرار میشود و این موضوع سبب شده کـه دید و بازدیدها کمتر شوند.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

اگر شـما هم ازآن دسته افراد هستید کـه بهمین دلیل سالی یکبار هم اقوام خودرا حضورا ملاقات نمی کنید، مطمئن باشید یکی از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل در شـما پدیدار شده اسـت.

 

نشانه ششم: افزایش تدریجی مدت زمان استفاده از موبایل

متاسفانه این مسئله موضوعی نیست کـه فرد معتاد بـه موبایل خودش بـه سادگی متوجه آن شود، اما اطرافیان خیلی آسان این امر را درک می کنند!

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

افرایش تدریجی مدت زمان استفاده از موبایل یکیدیگر از نشانه هاي اصلی اعتیاد بـه موبایل اسـت کـه بتدریج در افراد رشد میکند. اگر شـما بـه موبایل خود اعتیاد داشته باشید روز بـه روز زمان بیشتری را صرف استفاده ازآن می کنید و بـه طبع زمان کمتری را صرف انجام سایر کارها و توجه کردن بـه دیگران خواهید کرد.

 

نشانه هفتم: کار کردن با موبایل در هر فرصت کوچکی

اگر در هر فرصت کوتاهی کـه برایتان ایجاد میشود، خیلی سریع گوشی خودرا در دست گرفته و لاک اسکرین آنرا باز میکنید و با آن کار میکنید، یکیدیگر از اصلی ترین نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل در شـما وجوددارد. در خیلی از مواقع حتی انجام اینکار کاملا غیر ارادی انجام می شود و فرد بعد از باز کردن قفل نمایشگر گوشی خود نمیداند کـه هدفش دقیقا چـه بوده اسـت!

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

بهمین سبب اپلیکیشنی مثل تلگرام را بدون هدف باز می کند و پیام هاي کانال ها و گروه ها را مطالعه می نماید. بنابر این اگر از هر فرصتی برای کار کردن با گوشی خود استفاده می کنید، یکیدیگر از نشانه هاي اصلی اعتیاد بـه موبایل در شـما وجوددارد.

 

نشانه هشتم: استفاده از گوشی در حین صرف غذا

استفاده از گوشی در حین صرف غذا یکی از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل حاد اسـت! شاید بگویید کـه مـن اینکار رابا ارائه خودم انجام میدهم و اگر بخواهم قابل بازرسی اسـت، پس دلیلی ندارد کـه بـه آنرا یک اعتیاد بـه موبایل بدانم!

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

اما باید بدانید کـه اینطور نیست و شـما باید هرچه سریعتر این عادت نادرست را ترک کنید. حتی دلیلی کـه برای توجیه این مسئله عنوان می کنید هم فقط یک بهانه برای گول زدن خودتان اسـت. پس هیچ وقت در حین صرف غذا از گوشی استفاده نکنید.

 

نشانه نهم: تمایل به پاسخگویی خیلی سریع به پیام های فضای مجازی

 

اگر تمایل عجیبی دارید کـه پاسخ پیام هاي دریافتی از طریق گوشی هوشمندتان را در کوتاهترین زمان ممکن بدهید، یکیدیگر از نشانه هاي اعتیاد بـه موبایل در شـما وجوددارد. پیام هاي مورد نظر می توانند مربوط بـه ایمیل، تلگرام، اینستاگرام، واتساپ یا هر اپلیکیشن دیگری باشند.

 

نشانه دهم: ور رفتن با گوشی قبل از خواب

اینکار را اغلب مـا انجام میدهیم، اما اصلا کار درستی نیست. طبق بررسی هاي انجام شده کار کردن با گوشی قبل از خواب و زمانی کـه در تخت خود دراز کشیده‌اید منجر می شود تا نتوانید خواب خوب و اسانی داشته باشید. حتی نور صفحه نمایش گوشی منجر می شود تا خواب تا حد زیادی از سر شـما بپرد.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

حرکت درست آن اسـت کـه زمانی کـه تصمیم بـه خوابیدن گرفتید، گوشی را خاموش کرده یا حداقل در حالت سایلنت در گوشه‌اي قرار دهید و دیگر بـه آن توجه نکنید و با خیال آسان بخوابید. اگر قبل از خوابیدن با گوشی خود کار می کنید، باید بدانید کـه یکی از علایم اعتیاد بـه موبایل در شـما وجوددارد.

