پارس ناز پورتال

نمک قاتل خاموش سلامت انسان

مجموعه : رژیم و تغذیه
نمک قاتل خاموش سلامت انسان

نمک قاتل خاموش سلامت انسان 

از نمک به عنوان یکی از مضرترین مواد خوراکی نام برده می‌شود،نمک می‌تواند فشار خون و کل سلامت انسان را هدف قرار دهد. مسلما تا به حال شنیده اید که خوردن نمک چندان زیان آور هست. گاهی اوقات بدون این که حتی متوجه شوید به سلامتتان آسیب میرساند. برای مثال نمک چندان در برنامه خوراکی می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود که تشخیصش برای یک فرد دشوار هست، مخصوصا در ابتدا.

 

پزشک مورتون تاول، پرفسور دانشکده پزشکی ایندیانا می‌گوید: تعداد زیادی از مردم در حال حاضر بدون این که بدانند مبتلا به فشار خون میباشند و این تعداد، با افزایش سن اکثر هم می‌شود.

 

سدیم پایین، قلب قوی تر

پزشک مورتون می‌گوید باید خود را به 2.300 میلی گرم سدیم در یک روز محدود کنید. این مقدار معادل یک قاشق چای خوری نمک هست. افرادی که نمک بالایی بهره گیری میکنند، حتی با کاهش این مقدار به 3000 میلی گرم در روز نیز میتوانند به بهبود سلامت خود کمک کنند.

 

مورتون پیشنهاد می‌کند غذاهایی گزینه کنید که برچسب کم سدیم یا بدون سدیم خورده باشند. حتما اطلاعات روی بسته بندی محصولات را مطالعه کنید تا مطمئن شوید آن چه میخرید سدیم کمی داشته باشد. لیز گلوئید، متخصص تغذیه در ادامه غذاهایی را معرفی میکند که سدیم پایینی دارند.

 

با سبزیجات دچار خطا نمیشوید

سبزیجات تازه و منجمد به صورت طبیعی سدیم پایینی دارند«معمولا در هر وعده کمتر از 50 میلی گرم». بنابراین پزشک گلوئید پیشنهاد می‌کند حسابی از این نوع غذاها بهره گیری کنید. اگر می‌خواهید از سبزیجات بهره گیری کنید، مواظب سبزیجات کنسرو شده و سس هاي سالاد باشید چون معمولا سدیم بالایی دارند. به جای بهره گیری از این سس ها پیشنهاد میشود سالاد خود را با سرکه بالزامیک یا ماست چاشنی بزنید.

 

سیب زمینی و پتاسیم

سیب زمینی هاي معمولی و سیب زمینی شیرین به صورت طبیعی، سدیم پایین و پتاسیم بالایی دارند. اگر برنامه خوراکی تان پتاسیم بالایی داشته باشد دیگر مجبور نیستید سدیم زیادی را از برنامه خوراکی خود حذف کنید.میخواهید به سیب زمینی هاي خود طعم اضافه کنید؟ پیشنهاد می‌شود به جای بهره گیری چندان نمک، غذای خود را با انواع ادویه جات چاشنی بزنید. با اینکار، هم مقدار سدیم را کاهش داده اید و هم طعمی متفاوت به غذا افزوده اید.

 

مقداری آجیل میل کنید

آجیل هاي نمک نزده در پوست میتوانند گزینه هاي مناسبی برای میان وعده باشند، چون حاوی هیچ گونه سدیمی نیستند. همین طور وقتی آجیل را به این شکل مصرف می‌کنید، مدت زمان بیشتری طول میکشد تا آن را از پوستش خارج کنید بنابراین در خوردنشان زیاده روی نخواهید کرد.

 

ذرت بو داده نیز می‌تواند یک میان وعده کم سدیم مناسب باشد. اما از خرید ذرت هاي بو داده بسته بندی پرهیز کنید چون هم سدیم بالایی دارند و هم حاوی مواد نگهدارنده میباشند. به جایش خودتان در منزل، با مقداری روغن زیتون، ذرت بو داده ي سالم درست کنید.

 

میوه شیرینی طبیعی

درست مثل سبزیجات، میوه ها نیز به صورت طبیعی سدیم پایینی دارند. سیب، زردآلو، موز و گلابی برترین گزینش ها میباشند چون اضافه بر سدیم پایین، حاوی پتاسیم نیز میباشند که برای قلب مفید هست. پیشنهاد می‌شود میوه ها را جایگزین دیگر شیرینی ها در برنامه خود کنید. حس چشایی خود را عادت دهید تا از شیرینی میوه ها لذت ببرد نه این که معتاد انواع شیرینی هاي ناسالم و پر کالری شود.

 

ماست دوست شما هست

ماست سدیم بسیار پایینی دارد. پیشنهاد میشود از ماست هاي ساده بهره گیری کنید و ماست هاي طعم دار شده را کنار بگذارید، چون این نوع محصولات حاوی قند اضافه شده میباشند. به دلیل داشته باشید ماست ساده هم حتما نباید بی مزه باشد. به ماست خود مقداری میوه اضافه کنید تا اضافه بر خوش طعم تر شدن، تبدیل به میان وعده اي سرشار از مواد مغذّي شود. این گزینش از بستنی خیلی سالم تر هست.

 

لوبیاها و غلات

لوبیاها، عدس ها و همین طور غلات همگی سدیم پایینی دارند. غلاتی مثل جو میتوانند به کاهش کلسترول بد کمک کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. فقط بهتر هست از لوبیا خشک بهره گیری کنید و اگر هم می‌خواهید کنسرو شده اش را بخرید حتما دقت داشته باشید که از انواع کم سدیم مصرف کنید.

 

 به گزارش پارس ناز صبح خود را با خوردن یک وعده بلغور جو دو سر شروع کنید که می‌توان به آن میوه نیز اضافه کرد. به ناهار و شام خود لوبیا و برنج اضافه کنید. اگر به دلیل سدیم پایین، نگران بی مزه شدن غذای خود هستید پیشنهاد میشود آن را با انواع ادویه جات و دیگر چاشنی هاي کم سدیم طعم دار کنید.

 

چه چیزهایی نخوریم

اگر در تلاشید که سدیم دریافتی خود را کاهش دهید، غذاهایی میباشند که مسلّما باید به فکر پرهیز از آن ها باشید. سوپ هاي کنسرو شده، غذا هاي منجمد شده و بسته بندی میتوانند سرشار از سدیم باشند. سس هاي بسته بندی شده و سوپ هاي فوری نیز از منابع سدیم میباشند. در بعضی از نان ها و کیک ها نیز اضافه بر قند چندان سدیم بالایی میتوان یافت، چون برای درست کردن انها از سدیم بسیار زیادی بهره گیری شده هست.

 

سدیم پایین میتواند خیلی کارها کند

گاهی یک فرد به دلایل ژنتیکی، اکثر در خطر ابتلا به فشار خون بالا هست. بالا رفتن سن، یکی دیگر از دلایل شایع افزایش فشار خون هست. سدیم بالا در برنامه خوراکی برای افرادی که دچار فشار خون بالا میباشند یا کسانی که دچار حمله قلبی شده اند بسیار ناسالم هست. کاهش نمک دریافتی در رژیم خوراکی، با کمی خلاقیت و برنامه ریزی، کار آنچنان دشواری نیست.