پارس ناز پورتال

اگر این نشانه ها را دارید به استرس شدید مبتلا هستید

اگر این نشانه ها را دارید به استرس شدید مبتلا هستید

اگر این نشانه ها را دارید به استرس شدید مبتلا هستید 

استرس مشکلی که این روزها بیشتر افراد را با خود درگیر نموده است و برای درمان آن نیز هیچ اقدامی انجام نمی شود. باید بدانید که استرس برای بدن عوارض دارد. استرس زیاد میتواند بر تمام جوانب زندگی شما، از جمله عواطف، رفتارها، توانایی تفکر، و سلامت جسمانی‌ تان اثر بگذارد. هیچ جایی از بدن در امان نیست… استرس زیاد و مزمن (می‌تواند)

 

مشکلات جدی زیادی برای سلامتی ایجاد کند یا به آن‌ها دامن بزند. در این مقاله ۸ نشانه را می شناسید که یک نفر تحت استرس زیاد است و خودش نمی‌داند.بیش‌تر ما این حقیقت را می‌پذیریم که استرس در جامعه‌ی مدرن یک امر مسلم است. وقتی روزمان را شروع می‌کنیم، می‌دانیم باید با چندین عامل استرس‌زا در طول روز مبارزه شویم.

 

استرس اندک می‌تواند چیز خوبی باشد. استرس اندک می‌تواند به ما انگیزه دهد کارها را انجام دهیم و می‌تواند به عنوان یک عامل قوی صیانت نفس عمل کند. غیر از این مورد، سطح استرس‌ زیاد و مداوم می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روحی باشد.

 

سطح استرس بالا، قطعا توسط بدن احساس می‌شود. در وضعیت تنش، مغز آدرنالین و کورتیزول معروف به هورمون استرس‌ را در جریان خون ترشح می‌کند. در شرایط عادی ـ و در حضور یک تهدید جدی ـ این پاسخ هورمونی ما را قادر می‌سازد ”عملکردهایی را که در موقعیت ستیز و گریز غیرضروری یا مضر هستند، محدود کنیم. به عبارت دیگر می‌توانیم در چنین شرایطی به صورت فعال با تهدید مقابله کنیم.

 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول، می‌تواند تقریبا بر هر سیستمی در بدن تاثیر منفی بگذارد. بنابه گفته‌ی مایوکلینیک، قرار گرفتن زیاد در معرض کورتیزول ناشی از استرس‌ خیلی زیاد، خطر مشکلات سلامتی زیادی را افزایش می‌دهد، از جمله اضطراب، افسردگی، مشکلات گوارشی، سردرد، بیماری‌های قلبی، مشکلات خواب، اضافه وزن، و اختلال در تمرکز و آسیب حافظه.

 

در این نوشتار، به ۸ شایع‌ترین اثرات جسمانی استرس‌ خیلی زیاد اشاره می‌کنیم. هم‌چنین نکاتی درباره‌ی چگونگی مقابله‌ی موثر با عوامل استرس‌زای زندگی‌مان ارائه می‌کنیم.

 

۸ نشانه‌ی استرس زیاد و شدید

۱. سردرد

مایوکلینیک بیان می‌کند در هنگام مواجه با استرس، احتمال اتفاق افتادن سردرد بیش‌تر است. بعلاوه، استرس‌ دلیل اصلی سردرد تنشی است. رایج‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی است که می‌تواند ”باعث ایجاد درد خفیف، متوسط یا شدید در سر، گردن، و پشت چشم‌ها شود.“ استرس می‌تواند باعث ایجاد انواع دیگر سردرد از جمله میگرن شود یا آن را تشدید کند.

 

۲. مشکلات گوارشی

وقتی مغز ترشح هورمون‌ها را آغاز کند، سیستم گوارشی یک نوع ”شوک“ اولیه را تجربه می‌کند. متخصصان درمانی از ارتباط پیچیده بین مغز و سیستم گوارشی پرده برداشته‌اند که کمک می‌کند بفهمیم چرا استرس‌ باعث ظهور تعدادی از مشکلات گوارشی می‌شود. استرس مزمن می‌تواند برخی شرایط خاص از جمله سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس) را نیز تشدید کند.

 

۳. سرماخوردگی و عفونت‌های پیاپی

استرس زیاد باعث می‌شود سیستم گردش خون به زحمت بیفتد (به دلیل افزایش ضربان قلب). این اثر فیزیولوژيکی، همراه با افزایش فشار خون، می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. این امر قطعا سبب تضعیف توانایی سیستم ایمنی در جستجو و خنثی‌سازی باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا می‌شود.

