پارس ناز پورتال

نه گفتن به دیگران شگردی که همه باید بدانیم

نه گفتن به دیگران شگردی که همه باید بدانیم

نه گفتن به دیگران شگردی که همه باید بدانیم 

قرار نیست که هر شخصی خواسته اي از ما داشته باشد با جواب مثبت روبرو شود،دوستان ،خانواده،کارفرما و اطرافیانمان باید بعضی اوقات از ما نه بشنوند. همۀ انسان ها نیازمند برقراری روابط اجتماعی با دیگران میباشند و در برقراری چنین ارتباطاتی توقعاتی نیز در میان انها شکل میگیرد. گاهی این تصور به وجود می‌آید که باید به تمامی خواسته ها

 

و نیازهای سایرین پاسخ مثبت داده شود که همین امر نیز سبب خواهد شد، در مواقعی انرژی و سرمایه هاي مالی افراد در معرض خطر قرار بگیرند.گرچه این روند در فرهنگ هاي گوناگون، تفاوت هایي دارد و در این اساس مردم کشور ما، شهرت فراوانی به تعارف و رو در بایستی دارند که در بعضی از موارد برای انها دردسرهایی

 

را نیز به وجود می آورد. خوشبختانه نسل جوان، با این روند برخورد منطقی تری از خود نشان می‌دهند. در سایر کشورها نیز عدم آمادگی لازم برای نه گفتن به دیگران مشکلاتی را برای مردم آن فرهنگ ها به وجود آورده و مجامع علمی را به انجام پژوهش هایي در این اساس واداشته هست.

 

پروفسور «ونسا ام. پاتریک»، استادیار بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه هیوستون در این باره میگوید: “زمانی که توانایی نه گفتن به دیگران در شما به وجود آید، درست مثل آن هست که پشت فرمان ماشین خود نشسته اید و به خوبی آن را تحت بازرسی دارید. اینکار به شما قدرت بیشتری میدهد.” به همین علت نیز این که بیاموزید به دیگران «نه» بگویید از اهمیت فراوانی برخوردار هست.

 

وی اشاره می‌کند، به کار بردن اصطلاحاتی چون «نمیتوانم»، چنین تصوری را در فرد مقابل به وجود می آورد که شما در حال بهانه گیری هستید اما با گفتن عبارتی چون «نمی‌خرم» یا عباراتی نمونه میتوانید برای خود قوانینی را وضع کنید.پروفسور از تجربه خود میگوید، زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود و مبلغ قابل توجهی

 

از وام دانشجویی خود را هنوز پرداخت نکرده بود، به یکی از دوستانش برخورد میکند. دوست وی متصدی فروش مجله «ووگ» بود و او برای راضی نگه داشتن آن فرد، مجبور به پرداخت ۳۰ دلار برای خریداری اشتراک آن مجله شد و دیدنی ترین نکته در این رابطه این هست که وی هرگز آن مجله ها را دریافت نکرد.

 

وی از این داستان بعنوان سناریوی اجبارکننده متصدیان فروش یاد میکند. زمانی که پروفسور پاتریک، دلایل موفقیت افرادی که جنسی را خریداری نمیکنند مورد بررسی قرار می داد، متوجه شد که انها از عبارت «نمی‌خرم» بهره گیری میکنند و در عوض واژه هایي چون «نمی‌توانم» را به کار نمیبرند. با شنیدن واژه «نمیخرم»، فروشنده، امتناع خریدار احتمالی خود را در می یابد.

 

راهکار اولیه این هست زمانی که از شما خواسته می‌شود چیزی را خریداری کنید و شما مایل به خرید آن نیستید، به جای گفتن جملاتی چون «متشکرم، امروز قادر به خریداری نیستم» بگویید، «من این وسیله را بهره گیری نمیکنم.» اینکار نشان خواهد داد که تصمیم شما برای نخریدن آن کالا یا سرویس قطعی هست.

