پارس ناز پورتال

نشانه های فوری و اولیه افت قند خون

نشانه های فوری و اولیه افت قند خون

نشانه های فوری و اولیه افت قند خون 

افت قند خون منجر به بیحالی یا حتی بیهوش شدن افراد خواهد شد که باید به محض دیدن علامت هاي آغاز کارهای لازم را انجام داد. افت قند خون ناگهانی زمانی رخداد میوفتد که بدن شما به اندازه کافی انرژی برای انجام فعالیت هاي گوناگون را ندارد. این عارضه اغلب بیماران مبتلا به دیابت را درگیر می‌کند و عمدتا زمانی رخ میدهد که فرد مبتلا به دیابت بیش از اندازه انسولین تزریق کند, یک وعده خوراکی را از دست بدهد و یا ورزش هاي خیلی سخت انجام دهد.

 

در موارد کمیاب این امکان وجود دارد فردی که مبتلا به دیابت نیست, دچار افت ناگهانی قند خون شود. با این حال غیر منتظره ترین علائم مرتبط با افت ناگهانی قند خون از این قرارند:

 

از دست دادن تمرکز: مغز به طور ویژه نسبت به افت سطوح گلوکز دلنازک هست و ممکن هست در این شرایط در حفظ تمرکز روی یک موضوع یا درک گفتگو هاي فردی دیگر که موضوعی را برای شما توضیح میدهد, دچار دشوار شوید. این ناتوانی در تمرکز ممکن هست از خستگی بیش از اندازه ناشی شود,

 

اما اکثر مواقع می‌توان با دریافت قند آن را اصلاح کرد. مصرف خوراکی هایي که از محتوای متعادل پروتئین ها و چربی ها سود میبرند به جای مصرف کلوچه یا شکلات پیشنهاد میشود.

 

پرش هاي عضلانی: پرش عضلانی می‌تواند یکی از علامت هاي افت قند خون خفیف باشد – زمانی شکل میگیرد که قند خون به زیر ۴۰ میلی گرم در هر دسی لیتر برسد. پرش هاي عضلانی کاملا غیر ارادی میباشند و از این جهت امکان متوقف کردن آن ها وجود ندارد. جدا از قند خون پایین, پرش هاي عضلانی می‌توانند علامت اي از مصرف بیش از اندازه کافئین باشند و بر همین اساس احتمالاً به کاهش مصرف قهوه و تمرکز بر مصرف کربوهیدارت هاي پیچیده نیاز باشد.

 

از دست دادن هوشیاری: کسانی که هوشیاری خود را از دست میدهند, متوجه این علامت نمی‌شوند, از این جهت علامت هاي اخطار دهنده دیگر به خصوص اگر به دیابت مبتلا هستید, نباید نادیده گرفته شوند. هیپوگلیسمی دیابتی می‌تواند به تشنج نیز منجر شود که نه تنها برای خود مریض بلکه برای کل افراد درگیر میتواند

 

وضعیتی خوفناک باشد. در موارد کمیاب, هیپوگلسمی دیابتی می‌تواند مرگبار نیز باشد. مصرف قرص گلوکز بعنوان یک راهکار کوتاه مدت برای بیماران دیابتی میتواند به تنظیم قند خون کمک کند.

 

تحریک پذیری: نوسانات خلقی و هم‌چنین گریه هاي هیستریک یا خشم هاي غیر قابل بازرسی در برخی از افراد علامت افت قند خون هست. معمولاً این حالات احساسی با مصرف منابع تندرست خوراکی مثل موز و یا دیگر منابع تندرست قند برطرف میشود.

 

عرق کردن: اگر شما حتی در درجه حرارت متوسط دچار تعریق می‌شوید, این نشان دهنده افت قند خون هست. تعریق دائمی یکی از علامت هاي افت خون هست یعنی قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در هر دسی لیتر. این نوع تعریق که اکثر در پشت گردن و یا خط مو رخداد میوفتد, شب هنگام نیز رخ میدهد که به آن هیپوگلیسمی شبانه میگویند.

 

حرکت و لرزش: عدم تعادل قند خون میتواند سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بدن شما کوشش میکند هنگام افت قند خون, با آزاد کردن کاتکول آمینها «هورمون هایي مثل دوپامین و آدرنالین», این اوضاع راکه به معنای تحریک ساخت گلوکز هست و میتواند به لرزش دست ها منجر شود.

 

به طور معمول, دوپامین اکثر در بدن چیز خوبی هست زیرا بعنوان یک ارتقا دهنده خلق و خو و مسکن عمل می‌کند. اما اگر فعالیت ورزشی یا تجربه اي لذت بخش مثل خوردن شکلات نداشته اید باید مراقب این لرزش ها و لزرش ها باشید.

 

سرگیجه: سرگیجه هنگام افت قند خون, به خصوص اگر مبتلا به دیابت باشید, عجیب نیست. بیماران مبتلا به دیابت ممکن هست سرگیجه ناگهانی را تجربه کنند که می‌تواند با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و می‌تواند شرایطی اخطار دهنده باشد. در زمان وقوع چنین حالتی, فرد باید

 

به دیگران آگاهی دهد که به مریضی دیابت مبتلا هست تا کمک دریافت کرده و در برترین حالت یک خوراکی به شما داده شود تا سطوح گلوکز خون افزایش یابد. در شرایطی که قند خون پایین میتواند موجب احساس سرگیجه شود, دلایل دیگری نیز می‌توانند در این اساس کارساز باشند که دمای بیش از اندازه بالا, کم آبی بدن, یا واکنش به دارو از آن جمله میباشند.