 

۴. اضافه وزن

اگرچه واکنش‌های ناشی از استرس بیش‌تر به اضافه‌وزن ارتباط داده می‌شوند، تعداد کمی از افراد ممکن است نوسان وزنی ـ و حتی کاهش وزن ـ را تجربه می‌کنند. با این تفاسیر، سطح بالای کورتیزول ” اشتها را افزایش می‌دهد، هوس هله‌هوله را بیش‌تر می‌کند، و تجمع چربی شکمی را ساده‌تر می‌کند.“

 

۵. مشکلات شکم

همان‌طور که اشاره شد، واکنش‌های استرس‌ می‌توانند سیستم گوارش را به یک چرخه وارد سازند. مشکلات شکم در بین شایع‌ترین علائم افراد پراسترس قرار دارند. تهوع، سوءهاضمه، گرفتگی عضلات و درد، از مشکلات شکمی بالقوه‌ای هستند که از یک واکنش استرسی ناشی می‌شوند.

 

۶. خستگی

محرک‌های عاطفی، ذهنی و فیزیکی می‌توانند باعث استرس شوند که عملکرد عادی بدن را مختل می‌کند. حضور استرس‌ سطح فشار و تنش بدن را افزایش می‌دهد، و آن را بیش‌تر در معرض خستگی قرار می‌دهد، هم‌چنین به صورت بالقوه به فرسودگی ذهنی و جسمی منجر می‌شود.

 

۷. درد قفسه سینه یا تنگی تنفس

استرس‌ سبب اضطراب می‌شود و اضطراب سبب استرس‌. این چرخه‌ی ذهنی خسته‌کننده می‌تواند باعث تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود. به علاوه، دردهای قفسه سینه اغلب تجارب ترسناکی هستند ـ و این واکنش، استرس/اضطراب موجود را نیز بدتر می‌کند.

 

استرس مزمن یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و حمله‌ی قلبی است. مطالعات تحقیقاتی اخیر، استرس‌ را به مکانیسم‌های انعقاد خون مرتبط می‌سازد، که می‌توانند مشکلات قلبی متوسط تا شدیدی ایجاد کنند.

 

۸. از دست دادن میل جنسی

استرس‌ زیاد می‌تواند میل به انجام رابطه‌ی جنسی را در مردان و زنان سرکوب کند. دلیل آن ساده است، استرس‌ مواد شیمایی را در مغز می‌رباید که مسئول تحریک میل جنسی هستند. استرس مزمن می‌تواند منجر به مشکلاتی در تخمک‌گذاری زنان شود و تعداد اسپرم‌ها و قدرت باروری مردان را کاهش دهد.

 

نکاتی برای مقابله با استرس زیاد

با وجود آن که استرس‌ ممکن است حقیقتی اجتناب‌ناپذیری از زندگی باشد، راه‌های زیادی هست که تاثیر آن را بر ذهن و جسم‌مان کاهش دهیم.طبیق گفته‌ی وب‌ام‌دی، برخی از بهترین راه‌های مقابله با استرس شامل موارد زیر است:

 

– ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نوشتن درباره‌ی رویدادهای پراسترس روزتان و تاثیر آن‌ها. این کار به ساماندهی افکارتان کمک می‌کند و می‌تواند استرس‌ را کاهش دهد.

 

– صحبت کردن با خانواده، دوستان، یا یک فرد حرفه‌ای درباره‌ی احساسات ناشی از استرس روش سالمی برای تسکین آن‌ها است.

 

– انجام یک کار لذت‌بخش، مانند یک سرگرمی، فعالیتی خلاقانه، یا کار داوطلبانه.

 

– تمرکز بر زمان حال با انجام مراقبه و تصویرسازی هدایت‌شده.

 

– ورزش مداوم، که یکی از بهترین روش‌های مدیریت استرس است. حرکات کششی می‌تواند تنش ماهیچه‌ها را که ناشی از سطح بالای استرس است، کاهش دهد.

 

– انجام تمرین‌های تنفسی، آرام‌سازی عضله‌ها، و یوگا به کاهش استرس کمک می‌کند.

 

– ماساژ گرفتن، امتحان کردن رایحه‌درمانی یا موسیقی‌درمانی.