پارس ناز پورتال

نکات شنا کردن در فصل گرم تابستان

نکات شنا کردن در فصل گرم تابستان

نکات شنا کردن در فصل گرم تابستان 

تابستان نیز همراه با گرمای خود از راه رسیده و میل به شنا و آب تنی بین افراد نیز اکثر خواهد شد. هنگام شنا دقت به نکاتی ضروری هست. با بهره گیری از نکات و راهنمایی‌هاي ارائه شده در این مطلب می توانید خطرات مربوط به استخر و شنا را به ویژه در کودکان به حداقل برسانید و شادی بسیاری تجربه کنید

 

فصل تابستان نوید سرگرمی‌هاي بی‌پایان در فضای بیرون را می دهد و بازی در استخر، یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان هست.اما این تفریح دوست‌داشتنی همه ي وقت هم سرشار از شادی نیست- تعداد کودکانی که دچار صدمات ناشی از تفریحات تابستانی میشوند بسیار عمده هست و هر سال کودکان زیادی به علت سوانح غرق شدگی راهی بیمارستان میشوند.

 

به همین علت بزرگسالان هنگام آب بازی کودکان در استخر باید بسیار مراقب باشند. با بهره گیری از راهنمایی‌هاي ارائه شده در این مطلب میتوانید خطرات مربوط به استخر را به حداقل برسانید و شادی بسیاری تجربه کنید.

 

غرق شدگی
وقتی کودکان مشغول شنا میباشند، والدین و دیگر مراقب‌ها باید تمام وقت، هوشیار و گوش به زنگ کنار آن ها بمانند.بزرگسالان هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید کودکان را تنها در آب رها کنند. اگر کودک‌تان کوچک، خود شما هم باید با او به درون آب بروید و اگر کودک‌تان کمی بزرگتر و مجهز به مهارت شنا هست، باید لبه استخر بنشینید و دایما وی را زیر نظر بگیرید.

 

به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌ها
باید از هر نوع حواس پرتی، مثل نوشتن یا خواندن پیامک، اجتناب کنید. غرق شدگی معمولا خیلی سریع – در کمتر از 2 دقیقه- رخ میدهد و وقتی با حواس جمع مراقب باشید، اتفاق بدی برای فرزندتان نمی افتد. زیرا به محض دیدن مشکلی، می توانید خیلی زود کمک کنید.

 

شناآموزی به کودکان
کلاس‌هاي آموزش شنا میتوانند با یاد دادن مهارت شنا به کودکان، خطر غرق شدن در انها را به حداقل برسانند. کلاس‌هاي شنا برای هر رده گروه سنی کودکان وجود دارد.

 

یادگیری روش احیاء قلبی- عروقی
با شرکت در کلاس‌هاي امدادگری، می توانید روش احیاء قلبی – عروقی را بیاموزید.با مراجعه به هلال احمر و یا کلاس‌هاي خصوصی در این اساس میتوانید به این تکنیک مجهز شده و با دیدن هر کس که غرق شده، به موقع به او کمک کنید.

 

ایمن کردن استخرهای خانگی
اکثر غرق شدگی‌هاي استخرهای خانگی مربوط به کودکان زیر 4 سال هست. اگر در خانه‌تان استخر دارید، حتما اطراف آن را با حصاری مناسب بپوشانید تا کودک‌تان بدون همراهی یک بزرگسال به استخر دسترسی نداشته باشد.

 

بهره گیری از جلیقه نجات
کودکان میتوانند از وسایل قابل شناور مثل جلیقه‌هاي نجات بهره گیری کنند.اما باید متذکر شد که جلیقه نجات و ابزارهای آبی مثل بال‌هاي آبی و یا قایق‌هاي بادشدنی، نمیتوانند جای بازرسی و مراقبت‌هاي بزرگسالان را بگیرند و حتی با این وسایل هرلحظه احتمال غرق شدگی وجود دارد.

 

رعایت قوانین استخر
چه در استخر عمومی هستید و چه در استخر خانه، باید مطمئن باشید که کودکان‌تان از قوانین ایمنی مثل ندویدن، همدیگر را زیر آب و یا شوخی‌هاي پرسر و صدا نکردن، پیروی می کنند.درضمن در استخرهای کم عمق هرگز نباید شیرجه بروند.

 

اقدامات هنگام غرق شدگی
غرق شدگی بر دو نوع خشک و تر و مرطوب هست. هنگام غرق شدگی خشک، به علت انقباض شدید حنجره، آب به داخل ریه‌ها راه پیدا نمی‌کند اما مصدوم به علت قطع ناگهانی تنفس، کاهش اکسیژن و صدمات مغزی ناشی از آن فوت می کند.

 

این اتفاق حتی ممکن هست پس از این که کودک از آب بیرون آمد بیفتد. اما در حالت غرق شدگی مرطوب، راه‌هاي هوا باز هست و آب وارد ریه‌ها می شود و فرد دچار ادم ریوی میشود که نتیجه اش با غرق شدگی خشک یکی و همان توقف تنفس هست.

