پارس ناز پورتال

نکاتی برای از بین بردن خجالت در جمع

نکاتی برای از بین بردن خجالت در جمع

نکاتی برای از بین بردن خجالت در جمع 

خجالت کشیدن در میان جمعیت در برخی افراد مشاهده می شود . درمان خجالت کار آسانی نیست اما با خواسته و تلاش خود فرد شدنی است . خجالتی بودن لزوماً یک مشکل نیست. هیچ اشکالی ندارد که طول بکشد با کسی یا در موقعیتی احساس راحتی ک نید. اما بعضی‌وقت‌ها خجالتی بودن باعث می‌شود نتوانید آنطور که دوست دارید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

 

بعضی افراد دوست دارند خجالتی بودنشان از بین برود تا بتوانند کنار بقیه خوش بگذرانند و اجتماعی‌تر شوند. در زیر به چند نکته برای از بین بردن احساس خجالت اشاره می‌کنیم.

 

1. کم‌کم و با کسانی که می‌شناسید شروع کنید. رفتارهای اجتماعی مثل ارتباط چشمی، زبان بدن، معرفی کردن، گپ زدن، سوال پرسیدن و دعوت کردن را با کسانیکه با آنها احساس راحتی می‌کنید تمرین کنید. لبخند بزنید و اینطوری اعتمادبه‌نفستان را بسازید. بعد کم‌کم اینکارها را با دوستان جدیدترتان هم انجام دهید.

 

2. به چند موضوع برای شروع ارتباط فکر کنید. معمولاً سخت‌ترین قسمت حرف زدن با یک فرد جدید شروع کردن بحث است. به موضوعاتی برای شروع مکالمه فکر کنید، مثل معرفی کردن خودتان (سلام، من … هستم. ما تو یک کلاس زبان هستیم.)، تحسین کردن (این ژاکت خیلی به تو میاد)، یا سوال پرسیدن (میدانی کی باید پرو‌ژه‌هایمان را تحویل بدیم؟).

 

وقتی یک موضوع برای شروع صحبت داشته باشید، نزدیک شدن به یک نفر برایتان راحت‌تر خواهد شد.

 

3. تمرین کنید که چه بگویید. اگر آماده‌اید که کاری که قبلاً بخاطر خجالت انجام نمی‌دادید را امتحان کنید—مثلاً یک تماس تلفنی یا یک مکالمه—آنچه می‌خواهید به زبان بیاورید را از قبل روی کاغذ بنویسید. آن را بلند تکرار کرده و تمرین کنید (جلوی آینه بهتر است). بعد انجامش دهید.

 

اگر دقیقاً در واقعیت نتوانستید آنچه که تمرین کرده بودید را پیاده کنید، ناراحت نشوید. از اینکه بالاخره توانستید به واقعیت تبدیلش کنید خوشحال باشید و به خودتان افتخار کنید. مطمئن باشید که دفعه بعدی بسیار بهتر خواهید بود.

 

4. به خودتان فرصت دهید. فعالیت‌های گروهی پیدا کنید که در آن بتوانید علایقتان را با دیگران سهیم شوید. برای مراوده با این افراد جدید به خودتان فرصت دهید و سعی کنید که کم‌کم با آنها آشنا شوید. افراد خجالتی معمولاً نگران شکست خوردن و اینکه بقیه چطور آنها را قضاوت می‌کنند هستند.

 

اگر شما هم همینطور فکر می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا شما هم اینقدر انتقادی به دوستانتان نگاه می‌کنید؟ با خودتان درست مثل بهترین دوستتان رفتار کنید و به‌جای انتظار شکست، خودتان را به ادامه مسیر تشویق کنید.

 

5. جرات و شهامت را در خودتان تقویت کنید. از آنجا که افراد خجالتی خیلی نگران واکنش دیگران هستند، خیلی شهامت به خرج نمی‌دهند. البته این معنای ترسو بودن آنها نیست. معنیش این است که کمتر جرات می‌کنند. جرات داشتن یعنی هروقت لازم بود برای خودتان پا پیش بگذارید، برای چیزی که می‌خواهید حرف بزنید و وقتی کسی پا روی دمتان می‌گذارد به او اخطار دهید!

 

سعی کنید خودتان باشید. اینکه بخواهید راه‌های مختلف را که دیگران انجام می‌دهند امتحان کنید اما راهی را انتخاب کنید که بیشتر با شخصیت خودتان جور است. اینکه خودِ واقعیتان باشید دوستانتان را به سمتتان جذب خواهد کرد.