پارس ناز پورتال

نکات مراقبت از دندان های شیری نوزادان | سلامت دندان نوزاد

نکات مراقبت از دندان های شیری نوزادان | سلامت دندان نوزاد

نکات مراقبت از دندان های شیری نوزادان 

وقتی نخستین دندان ها در دهان نوزادتان شروع به رشد میکنند بسیار خوشحال می‌شوید،باید توجه کنید که شما مراقبت هایي را نیز باید انجام دهید. بعد از هفته ها آبریزش دهان و بی قراری کودک، در نهایت میبینید که نخستین دندان کودک روی لثه اش جوانه میزند. در طول سال هاي بعد خط لبخند کودک تان با دو ردیف دندان جای گزین میشود.

نکات مراقبت از دندان های شیری نوزادان | سلامت دندان نوزاد

دندانهای کودک اگر چه کوچک است اما انها خیلی مهم هستند. آنها همانند محافظ دندان برای بزرگ ترها هستند. بدون وجود یک ردیف منظم از دندان ها، کودک با جویدن و واضح صحبت کردن مشکل خواهد داشت. به خاطر همین است که مراقبت از دندانهای شیری کودک و نگه داری آن اهمیت دارد.

 

باید همین همین حالا مراقبت از لثه را شروع کنید. اما در ابتدا این مراقبت نیاز به مسواک و خمیردندان ندارد. بجای اینکار مراحل زیر را پیش بروید.

 

– از یک پارچه نرم و مرطوب یا یک تکه گاز پانسمان استفاده کنید.
– به آرامی حداقل دو بار در روز لثه کودکتان را پاک کنید.
– اینکار را بعد غذا و قبل خواب انجام دهید.

 

اینکار باکتریها را از بین میبرد و از چسبیدن آنها به دندان پیشگیری می‌کند. اینکار باعث میشود باکتری هایي که پشت پلاک چسبنده دندان هستند و باعث آسیب به دندان نوزاد می‌شود را از بین ببرد.

 

مسواک زدن دندان نوزاد

وقتی نخستین دندان نوزاد جوانه زد کم کم میتوانید دندانش را مسواک بزنید. می‌توانید یکی از موارد زیر استفاده کنید.
– مسواک نرم
– مسواک با سر کوچک
– مسواک دسته بزرگ

 

ابتدا مسواک را خیس کنید. به محض این که دندان جوانه زد شما میتوانید استفاده از خمیر دندان را شروع کنید اما به اندازه یک دانه برنج ازآن استفاده کنید. وقتی به سن سه سالگی رسید میتوانید کمی مقدارش را بیشتر کنید. به آرامی دندانش را از جلو به عقب مسواک بزنید.

 

باید تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود که بتواند خودش مسواک بزند برایش مسواک بزنید. بر فرآیند مسواک زدن کودکتان تا زمانی که بدون کمک بتواند دهانش را بشورد و تف کند نظارت داشته باشید. مراقب هر نشانه اي از خرابی مثل لکه هاي سفید یا قهوه اي یا هر حفره اي بر دندانش باشید. اگر شما یا متخصص اطفال متوجه هر مشکلی شدید حتماً وی را پیش یک دندان دکتر ببرید. حتی اگر مشکلی هم نبود باید تا یک سالگی اش پیش دندان دکتر برود.

 

دندان دکتر می‌تواند توصیه هایي در مورد موارد زیر بشما بدهد

– مراقبت از دندانهای شیری کودک
– دندان درآوردن
– دهان شویه
– مکیدن انگشت

 

دندان کودک,دندان درآوردن کودک, کاهش درد دندان درآوردن وقتی نخستین دندان نوزاد جوانه زد کم کم می‌توانید دندانش را مسواک بزنید

 

دندان درآوردن کودک

حدود دو سال طول می‌کشد که کل دندانهای نوزاد روی لثه اش قرار بگیرد. فرآیندی که هر دندان ظاهر می‌شود را دندان درآوردن میگویند. این زمان پر تلاشی برای شما و نوزادتان است. دندان در آوردن سخت است. بهمین خاطر است که نوزاد برای روزها و هفته ها قبل در آمدن هر دندان گریه و بی قراری میکند. نوزادان نشانه هاي دیگری برای دندان درآوردن از خود نشان میدهند که شامل موارد زیر می‌شود:

 

– تراوش آب دهان
– ورم کردن لثه ها
– دمای بالای بدن

 

در اینجا ایده هایی ارائه می دهیم که نوزاد از درد دندان درآوردن رهایی یابد

 

– حلقه هاي دندانی
بگذارید نوزاد یک حلقه دندانی تمیز و خنک یا یک پارچه سرد را بجود. هر چیز کوچکی که باعث خفگی اش شود رابه او ندهید. از حلقه هاي دندانی که داخلشان مایعی وجوددارد ندهید چون ممکن است پاره شود.

 

– مالش لثه
لثه نوزاد رابا انگشت تمیز مالش دهید.