 

علایم نخست غرق شدگی خشک بلافاصله خود را نشان میدهند اما علایم ثانویه معمولا تا 24 ساعت بعد خود را نشان میدهند. غرق شدگی خشک به ندرت رخ میدهد و 1 تا 2 درصد از غرق شدگی‌ها را دربرمی‌گیرد.اما اگر کودک‌تان در آب دست و پا می‌زد و مقدار زیادی آب قورت داده بود،

 

پس از بیرون آمدن از آب مراقب علایمی چون اشکال در تنفس، سرفه کردن، درد در قفسه سینه و خستگی بیش از حد باشید.اگر هر یک از این علایم را دیدید، وی را به سرعت به مرکز درمانی برسانید.

 

مریضی‌هاي ناشی از آب استخر
اگرچه همۀ وقت} فرض بر این بوده هست که کلر می تواند میکروب‌هاي موجود در استخر را از بین ببرد اما با وجود مریضی‌هاي چند دهه جدید، عمده نمی‌توان به کلر اطمینان کرد.این مریضی‌ها، که میتوان به مشکلات پوستی، چشمی، تنفسی، سیستم عصبی و یا مربوط به گوش اشاره کرد، در اثر تماس با آب آلوده استخر، دریاچه، پارک‌هاي آبی و سواحل دریاها به وجود می آیند.

 

همین طور ممکن هست کودک به انواع عفونت‌ها، اسهال و دیگر مشکلات گوارشی مبتلا شود.بعضی از این مریضی‌ها برای کودکان، به ویژه کم سن و سال‌ها، بسیار خطرناک میباشند. برای پرهیز از ابتلا به این مریضی‌ها، راهنمایی‌هاي زیر را درنظر بگیرید:

 

به کودک‌تان بیاموزید در مواقع لزوم حتما از سرویس بهداشتی بهره گیری کند و باعث آلودگی آب نشود.

 

اگر کودکی به اسهال مبتلاست، نباید وارد استخر شود.

 

اگر کودکی بسیار کوچک هست، مطمئن باشید پوشک مناسب استخر پوشیده باشد. پوشک او هم باید مرتب عوض شود و تمیز باشد.

 

به کودکان تاکید کنید که آب استخر را قورت ندهند.

 

با بهره گیری از نوارهای “تست آب استخر” میزان کلر آزاد و سطح PH آب استخر را بسنجید.

 

بنابر نظر کارشناسان بهداشت مقدار کلر نباید از 3-1 میلی گرم در لیتر اکثر باشد و غلظت PH 7/8- 7/2 نیز میتواند حداکثر میکروب‌هاي آب را از بین ببرد.

 

مریضی‌هاي مربوط به گرمازدگی و آفتاب سوختگی
تفریح و بازی بیش ازحد زیر نور خورشید می تواند موجب آفتاب سوختگی، گرمازدگی، سکته قلبی و کم آبی بدن شود.بنابراین مراقب باشید کودک‌تان بیش از حد زیر نور خورشید بازی نکند.

 

بهره گیری از ضدآفتاب
برای کودکان از ضد آفتاب با SPF 15 تا 30 بهره گیری کنید. گرچه میتوانید از SPF بالاتر هم بهره گیری کنید اما به نظر کارشناسان، SPF اکثر از 30 عمده با 30 تفاوتی ندارد. بهتر هست ضد آفتاب مورد بهره گیری‌تان از نوع ضدآب، محافظ در برابر اشعه‌هاي فرابنفش A و B، بی بو و ضد حساسیت باشد.نیم ساعت گذشته از وارد شدن به استخر، ضدآفتاب بزنید و هر نیم ساعت آن را تمدید کنید.

 

کلاه و عینک آفتابی
وقتی کودک‌تان بیرون از آب و کناراستخر هست، لباس مناسب که وی را از نور خورشید محفوظ می کند، به او بپوشانید.عینک آفتابی مناسب هم، از چشم‌هاي او مراقبت میکند.درضمن لباس شنای او باید مناسب باشد و بدن وی را تا حد زیادی از اشعه نور خورشید محفوظ نگهدارد.

 

پرهیز از شنا در وسط روز
خورشید بین ساعت‌هاي 10 صبح تا 4 بعدازظهر در شدیدترین حالت تابش خود قرار دارد. بنابراین از استخر رفتن در این ساعات خودداری کنید.

 

پر آب نگهداشتن بدن
برای این که سیستم خنک سازی بدن کودک‌تان به درستی کار کند، مقدار زیادی آب به او بدهید. بنابراین مراقب باشید که کودک‌تان به طور مرتب و منظم آب بنوشد.

 

علایم گرمازدگی
مراقب علایم گرمازدگی که عبارتند از تشنگی، ضعف، بی حالی یا سرگیجه، گرفتگی ماهیچه، تهوع، سردرد، تعریق بیش از حد، پوست سرد و مرطوب و یا افزایش دمای بدن، باشید.گرمازدگی به سرعت موجب سکته قلبی می شود.اگر کودک‌تان دچار یکی یا اکثر این علایم شد، وی را بلافاصله به مکانی خنک برده و لباس‌هاي اضافی وی را درآورید و آب کافی به او بدهید.

 

اما اگر او سردرد شدید داشت، گیج بود و سریع نفس میکشید و پوستش خشک و داغ شده بود، بدون معطلی وی را به مراکز درمانی برسانید.با رعایت موارد ایمنی می توانید از لحظات مفید تابستان نهایت لذت را ببرید.