پارس ناز پورتال

نکات سلامتی و بهداشت پوست برای کودکان

نکات سلامتی و بهداشت پوست برای کودکان

نکات سلامتی و بهداشت پوست برای کودکان 

برای بهداشت و سلامت پوست کودکان باید والدین مراقبت های خاصی را انجام دهند تا کودکان آن ها پوستی سالم داشته باشند. به گفته متخصصان پوست و بر اساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از محصولات بهداشتی مخصوص کودکان از جمله لوسیون ها، شامپوها، پماد و دستمال های مرطوب و… عامل بروز حساسیت هستند و براساس نتایج مطالعات بالینی می توانند باعث بروز 6 نوع حساسیت در اطفال شوند.

 

براساس تجزیه و تحلیل های علمی انجام گرفته و به گفته مقامات بهداشتی اروپا، این محصولات براساس مواد تشکیل دهنده، به 3 گروه تقسیم می شوند؛ «خطرناک»، «خطر متوسط» و «کم خطر».

 

8 خطر
محققان فرانسوی به تازگی در مطالعه ای 341 محصول مربوط به کودکان را از نظر مواد شیمیایی به کار رفته در آنها بررسی و اعلام کردند از این میان 299 مورد در گروه محصولات «خطرناک» قرار می گیرند. دلیل این مساله وجود ترکیبات زیر است:

 

1. متیل لیزولینون که به عنوان نگهدارنده شیمیایی استفاده می شود و در تماس با پوست ایجاد حساسیت می کند. این ترکیب در انواع محصولات مورد استفاده برای کودکان از جمله دستمال های مرطوب وجود دارد.

 

2. فنوکسی اتانول که نگهدارنده شیمیایی است و می تواند باروری را به خطر بیندازد و برای قلب و خون خطرناک است. این ماده در محصولات گوناگون از جمله دستمال های مرطوب وجود دارد. میزان حد مجاز استفاده از این ترکیب حدود 1 درصد است اما حتی این میزان نیز در کودکان زیر 3 سال بالا و خطرناک شناسایی شده است.

 

فنوکسی اتانول در بسیاری از محصولات از جمله کرم های ضدآفتاب و خیمردندان وجود دارد و نه تنها از راه دهان، بلکه از راه پوست هم جذب می شود. تحقیقات و آزمایشات آژانس ملی امنیت داروی فرنسه، شان داده این ترکیب می تواند زمینه ساز مسمومیت کبدی، خونی و قلبی باشد. این ترکیب در محصولات بهداشتی با عناوین فنوکسیتول یا EGphE نیز درج می شود. از خرید محصولات حاوی این ترکیب خودداری کنید.

 

3. اسانس و عطر که احتمال ابتلا به حساسیت را بالا می برند و در 226 محصول از 341 محصول مورد آزمایش وجود داشته است.همچنین در 181 محصول نیز ترکیباتی یافت شد که در گروه «ترکیبات با خطر متوسط» قرار می گیرند. این ترکیبات شامل موارد زیر است:

 

4. EDTA (disodium, tetrasodium, calcium disodium) که بیشتر در محصولات کف کننده موجود است، در دستمال های مرطوب هم به کار گرفته می شود و به شدت محرک مخاط چشم است.

 

5. لورنت و رلوریل سولفات که کرچه سرطان زا نیستند اما محرک مو و پوست اند و در شامپوها و محصولات حمام به وفور استفاده می شوند.

 

6. روغن های معدنی که از مشتقات نفت است و در کرم ها و لوسیون ها کاربرد دارد.

 

7. ذرات ریز (اکسید زینک، دی اکسید تیتان و MBBT) که اثر آن هنوز کاملا مشخص نیست و در کرم های ضدآفتاب کاربرد دارد.

 

این ترکیبات خطرناک به دلیل نبود مطالعات لازم، همچنان در محصولات کاربرد دارند. با این حال، متخصصان هشدار می دهند حداقل برای کودکان جز در شرایط اضطرار از برخی مصحولات به ویژه دستمال های مرطوب استفاده نکنید و مصرف برخی محصولات از جمله برخی شامپوها و عطرها را تا جای ممکن کم کنید.

 

8. از جمله ترکیبات کم خطر می توان به پارابن ها و BHT اشاره کرد. پارابن ها برخی کم عارضه و برخی پرعارضه هستند و نیم توان تمامی آنها را به یک چشم دید. به همین دلیل لازم است در استفاده از محصولات حاوی آنها محتاط باشید. BHT نیز می تواند در ترشح غده داخلی اختلال ایجاد کند و عامل بروز ناباروری و نقص در دستگاه های تناسلی باشد.