 

– کاهش دهنده درد
کاهش دهنده هاي موضعی درد را بر روی لثه مالش دهید. آن هایي که بنزوکایئن دارند نباید برای دندان استفاده شود. سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد که این محصولات میتواند اثرات جانبی تهدید کننده و خطرناک داشته باشد.

 

گاهی اوقات برای کاهش درد به نوزاد استامینفون بدهید اما قبلش از دکتر مشورت بگیرید. هیچوقت به نوزاد آسپیرین ندهید. چون باعث مشکلات نادر اما خیلی جدی که سندروم ری یا نشانگان ری نامیده می‌شود در بچه ها میشود.«نوعی عملکرد یا بیماری مغز که نشانه هاي آن استفراغ کاهش هشیاری تشنج و … است». اگر بچه شما خیلی زود رنج یا غیرقابل بازرسی است با متخصص اطفال در موردش صحبت کنید.

 

جلوگیری از کرم خوردگی دندان

به علاوه برای مراقبت از دندان نوزاد نیاز به نگه‌داری دقیقی است. برای پیشگیری از کرم خوردگی شیشه شیر آنها را فقط با چیزهای زیر پر کنید:
– شیرخشک
– شیر مادر
– آب

 

از دادن آبمیوه، نوشیدنی هاي گاز دار و شکردار به انها بپرهیزید. نوشیدنی هاي شیرین حتی شیر روی دندان باقی میماند که میتواند باعث خرابی دندان شود. که خرابی شیشه شیر به آن گفته می‌شود. باکتریها از نوشیدنی هاي شیرین تغذیه میکنند و اسید تولید می‌کنند که باعث خرابی دندان نوزاد می‌شود. اگر می‌خواهید بچه تان رابا یک شیشه شیر بخوابانید فقط درون شیشه آب بریزید . از ریختن هر چیز شیرینی مثل شکر یا عسل به شیشه شیر بچه بپرهیزید.

 

در هر قوس فكی كودك ۲۴ تا ۳۰ماهه، ده دندان كوچك دیده میشود. چهار دندان پیش، دو دندان نیش، دو آسیای كوچك و دو آسیای بزرگ. این دندان ها در قدام فك بطور طبیعی كمی با فاصله از هم قرار گرفته اند.در هر قوس فكی كودك ۲۴ تا ۳۰ماهه، ده دندان كوچك دیده میشود. چهار دندان پیش، دو دندان نیش، دو آسیای كوچك و دو آسیای بزرگ.

 

این دندان ها در قدام فك بطور طبیعی كمی با فاصله از هم قرار گرفته اند. این فاصله ها برای جاگیر شدن دندانهای دائمی بعدی كودك كه دارای عرض بیشتری هستند، تعبیه شده اند؛ ودر صورتی كه كودكی دارای این فضاها در قدام فك خود نباشد بعدا بعلت كمبود فضا به ارتودنسی نیاز پیدا می كند.

 

دندانهای آسیای كودك نیز مثل آسیای دائمی دارای شیارها و حفره هایي در سطح خود هستند كه این دندان ها را مستعد پوسیدگی می كنند.

 

پس كودك باید علاوه بر معاینات دوره اي دندانپزشكی، با كمك والدینش از بهداشت خوبی نیز برخوردار باشد. با این وجود گاهی به هر دلیل، مراقبت هاي لازم چه در مورد تغذیه و چه بهداشت رعایت نمیشود و كودك با دندان پوسیده كه گاهی هم درد دارد به پزشك مراجعه می كند.

 

اكثراً باوجود تلاش هایي كه دندانپزشك برای متقاعد كردن والدین مبنی بر حفظ و نگه داری دندان شیری می كند، بعلت اصرار كردن آنها دندان بی گناه كشیده می‌شود.

 

اكنون منبع درد و عفونت از دهان خارج شده و والدین خوشحال از تصمیم صحیح اتخاذ شده، شاهد طبیعی شدن شرایط كودك پس از یكی دو روز هستند؛ غافل از ناراحتی هاي روانی كه پس از انجام یك پروسه درمانی تهاجمی «كشیدن دندان جزء درمان هاي تهاجمی در دندانپزشكی كودكان طبقه بندی میشود و آخرین راه درمانی برای آنها درنظر گرفته شده است» كودكشان متحمل شده است.

 

چون حتی باوجود مهارت دندان پزشک و كنترل رفتاری كامل وی حین تزریق محلول بی حسی بطوری كه كودك سرنگ را ندیده و یا حتی احساس درد نكرده باشد، به خاطر فشار هاي متناوب و شدیدی كه برای كشیدن یك دندان ریشه دار كه محكم در فك قرار گرفته «ریشه دندان شیری كه موعد افتادنش رسیده بطور فیزیولوژیک تحلیل رفته و دندان لق میشود» به كودك وارد كرده، او به شدت دچار ترس و اضطراب است و این ترس ناشی از دندانپزشكی وی را به یك كودك غیر همكار تبدیل می كند.

