پارس ناز پورتال

نماز سلمان فارسی و شرح فضیلت های آن

مجموعه : مذهبی
نماز سلمان فارسی و شرح فضیلت های آن

نماز سلمان فارسی و شرح فضیلت های آن 

سلمان فارسی یار نزدیک پیامبر و مشابه و اسوه تقوا میباشند که از دیار فارس بودند و در کنار حضرت محمد در انتشار دین اسلام تلاش نمودند.نماز سلمان، نمازی مستحبی هست که سی‌رکعت دارد و در سه وقت اول نیمه و آخر رجب هر زمان ده رکعت گزارده می شود. بنابر روایات، پیامبر (ص) این نماز به سلمان فارسی آموزش داده هست و فضایل بسیاری برای آن ذکر کرده هست. شیخ طوسی این نماز را در مصباح المتهجد ذکر کرده هست.

 

از سلمان فارسی نقل شده هست که در آخر ماه جمادی‌الآخر خدمت پیامبر اسلام رسید. پیامبر فرمود اي سلمان تو از ما اهل بیتی و آنگاه از فضائل این نماز برای سلمان گفت. سلمان از پیامبر چگونگی نماز را می‌پرسد و پیامبر پاسخ می دهد. سلمان به سجده می‌افتد و به دلیل شنیدن این حدیث شکر میگوید. طوسی در مصباح المتهجد (کتاب)[۱]، علامه مجلسی در زاد المعاد (کتاب)[۲] و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان (کتاب)[۳] این نماز را در اعمال ماه رجب ذکر کرده‌اند.

 

چگونگی خواندن نماز سلمان
این نماز سی رکعت هست که در اول رجب، نیمه رجب و آخر رجب خوانده می شود.

 

ده رکعت اول رجب در اول رجب ده رکعت خوانده می شود. در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید و سه بار سوره کافرون خوانده می شود. پس از درود، نمازگزار دست‌ها بلند می کند و میگوید:

 

«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي  قدير اللهم لا مانع لما أعطيت و لا معطي لما منعت و لا ينفع ذا الجد منك الجد». پس از دعا صورت را با دست‌ها مسح میکند.

 

ده رکعت نیمه رجب همانند ده رکعت اولین هست و پس از درود، با بلندکردن دست‌ها این دعا را میخواند:«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي قدير إلها واحدا أحدا فردا صمدا لم يتخذ صاحبة و لا ولدا.»

 

و با دست‌ها صورت را مسح می کند.

 

ده رکعت آخر رجب: در هر رکعت یک حمد و سه بار توحید و سه بار سوره کافرون را می خواند. پس از درود، دست‌ها را بالا برده و دعا می کند:

 

«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي ء قدير و صلى الله على محمد و آله الطاهرين و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم.»

 

و دست‌ها را به صورت میکشد و حاجت خویش را درخواست می کند.

 

فضیلت نماز سلمان
پیامبر درموردٔ این نماز به سلمان میگوید هیچ مؤمنی این نماز را نمی‌گزارد مگر این که همه ئ گناهان صغیره و کبیره‌اش محو می شود، اجر کسی که همۀ ماه رجب را روزه گرفته هست، می برد، تا سال پیش رو در نزد خدا از نمازگزاران نوشته می شود و هر روز برایش عمل شهیدی از شهدای بدر نوشته میشود و در برابر هر روز که روزه بگیرد،

 

عبادت یک سال نگاشته میشود و هزار درجه بالا می رود و اگر همۀ ماه را روزه بگیرد، خداوند وی را از آتش نجات میدهد و بهشت را بر او واجب می‌گرداند. پیامبر این نماز را نشانه‌ فارق میان مؤمنان و منافقان می‌شمرد و منافقان این نماز را نمی‌گزارند.

 

پیامبر پس از تعلیم نماز به سلمان میگوید: نمازگزار خواسته‌اش را بخواهد، دعایش مستجاب خواهد شد و میان او و جهنم هفت خندق فاصله میشود که هر یک به وسعت فاصله میان آسمان و زمین هست و در برابر هر رکعت، هزارهزار رکعت حساب می شود و برائت از آتش و گذر از صراط برای او نوشته می شود.

 

پانویس
طوسی،‌مصباح المتهجد، اعمال رجب، ۱۴۱۱ق، فصل: في الزيادات في أعمال رجب.
مجلسی، زاد المعاد، الباب الاول فی فضیلة و أعمال شهرِ رجب المبارک، ۱۴۲۳ق، الفصل الرابع في بيان أعمال الليلة الأولى و اليوم الأول حتى اليوم الخامس عشر.

منبع:fa.wikishia.ne