پارس ناز پورتال

نکات سلامت مو و ریزش مو برای خانم ها

مجموعه : نکات سلامت مو
نکات سلامت مو و ریزش مو برای خانم ها

نکات سلامت مو و ریزش مو برای خانم ها 

خانم ها معمولا به طور دائمی ریزش موی سر دارند اما نباید این ریزش از حدی فراتر رود به گونه اي که موها کم پشت شوند. نکات مفیدی را در ادامه میخوانید. ریزش مو از مشکلات شایعی هست که این روزها خانم هاي بسیاری با آن درگیر میباشند. اگر شما هم نگران ریزش مو هاي تان هستید به شما توصیه می‌کنیم این نکته ها را بدانید.

 

چند نکته مهم درمورد ریزش مو در خانم ها
مواجه شدن با ریزش مو چه به صورت نازک شدن به مرور باشد چه به صورت از دست دادن مقدار زیادی از آن، هنگام برس کشیدن یا شستن بسیار ناراحت کننده هست. در یک تحقیق که روی بیش از 2000 خانم 25 سال به بالا انجام گرفت بیش از 5 درصد گفتند که دچار ریزش و نازک شدن مو میباشند. تاثیر روانی ریزش مو میتواند بسیار شدید باشد.

 

51 درصد از خانم هایي که دچار این مشکل میباشند میگویند از عکس گرفتن خجالت میکشند.با زوئی پاسام متخصص کاشت مو درمورد این که خانم ها چه چیزهایی باید درمورد ریزش مو در زنان بدانند صحبت کردیم:

 

خانم ها هر روز و در اندازه هاي گوناگون، مو از دست میدهند
خانم ها هرروز چیزی حدود 80 تا 100 تار مو از دست میدهند، اما هرکسی سطحی دارد که برایش طبیعی به حساب می‌آید. پس به جای این که تارهای مو را بشمارید، به دنبال تغییراتی باشید که برایتان طبیعی نیستند.دکتر زوئی میگوید: ” وقتی به مو هاي افتاده در کف حمام نگاه می‌کنید همۀ وقت} در نظر بگیرید آخرین باری که مو هاي خود را شستید

 

چه زمانی بود چون با شامپو زدن به موها، آنهایی که مرده اند جدا می‌شوند. این یعنی حتی اگر یک روز شستن موها به تاخیر بیفتد دفعه بعدی که انها را می شویید با ریزش موی بیشتری مواجه خواهید بود. ”چرخه زندگی یک فولیکول مو مراحل مختلفی را طی میکند. در طول مرحله رشد، موی یک فرد به طور متوسط 5 سال، 1 تا 1.5 سانت در ماه رشد میکند، بعد از این مدت زمان فولیکول به مرحله استراحت می‌رود جایی که تا شروع مجدد چرخه 3 ماه در آن میماند.

 

ریزش مو ممکن هست به ژن ها بستگی داشته باشد
بعضی از انواع ریزش مو ژنتیکی میباشند، قابل دقت ترین الگوهای ریزش مو در خانم ها و آقایان.دکتر زوئی می‌گوید  الگوی ریزش مو در خانم ها باعث می‌شود فولیکول هاي بالا و تاج سر به سطح طبیعی گردش تستوسترون حساس شوند. فولیکول هاي تحت تاثیر قرار گرفته موهایی کوتاه تر و نازک تر ساخت می‌کنند در نتیجه حجم و تراکم مو کاهش پیدا می‌کند. وقتی این تغییرات صورت می‌گیرد پوست کف سر اکثر خود را نشان میدهد. 

 

ریزش مو انعکاسی هست از بدنمان، بنابراین وقتی مو رو به نازک شدن می‌رود نشانه اي قوی از آن هست که چیزی دچار مشکل شده. تعداد زیادی از مشکلات پزشکی منجر به ریزش مو میشوند، یکی از شایع ترین دلایل آن میتواند عدم تعادل تیروئید باشد. موها به تغییرات درونی بدن بسیار حساس میباشند

 

بنابراین میتوانند سنجش خوبی برای سلامت کلی بدن باشند. این یعنی ریزش مو می‌تواند از نخستین نشانه هاي یک مشکل پزشکی مخفی باشد.