 

علاوه بر این غذا خوردن كودك در سمتی از قوس كه دندانش كشیده شده مختل میشود ودر صورتی كه تعداد دندانهای كشیده شده بیش از یكی در بیش از یك طرف قوس باشد، كودك تا حدی دچار سوءتغذیه نیز میگردد.

 

زود كشیدن دندان شیری همچنین باعث روئیدن دندان دائمی زیرین دیرتر از زمان طبیعی خود میشود. حتی این تاخیر در رویش می‌تواند 3 تا 4 سال باشد و علت آن سخت شدن لثه و استخوان فضای دندان كشیده شده بدلیل صدمات فیزیكی و حرارتی و تحریكاتی كه بطور مداوم به آن ناحیه از قوس فكی بعلت خالی ماندن بیشتر وارد می‌شود، ذكر شده است.

 

گاه نیز بعلت بسته شدن فضای دندان كشیده شده توسط دندانهای مجاور، جوانه دندان دائمی اجباراً از مسیر خود منحرف میشود و نابجا رویش می كند.حتی احتمال محبوس شدن جوانه دندان دائمی وجوددارد بطوری كه هرگز این دندان نمیروید و به صورت نهفته در فك باقیمانده و گاه به ریشه هاي دندانهای فوقانی آسیب می‌رساند.

 

گاهی نیز به صورت مادرزادی و یا بعلت بیماری هاي جنینی یا ارثی، كودك جوانه بعضی از دندانهای دائمی را ندارد، پس جایگزینی برای دندان شیری وجود ندارد، ولی درصورت مراقبت هاي لازم می‌توان حتی تا سنین بزرگسالی دندان شیری را نگه داشت و ازآن استفاده كرد، زیرا جوانه فعال زیرینی وجود ندارد تا ریشه این دندان شیری را تحلیل برده و آنرا مستعد افتادن كند.

 

یكی دیگر از مسائلی كه بدلیل كشیدن دندان شیری ایجاد میشود و امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، مسئله اختلال در زیبایی بعلت به هم ریختگی یا شلوغی «Crowding» دندانهای دائمی بدلیل كمبود فضا است كه بیمار را نیازمند درمان ارتودنسی می كند.

 

با كشیده شدن دندان، فضایی خالی در قوس فكی بیمار ایجاد میشود كه یك یا دو سمتش دندان وجوددارد. دندانهای طرفین تدریجاً به سمت فضای خالی متمایل شده و از محور طبیعی خود خارج می‌شوند و فضای دندان دائمی را كه بعدا خواهد رویید پر می كنند، و این دندان ناچاراً بیرون تر یا داخل تر از قوس طبیعی دندانی رویش می كند و ظاهری نامطلوب برای بیمار ایجاد می‌نماید.

 

همچنین دندان فوقانی یا پائینی دندان كشیده شده در قوس مخالف نیز به سمت فضای خالی می‌روید و دچار اختلاف سطح با دندانهای كناری خود میشود.این موضوع علاوه بر از بین بردن تماس صحیح سطوح جونده دندان ها هنگام بستن دهان و یا جویدن، در طولانی مدت باعث ایجاد مشكلاتی در مفصل گیجگاهی فكی میشود كه به صورت دررفتگی، خش خش یا احساس درد در قسمت جلوی گوش خارجی و یا حتی محدودیت در باز كردن دهان خودرا نشان میدهد.

 

اما به هرحال، اگر به دلایلی كه دندانپزشك تشخیص می‌دهد ناچار به كشیدن دندان شیری شدیم، راه هایي برای به حداقل رساندن و حتی رفع مشكلات بعدی ناشی از كشیدن دندان شیری وجود داد كه از آنها تحت عنوان كلی Space Maintainer یا فضا نگه دارنده ها یاد می‌شود.

 

این دستگاه ها كه به شكل ثابت یا متحرك پس از قالب گیری ساخته شده ودر دهان كودك قرار می‌گیرند، به كمك سیم یا اكریل و یا دندانهای مصنوعی فضای دندان كشیده شده را حفظ كرده و مانع انحراف دندانهای طرفی به سمت فضای خالی می‌شوند؛ تا زمانی كه وقت رویش دندان دائمی زیرین برسد.

 

حتی گاهی كه بدلیل دیر مراجعه كردن كودك مقداری از فضا را نیز از دست داده ایم با كمك یك سری دستگاه هاي دیگر كه Space Regainer یا به دست آورنده فضا نام دارند می‌توانیم دندانهای طرفی و مقابل رابه جای خود برگردانیم.این دستگاه ها نیز مانند SMها پس از قالب گیری از دهان كودك ساخته میشوند و اكثراً به شكل ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

فنرها و قلاب هایي كه دراین نوع دستگاه ها وجوددارد دندانهای جابه جا شده رابه مسیر صحیح خود هدایت می كنند و سپس با استفاده از SM فضای به دست آمده حفظ میشود.

 

نکات مراقبت از دندانهای شیری نوزادان | سلامت دندان نوزاد