پارس ناز پورتال

معرفی نوشیدنی های سنتی هضم کننده غذا

معرفی نوشیدنی های سنتی هضم کننده غذا

معرفی نوشیدنی های سنتی هضم کننده غذا 

گیاهان دارویی مي توانند در هضم غذا نیز کمک کنند،مي توان از برترین هضم کننده ها هل را نام برد که خواص خوب دیگری نیز دارد. این روزها افراد بسیاری مجبورند غذای خود را در کمترین زمان ممکن و سخت‌ترین شرایط مثلا پشت میز کار بخورند. این سبک زندگی، هضم‌کردن غذا برای معده را سخت کرده هست. شاید تعداد زیادی از این افراد خبر نداشته باشند که از ترکیب گیاه باستانی هل با پرتقال، نوشیدنی خوشرنگ و آرام‌بخشی به وجود مي‌آید که به معده آن ها برای هضم غذا کمک زیادی مي‌کند.

 

هل و پرتقال ترکیبات اصلی این نوشیدنی آرامبخش میباشند که خاصیت‌ هر کدام از آن ها نقش چشمگیری در افزایش قدرت گوارش دارد. از ترکیب عصاره هل و پرتقال با آب سودا یک نوشیدنی لیمویی‌رنگ و هضم کننده متولد مي‌شود.

 

هل؛ گیاهی ایمن‌کننده
هل گیاهی شناخته شده برای ایرانیان به‌ویژه عطارها و دکتر‌هاي طب سنتی هست. این گیاه سنتی در جامعه ایران به‌ویژه در بین کردها جایگاه مهمی دارد، به طوری که نوشیدنی هل یکی از پرطرفدارترین انواع نوشیدنی‌ در بین آنهاست. در اساطیر اسکاندیناوی نیز ملکه‌اي به نام «هل» وجود داشته که نقش کلیدی در افسانه بالدر و تلاش برای رستاخیزی او ایفا مي‌کند و این نشان مي‌دهد که هل از قدمت دیرینه‌اي در دنیا برخوردار هست.

 

این گیاه نزد هندوها نیز مقدس هست. به طوری که آن ها در مراسم مذهبی و همین طور در جشن‌هاي عروسی خود، دانه‌هاي هل را روی آتش مي‌ریزند تا بوی خوش انها فضا را عطرآگین کند. انها معتقدند در چنین شرایطی، مراسم حالتی روحانی و معنوی به خود مي‌گیرد.

 

در کتاب‌هاي قدیمی سانسکریت، هل به نام «الا» معرفی شده و خواص دارویی آن شرح داده شده هست. این گیاه معطر از قبل‌هاي دور در پزشکی چینی و یونانی بعنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد بهره گیری بوده هست.هل به نظارت اختلالات گوارشی مثل نفخ شکم و گرفتگی معده کمک مي‌کند.

 

ویتامین ب2 موجود در این گیاه باعث آزادسازی انرژی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی مي‌شود و تکثیرکننده رشد و ترمیم‌کننده پوست، مو، ناخن و مفاصل هست. ویتامین آ و سی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی موجود در هل نیز از سیستم ایمنی بدن محافظت مي‌کند.

 

پرتقال؛ هضم کننده‌اي آرامبخش

 به گزارش پارس ناز پرتقال از مرکبات آرامبخش، نشاط‌آور و هضم‌کننده طبیعی هست که ماده مغذی گیاهی لیمونوئید موجود در آن دشمن سلول‌هاي سرطانی و تومورها هست و از عدسی‌هاي چشم در برابر آب مروارید محافظت مي‌کند.ریشه پرتقال در جنوب شرق آسیا «چین و هند» هست که در دوران باستان احتمالا با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش یافته هست.

 

کشت این میوه از قرن‌ها قبل در ایران هم متعارف بوده هست و حتی ایتالیایی‌ها در قرن ۱۱ میلادی، پرتقال ایرانی را به جنوب اروپا بردند و در آنجا کشت کردند.