پارس ناز پورتال

نقش محتوا در بازاریابی مفید و اثربخش

نقش محتوا در بازاریابی مفید و اثربخش

نقش محتوا در بازاریابی مفید و اثربخش 

بازاریابی محتوا یکی از پرطرفدارترین حرفه های ماکتینگ در زمان حاضر است که بسیار سودمند نیز هست و افراد بسیاری را به سمت خود کشانده است. بازاریابی محتوا، یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و پخش محتوای یکپارچه، مناسب و ارزشمند برای جذب یک گروه مخاطب با تعریف و چارچوب مشخص، با هدف سوق دادن خرید مشتریان به‌سوی سوددهی می‌باشد.

 

محتوایی می‌تواند در یک کمپین بازاریابی محتوا جای داشته باشد که افراد به دنبال آن رفته و بخواهند مصرف‌کننده آن باشند، نه اینکه از آن اجتناب کنند. بسته به اینکه هر مخاطب چه واکنشی نشان می‌دهد و اینکه محتوا برای دریافت کنند ارزشی دارد یا نه، هر مورد بازاریابی محتوا که ایجاد می‌کنید می‌تواند نوعی تبلیغات نیز باشد.

 

البته، هدف در بازاریابی محتوا، ارائه‌ی بیشترین ارزش برای حداکثر تعداد مخاطب هدف ممکن است. با ارائه‌ی چند مثال می‌توانیم مسئله را روشن‌تر کنیم:

 

انواع محتوا در بازاریابی محتوا

اینفوگرافیک ها: اشکالی معمولاً بلند و عمودی که شامل آمار، جداول، نمودارها و دیگر اطلاعات می‌باشند. اینفوگرافیک ها را می‌توان سال‌ها روی وب‌سایت های مختلف پست کرد و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخاند، لذا تاثیرگذارند. معمولاً، سفارش طراحی یک اینفوگرافیک آراسته حداقل هزار دلار هزینه در بردارد

 

ولی اگر برای اضافه کردن راهبردها، برنامه‌ریزی، تحقیق، کپی‌رایت و طراحی، یک پیمانکار یا دفتر نمایندگی را استخدام کنید، می‌تواند چندین هزار دلار هزینه روی دستتان بگذارد. مسئله‌ی دیگر، تبلیغ آن اینفوگرافیک به وبلاگ نویسان و رسانه‌ها می‌باشد.

 

صفحات وب: چه تفاوتی بین یک صفحه‌ی وب معمولی و یک صفحه‌ی وب بازاریابی محتوا وجود دارد؟ می‌توانید به یکی از بررسی‌های انجام‌شده توسط شرکت طراحی Teehan+Lax نگاهی بیندازید. برخلاف اکثر بررسی‌ها که گزاف و خسته‌کننده می‌باشند، بررسی‌های این شرکت شگفت‌انگیز هستند.

 

پادکست‌ها: همان‌طور که مایکل هیت، نویسنده‌ی کتاب Platform: Get Noticed in a Noisy World، در وبلاگ خود شرح می‌دهد: پادکست‌ها، کار شما را در دنیایی کاملاً متفاوت، اغلب iTunes، در معرض دید قرار می‌دهد. بسیاری از افراد تازه‌وارد به من گفته‌اند که پیش از یافتن پادکست من در iTunes، هرگز اسم من را هم نشنیده بودند.

 

ویدیوها: معمولاً ویدیوها و پادکست‌ها اشکال بکری از بازاریابی محتوا می‌باشند چرا که افراد فکر می‌کنند این روش‌ها پرهزینه و دشوارند. اما با کاهش قیمت تجهیزات حرفه‌ای، ایجاد محتوای صوتی و تصویری باکیفیت بالا بسیار آسان‌تر از گذشته است.

 

کتب: اغلب، افراد فکر می‌کنند کتب نیز مانند فیلم‌های سینمایی، خود را به مخاطب غالب می‌کنند؛ اما بازاریابان هوشمند، فروش کتب را فقط به خاطر خود فروش انجام نمی‌دهند، بلکه کتب را به‌عنوان ابزار بازاریابی می‌فروشند. حتی با اینکه نشر کتب به‌وسیله ی انتشار شخصی بسیار آسان شده است، هنوز این دیدگاه وجود دارد که این کار دشوار است و فقط افراد مجرب و معتبر می‌توانند یک کتاب در مورد تجارت را به چاپ برسانند.

 

چگونه شروع به بازاریابی محتوا کنیم؟

شرکت‌های بسیاری خدمات بازاریابی محتوا ارائه می‌دهند که اغلب با SEO یا PR جفت شده‌اند. اگر می‌خواهید سریع وارد کار شوید و خودتان بازاریابی محتوا انجام دهید، آسان‌ترین راه وبلاگ نویسی است. احتمالاً، این کار در ابتدا برایتان دشوار خواهد بود ولی با تمرین و ممارست می‌توانید خود را بهبود بخشید.

 

محتوای عالی چه محتوایی است ؟ هنگام گفتگو با شرکت‌های مختلف در مورد بازاریابی محتوا، به آن‌ها می‌گویم که محتوای خوب، محتوایی است که آن‌ها واقعاً بخواهند مطالعه کنند و محتوای عالی، محتوایی است که حاضر باشند برای مطالعه‌ی آن هزینه بپردازند. اگر به دنبال مثال‌هایی از محتوای عالی هستید، کافی است به چیزهایی که اخیراً برای خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن آن‌ها هزینه کرده‌اید نگاهی بیندازید.

 

 به گزارش پارس ناز چگونه می توان بیشتر در این مورد آموخت؟ کتاب ممتاز جو پولیتزی با عنوان Epic Content Marketing را مطالعه کنید. یکی از موارد تأکید پولیتزی که من در ابتدا به آن بی‌توجه بودم، اهمیت تمرکز بر تولید محتوای سازگار با تلفن‌های همراه بود چرا که در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند در حال تبدیل‌شدن به اصلی‌ترین راه دسترسی به محتوا توسط اکثر مشتری‌ها هستند.

 

بدین ترتیب، طولی نمی‌کشد که شما نه تنها با بازاریابی محتوا آشنایی لازم را پیدا می‌کنید، بلکه در این زمینه تبدیل به یک متخصص می‌شوید.