پارس ناز پورتال

نشانه های بلوغ در دختران را بدانید

مجموعه : حذف شده است
نشانه های بلوغ در دختران را بدانید

نشانه های بلوغ در دختران را بدانید 

اولین نشانه بلوغ در دختران شکل گرفتن و بزرگ شدن سینه ها است و بعد از آن تغییرات به تدریج خود را نشان خواهند داد. 

 

در دوران بلوغ چه اتفاقی می‌افتد

وقتی بدن به سن خاصی می‌رسد، مغز هورمونی ترشح می‌كند كه باعث شروع تغییرات بلوغ می‌شود. این هورمون آزادكننده گنادوتروپین (GNRH) است كه به غده هیپوفیز می‌رود. هیپوفیز غده كوچكی است كه زیر مغز قرار گرفته و پس از رسیدن هورمون گنادوتروپین به این غده هیپوفیز دو هورمون به داخل خون می‌ریزد.

 

این دو هورمون، هورمون‌هایی لوتئینه‌كننده (LH) و محرك فولیكولی (FSH) نامیده می‌شوند كه هم در بدن دخترها و هم پسرها وجود دارد و براساس جنسیت فرد، این هورمون‌ها به قسمت‌های متفاوتی از بدن می‌روند و تغییرات بلوغ را ایجاد می‌كنند.

 

این هورمون‌ها در بدن به گردش در می‌آیند و باعث می‌شوند، كه فرد از یك نوجوان تبدیل به یك فرد بالغ با سطوح هورمونی بالغین شود. این عمده‌ترین اتفاقی است كه در دوران بلوغ رخ می‌دهد. روند بلوغ معمولاً حدود 13- 18 سالگی در دختران و 10-15 سالگی در پسران شروع می‌شود.

 

چرا بهداشت این دوران اهمیت دارد؟

بلوغ یك مرحله بحرانی است. در گذر از این دوره زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پی‌ریزی می‌شود. عدم توجه به بهداشت این دوران می‌تواند منجر به مشكلات عدیده جسمی و روحی در بزرگسالی شود.

 

این مشكلات شامل موارد زیر است: تصویر بدنی و ذهنی نامناسب فرد از خود؛ مشكلات زناشویی؛ نازایی؛ بیماری‌های عفونی؛ ازدواج‌های ناموفق؛ حاملگی‌های زودرس  و مخاطره‌آمیز؛ صدمات و مرگ و میر مادر و كودك

 

تغییرات جسمی دخترها در دوران بلوغ

شكل گرفتن و كامل شدن سینه‌ها (5/7- 5/12سالگی):  رویش مو در زیر بغل و عانه (9- 15 سالگی)  جهش رشد (دو سال بعد از جوانه زدن سینه‌ها تا یك سال قبل از عادت ماهیانه)  شروع عادت ماهیانه (9- 16 سالگی)  رشد موهای مانند بالغین (12-18 سالگی)

 

رشد سینه‌ها

شكل گرفتن و كامل شدن سینه‌ها یكی از نخستین نشانه‌های بلوغ است كه ممكن است بین 5/7 – 5/12 سالگی شروع شود. متوسط شروع رشد سینه‌ها 5/9 سالگی است. در دخترها این روند رشد سریع‌‌تر است و در یك دو سال به بلوغ كامل می‌رسند.

 

در مراحل خیلی ابتدایی رشد سینه‌ها، در ناحیه زیر نوك سینه برجستگی كوچكی احساس می‌شود كه ممكن است، به لمس و ضربه حساس باشد. این امر كاملاً طبیعی است. بافت غده‌ای كه بعدها برای كودك شیر تولید می‌كند، در آن‌جا قرار دارد.

 

جهش رشد

جهش شدید رشد دو سال بعد از جوانه اولیه سینه‌ها و یك سال قبل از عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد. در یك سال میزان رشد دو برابر می‌شود و به 6-11 سانتی‌متر می‌رسد. همراه با افزایش قد، بدن حالت زنانه می‌گیرد و افزایش وزن ایجاد می‌شود.

 

بیشتر این افزایش وزن مربوط به باسن است. وزن‌گیری دوران بلوغ بخشی از رشد دختران محسوب می‌شود و آنها نباید در این زمان رژیم غذایی بگیرند. بعد از شروع عادت ماهیانه قد بیشتر از 6 سانتی‌متر رشد نمی‌كند. رویش مو در زیر بغل و عقه (10- 11 سالگی) رشد موها در نواحی مختلف بدن مانند: «زیربغل و ناحیه تناسلی» اتفاق می‌افتد.