پارس ناز پورتال

نکات طلایی کاهش وزن که کمتر کسی می داند

مجموعه : رژیم و تغذیه
نکات طلایی کاهش وزن که کمتر کسی می داند

نکات طلایی کاهش وزن که کمتر کسی می داند 

اگر بـه دنبال کاهش وزن هستید و راه هاي مختلفی را هم بدون گرفتن نتیجه انتخاب کرده‌اید مـا برای شـما پیشنهادهای طلایی داریم. در هر دوره کاهش وزن طولانی مدت پستی و بلندی وجوددارد. هیچ کس در تمام این مدت کامل نیست و اگر دست از توجه کردن بردارید، ممکن اسـت وزن اضافه کنید. چیزی کـه در طول این شرایط خیلی برای مـن مفید واقع شد این بود کـه توجهم بـه این کـه چـه غذایی وارد بدنم می‌کنم افزایش یافت.

 

کاهش وزن هرگز ساده نبوده و ثابت نگه داشتن وزنی کـه کم کرده‌اید یک مبارزه بی پایان اسـت. بعنوان زنی با قد یک و نیم متر و بدنی ریز اندام بخاطر نداشتن اطلاعات کافی درباره تغذیه، آشنا نبودن با آشپزی صحیح و خوردن مقدار زیادی فست فود در نهایت وزنم بـه شدت افزایش پیدا کرد، تا این کـه بـه 100 کیلو رسیدم.

 

مـن از سایز 20 بـه سایز 6 رفتم و این کاهش را حدود 9 سال اسـت کـه ثابت نگه داشته ام. شروع بـه تغییر سبک زندگی کردم، تحصیل کردم و توانستم انتخاب هاي غذایی بهتری داشته باشم. در ادامه میخواهم انچه از کاهش وزن آموختم ودر دیگر جنبه هاي زندگی کمکم کرد را برای شـما بگویم. چـه بخواهید وزن کم کنید و یا این کـه در کاهش وزن گیر کرده باشید این نکات می‌تواند نقطه شروع خوبی برایتان باشد.

 

1- صبر داشته باشید. 

در طول روند کاهش وزنم در ماه اول، وزنم با سرعت زیادی رو بـه کاهش گذاشت. دلیلش چاقی زیادم بودو این کـه وزن زیادی را باید از دست می دادم. BMI مـن 44.4 بودو در ماه اول تغییرات زیادی در سبک زندگی ام ایجاد کردم و انها بـه مـن انگیزه دادند تا در مسیر باقی بمانم.

 

با این حال وقتی سرعتم کند شد « همان طور کـه همیشه پیش می‌آید » ناامید شدم. دراین شرایط احساس ویران کننده اي بـه انسان دست میدهد چون فکر می‌کنید هیچ چیز درست کار نمیکند. ذهنت ان شروع بـه منفی بافی میکند و حس می‌کنید کـه دیگر باید تسلیم شوید.

 

ترفند مـن برای اینبخش، نگاه کردن بـه پیشرفت هاي گذشته ام بود. بـه خودم فکر می‌کردم و این کـه تا هم اکنون چند کیلو وزن کم کرده ام. بـه خودم می‌گفتم اگر حالا تسلیم شوم تمام چربی هایي کـه تا اینجای کار آب کرده ام ممکن اسـت برگردند، این فکر بـه مـن کمک می‌کرد تا ادامه دهم. باید با خود صحبت کنید و انگیزه بخش خود باشید.

 

امروز وقتی درباره امور زندگی ام احساس ناامیدی میکنم و صبرم را از دست می‌دهم، بـه این فکر می‌کنم کـه در چالش چیره شدن بر وزنم پیروز شده ام. باید این را می فهمیدم کـه بعضی چیزها در زندگی سریع اتفاق نمی افتد و انتظاراتم را بر آن اساس تنظیم می‌کردم. اگر از دست یابی بـه چیزی احساس ناامیدی کردید،

 

باید اول قبول کنید کـه بـه آن سرعت کـه دوست دارید نمیتوانید بـه آن دست پیدا کنید. باید این را قبول کنید کـه توقف در هر کاری پیش می‌آید، مهم داشتن ثبات و پایداری اسـت. در چنین شرایطی سعی کنید تا دیدن دوباره نتیجه، انچه از قبل بدست آورده اید را حفظ کنید.

 

2- پیروزی هاي کوچکتان را جشن بگیرید. 

ابتدا برای کاهش وزن، بـه جلسات کاهش وزن می رفتم. در آن زمان 22 ساله بودم و جوانترین فرد حاضر در جلسه بـه شمار می رفتم. بـه یاد دارم در طول این جلسات همیشه درباره موفقیت هاي کوچک افراد صحبت می شد و آنرا جشن می‌گرفتیم.

 

شاید بـه شماره روی ترازو نگاه کنید و با خود بگویید وای فقط نیم کیلو کم کردم! اما باید این طرز فکر را تغییر دهید و بگویید یک تغییر کوچک بهتر از این اسـت کـه همان جای قبلی باشم یا یکگام هم بـه عقب برگردم. در مورد کاهش وزن بسیار مهم اسـت کـه بـه موفقیت هاي غیر وزنی خود نیز پاداش دهید، برای مثال رها کردن مصرف غذا هاي فرآوری شده و یا خوردن غذا هاي سالم، انجام یک هفته ورزش و خیلی چیزهای دیگر.

