پارس ناز پورتال

نشانه های هشدار دهنده بیماری اوتیسم را بشناسید

نشانه های هشدار دهنده بیماری اوتیسم را بشناسید

نشانه های هشدار دهنده بیماری اوتیسم را بشناسید 

بیماری اوتیسم یکی از اختلالات مربوط به ذهن و روان است که باید در دوران کودکی فورا شناسایی شده و پدر و مادر رفتار مناسب رابا فرزند داشته باشند. والدین از اوتیسم می‌ترسند و حق هم دارند. اختلال ذهنی عجیب و غریبی که باعث نابودی توانایی صحبت کردن و اختلال هاي دیگری می‌شود. طبق معمول تا قبل دو سالگی بچه ها، این بیماری تشخیص داده نمی‌شود اما بعضی از بچه ها چند علامت هشدار دهنده اوتیسم را قبل از دو سالگی به خوبی نشان می‌دهند.

نشانه های هشدار دهنده بیماری اوتیسم را بشناسید

آیا بچه شما هم خطر ابتلا به اوتیسم را دارد؟ در این جا نه خط قرمزی که دکتر ربکا لاندا مدیر مرکز اوتیسم و بیماری هاي مربوطه درموسسه کندی کریجر بالتیمور که باید مراقبش باشید، را نشان می‌دهد.

 

هیچ ارتباطی برقرار نمیکند
اگر انها برای حرف زدن خیلی کوچک هستند اما بچه هاي خیلی کوچک نرمال هر کاری می‌کنند تا توجه والدین شان را جلب کنند. انها لبخند میزنند از خودشان صداهای نامفهوم تولید می‌کنند و بازوها و پاهایشان را هم تکان می‌دهند. بچه اي که هیچ تلاشی نمیکند تا با دیگران ارتباط بگیرد ممکن است در خطر ابتلا به اوتیسم باشد.

 

ارتباط چشمی ضعیفی دارد
حتی بچه هاي کوچک دو ماهه هم باید ارتباط چشمی برقرار کنند. تا سن یک یا دو سالگی اگر نوزاد شما هنوز هم بنظر میرسد که بیشتر از این که به چشمان شما خیره شود به اشیا دیگر « به خصوص دهان شما » خیره می‌شود آنرا خط قرمزی درنظر بگیرید.

 

لغات کجا هستند؟
گوگو گاگا گفتن بچه ها نه تنها بامزه است بلکه راهی است که شما بدانید که مهارت هاي زبانی انها در حال بهتر شدن است. اگر بچه اي تا ۶ ماهگی از خودش هیچ صدایی در نیاورد یا وقتی که قرار است کامل صحبت کند فقط اصواتی از دهانش بیرون بیاید احتمالا اوتیسم یا مشکل مشابهی دارد.

 

نشناختن اسم خودش
تا ۶ ماهگی بچه باید وقتی شخصی صدایش می‌زند خیلی سریع واکنش نشان دهد و نگاه کند. آیا وقتی صدایش میزنید واکنش نشان نمی‌دهد؟ یا خیلی دیرتر بشما نگاه میکند؟ این خط قرمزی است که مراقب باشید.

 

نشان ندادن لبخند
به بچه تان لبخند بزنید او هم باید به روی شما لبخند بزند. یا حداقل بعضی وقت ها اینکار را بکند. بچه هاي دو ماهه به بعد طبق معمول این طور هستند. توجه داشته باشید که اگر بچه اي به لبخند یا خنده دیگران واکنش نشان ندهد این می‌تواند خط قرمزی برای او باشد.

 

مرتب کردن اسباب بازی ها
بچه هاي اوتیسمی طبق معمول کارهای عجیبی با اسباب بازی هایشان میکنند. که این می‌تواند شامل چرخاندن کوبیدن اسباب بازی به جایی و به صف کشیدن آنها باشد. آنها طبق معمول این کارها را بدون هیچ هدف مشخصی انجام می‌دهند.

 

بازوی آویزان
بازوی آویزان یک مدرک خوب بعنوان خط قرمز برای اوتیسم است. اما حرکات عجیب دیگر بدن و ژست هاي مختلف می‌تواند نشانه مشکل دیگری باشد. آیا بچه شما دائما بازوها و پاهایش را سفت نگه می دارد؟ یا کمرش را پیچ و تاب می‌دهد؟

 

تکرار کلمات
آیا بچه شما انعکاس دهنده شخصی صدای شماست و بخشی از صحبت هاي شما رابه صورت عادت تکرار می‌کند؟ این موضوع نگران کننده است. بعضی از بچه ها برنامه هاي تلویزیونی و تبلیغات را بیشتر از حرف زدن با دیگران طوطی وار تکرار میکنند.

 

تقلید، تقلید
نوزادان و بچه هاي زیر چهار سال عاشق این هستند که رفتارهای دیگران را تقلید و تکرار کنند. اینطوری است که یاد میگیرند بخندند بخورند و بازی کنند اما بچه هایي که نشانه هاي اوتیسم دارند همیشه رفتار دیگران را تکرار میکنند.در عوض آنها خودشان رابا مشاهده دیگران و تقلید رفتارشان خشنود می سازند. هم چنین وقتی بچه اي اوتیسم دارد و دیگران را تقلید می‌کند علاقه اي به بازی هاي اجتماعی هم ندارد.

 

علایم و نشانه هاي اوتیسم بیشتر اوقات قبل از سن 3 سالگی شروع به ظهور میکنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه میشوند که کودکشان شروع به صحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی‌کند. اما این که کودک مانند سایر کودکان ودر سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت هاي کلامی خودرا از دست دهد، نیز ممکن می‌باشد. اصلی ترین علائم اوتیسم به صورت زیر هستند:

 

حرکات تکراری بدن «تکان خوردن و یا چرخش»
اجتناب از تماس جسمی
تاخیر در یادگیری زبان
تکرار کلمات یا عبارت
ناراحت شدن از تغییرات جزئی
البته این علائم در کودکان معمولی هم ممکن است دیده شوند.

 

کودکان نوپایی که دچار اوتیسم هستند، دارای دست و یا مغز غیرعادی هستند که بعلت مشکلات در رشد مغز اتفاق میوفتد.

 

علائم هشداردهنده درسال اول
با صدای مادر، سر خودرا برنمی گرداند.
به اسم خود واکنش نشان نمیدهد.
به چشم افراد نگاه نمی‌کند.
اصلا حرف نمیزند، حتی کلمات نامشخص را.

لبخند نمیزند و هیچ عکس العملی از رفتارهای اجتماعی ندارد.

 

نوزادانی که اوتیسم هم ندارند، ممکن است این علائم را داشته باشند؛ لذا لازم است با متوجه شدن این علائم به دکتر متخصص کودکان مراجعه کنید.

 

علائم هشداردهنده درسال دوم
علائم اوتیسم دراین سال، واضح تر می‌گردند. کودکان سالم دراین سن، نخستین کلمات را بر زبان می آورند و چیزهایی راکه می‌خواهند، با اشاره نشان میدهند. اما کودک مبتلا به اوتیسم از این توانایی ها دور میماند.