پارس ناز پورتال

نشانه های خطرناک بارداری که باید بدانید

نشانه های خطرناک بارداری که باید بدانید

نشانه های خطرناک بارداری که باید بدانید 

دوران بارداری باید همراه با مراقبت هایي باشد که سلامت مادر و جنین به خوبی حفظ شود، امروز بشما نشانه هاي خطرناک دوران بارداری را خواهیم گفت. درد شدید ناحیۀ شکم و قسمت بالای آن که ممکن با احساس تهوع نیز همراه باشد، میتواند نشانۀ مشکلات متعددی مانند مشکل گوارشی و سوزش معده یا حتی مسمومیت غذایی باشد. اما اگر در نیمۀ دوم بارداری قرار دارید، این درد می تواند نشانه‌اي از پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشد

نشانه های خطرناک بارداری که باید بدانید

که عارضه‌ا‌‌ي بسیار خطرناک و نیازمند مراقبت فوری است. اگر دریک یا هردو سمت قسمت پایینی شکمتان درد شدید دارید، دلیل آن باید حتما توسط دکتر بررسی شود. اگر چه ممکن است این درد ناشی از کشیدگی رباط باشد که در دوران بارداری عادی است، اما میتواند نشانۀ مشکلات خطرناک دیگری که البته خیلی شایع نیست نیز باشد، این عارضه‌ها عبارتند از:

 

• بارداری خارج از رحم
• سقط جنین
• زایمان زودرس
• پاره شدن فیبروم رحم و خون ریزی داخلی
• جدا شدن زودرس جفت

 

تورم شدید دست و پا
تورم اندک دست و پا در اواخر دوران بارداری امری طبیعی است، اما اگر در نیمۀ دوم بارداری این تورم‌‌ها شدید یا به شکل ناگهانی ایجاد شود، صورت نیز ورم کند و با سردرد یا مشکلات بینایی مثل تاری دید، دوبینی یا جرقه زدن در چشم همراه باشد، ممکن است نشانۀ پره‌اکلامپسی باشد. پره‌اکلامپسی یک عارضۀ جدی در بارداری است که نیاز به اقدام سریع دکتری دارد. اگر هر یک از علائم فوق را داشتید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای تشخیص قطعی علت این علائم به دکتر مراجعه کنید.

 

سردرد شدید یا احساس غش
درصورتی‌که سردرد شدید بیش از دو یا سه ساعت ودر کنار آن علائمی مانند مشکل تاری دید و تورم شدید اندام به خصوص در دست و صورت دارید، احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی بسیار بالاست. پره‌اکلامپسی طبق معمولً در نیمۀ دوم بارداری یا پیش از تولد کودک اتفاق می‌افتد. اما اگر سردرد

 

همراه با رخوت یا احساس سبکی سر باشد، می تواند نشانۀ این باشد که شما در طول روز به اندازۀ کافی غذا نخورده‌اید. همچنین ممکن است علامت فشار خون پایین باشد که در اوایل بارداری شایع است. زنان زیادی در دوران بارداری احساس سرگیجه دارند، اما اگر از حال میروید یا غش میکنید، باید به دکتر مراجعه کنید و مشکل رابا او در بین بگذارید تا بتواند وضعیت سلامت شما و جنین را بررسی کند.

 

خون ریزی از واژن
در اوایل دوران بارداری لکه‌هاي خون یا خون ریزی بسیار کم و بدون درد رایج است. با این حال درصورت خون ریزی در هر مرحله از بارداری با دکتر تماس بگیرید. درصورت وجود هر کدام از شرایط زیر ممکن است مشکلی جدی داشته باشید:

 

• در روزهای پس از اقدام برای بارداری، اگر خون ریزی با خون ریزی عادت ماهانۀ معمول فرق داشته باشد، جریان آن روان‌تر یا رنگ آن تیره‌تر و همراه با درد شدید مداوم دریک سمت شکم باشد ودر مواردی با افت شدید فشار همراه باشد، ممکن است نشانه‌اي از بارداری خارج رحم باشد.

 

• خون ریزی شدید به همراه درد مدام در ناحیۀ کمر یا شکم می تواند نشانۀ سقط جنین باشد.

 

• خون ریزی ناگهانی بدون درد، ممکن است زمانی رخ دهد که جفت سرراهی دارید. این موضوع از طریق سونوگرافی در هفتۀ ۲۰ بارداری قابل مشاهده است.

 

• خروج خون تازه یا تیره در اواخر بارداری که ممکن است همراه با لخته نیز باشد، می تواند نشانۀ پاره شدن زودرس جفت باشد. این اتفاق هم زمان با جدا شدن جفت از رحم آغاز میشود. بسته به وضعیت و میزان جدا شدن جفت، امکان دارد مقدار کمی خون یا حجم زیادی ازآن خارج شود، همچنین می تواند بدون درد یا با درد همراه باشد.

 

پارگی کیسهٔ آب
با دفع حجم زیاد مایع از واژن شما در هر زمان از بارداری، احتمال پارگی کیسۀ آب وجوددارد. بهتر است سریع به دکتر مراجعه کنید تا او بتواند وضعیت سلامت جنین را بررسی کند. زمانی که کیسۀ آب پاره می شود، ایمنی جنین در برابر عفونت کم میشود. پاره شدن کیسۀ آب همچنین می تواند در اثر ابتلا به عفونت باشد.

