پارس ناز پورتال

نکات مربوط به ورزش در دوران بارداری

نکات مربوط به ورزش در دوران بارداری

نکات مربوط به ورزش در دوران بارداری 

ورزش در دوران بارداری برای خانم ها توصیه میشود اما با رعایت نکاتی که در ادامه این مطلب ذکر خواهیم کرد.برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری به ورزش کردن علاقه نشان دهند و یا بخواهند فعالیت های قبل از بارداری را انجام دهند.

 

به همین دلیل آنها باید اطلاعات کافی را در زمینه ورزش کردن در دوران بارداری داشته باشند.بطور کلی تعداد این افراد که بخواهند میان بارداری و ورزش کردن نوعی هماهنگی ایجاد کنند کم است.

 

دانش عمومی در این زمینه بسیار کم است. این خبر خوبی برای ورزشکاران زن است که می خواهند مادر شوند.اگر فرد یک حاملگی طبیعی داشته باشد ، می تواند همچنان به ورزش خود بطور طبیعی و تا سطحی منطقی ادامه دهد.

 

آیا ورزش باعث آسیب دیدن جنین می شود؟

اولین چیزی که به تازگی مربیان ورزش در دوران بارداری را نگران کرده است سقط جنین می باشد. افسانه های قدیمی بر این باور بودند که انجام ورزش های شدید حتی در یک جلسه می تواند به کودک آسیب برساند. بهتر است بدانید که هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد ورزش و سقط جنین با هم ارتباط مستقیم دارند.

 

ورزش های سنگین باعث صدمه دیدن بچه شما نمی شوند اما بدون شک سریعا باعث خستگی شما می شوند. در دوران بارداری مقدار خون بانوان در حدود ۵۰% افزایش می یابد و قلب نیاز دارد که سخت تر کار کند تا خون را به همه جای بدن برساند از جمله گردش آن میان جفت که یک اندام اضافی است.

 

این بدان معناست که فشار بر روی قلب شما ۵۰ % بیشتر از زمانی است که شما همان ورزش را قبل از بارداری انجام می دادید. بنابراین شما باید ورزش های سنگین را کمتر از قبل انجام دهید.

 

بارداری زمان مناسبی نیست که فشار را به حداکثر برسانید، بهتر است با انجام ورزش های قلبی و عروقی ضربان قلب خود را بالا ببرید. در سه ماهه اول زمانیکه شما هنوز بزرگ نشده اید و از نظر تعادلی مشکلی ندارید قادر به انجام فعالیت های گوناگون هستید و احساس خستگی کمتری خواهید داشت.

 

با ورزش کردن در دوران بارداری چه احساسی خواهید داشت؟

زنان بارداری اغلبا نسبت به گذشته احساس تنگی نفس بیشتری خواهند داشت و اکثرا تصور می کنند که این نشانه ی این است که تناسب اندام خود را از دست داده اند.

 

در واقع در طول دوران بارداری شما در حال تنفس ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر هوا هستید تا از شر دی اکسید کربن موجود در سطح خون خود و کودکتان خلاصی یابید.( بچه ها در دوران جنینی بخودی خود نفس نمی کشند اما آنها دی اکسید کربن تولید می کنند که به سطح خون مادر انتقال می یابد او نیز به تنفس بیشتر نیاز دارد تا از آن خلاصی یابد.


چه زمانی باید از ورزش کردن دست بکشیم؟

زنان بارداری که ورزش می کنند اگر نشانه هایی از مشکلات بالقوه را در خود مشاهده کردند با در نظر گرفتن اینکه مشکلی برای بارداری آنها وجود دارد، سریعا به این نتیجه نرسند که ورزش باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

 

همچنین ورزش ممکن است میزان استرس یا فشار بیشتری را ایجاد کند که این مشکل را در جلوی چشمان شما قرار دهد تا متوجه وجود آن شوید. این علائمی که در پایین به آنها اشاره می شود را نادیده نگیرید، بخصوص اگر چندین مرتبه اتفاق افتاده اند ورزش را متوقف کنید و با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

 

ـ خونریزی واژینال
ـ درد شکم
ـ سبکی سر
ـ تهوع بیش از حد
ـ سردردهای شدید