پارس ناز پورتال

نکاتی درباره رنگ غذاها و سلامتی

مجموعه : رژیم و تغذیه
نکاتی درباره رنگ غذاها و سلامتی

نکاتی درباره رنگ غذاها و سلامتی 

رنگ غذاها می توانند خبر از سلامت ما دهند و تغذیه را برای ما معنی کنند. مانند غذاهای بنفش رنگ که آنتی اکسیدان فراوانی دارند. به طور کلی میانه تان با رنگ‌ها چگونه است؟ موقع لباس پوشیدن چقدر به رنگ آن اهمیت می‌دهید؟ تاحالا از خود پرسیده اید چرا هویج نارنجی است و آلو ارغوانی؟ اصلا این رنگ‌ها چه تاثیری در خواص مواد غذایی دارد؟ چرا هر میوه یا سبزی رنگی برای خود دارد؟

 

رنگ ها و خواص

پاسخ‌های علمی‌اش کمی‌حوصله می‌خواهد اما جواب ساده‌اش این است که خداوند خواسته بنده‌هایش را مهمان دنیای رنگارنگی بکند که به بهترین و زیباترین و عاشقانه ترین راه ممکن مواد مغذی مورد نیاز بدنش را تامین کنند. اگر سیاهی یا سفیدی رنگ غالب زندگی بود مطمئن باشید خداوند طبیعت را با هزار رنگ جادویی خلق نمی‌کرد.

 

پس تا می‌توانید از رنگ‌ها در همه ی زندگی استفاده کنید و سبد غذایی را رنگارنگ به خانه ببرید. بدانید که هر چه رنگی‌تر پرخاصیت تر.

 

بنفش‌ها

مواد غذایی بنفش و ارغوانی سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین‌ها هستند که جزو آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. در واقع اگر می‌خواهید شتر پیری به این زودی‌ها در خانه تان لم ندهد این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید. آنتوسیانین‌ها اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و پوست و دیگر ارگان‌های بدن را از پیری زودهنگام دور می‌کنند.

 

سفیدها

آنتی اکسیدان غالب مواد غذایی سفید رنگ آلیسین نام دارد. این ترکیب آنتی اکسیدانی باعث کاهش کلسترول و عفونت‌های احتمالی می‌شود و از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. سیر، پیاز، تره فرنگی و غیره آلیسین زیادی به بدن تان می‌رساند.

 

قرمزها

آنتی اکسیدان غالب مواد غذایی قرمز رنگ لیکوپن است. این آنتی اکسیدان قوی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. پس آقایان تا می‌توانید از این مواد غذایی مفید میل کنید. گوجه فرنگی، هندوانه، انار و غیره سرشار از این آنتی اکسیدان قوی هستند.

 

سبزها

نکاتی درباره رنگ غذاها و سلامتی

آنتی اکسیدان غالب مواد غذایی سبز رنگ لوتئین است. این آنتی اکسیدان قوی برای سلامت پوست مفید است و از بروز مشکلات بینایی مانند آب مروارید و پیری ماکولای چشم پیشگیری می‌کند. اسفناج، کلم‌ها، مارچوبه، بروکلی، نخود فرنگی، آووکادو و دیگر سبزیجات و میوه‌های سبز سرشار از این آنتی اکسیدان هستند.

 

زرد و نارنجی‌ها

آنتی اکسیدان غالب نارنجی پوش‌ها بتاکاروتن است. این آنتی اکسیدان قوی برای قوه بینایی بسیار مفید است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تا می‌توانید هویج، کدوحلوایی، سیب زمینی شیرین، به و غیره میل کنید تا باک آنتی اکسیدان تان پر شود.