 

متخصصان به دنبال تحقیقات و بررسی های انجام شده توصیه می کنند تا جای ممکن از مصرف این نوع محصولات به ویژه برای کودکان زیر 3 سال بپرهیزید و برای کودکان بزرگ تر نیز مصرف را محدود کنید.  

نکات سلامتی و بهداشت پوست برای کودکان

هرگز از محصولات بهداشتی مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید

 

5 توصیه

آنچه در ادامه می خوانید، توصیه های محققان فرانسوی برای حفاظت از پوست کودکان است:

 

1. هرگز از محصولات بهداشتی مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید.

 

2. قبل از خرید محصولات بهداشتی مربوط به کودکان به برچسب آن نگاه کنید و مطمئن شوید حاوی ترکیبات شیمیایی پرخطر نباشد.

 

3. استفاده از دستمال های مرطوب را کنار بگذارید. برای پاک کردن دور دهان یا دست های بچه ها و حتی باسن از دستمال های کتانی مرطوب با آب استفاده کنید. این کار نه تنها به نفع فرزندتان، بلکه به نفع محیط زیست است.

 

4. برای ماساژ بدن کودکان از روغن ها طبیعی و محصولات بدون اسانس استفاده کنید.

 

5. در کودکانی که به واسطه استفاده از محصولات بهداشتی به ویژه دستمال های مرطوب دچار حساسیت می شوند، قطع مصرف محصول به رفع علائم کمک می کند. متخصصان پیشنهاد می کنند قبل از خرید محصولات آرایشی- بهداشتی به ترکیبات آنها دقت کنید. محصولاتی را خریداری کنید که بی بو و بدون این ترکیبات باشند و جز در شرایط اضطرار برای پاک کردن ادرار یا مدفوع یا تمیز کردن صورت و دستان کودکان از این نوع محصولات استفاده نکنید.

 

6 ترفند برای مراقبت از پوست لطیف کودکان

1. پوست کودکان 5 برابر نازک تر و لطیف تر از بزرگسالان است و دقیقا به همین علت است که بسیاری از موادی که به پوست یک بزرگسال آسیبی نمی رسانند، ممکن است در تماس با پوست یک کودک فاجعه آفرین باشند.

 

2. یکی از کارهای مهم، شستشوی پوست کودک است اما برخلاف تصور عموم، اگر فرزندتان هنوز نوزاد است، به خصوص در فصل های سرد، حمام کردن هر روزه او تاثیرات نامطلوبی دارد. نوزادان نباید بیشتر از 3 نوبت در هفته حمام شوند. چرا که به گفته پزشکان، نوزادانی که والدینشان آنها را به طور مکرر حمام می کنند،

 

دچار مشکلات پوستی شدیدی مانند اگزما می شوند. بهترین زمان استحمام صبح یا در انتهای روز، قبل از تغذیه است که پس از آن نوزاد شیر بخورد و بخوابد.

 

3. به تدریج که کودک بزرگ تر می شود می توانید او را روزانه حوالی زمان معینی حمام کنید زیرا حمام کردن روزانه به خصوص در هوای گرم به کودک احساس آرامش و طراوت می دهد.

 

4. شوینده های کودک باید بسیار ملایم باشند چرا که چربی پوست کودکان کمتر از بزرگسالان است. صابون و شامپوی بچه به دلیل Ph خنثی موجب تحریک و سوزش چشم نمی شود و بین شوینده ها، ملایم ترین ترکیب را دارد. پوست لطیف کودک پس از حمام دچار خشکی می شود. برای پیشگیری از آن می توانید چند قطره روغن بچه را در وان کودک بریزید

 

و کودک را با این آب آبکشی کنید یا پس از حمام کردن و قبل از خشک کردن، مقداری روغن بچه را به پوست خیس او بزنید. هنگام خشک کردن کودک لابلای چین های اندام های او را بادقت کافی تمیز کنید.

 

5. لباس کودک را با صابون های مخصوص بچه بشویید و از شستن با پودرهای لباسشویی و نرم کننده های لباس خودداری کنید زیرا این مواد برای پوست او حساسیت ایجاد می کند. اگر امکانش را دارید لباس های شسته شده کودک را برای خشک شدن در معرض آفتاب قرار دهید.

 

6. اگر با التهاب پوست محل پوشک که می تواند منجر به سوختگی، خارش و در نتیجه به هم خوردن آرامش و خواب او شود روبرو شدید، پای بچه را با آب گرم و صابون مخصوص بدن نوزاد بشویید و با دستمال نرم خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید زیرا می تواند باعث تشدید ضایعات پوستی شود سپس با پمادهایی که مخصوص سوختگی پای کودک است،

 

چرب کنید. بهتر است تا وقتی که سوختگی بهبود یابد از پوشک های بزرگ تر از اندازه استفاده کنید و شورت های لاستیکی تنگ به کودک نپوشانید.