 

نشانه یازدهم: چک کردن بی اختیار نوتیفیکیشن ها

یکیدیگر از علائم واضح اعتیاد بـه موبایل مربوط بـه شرایطی میشود کـه شـما بدون دلیل و فقط از روی عادت در بازه هاي زمانی کوتاه صفحه نمایش گوشی خودرا آنلاک کرده و با آنکه می دانید نوتیفیکیشنی دریافت نکرده‌اید، آنرا بررسی میکنید! این موضوع آزاردهنده یکی از نشانه هاي نسبتا حاد اعتیاد بـه موبایل اسـت.

 

جمع‌بندی

همان طور کـه مشاهده کردید دراین مقاله در رابطه با اعتیاد بـه موبایل صحبت بـه عمل آورده و یازده نشانه اعتیاد بـه موبایل را برای تان عنوان کردیم. اگر هر یک از نشانه هاي نام برده شده در شـما وجوددارد، سعی کنید بـه فکر دور کردن گوشی از خود و ترک اعتیادتان شوید.

 


 

و در ادامه چگونه می‌توانیم اعتیاد به اینترنت را درمان کنیم؟

 

برای درمان هر نوع اعتیاد، برخورد محکم و مصمم با خویشتن قدم بسیار مهمی اسـت. در واقع، استحکام در برداشتن قدم‌هاي مربوط بـه ترک و بازپروری موضوع مهمی اسـت کـه پایبندی شـما برای اجرای روش‌هاي درمان، هم چون تکنیک‌هاي مدیریت زمان، شناخت احساسات و مقابله با تنهایی و یا اعتیاد جنسی را می‌طلبد.

 

ندایی در درون شما، شما را وادار به انکار اعتیادتان می‌کند

همانند دیگر اعتیاد‌ها، گاهی بعضی افراد معتاد بـه اینترنت حاضر بـه قبول کمک برای درمان بیماری خود نمی شوند و حتی منکر اعتیاد خود از بیخ و بن می گردند. برای این کـه متوجه شوید کـه آیا شـما نیز بـه نوعی در حال تکذیب اعتیاد خود و جبهه گرفتن نسبت بـه موضوعات مربوط بـه اعتیاد خود هستید، حملات زیر را نگاه کنید. آیا بـه نظرتان آشنا نیست؟

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

آیا شـما نیز از این جملات برای دفاع از خود در برابر هجوم انتقاد اطرافیان یا ندای درونتان کـه بشما در رابطه با اینترنت انتقاد یا اعتراض میکنند، استفاده میکنید؟

 

= تنهام بذارین، کاری کـه با کامپیوتر انجام می‌دم بـه خودم مربوطه

= این چت‌ها و گفت و گو‌ها فقط یه سری نوشته و کلمات توی کامپیوتر هستن 

= اگه مدتی رو توی چت‌روم‌ها عادی باشم و کار خاصی انجام ندم، هیچ اشکالی نداره

= مـن فقط چند ساعت کمتر خوابیدم ، این زمان بـه هر صورت هدر می‌رفت

 

قدم به قدم تا ترک اعتیاد به اینترنت

خب. در صورتی کـه شـما هم از این جملات برای گول زدن خود و اطرافیان و تکذیب اعتیاد خود استفاده می کنید،‌ وقت آن رسیده‌ اسـت کـه بجای تکذیب و فرار، بـه دنبال بازگشت از راهی کـه انتخاب کرده اید، باشید. برای اینکار، قدم‌هاي زیر شاید در حل مشکلات شـما موثر باشند.

 

قدم اول : آگاهی از مدت زمان استفاده

لیستی از مواردی راکه احساس میکنید در اثر استفاده افراطی از اینترنت از دست داده‌اید تهیه کنید «برای مثال، زمانی کـه برای ارتباط با خانواده از دست داده‌اید، خواب روزانه، دیدار با دوستان» مقدار زمان آنلاین بودن و استفاده‌هاي متفاوتی کـه از اینترنت طی یک هفته انجام می دهید را بر اساس مقدار ساعات در طی یک هفته یادداشت کنید، برای راهنمایی بیشتر موارد زیر را یادداشت نمایید:

 

چند ساعت در هفته را در چت‌روم‌ها مشغول هستید؟ بـه علاوه نام چت‌روم‌هایي کـه استفاده می‌نمایید را نیز یادداشت نمایید. چند ساعت در هفته را صرف بازی‌هاي رایانه‌اي و گروهی می‌نمایید، نام بازی‌ها را نیز یادداشت کنید. چند ساعت در هفته رابه ایمیل خود اختصاص می دهید؟ تعداد ایمیل‌هاي دریافتی و فرستاده شده خود رابه صورت روزانه بنویسید.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

چند ساعت در هفته رابه مرور اخبار گروه‌هاي خبری و تفریحی کـه عضو آن‌ هستید سپری می‌نمایید؟ گروه‌هاي متفاوتی کـه در آن‌ها عضو هستید را یادداشت کنید. چند ساعت در هفته رابه جست‌وجو در وب سایت‌هاي متفرقه می‌گذرانید؟ نام موضوعات مورد علاقه خودرا بنویسید. مدت زمانی در هفته راکه در پی کشف سایت‌هاي تازه هستید یادداشت کنید.