 

این شیوه در زندگی هم بکار می‌آید. مثلاً بعضی روزها سر کار اصلا روز خوبی ندارید. در چنین مواقعی بـه چیزهایی کـه قبلا بدست آورده اید فکر کنید و کارهایی راکه درست پیش برده اید بخاطر بیاورید. فقط کافی اسـت ذهنیت خودرا تغییر دهید تا ببینید چقدر زندگی برایتان ساده تر می‌شود.

 

3- تمرکز حواس داشته باشید. 

در هر دوره کاهش وزن طولانی مدت پستی و بلندی وجوددارد. هیچ کس در تمام این مدت کامل نیست و اگر دست از توجه کردن بردارید، ممکن اسـت وزن اضافه کنید. چیزی کـه در طول این شرایط خیلی برای مـن مفید واقع شد این بود کـه توجهم بـه این کـه چـه غذایی وارد بدنم میکنم افزایش یافت.

 

سعی کردم غذا هاي تحریک کننده را شناسایی کنم و بـه مرور از برنامه غذایی ام حذفشان کنم، حداقل برای مدتی. مـن همیشه طرفدار اعتدال در هر چیز بوده ام. وقتی برای مدتی آن غذاها را حذف کردم هوسشان زیاد بـه سراغم نیامد اما بعد از چند هفته سعی کردم در عده اي از نقاط برنامه، آن هم بـه صورت متعادل مشارکتشان دهم تا بعد ها برایم دردسر ایجاد نکنند.

 

در حالیکه غذا هاي فرآوری شده می‌تواند برای سلامتتان مضر باشد دیگر چیزها نیز هستند کـه میتوانند همان آسیب رابه سلامت روانتان بزنند. شاید وقتش اسـت کمی از فضای کارتان خارج شوید و یا مدتی شبکه هاي اجتماعی را رها کنید. پس این تمرکز حواس را در زندگی تان میتوان مانند برنامه غذایی بکار گرفت.

 

4- از غذاها یادداشت برداری کنید 

یادداشت برداری از غذاها وظیفه کسل کننده اي اسـت اما باعث میشود نتیجه بهتری بگیرید. شاید بعد از این کـه یک روز کاملا از غذاهایی کـه خوردید یادداشت برداری کردید از دیدن انچه می‌خورید حيرت زده شوید. پرخوری هاي بی فکرانه و احساسی از عوامل اصلی افزایش وزن هستند. این در حالی اسـت کـه شاید فکر میکنید تصمیمات سالمی میگیرید.

 

یادداشت برداری از غذاهایی کـه میخوریم، نقش بزرگی در روانمان ایفا می‌کند کـه باعث میشود بـه انچه می‌خوریم توجه بیشتری نشان دهیم ودر مواقع درست، نه بگوییم. دلیل اصلی تغییر انتخاب غذایی این اسـت کـه وقتی در شرایط خوردن یک غذا قرار گرفتید، بـه این فکر کنید آیا خوردن آن ارزشش را دارد و آیا برای سلامتتان مفید اسـت یا خیر.

 

مـن از زمانی کـه در حالت ثبات قرار گرفته ام از غذاها یادداشت برداری نمی‌کنم اما هرگاه احساس عدم تعادل دارم دوباره اینکار را شروع میکنم. در دیگر موارد نیز یادداشت برداری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. مـن همیشه برای یادداشت کردن افکار و نکات مهم با خود یک دفترچه دارم.

 

5- روی سطح اعتماد بنفس خود کار کنید. 

حقیقت این اسـت کـه مـن همیشه درون گرا بوده ام و همیشه هم خواهم ماند. با این حال قبل از این کـه وزن کم کنم زیاد بـه خودم خاطرجمعی نداشتم، تفکرم درباره شکل بدن اشتباه بودو حتی از خودم نیز پنهان می‌شدم. از عکس گرفتن خوشم نمی آمد و حتی از نگاه کردن بـه آینه نیز پرهیز می‌کردم.

 

کاهش وزن بـه معنای واقعی کلمه زندگیم را تغییر داد، می توانستم در آینه بـه چشمان خود نگاه کنم و احساس خوبی داشته باشم. از طرف دیگران توجه بیشتری بـه سمتم جلب می شد و دیگر برای صحبت با افراد غریبه نگرانی نداشتم. هنوز از رویکرد دیگران کمی هراس دارم اما این بیشتر بخاطر شخصیتم اسـت.

 

 بـه گزارش پارس ناز حالا کـه میبینم چـه مسیری را برای کاهش وزن پیموده ام حس میکنم برای انجام کارهای دیگر نیز اعتماد بـه نفس کافی را دارم. می‌توانم در کار، بدون ترس از شکست روی پروژه هایي کـه دوست دارم کار کنم. حالا می‌توانم در مقابل بسیاری از افراد صحبت کنم و خیلی کارهای دیگر کـه کمکم میکنند در کار و زندگیم پیشرفت کنم.

 

این فهرست می‌تواند خیلی بیشتر از این ادامه داشته باشد. اما مهم‌ترین توصیه مـن این اسـت کـه فقط انجامش دهید، بخاطر خودتان هم کـه شده انجامش دهید.

 

منبع: سلامت نیوز