 

پارگی کیسۀ آب منجر به تصمیم دکتر برای زایمان زودرس می شود. درصورت حتمی بودن پارگی کیسۀ آب، زایمان باید حداکثر ظرف ۲۴ ساعت انجام شود. گاهی پارگی کیسۀ آب با شروع دردهای زایمان رخ می دهد و نشان از ناگهانی بودن زایمان است. بنابر این درصورت پارگی کیسۀ آب یا حتی شک به پارگی کیسۀ آب باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

 

داشتن تب یا احساس سوزش هنگام ادرار

اگر بدون داشتن علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی، تب دارید و دمای بدن شما بالاتر از ۳۷.۵ سانتی‌گراد است، احتمالاً بدن شما عفونت کرده است. دراین صورت باید در نخستین فرصت به دکتر مراجعه کنید. اگر دمای بدن شما برای مدت طولانی بالای ۳۹ درجۀ سانتی‌گراد باشد،

 

ممکن است به کودکتان آسیب برسد. بهمین دلیل، اگر تب بالا و نزدیک ۳۹ درجه دارید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید. عده اي از علائم دیگر نیز می تواند نشانۀ عفونت ادراری باشد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، بهتر است با دکتر خود تماس بگیرید:

 

• احساس درد یا سوزش در زمان ادرار
• داشتن تکرر ادرار
• وجود کف، خون یا بوی بد در ادرار
• حالت تهوع، خستگی یا عرق سرد
• درد در قسمت پایینی شکم یا احساس درد در تمام ناحیۀ شکم

 

استفراغ مداوم
استفراغ شدید میتواند موجب از دست دادن آب بدن شود. از دست دادن آب و الکترولیت نیز موجب ایجاد ضعف و بی حالی خواهد شد؛ هرچند بعید است که آسیبی به کودکتان برسد. اگر دارای استفراغ‌هاي شدید و مداوم هستید، لازم است با دکتر خود صحبت کنید.

 

اگر پس از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی، این حالت بشما دست میدهد، ممکن است نیاز به درمان جدی و حتی بستری شدن شما در بیمارستان باشد. اگر در نیمۀ دوم بارداری استفراغ می کنید و این موضوع همراه با درد شدید در پایین دنده‌ها می تواند نشانۀ پره‌اکلامپسی باشد. اسهال و استفراغ می تواند نشانۀ مسمومیت غذایی یا بیماری گوارشی نیز باشد. استفراغ همراه با تب و درد در پهلوها، ناحیۀ مثانه و پایین شکم نیز می تواند نشانۀ عفونت کلیه باشد. اگر دارای این علائم هستید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.

 

کاهش حرکات جنین
در سه ماهۀ سوم بارداری، دکتر از شما خواهد خواست که حرکات جنین را در خانه بازرسی کنید. اگر تغییری در حرکات جنین احساس کردید و فکر میکنید که حرکات جنین کمتر شده، لازم است ابتدا کمی آرام باشید، یک جا دراز بکشید و حرکات جنین را بادقت بیشتری تحت نظر بگیرید. اگر همان‌ گونه احساس می کنید که حرکات جنین کم شده، لازم است یک آب‌میوه بنوشید، به پهلوی چپ بخوابید و نفس‌هاي عمیق بکشید. سپس حرکات جنین را در مدت یک ساعت بشمارید. اگر کمتر از شش حرکت در ساعت داشت، بهتر است سریع به دکتر مراجعه کنید.

 

خارش تمام بدن
در سه ماهۀ دوم بارداری، اگر در تمام بدن و به ویژه در طول شب احساس خارش شدید می کنید، ممکن است به کلستاز بارداری که یک عارضۀ مربوط به کبد است مبتلا شده باشید. ممکن است همراه با کلستاز بارداری به یرقان نیز مبتلا شوید که شاید منجر به تیره‌تر شدن ادرار و روشن شدن مدفوع شود،

 

اما اگر خارش شما در حد معمول است، نباید نگران باشید. عده اي از خارش‌ها طبیعی است، زیرا در طول دوران بارداری، جهت ایجاد فضای بیشتر برای کودک در حال رشد دچار کشیدگی پوست می شوید. با این وجود اگر خارش پوستی شدید دارید، حتما به دکتر مراجعه کنید.

 

زمین خوردن و آسیب رسیدن به شکم
زمین خوردن یا ضربۀ شدید همیشه خطرناک نیست، اما بهتر است همان روزی که این اتفاق می‌افتد به دکتر مراجعه کنید و چگونگی آنرا برای او توضیح دهید. اگر روی پله‌ها لیز خورده‌اید و استخوان دنبالچۀ شما به زمین خورده است، احتمالاً جای نگرانی نیست، چون کودک به خوبی

 

توسط رحم و مایع آمنیوتیک محفاظت میشود. با این وجود هنگامیکه به شکم شما ضربه وارد میشود، احتمال ایجاد مشکل بیشتر است، زیرا امکان دارد باعث آسیب رسیدن به استخوان ‌ها، تاندون‌ها و رباط‌هایتان شود. اگر پس از زمین خوردن یا هر ضربه‌اي متوجه شروع انقباضات، دردهای رحمی، خروج مایع یا هر نوع خون ریزی شده‌اید، سریع به دکتر یا اورژانس مراجعه کنید.

 

احساس نگرانی نسبت به سلامت جنین
اگر علائم خاصی ندارید ولی احساس اسانی نمیکنید و نسبت به سلامت جنین خود نگران هستید، بهتر است موضوع رابا دکتر خود در بین بگذارید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، دکتر بشما کمک خواهد کرد و اگر هیچ مشکلی نیز وجود نداشته باشد، میتوانید

 

با خیال آسان به خانه برگردید. بدن شما در دوران بارداری به شدت و با سرعت تغییر می کند و این می تواند برای شما کمی گیج‌کننده باشد و نتوانید علائم عادی و خطرناک را از یک دیگر شناسایی کنید. پزشکان این موضوع را درک میکنند و باید بشما کمک کنند تا نگرانی بی‌دلیل نسبت به وضعیت سلامت خود یا کودکتان نداشته باشید.