 

قدم دوم : استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان

بعد از تهیه فهرست از مواردی کـه بیشترین زمان استفاده شـما از اینترنت در ساعات آنلاین بودن را شامل میشود نوبت بـه استفاده از تکنیک‌هاي مدیریت زمان می رسد. برای مدیریت زمان خود موارد زیر را آغاز نمایید. فعالیت جدیدی رابه صورت منظم پیگیری نمایید. این فعالیت‌ می تواند، موضوعی باشد کـه قبلا همیشه قصد انجام و یا امتحان آن رابه جای نشستن پشت میز و استفاده از اینترنت را داشته‌اید.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

تفریحاتی کـه در زندگی روزمره داشته‌اید باعث می شود کـه تمایل شـما برای چک کردن دیوانه‌وار اینترنت کاهش پیدا نماید. الگوی استفاده خودرا مشخص کنید. چـه روزهایی در هفته را انلاین میشوید؟ چـه ساعت‌هایي از روز استفاده از اینترنت را آغاز میکنید؟ یک دوره استفاده معمولی اینترنت چند ساعت بـه طول می‌انجامد؟ طبق معمول کجا از اینترنت استفاده می‌نمایید؟

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

حال برای تغییر اعتیاد خود، شروع بـه تغییر عادات و الگوهای استفاده نمایید و حتی برعکس الگوی قبلی رفتار نمایید. مواردی غیر از خودتان کـه باعث قطع استفاده می شوند را پیدا کنید. برای مثال، موضوعاتی کـه نیاز بـه تمرکز شـما دارند یا جاهایی کـه باید بروید را مشخص کنید تا بعنوان یک نگهدارنده، خارج شدن از محیط آنلاین رابه شـما یادآوری نمایند.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

همچنین طوری برنامه ریزی کنید تا مدت زمان آنلاین بودن شـما قبل از رسیدن موعد آن‌ها باشد. در صورتی کـه این موارد بعلت نادیده گرفتن یا فراموش کردن کارها توسط شـما موثر نبود، از یک زنگ ساعت برای یادآوری استفاده نمایید تا بشما زمان پایان دادن بـه دوره استفاده را یادآوری کند. همچنین یک مورد مهم قرار دادن ساعت در محلی دورتر از کامپیوتر برای جدا کردن شـما از پشت میز و خاموش کردن زنگ ساعت اسـت!

 

برای استفاده از اینترنت برنامه ریزی خودرا عوض کنید یا برنامه ریزی جدیدی را آغاز کنید. برای اینکار ساعات استفاده و پایان دادن بـه استفاده خودرا مشخص کنید. همچنین یک هدف مشخص در رابطه با این موضوع ایجاد نمایید. برای مثال اگر تا پیش از این چهل ساعت از هفته رابه استفاده از اینترنت می‌گذرانید از این بـه بعد بیست ساعت در هفته رابه این موضوع اختصاص دهید.

 

یک دوست یا پشتیبان در دنیای واقعی پیدا کنید

اغلب افرادی کـه دچار اعتیاد آنلاین هستند، خودرا از خانواده، دوستان، فعالیت‌ها و عادات اجتماعی کـه پیش از این ازآن‌ها لذت می‌بردند جدا نموده‌اند. بهمین خاطر تلاش برای ارتباط دوباره با دوستان، خانواده و کسانی کـه بـه آن‌ها عشق می‌ورزید، استراتژی بسیار موثری اسـت.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

این موضوع همچنین باعث ایجاد موقعیت‌هاي اجتماعی تازه و تجربه‌هاي جدید می گردد. همچنین جایگرینی محبت و پشتیبانی کـه از طرف دوستان مجازی یا اینترنتی دریافت میشود با محبت دوستان و همراهان واقعی بسیار مفید اسـت چرا کـه لذت محبت و همراهی با دوستان واقعی بـه هیچ عنوان قابل قیاس با دوستان مجازی نیست.

 

احساس خود را بهتر بشناسید

internet-addiction1 1احساسات خودرا هنگامیکه بـه سمت کامپیوتر میروید، مورد بررسی قرار بدهید. برای اینکار جمله ” قبل از این کـه بـه دنیای مجازی اینترنت وارد شوم، احساس ………. می کنم” کمک بگیرید. پاسخ‌هایي کـه طبق معمول رایج هستند، شامل احساس‌هایي مثل: “احساس خسته بودن، احساس تنهایی، احساس بدبختی، افسردگی، دلواپسی، خشم، استرس ” می‌باشند.