 

ریزش مو با تغییرات هورمونی در ارتباط هست
ریزش مو عموما با تغییرات هورمونی در ارتباط هست. در طول یائسگی خانم ها به علت افت هورمونهای استروژن و پروژسترون، نازک شدن و ریزش مو را تجربه می‌کنند.تعداد زیادی از خانم ها با بالا رفتن سنشان به خصوص رسیدن به دوره پیش یائسگی فکر می‌کنند ریزش مو یکی از مراحل بالا رفتن سن هست از این رو کاری از دستشان بر نمی‌آید.

 

در حالیکه با بالا رفتن سن، نازک شدن مو تا حدودی طبیعی هست اما بدان معنا نیست که نمیتوان این شرایط را بهبود داد و ما درست مثل جوان ها در افراد مسن نیز نتایج خوبی دیده ایم.

 

برنامه خوراکی تان میتواند تاثیری جدی روی موها داشته باشد
آن چه میخورید و نمی‌خورید، میتواند باعث ریزش مو شود. دکتر زوئی میگوید  از آنجا که سلول هاي مو دومین سلول ها در بدن میباشند که به سرعت تقسیم میشوند، نیازشان به انرژی بسیار بالا هست. به همین علت توصیه می‌شود برای ارسال انرژی پایدار به فولیکول هاي مو هر 4 ساعت یک بار چیزی بخورید. مو بافت غیرحیاتی هست،

 

به همین علت اگر رژیم خوراکی فرد به اندازه کافی در خود مواد مغذی و کالری نداشته باشد، بدن آن را در اولویت منابع در دسترسش قرار نمیدهد و همین به صورت مستقیم روی موها تاثیر میگذارد. حتی ممکن هست به خاطر کمبود بعضی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد سالم مو مثل آهن، ویتامین B12 زینک و ویتامین D نیز چنین اتفاقی بیفتد.

 

 به گزارش پارس ناز مو اساسا از کراتین درست میشود که نوعی پروتئین طبیعی هست، پس دریافت مقدار مفیدی پروتئین مثل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نیاز هست تا بدن بتواند مویی سالم و قوی ساخت کند.

 

از شستن و برس کشیدن مو هاي خود نترسید
وقتی افزایش ریزش مو را تجربه می‌کنید به خاطر داشته باشید که این موها همچنان جایگزین میشوند. دکتر زوئی میگوید:تعداد زیادی از خانم ها می ترسند مو هاي خود را بشورند یا برس بکشند چون فکر میکنند با اینکار باعث ریزششان می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید اگر مو آماده افتادن باشد هر کاری هم بکنید باز هم خواهد افتاد.

 

تشخیص علت ریزش مو مسلما کلید کار هست اما در این میان به همان شکل گذشته با موها رفتار کنید. ریزش مو به هر علتی که باشد به دلایل درونی اتفاق میوفتد بنابراین شامپو زدن، برس کشیدن، رنگ زدن، شانه کشیدن یا بهره گیری از سشوار تاثیری روی انچه در حال رخ دادن هست ندارد.

 

درمان هایي برای ریزش مو وجود دارد
اول از همه ي اجازه دهید یک متخصص مورد معاینه قرارتان دهد تا مشکل تشخیص داده شود، هرگز وسوسه به خود درمانی نشوید.ریزش مو موضوع پیچیده اي هست و ممکن هست برای یک فرد، در یک آن چندین نوع ریزش مو با هم اتفاق بیفتد. به همین علت متخصص پوست عکس کلی را در نظر می‌گیرد و برای دریافت جزئیات سابقه فرد، زمان میگذارد.

 

معمولا تست خون توصیه میشود و معمولا متخصص پوست و مو متفاوت با دیگر پزشکان به نتایج آزمایش نگاه می‌کند چون سطوح لازم برای رشد مویی سالم معمولا از حداقل طبیعی بالاتر هست.درمان هاي بسیار متفاوتی برای ریزش مو وجود دارد و مسلما یک درمان نمیتواند مناسب همۀ باشد.

 

درمان هاي موضعی مثل مینوکسیدیل در صورت الگوی ریزش موی زنانه کاربرد دارد و همین طور در پی نتیجه آزمایش خون ممکن هست دکتر مکمل هایي را نیز برای فرد تجویز کند.