 

مسلما زمانی که یک غریبه از شما تقاضا میکند که چیزی را بخرید، نه گفتن بسیار آسان تر زمانی هست که یکی از همکاران تان از شما تقاضا میکند که وی را به فرودگاه برسانید. به همین علت نیز بهتر هست برای زمان هایي که فشار بیشتری برای انجام کاری روی شما وجود دارد، آمادگی کامل داشته باشید.

 

دوم این که بدانید چگونه نه بگویید خود از اهمیت فراوانی برخوردار هست. بعنوان مثال زمانی که یکی از دوستان از شما می‌خواهد که شب جمعه با او به رستوران بروید و شما به اینکار علاقه ندارید، به او بگویید که این شب جمعه، قصد بیرون رفتن از خانه را ندارید.

 

زمانی که بعضی پاسخ ها را آماده داشته باشید، لازم نیست که در زمان مطرح شدن چنین تقاضاهایی، به دنبال یافتن بهانه باشید. با تمام این ها همواره برای نه گفتن واهمه هایي داریم چرا که می ترسیم از سمت سایرین کنار گذاشته شویم. به سایر دلایلی چون، باخبر شدن از بعضی جریانات اخیر و ماجراجویی،

 

به جای نه گفتن، مدام پاسخ مثبت میدهیم. پاسخ مثبت دادن به تمام تقاضاهایی که در محل کار از شما می‌شود، سبب خواهد شد که دچار «فرسودگی شغلی» شوید.برای مقابله با چنین مشکلاتی بهتر هست، به اهداف طولانی مدت خود، بیاندیشید. با اینکار، تنها به تقاضاهایی پاسخ مثبت خواهید داد که شما را به اهداف آینده تان نزدیک تر می‌کنند.

 

به علاوه، بهتر هست در تقویم هرروز خود، زمان هاي خالی را نیز بگنجانید که در صورت پیش آمدن موقعیت هاي مفید بتوانید به آن ها نیز نیم نگاهی داشته باشید.

 

با تمام آن چه گفته شد هنوز هم موقیعت هایي وجود دارند که نه گفتن به آن ها بسیار دشوار هست. بعنوان مثال نه گفتن به تقاضای رئیس تان که از شما خواسته بیش از ساعت کاری خود در محل کار بمانید.گرچه برای تسهیل نه گفتن به چنین موقعیت هایي نیز، راهکارهایی وجود دارد. بعنوان مثال میتوانید به او بگویید که اکنون پرونده هاي فراوانی را در دست دارید و بهتر هست فرد دیگری اینکار را انجام دهد چرا که با انجام اینکار، کیفیت کارهای تان پایین خواهد آمد.

 

اگر هم گمان می‌کنید که نه گفتن در آن موقعیت میتواند مخاطراتی را برای تان به همراه داشته باشد، از امتناع کردن پرهیز کنید. مطالعه اي در دانشگاه کلمبیا نشان داد، آن چه شما آن را بعنوان علت عدم انجام کاری ابراز می دارید اغلب توسط طرف مقابل شما کوچک و نادرست شمرده میشود.

 

 به گزارش پارس ناز پروفسور پاتریک بر این باور هست که با وجود تمام مشغولیت ها و مسئولیت هایي که دارید، همواره باید طوری عمل کنید که بازرسی خود را بر امور زندگی تان را تا آنجا که ممکن هست حفظ و آن را افزایش نیز بدهید.

 

برای اکثر ما این روند به داشتن زندگی شادتر و با سطح استرس کمتر تعریف میشود که خود سبب خواهد شد که سکان ماشین راکه سمبل زندگی تان هست، در دست داشته باشید. اگر بخواهیم هر آن چه گفتیم را در جملاتی کوتاه خلاصه کنیم باید بگوییم، زمانی که هنوز وام هاي دانشگاه خود را پرداخت نکرده اید

 

هرگز برای راضی نگه داشتن دیگران، اشتراک سالانه هیچ مجله اي را خریداری نکنید. این مثال ساده را می‌توان به سایر اتفاقات زندگی بسط داد و از آن درس هایي گرفت.