 

در مرحله بعدی، جمله “وقتی در فعالیت اینترنتی مورد علاقه‌ام وارد می شوم، احساس می کنم …… “پاسخ‌هاي معمول دراین جمله نیز شامل احساس” آرامش، هیجان، شادی، اعتماد بـه نفس، شایستگی و لیاقت، کمال، احترام، خونسردی، مورد عشق و علاقه قرار گرفتن، مورد حمایت قرار گرفتن، شهوت و امیدواری می باشد.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

با شناخت پیدا کردن نسبت بـه احساسی کـه در هنگام اغاز استفاده از اینترنت و زمان مشارکت در فعالیت‌هاي مورد علاقه خود دارید، می توانید بـه وضوح ببنید کـه از چـه چیزی در زندگی حقیقی فرار میکنید ودر پی بـه دست آوردن چـه چیزی در زندگی مجازی هستید. از این بـه بعد، هر بار کـه شـما تصمیم بـه استفاده دوباره از اینترنت برای بـه دست آوردن یا فرار کردن از موضوعات زندگی می گیرید، با حق انتخاب مواجه می شوید.

 

روبرو شدن با احساس تنهایی

خصوصیات و رفتاری کـه در تجربه‌هاي خود در گروه‌ها و ارتباطات مجازی پیدا یا آغاز کرده اید رابه دنیای واقعی منتقل کنید. زندگی اجتماعی خودرا محدود نکنید؛ بـه دنبال حمایت و حامی و مهر و محبت افرادی کـه میتوانید ببینید یا در ارتباط هستید، باشید. اگر در فضای اینترنتی و مجازی شوخ طبع، باهوش و مهربان هستید، تلاش کنید در زندگی واقعی نیز بهمین گونه رفتار کنید و باشید.

 

موقعیت خود را تغییر دهید

بـه شرایط زندگی خود نگاه دیگری داشته باشید و ببینید کـه این موضوعات چگونه سبب تشدید احساس تنهایی در شـما میشود: آیا زمان آن رسیده اسـت کـه محیط زندگی‌تان را تغییر دهید؟ شغلتان را؟ بـه عضویت یک گروه اجتماعی واقعی در آیید؟ زمان مواجهه و درگیری با مشکلات بزرگ فرا رسیده اسـت؟ یک اقدام مثبت در رابطه با رفتار خود اتخاد کنید و زندگی خودرا بهتر نمایید.

 

احساسات و مشکلات خودرا پیدا کنید

ممکن اسـت کشیده شدن شـما بـه سمت اینترنت ناشی از احساساتی باشد کـه در برهه‌هاي حساس زمانی هم چون: تغییر شغل، تغییر روابط عاطفی و مقاطع تحصیلی باشد. بهترین راه‌ها برای مواجهه با این احساسات، صرف نظر از نوع آن‌ها، صحبت با کسی‌ست‌ کـه بـه آن‌ها اعتماد دارید. بـه علاوه نوشتن درباره آن‌ها نیز راه حل سودمندی خواهد بود.

 

کارت‌هاي یادآوری درست کنید

لیستی از پنج مورد از بزرگ ترین مشکلاتی کـه اعتیاد شـما بـه اینترنت برایتان ایجاد نموده اسـت ایجاد کنید. فهرست دیگری از پنج مورد از فواید قطع کردن استفاده افراطی برای شـما ایجاد کرده اسـت ایجاد نمایید. این فهرست‌ها را بر روی کاغذ یادداشت نمایید و همراه خود داشته باشید.

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

زمانی کـه در دو راهی انتخاب بین فرار کردن از زندگی واقعی و پناه بردن بـه فضای مجازی یا انجام کارهای مفید و بهتر دیگر گرفتید، بـه کارت خود نگاه کنید تا بشما یادآوری کند کـه از چـه چیزهایی قصد دوری کردن دارید و قصد رسیدن بـه چـه مواردی را دارید. از جمله مواردی کـه اینترنت در آن‌ها موثر اسـت:

نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل + روش های درمان مفید

از دست دادن موفقیت‌هاي شغلی یا درسی، دوری یا نادیده گرفتن دوستان واقعی، کم خوابی یا بی‌خوابی، دوری و مواجه نشدن با اظطراب از مسائل مهم میباشد. فواید دوری از این اعتیاد نیز ایجاد موقیت برتر شغلی یا درسی، استراحت بهتر، توجه بـه روابط اجتماعی و پیدا کردن راه حل‌هاي تازه برای رهایی از استرس میباشد.