پارس ناز پورتال

نشانه های مهم در اختلال در رشد نوزادان

نشانه های مهم در اختلال در رشد نوزادان

نشانه های مهم در اختلال در رشد نوزادان 

والدین باید به روند رشد نوزادان خود از چند ماهگی دقت داشته باشند، اختلال در رشد ممکن هست در هر کوکی پیش بیاید که باید مورد دقت واقع گردد. اختلال رشد بچه ها به ناتوانی کودکان و شیرخواران از رشد طبیعی گفته میشود. تا زمانی که تشخیص خاصی برای توجیه این مشکل نباشد، از اصطلاح اختلال رشد بچه بهره گیری میشود

 

دور سر، وزن و قد بعضی کودکان به طور طبیعی رشد نمی‌کند. مهارتهای حرکتی اینگونه کودکان از جمله چرخیدن در تخت و نشستن و ایستادن و راه رفتن معمولا دیرتر از حالت طبیعی سایر کودکان ظاهر می‌شود. مهارتهای ذهنی و اجتماعی مثل صحبت کردن، ارتباطٔ اجتماعی و غذا خوردن بدون کمک دیگران و اختیار ادرار و… نیز غالبا از حالت طبیعی خود به تاخیر میوفتد

 

وقتی در مورد مراحل شکل گیری مهارت هاي حرکتی کودکان صحبت می‌کنیم، محدوده وسیعی از آن چه که به آن طبیعی گفته می‌شود برای کودکان نوپا در نظر گرفته میشود؛ برای مثال راه رفتن کودک را در نظر بگیرید. بعضی از کودکان یک دفعه شروع به دویدن می‌کنند، در حالیکه کودکان دیگر مشغول تاتی تاتی کردن میباشند.

 

معمولا این تفاوت ها کاملا طبیعی و نرمال میباشند، اما اگر مدت زمان زیادی طول بکشد که کودک بتواند قاشق در دست بگیرد و یا نخستین قدمش را بردارد، احتمال تاخیر در رشد مهارت هاي حرکتی وجود دارد.خوشبختانه راه هاي زیادی وجود دارند که با بهره گیری از انها می‌توانید به رشد مهارت هاي کودک خود سرعت دهید.

 

الان شروع کنید. با جواب دادن به متداول ترین سوالات در خصوص تاخیر مهارت هاي حرکتی کودکان نوپا میتوانید به روند رشد این مهارت ها کمک کنید.

 

تاخیر در مهارت هاي ظریف و درشت حرکتی به چه معناست؟
همان طور که مشخص هست، کودکانی که دچار تاخیر در مهارت هاي ظریف حرکتی میباشند، قادر نیستند به خوبی از ماهیچه هاي کوچک خود بهره گیری کنند، بنابراین کارهایی مثل نگه داشتن مدادرنگی با انگشتان برای این دسته از کودکان نیاز به دقت و دقت زیادی دارد. زمانی که نوبت به مهارت هاي حرکتی درشت می‌رسد، مشکل مربوط به ماهیچه هاي درشت و تسلط بر مهارت هایي مثل راه رفتن، لگد زدن، رقصیدن و بالا رفتن از پله ها می‌شود.

 

نشانه هاي تاخیر در مهارت هاي حرکتی ظریف و درشت کدامند؟
بعضی از علائم مهمی که باید نسبت به آن ها حساس باشید عبارتند از:

 

– در رسیدن به مراحل رشد جسمی مثل غلت زدن و نشستن تاخیر دارد.

 

– نشانه هایي مبنی بر شروع راه رفتن در 18 ماهگی وجود ندارد.

 

– اندام سفت یا توان ماهیچه اي اندک «کودک نمی‌تواند اجسام سنگین را نگه دارد» دارد.

 

– همۀ وقت} روی نوک انگشتان پا راه میرود.

 

– قادر نیست از هر دو سمت بدنش بهره گیری کند «فقط با پای چپ لگد میزند».

 

– نمیتواند به آسانی اشیا را نگه دارد و از آن ها بهره گیری کند «قادر نیست فنجان را در دستش نگه دارد و یا با مداد رنگی خط خطی کند».

 

– دست و پا چلفتی هست و اغلب زمین میخورد.

 

– بعد از 18 ماهگی آب دهانش بیرون می ریزد.

 

– در جویدن و بلیعدن غذا مشکل دارد.

 

– مهارت هاي حرکتی که پیش از این بر انها تسلط داشته هست مثل دست تکان دادن برای خداحافظی را از دست میدهد «مگر این که دچار مریضی یا استرس و یا یادگیری مهارت تازه اي باشد، در این موارد پسرفت کودک طبیعی هست».

 

روشهای تشخیص تاخیر در مهارت هاي ظریف و درشت حرکتی کدامند؟
اضافه بر این که دکتر کودک بر مراحل رشد او بازرسی دارد، تشخیص تاخیر در مهارت هاي جسمی در وهله اول توسط والدین صورت می‌گیرد. مراقب نشانه هایي که در بالا به آن ها اشاره شد باشید و در صورت دیدن هر گونه نقص و یا شاخص تاخیر رشدی کودکان نوپا، بدون معطلی به دکتر مراجعه کنید. به احتمال چندان، دکتر بررسی هاي اکثر توسط متخصص رشد و یا عصب شناس و یا شرکت در برنامه هاي بازتوانی نخست را پیشنهاد خواهد کرد.

 

این معاینات بر اوضاع کلی، قدرت، واکنش و هماهنگی ماهیچه اي متمرکز هست و در مرحله بعدی متخصص رشد ذهنی نتایج معاینات را بررسی میکند تا تشخیص رسمی و نهایی انجام شود. این تشخیص می‌تواند هیپوتونی «کاهش کشیدگی عضلات»، خام حرکتی و یا تاخیر حرکتی ساده باشد.

 

خاطر تاخیر در مهارت هاي حرکتی درشت و ظریف چیست؟
 به گزارش پارس ناز مشکلات و مریضی هاي عصبی مثل فلج مغزی و خام حرکتی « نوعی اختلال حرکتی هست که کودکان در انجام الگوهای حرکتی متناسب با سنشان از هماهنگی و تبحر لازم برخودار نیستند و برای طراحی و انجام کامل وظایف خود دچار مشکل می‌شوند»– بر عملکرد مغز برای ارسال پیام به ماهیچه ها تاثیر می گذارند و منجر به مشکلات مرتبط با مهارت هاي حرکتی میشوند.

 

روشهای بهبود تاخیر مهارت هاي حرکتی ظریف و درشت کدامند؟
خبر مفید این هست که درمان مخصوص کودکان مبتلا به تاخیر رشدی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و درمان هاي فیزیکی هست. این نوع درمان اکثر شبیه بازی مخصوص کودکان طراحی شده هست. به طور مثال برای تقویت ماهیچه هاي دست کودک، کاردرمانگر اسباب بازی هاي مخصوص دست ورزی را در اختیار کودک قرار میدهد و یا برای بهبود تعادل و هماهنگی ماهیچه اي از تجهیزاتی که در زمین بازی وجود دارند، بهره گیری میکند.